Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag har problem att starta upp Windows 7 - Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Jag har problem att starta upp Windows 7 - Vad är problemet?

Hej,
Jag har problem att starta upp Windows 7 jag kommer bara till svart skärmen och pillen visas bara.

1. Jag starta upp datorn allt normalt o de stå Windows startar.

2. Sen kommer jag bara till svart skärmen o pillen visas bara.

Vad kan problemet vara? för jag installerade windows 7 igår och installerade allt korrekt o de fungerade tills natten då de kom ytterligen några uppdateringar o jag startade om datorn för de skulle uppdateras. Sen dess så blev de svart skärm o pillen synds./ Tacksam om någon vet eller har varit utför samma sak.

Mvh Macke

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

du har ett mjukvarufel

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem

gpu drivisarna antagligen

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebu:

du har ett mjukvarufel

Okej de hade jag nästan listat ut själv men visste inte vart någonstans.

Skrivet av Nebu:

gpu drivisarna antagligen

Okej hur fixar jag det? eller måste jag installera om Windows 7 då eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

In med win7 skivan i datorn och kör en start reparation alt system återställning bara.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features...

Okej men problemet är att jag har ingen skiva då jag ha det i USB minnet istället alltihop.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Okej men problemet är att jag har ingen skiva då jag ha det i USB minnet istället alltihop.

Då kör du det därifrån då. Same same but different.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Okej men problemet är att jag har ingen skiva då jag ha det i USB minnet istället alltihop.

Det är som jycken skriver, boota USB minnet med Windows 7 installationsfilerna och reparera http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

Edit: För att fixa vissa fel så behöver man köra reparationen 3 gånger och med omstart av datorn mellan reparationerna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Då kör du det därifrån då. Same same but different.

Okej jag hittade visst en annan Win7 skiva bränd o kör om alltihop istället. Tack för ett trevligt svar.

Skrivet av janee:

Det är som jycken skriver, boota USB minnet med Windows 7 installationsfilerna och reparera http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

Edit: För att fixa vissa fel så behöver man köra reparationen 3 gånger och med omstart av datorn mellan reparationerna.

Okej jo som jag beskrev tidigare över så hittade jag en annan skiva med Win7 bränd, så jag ta den istället o installera alltihop istället. Fanns lite viktiga saker men man kan ju hämta det senare. Tack för ett trevligt svar du också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast

Om du kan starta datorn i felsäkert läge, så utför följande lilla trick för att skapa en så kallad "Boot-log". (Ger dig ledtrådar på vad som falerar, och du kan ev. avinstallera den felande mjukvaran)

Steg 1:

  1. Starta msconfig. (Via kör-menyn t.ex)

  2. Aktivera den andra tabben från vänster: "Start" eller "Boot" (Beroende på språk)

  3. I fältet nertill "Startalternativ" / "Boot options", bocka i "startlogg" / "Boot log"

  4. Tryck på "OK". Starta om datorn i normalt läge. Vänta så långt det går.

Steg 2

  1. När datorn inte startar längre / falerar, starta om igen i felsäkert läge.

  2. I felsäkert läge: Öppna följande fil med notepad: C:\Windows\ntbtlog.txt

  3. Läs de sista raderna och se vad för felmeddelanden du får.

Repetera hela proceduren och se om du får samma fel. Samma fel varje gång betyder det att du har prolbem med just den mjukvaran som nämns sist i filen.
Olika fel varje gång? Det tyder på hårdvarufel. Felsök minnen, grafikkort, processor, nätagg och andra vitala komponenter.

Posta innehållet i filen ovan här hos sweclockers (I Spolier-taggar), om du behöver ytterligare hjälp.

EDIT:
Tips: Behöver du en ren och proper Windows 7 ISO-fil (Med Service Pack 1) att bränna eller skriva in på ett USB-minne, så finns dem officiella ISO-filerna här:
http://www.w7forums.com/official-windows-7-sp1-iso-image-down...
Detta är alltså fullt lagliga länkar direkt från Microsofts samarbetspartners.
Licenser ingår självfallet inte. Licensen får man stå för själv, och i de flesta fallen har folk redan licens-nycklar påklistrade på sina datorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om du kan starta datorn i felsäkert läge, så utför följande lilla trick för att skapa en så kallad "Boot-log". (Ger dig ledtrådar på vad som falerar, och du kan ev. avinstallera den felande mjukvaran)

Steg 1:

  1. Starta msconfig. (Via kör-menyn t.ex)

  2. Aktivera den andra tabben från vänster: "Start" eller "Boot" (Beroende på språk)

  3. I fältet nertill "Startalternativ" / "Boot options", bocka i "startlogg" / "Boot log"

  4. Tryck på "OK". Starta om datorn i normalt läge. Vänta så långt det går.

Steg 2

  1. När datorn inte startar längre / falerar, starta om igen i felsäkert läge.

  2. I felsäkert läge: Öppna följande fil med notepad: C:\Windows\ntbtlog.txt

  3. Läs de sista raderna och se vad för felmeddelanden du får.

Repetera hela proceduren och se om du får samma fel. Samma fel varje gång betyder det att du har prolbem med just den mjukvaran som nämns sist i filen.
Olika fel varje gång? Det tyder på hårdvarufel. Felsök minnen, grafikkort, processor, nätagg och andra vitala komponenter.

Posta innehållet i filen ovan här hos sweclockers (I Spolier-taggar), om du behöver ytterligare hjälp.

EDIT:
Tips: Behöver du en ren och proper Windows 7 ISO-fil (Med Service Pack 1) att bränna eller skriva in på ett USB-minne, så finns dem officiella ISO-filerna här:
http://www.w7forums.com/official-windows-7-sp1-iso-image-down...
Detta är alltså fullt lagliga länkar direkt från Microsofts samarbetspartners.
Licenser ingår självfallet inte. Licensen får man stå för själv, och i de flesta fallen har folk redan licens-nycklar påklistrade på sina datorer.

Hej, tack men jag löste det med en annan Win7 skiva jag hittade i min CD/DVD-box trodde inte att jag hade, men den är bränd utan nyckel, så just nu så håller jag på att installera det rätta operativsystem.

Men tack för allt ditt skrivande som du ha lagt ner jobb på, va en riktigt bra information som jag inte visste något om. Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro