Hjälp med inköp av 5.1 system

Permalänk

Hjälp med inköp av 5.1 system

Hej!

Nu är tiden äntligen inne för att komplettera tv:n med ett fint ljudsystem. Saken är att jag inte är så insatt när det gäller ljud, så lite hjälp skulle sitta väldigt fint!

Hade tänkt mig runt 7000, kan nog höja mig till 10 000 (kanske även lite högre om jag måste) om det nu är möjligt att få ett bra system för det priset. Det får bli ett 5.1 system då väggarna inte är tillräckligt nära för två extra högtalare på sidorna (7.1).
De bakre högtalarna måste fästas på väggen, så de får inte vara för stora.

Det systemet ska användas med:

Sony KDL-55HX920 (TV)
Sony BDP-S790B (Blu-ray)
Pace TDS855NV (digitalbox)
Playstation 3/Xbox 360
Apple TV (som ej införskaffats än)

Systemet kommer mestadels användas för film/tv.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Permalänk

Subwoofer saknas ju?

EDIT: Tänkte att det skulle vara bättre med en receiver som stödjer 7.1, om nu jag får nu får plats med 2 extra högtalare senare. Vad sägs om denna?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Subwoofer saknas ju?

Budgeten räckte inte, det kostar ju om man ska ha nåt vettigt,räkna med lägga till minst 3-4k för en subwoofer eller köpa beg.
Nu är ju detta bara ett förslag,finns ju hundratals sätt att knåpa ihop en hemmabio,det bästa valet gör du med egna öron.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Budgeten räckte inte, det kostar ju om man ska ha nåt vettigt,räkna med lägga till minst 3-4k för en subwoofer eller köpa beg.
Nu är ju detta bara ett förslag,finns ju hundratals sätt att knåpa ihop en hemmabio,det bästa valet gör du med egna öron.

Ok, som sagt kan jag röra mig lite prismässigt, så släng in en subwoofer i paketet också!

Jag redigerade mitt förra inlägg precis innan du skrev. Vad tycker du om receivern?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Ok, som sagt kan jag röra mig lite prismässigt, så släng in en subwoofer i paketet också!

Jag redigerade mitt förra inlägg precis innan du skrev. Vad tycker du om receivern?

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_12 eller den större http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_9
Receivern ser ok ut,om den passar dina behov så är den väl bra antar jag.
Man kan faktiskt använda 5.1 receiver och köra "7.1" uppsättning men det blir ju fortfarande bara 5.1 vilket de flesta filmer är,fördelen är du får mer omslutande surroundljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Subwoofer saknas ju?

EDIT: Tänkte att det skulle vara bättre med en receiver som stödjer 7.1, om nu jag får nu får plats med 2 extra högtalare senare. Vad sägs om denna?

6x HDMI är bra då du snart har 5 olika enheter att koppla in.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kolla beg. Xtz sub. En 10" går att få för runt 2000-lappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oyegie:

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_12 eller den större http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_9
Receivern ser ok ut,om den passar dina behov så är den väl bra antar jag.
Man kan faktiskt använda 5.1 receiver och köra "7.1" uppsättning men det blir ju fortfarande bara 5.1 vilket de flesta filmer är, fördelen är du får mer omslutande surroundljud.

Om du endast tycker att den ser okej ut, vilken 7.1 receiver skulle du rekommendera som anses "bra" i dina ögon? Jag är medveten om att priset har börjat eskalera, men jag vill ändå höra vad du har att säga.

Det där med att de flesta filmer är i 5.1, är inte alla Blu-ray filmer i 7.1?

Skrivet av crownofthorns:

Kolla beg. Xtz sub. En 10" går att få för runt 2000-lappen.

Vill helst inte köpa begagnat.

Jag har gjort en (väldigt dålig) skiss på mitt rum, som ni ser så är det lite trångt. Soffan kan flyttas fram lite för att skapa lite mellanrum från de bakre högtalarna. Ni kan även se, som jag nämnde förr, att det inte finns plats för två extra högtalare (7.1) på grund av väggavståndet. Det jag undrar över är om kan fästa ena sidohögtalaren i taket på något sätt? Såg även att det följer med en kalibreringsprogram bland några receivrar, så det är ju ett plus på grund av det ojämna utrymmet.

Ni som tycker jag borde vänta tills jag flyttar så ska ni vara medvetna om att det inte kommer hända på en snar framtid, och jag vill helst kunna njuta av ljudet så snart som möjligt.

Förlåt om det blev för mycket!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Om du endast tycker att den ser okej ut, vilken 7.1 receiver skulle du rekommendera som anses "bra" i dina ögon? Jag är medveten om att priset har börjat eskalera, men jag vill ändå höra vad du har att säga.

Det där med att de flesta filmer är i 5.1, är inte alla Blu-ray filmer i 7.1?

Vill helst inte köpa begagnat.

Jag har gjort en (väldigt dålig) skiss på mitt rum, som ni ser så är det lite trångt. Soffan kan flyttas fram lite för att skapa lite mellanrum från de bakre högtalarna. Ni kan även se, som jag nämnde förr, att det inte finns plats för två extra högtalare (7.1) på grund av väggavståndet. Det jag undrar över är om kan fästa ena sidohögtalaren i taket på något sätt? Såg även att det följer med en kalibreringsprogram bland några receivrar, så det är ju ett plus på grund av det ojämna utrymmet.

Ni som tycker jag borde vänta tills jag flyttar så ska ni vara medvetna om att det inte kommer hända på en snar framtid, och jag vill helst kunna njuta av ljudet så snart som möjligt.

Förlåt om det blev för mycket!

Angående 7.1 på bluray så vet jag inte,det står väl på fodralet?
Ska du ha nytta av en hemmabio i alla fall om du ska ha 7.1 uppsättning eller högre så förutsätter det att du inte har soffan mot bakväggen som de flesta har utan låt det finnas utrymme där bak och så slipper du massa bummelbas och ha inte soffan i ett hörn utan den ska vara centrerad om man ska vara petig,då blir det nog lättare med sidohögtalarna.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Angående 7.1 på bluray så vet jag inte,det står väl på fodralet?
Ska du ha nytta av en hemmabio i alla fall om du ska ha 7.1 uppsättning eller högre så förutsätter det att du inte har soffan mot bakväggen som de flesta har utan låt det finnas utrymme där bak och så slipper du massa bummelbas och ha inte soffan i ett hörn utan den ska vara centrerad om man ska vara petig,då blir det nog lättare med sidohögtalarna.

Kommer nog flytta fram soffan lite.

Det blir nog ett 5.1 system i alla fall, vill ändå ha en framtidssäker receiver för 7.1 så man kan köpa till två högtalare om man flyttar eller något sådant. Men som jag undrade i mitt föregående inlägg, vilken 7.1 receiver skulle du rekommendera? Sen spelar det väl ingen roll om man använder ett 5.1 system med en receiver som stödjer 7.1?

EDIT: Om man jämför ditt paket med detta paket, är den du slog ihop bättre?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Kommer nog flytta fram soffan lite.

Det blir nog ett 5.1 system i alla fall, vill ändå ha en framtidssäker receiver för 7.1 så man kan köpa till två högtalare om man flyttar eller något sådant. Men som jag undrade i mitt föregående inlägg, vilken 7.1 receiver skulle du rekommendera? Sen spelar det väl ingen roll om man använder ett 5.1 system med en receiver som stödjer 7.1?

EDIT: Om man jämför ditt paket med detta paket, är den du slog ihop bättre?

Köp den receiver som passar dina behov,jag vet inte vad du vill ha.
Denna kanske http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-922-as-wl300-svar...
Precis det går utmärkt att köra 5.1 på en 7.1 receiver.
Om det är bättre kan jag inte svara på men mitt paket är mer prisvärt än hifiklubbens grejer.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Köp den receiver som passar dina behov,jag vet inte vad du vill ha.
Denna kanske http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-922-as-wl300-svar...
Precis det går utmärkt att köra 5.1 på en 7.1 receiver.
Om det är bättre kan jag inte svara på men mitt paket är mer prisvärt än hifiklubbens grejer.

Jag gjorde om ditt paket med lite dyrare prylar, vad tycks?

Dynavoice Definition DF-8
Dynavoice Definition SW-10 EX (Kan ju bytas ut till den andra subwoofern du rekommenderade, om den är bättre)
Dynavoice Definition DC-5
Dynavoice Definition DM-6

Hittade även ett färdigt paket som kostade en liten extra slant, högtalarna är däremot extremt snygga.

Monitor Audio Bronze BX5 Paket

Vad för kablar kommer behövas? Är som sagt inte så insatt, så du får ursäkta min dumma fråga.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Jag gjorde om ditt paket med lite dyrare prylar, vad tycks?

Dynavoice Definition DF-8
Dynavoice Definition SW-10 EX (Kan ju bytas ut till den andra subwoofern du rekommenderade, om den är bättre)
Dynavoice Definition DC-5
Dynavoice Definition DM-6

Hittade även ett färdigt paket som kostade en liten extra slant, högtalarna är däremot extremt snygga.

Monitor Audio Bronze BX5 Paket

Vad för kablar kommer behövas? Är som sagt inte så insatt, så du får ursäkta min dumma fråga.

Frågan är vilket paket är mest prisvärt,troligtvis Dynavoicarna.
Högtalarkablar och ljud/bild kablar som hdmi,optiskt,rca-kablage,subwooferkabel osv beroende på vad som ska kopplas in.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte lyssnat på Canton GLE men Elgiganten har extrapris på ett 5.0 system. Verkar rätt prisvärt även om det har reats ut för 7000-8000 för ett tag sedan.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/GLE496WP...
Finns även i svart

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har inte lyssnat på detta paket själv, men läser man om det så får paketet god kritik.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575116 ... Jäkla bra pris?.

Du borde oxå ha råd med ett stycke låda samt en fin reciever (runt 3tusen/st.)

Kan tillägga att jag är i ljuduppdateringstankar (oj det vart långt) och är vansinnigt sugen på det där paketet.

Dock snubblade jag över Audio Pro's likvärdiga variant (http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/BLUEDMON...) som det lutar åt, dock kanske lite senare med tanke på priset =D

Receiver skulle jag välja Yamaha RX-V771 (har inget behov av 4k/Airplay/etc) men jag gillar många in/utgångar

/Andreas

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Frågan är vilket paket är mest prisvärt,troligtvis Dynavoicarna.
Högtalarkablar och ljud/bild kablar som hdmi,optiskt,rca-kablage,subwooferkabel osv beroende på vad som ska kopplas in.

Om jag tar det första (Dynavoice) paketet, tycker du då att jag ska byta ut basen mot den du rekommenderade?

Jag skulle gärna vilja höra de båda paketen, men jag känner inte till någon butik i Stockholm som har de, råkar du möjligtvis känna till en butik som har det?

Skrivet av Bengtsson87:

Har inte lyssnat på detta paket själv, men läser man om det så får paketet god kritik.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575116 ... Jäkla bra pris?.

Du borde oxå ha råd med ett stycke låda samt en fin reciever (runt 3tusen/st.)

Kan tillägga att jag är i ljuduppdateringstankar (oj det vart långt) och är vansinnigt sugen på det där paketet.

Dock snubblade jag över Audio Pro's likvärdiga variant (http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/BLUEDMON...) som det lutar åt, dock kanske lite senare med tanke på priset =D

Receiver skulle jag välja Yamaha RX-V771 (har inget behov av 4k/Airplay/etc) men jag gillar många in/utgångar

/Andreas

Skulle vilja ha Airplay själv, så den receivern går bort, finns ju däremot en likvärdig (Yamaha RX-V673) med Airplay.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bengtsson87:

Har inte lyssnat på detta paket själv, men läser man om det så får paketet god kritik.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575116 ... Jäkla bra pris?.

Jag har de stora högtalarna som ingår i det där paketet, Jamo 606, tillsammans med en Onkyo TX-NR616.

De är helt ok och jag hade kompletterat med det där systemet och en sub om jag inte visste att det har varit nere på 2795 :- (*Hint till Komplett*).

Med TS lite generösare budget finns det bättre val dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtsson87:

Har inte lyssnat på detta paket själv, men läser man om det så får paketet god kritik.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575116 ... Jäkla bra pris?.

Har det högtalarpaketet, köpte dem för det priset och klart värt pengarna.
Funderar själv på att uppdatera dem men då kommer det kosta mig minst det dubbla för att få lite bättre ljud.

Kan inte termerna men själv anser jag att dem är aningen ljusa med väldigt klar ljudbild.

Slutsats : Köp dem om ni har möjlighet att lyssna på dem eller har en budget som ni vill hålla , har ni 12k över så satsa på något bättre från början

Permalänk

Tänkte åka in till stan och lyssna på de nämnda högtalarna någon gång under veckans slut. Den enda ljudbutiken jag känner till är Hifi-klubben, men de har inte de högtalarna i sortimentet. Någon som känner till en/flera ljudbutiker i Stockholm som har de högtalarna?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tänkte åka in till stan och lyssna på de nämnda högtalarna någon gång under veckans slut. Den enda ljudbutiken jag känner till är Hifi-klubben, men de har inte de högtalarna i sortimentet. Någon som känner till en/flera ljudbutiker i Stockholm som har de högtalarna?

http://www.referenceaudio.se/

http://www.hembiobutiken.se/default.asp

Var sin sida av stockholm men båda är bra och hjälpsamma.

Permalänk

Ett annat alternativ kan ju vara någon av LG's 5.1 hemmabiopaket med simulerat 9.1 ljud.

LG BH9420PWNhttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746877&cks=ASS&assoc=B99...

Eller LG BH9520TWN

http://m.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/med-3d/51-sy...

Glöm inte en bra 7.2 hemmabioreciver

http://m.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/rece...

/ AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tänkte åka in till stan och lyssna på de nämnda högtalarna någon gång under veckans slut. Den enda ljudbutiken jag känner till är Hifi-klubben, men de har inte de högtalarna i sortimentet. Någon som känner till en/flera ljudbutiker i Stockholm som har de högtalarna?

Om du menar Dynavoice så säljs de enbart av Ljudfokus.se i Sverige. Deras butik ligger tyvärr i Falkenberg.
http://www.dynavoice.se/index.php?retailers=1&pageid=16&count...

Permalänk
Medlem

Håller själv till stor del med oyegie angåendedet rekommenderade paketet. Dynavoice är väldigt prisvärda och speciellt definition-serien låter riktigt bra också. Har själv definition DF-6 som jag är mycket nöjd med.

Ska du köra med sub direkt så kan du lika gärna satsta på DF-5 istället. Får de avlastning längst ner i frekvenserna kan de utan problem spela högt nog själva.

Centern ska matcha frontarna så väl som möjligt så där är dc-5 det självklara valet till df-frontar.

Surround-högtalarna ska mest ge effekter och tonen behöver inte matcha lika bra till resten. Där kan du välja något som passar din inredning. Dynavoice Magic FX-4 EX och Proson Reality Sat 31 SA är två ganska olika men bra alternativ.

Som sub är det xtz 10.16 eller 12.16 som gäller i din budget.

Det ger inte mycket pengar kvar till förstärkaren, men även instegsmodellerna är kraftfulla nog för de flesta behov och har de flesta funktionerna som behövs. Kolla t.ex. efter onkyo 414, Yamaha 373/473 eller pioneer 422/527.

Många (om inte de flesta) av bluray-filmerna släpps med 5.1-ljud. Bekymra dig inte allt för mycket om recievern bara stödjer det. Fler bakhögtalare kan med fördel även användas med en 5.1-reciever (serie- eller parallellkopplade) för att få mer omslutande och diffust surroundljud. Vill du verkligen ha reciever som stödjer 7.1 så är pioneer 922 prisvärd.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Håller själv till stor del med oyegie angåendedet rekommenderade paketet. Dynavoice är väldigt prisvärda och speciellt definition-serien låter riktigt bra också. Har själv definition DF-6 som jag är mycket nöjd med.

Ska du köra med sub direkt så kan du lika gärna satsta på DF-5 istället. Får de avlastning längst ner i frekvenserna kan de utan problem spela högt nog själva.

Centern ska matcha frontarna så väl som möjligt så där är dc-5 det självklara valet till df-frontar.

Surround-högtalarna ska mest ge effekter och tonen behöver inte matcha lika bra till resten. Där kan du välja något som passar din inredning. Dynavoice Magic FX-4 EX och Proson Reality Sat 31 SA är två ganska olika men bra alternativ.

Som sub är det xtz 10.16 eller 12.16 som gäller i din budget.

Det ger inte mycket pengar kvar till förstärkaren, men även instegsmodellerna är kraftfulla nog för de flesta behov och har de flesta funktionerna som behövs. Kolla t.ex. efter onkyo 414, Yamaha 373/473 eller pioneer 422/527.

Många (om inte de flesta) av bluray-filmerna släpps med 5.1-ljud. Bekymra dig inte allt för mycket om recievern bara stödjer det. Fler bakhögtalare kan med fördel även användas med en 5.1-reciever (serie- eller parallellkopplade) för att få mer omslutande och diffust surroundljud. Vill du verkligen ha reciever som stödjer 7.1 så är pioneer 922 prisvärd.

Jag tänkte gå och provlyssna på Monitor Audio BX5 som jag nämnde om ovan under helgen. Tycker den ser sjukt mycket snyggare ut än Dynavoice.

Hur ser detta paket ut enligt dig?

Monitor Audio Bronze BX5
Monitor Audio Bronze BX Centre
Dynavoice Definition DM-6 (Kan ju även bytas ut mot Monitor Audios egna)
Pioneer VSX-922
XTZ 99 W10.16 High Glossy Black

Hamnar på ca. 16 000:-, lite över budgeten, men jag är fortfarande ganska osäker. Ska man gå med Dynovoice paketet vilket hamnar på runt 10 000?

Har någon här testat Dynavoicen och Monitor Audion och kan säga om vilken som är bättre/mer prisvärd?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag skulle inte välja Pioneer 922. Den har till att börja med ett extremt fult menysystem, dessutom tyckte jag den kändes jävligt svag när jag testkörde lite förstärkare här hemma för ett tag sedan.

Ett mycket bättre val är Yamaha 771 som går för 3490:- hos ljudfokus. Det är en grymt kompetent förstärkare.
Den är billig, men den tillhör ändå inte kategorin "billig" skulle jag säga. Den är billigare därför att det är en modell från 2011, årets modell 775 har inte direkt mycket mer kraft, men den är betydligt dyrare...
Kan du leva med en något äldre modell, så har du en grym pjäs där, med fullregister preout, för framtida slutsteg.

Eller så kan du leta upp min annons här på Swec, jag har en receiver från H/K till salu.

Permalänk
Medlem

Kika på Hifi klubben. Denon AVR 2113, 7.1, 95 w per kanal, airplay samt spotify integrerat 3698:- tillsammans med Dali Concept 6, Concept 1 och Concept C 4996. All info finns på www.hifiklubben.se

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Jag tänkte gå och provlyssna på Monitor Audio BX5 som jag nämnde om ovan under helgen. Tycker den ser sjukt mycket snyggare ut än Dynavoice.

Hur ser detta paket ut enligt dig?

Monitor Audio Bronze BX5
Monitor Audio Bronze BX Centre
Dynavoice Definition DM-6 (Kan ju även bytas ut mot Monitor Audios egna)
Pioneer VSX-922
XTZ 99 W10.16 High Glossy Black

Hamnar på ca. 16 000:-, lite över budgeten, men jag är fortfarande ganska osäker. Ska man gå med Dynovoice paketet vilket hamnar på runt 10 000?

Har någon här testat Dynavoicen och Monitor Audion och kan säga om vilken som är bättre/mer prisvärd?

Jag har lyssnat på båda och gillar MA bronze bättre men det är en personlig smaksak.

Tänk på att stora fronthögtalare som du tittar på ska du leva med och du kan inte gömma dem, så du måste veta att du inte kommer ångra dig på grund av utseendet för då kommer du ångra hela köpet. Om utseendet inte spelar någon roll så blir det enklare.

Mitt tips är att hoppa över sub till att börja med. Det blir en extra dimension i film med en bra sub men om budgeten är tajt så är det där jag skulle börja. (Ny/bättre sub finns på min önskelista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Jag tänkte gå och provlyssna på Monitor Audio BX5 som jag nämnde om ovan under helgen. Tycker den ser sjukt mycket snyggare ut än Dynavoice.

Hur ser detta paket ut enligt dig?

Monitor Audio Bronze BX5
Monitor Audio Bronze BX Centre
Dynavoice Definition DM-6 (Kan ju även bytas ut mot Monitor Audios egna)
Pioneer VSX-922
XTZ 99 W10.16 High Glossy Black

Hamnar på ca. 16 000:-, lite över budgeten, men jag är fortfarande ganska osäker. Ska man gå med Dynovoice paketet vilket hamnar på runt 10 000?

Har någon här testat Dynavoicen och Monitor Audion och kan säga om vilken som är bättre/mer prisvärd?

Det ser bra ut! Monitor audio finns att provlyssna i flertalet butker så gör det innan köp. BX5 är ganska små till storleken och både ser mycket bra ut och låter bra.

Jag skulle dock bytt ut bakhögtalarna. DM-6 lär bra, men är stora och väldigt djupa och svåra att få plats med bak eller vid sidan om soffa. Som surroundhögtalare tycker jag du bör satsa på mindre och mer lättplacerade modeller. Kraven på dom rent ljudmässigt är mindre än för övriga.
Gillar du utseendet så kan de matchande bx1 vara ett bra val. Annars fungerar som tidigare sagt Dynavoice Magic FX-4 EX och Proson Reality Sat 31 SA eller de flesta hyfsade högtalare bra för det jobbet.

Permalänk

Tack för tipsen!

Låter kanske som att det är bäst att vänta med subwoofern, så kan jag ju istället köpa ett Monitor Audio paket.

Skrivet av Falcon:

Kan bara säga att jag skulle inte välja Pioneer 922. Den har till att börja med ett extremt fult menysystem, dessutom tyckte jag den kändes jävligt svag när jag testkörde lite förstärkare här hemma för ett tag sedan.

Ett mycket bättre val är Yamaha 771 som går för 3490:- hos ljudfokus. Det är en grymt kompetent förstärkare.
Den är billig, men den tillhör ändå inte kategorin "billig" skulle jag säga. Den är billigare därför att det är en modell från 2011, årets modell 775 har inte direkt mycket mer kraft, men den är betydligt dyrare...
Kan du leva med en något äldre modell, så har du en grym pjäs där, med fullregister preout, för framtida slutsteg.

Eller så kan du leta upp min annons här på Swec, jag har en receiver från H/K till salu.

Skulle vilja att receivern har Dolby Digital IIz, tänkt skaffa "front-height" högtalare lite senare.

Förresten, har någon av er provat på "front-height"?

Skrivet av Grasp247:

Kika på Hifi klubben. Denon AVR 2113, 7.1, 95 w per kanal, airplay samt spotify integrerat 3698:- tillsammans med Dali Concept 6, Concept 1 och Concept C 4996. All info finns på www.hifiklubben.se

Den ser ju bra ut och har även Dolby Digital IIz!

Vad för kablar rekommenderar ni? Vet som sagt inte ens vilka kablar man behöver. Hur mycket kostar "bra" kablar generellt? Har ju redan sträckt på budgeten en del.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |