Enormt dilemma gällande nytt headset. Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Enormt dilemma gällande nytt headset. Hjälp uppskattas!

Okej då kör vi.

Jag söker nytt headset.
Prisbudgeten ligger på max 1.000:-
Hade tänkt mig trådlöst, dock så insåg jag rätt fort att jag då inte kommer ha användning av mitt ljudkort.
Finns det trådlösa headsets som inte använder usb, utan kopplas in till ljudkort?

Därför blir det alltså med sladd.
Jag sitter för tillfället på ett par Siberia V2.
Ett i mina öron helt värdelöst headset, som jag ångrar något otroligt att jag någonsin köpte.

Jag kommer till 90% använda headsetet till att spela. Det har mest blivit Arma II och kommer i framtiden mest bli Arma III ifall det är av intresse.
Headsetet bör också ha två separata kontakter för hörlur och för mic, då det är dessa två utgångar som används på ljudkortet.
Det skall även låta bra mkt bättre än Siberia, jag vill absolut INTE byta ner mig.

Här kommer då mina kriterier:

*OM det finns trådlöst som kopplas in till ljudkortet, är detta ytters intressant.
*Max pris: 1000:-
*Bättre ljud/mic än Siberia V2.
*Skall ha separata kablar för mic/hörlur.
*Spelar ingen roll om micen går att ta bort eller inte.

Permalänk
Medlem

Funderat på G35?/G930

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Funderat på G35?/G930

Är inte dessa kopplade med usb?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Är inte dessa kopplade med usb?..

Jo.

QPAD QH-90/85 kanske? Om du måste ha ett headset, lurar+separat mic funkar bra också, dock är headset lite mer praktiskt, allt i ett. Sen kommer flera säkert rekommendera Sennheiser PC360, även om det är lite över din budget. Om du bestämmer dig för att köpa lurar+mic så gillar jag starkt mina Beyer DT990's, dock kostar de ca 1300kr. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Skaffa ett par riktiga hörlurar och en lös mikrofon. Headsets är inte prisvärda. Separationen av mikrofon och lurar underlättar reparationer/förändringar också. Tänk som så att om du äntligen hittar ett headset som har bra ljud i lurarna (enligt dig) så kommer säkert mikrofonen vara skit eller något annat liknande. Håll det modulärt.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Jo.

QPAD QH-90/85 kanske? Om du måste ha ett headset, lurar+separat mic funkar bra också, dock är headset lite mer praktiskt, allt i ett. Sen kommer flera säkert rekommendera Sennheiser PC360, även om det är lite över din budget. Om du bestämmer dig för att köpa lurar+mic så gillar jag starkt mina Beyer DT990's, dock kostar de ca 1300kr. Lycka till!

Förstår inte varför man rekommenderar saker utan att läsa vad trådskaparen är ute efter..

Iallafall, tack för tipsen till att börja med.
Har även jag tittat på PC360, och de ser riktigt bra ut speciellt efter att man har läst Sweclockers test.
Dock så undrar jag fortfarande, finns det inga trådlösa lurar som kan kopplas in till ljudkortet?

Annars verkar det nog bli PC360, även om det som sagt överstiger min budget lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Skaffa ett par riktiga hörlurar och en lös mikrofon. Headsets är inte prisvärda. Separationen av mikrofon och lurar underlättar reparationer/förändringar också. Tänk som så att om du äntligen hittar ett headset som har bra ljud i lurarna (enligt dig) så kommer säkert mikrofonen vara skit eller något annat liknande. Håll det modulärt.

Jag har redan två par Denon AH-D750 som jag ägt i över 10 år.
Håller fortfarande toppklass rakt igenom.
Behöver dock ett headset och ingen separat mikrofon.
Tack för tipset dock.

Permalänk
Inaktiv

Razer Chimaera 2.1 är precis vad du söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Razer Chimaera 2.1 är precis vad du söker.

Babam!
Äntligen det svar jag sökte efter.
Skall sätta mig ner och kika på reviews nu på direkten.
Tack och återigen tack.

En fråga dock.
Är det värt pengarna att satsa på 5.1 modellen istället?

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från Razers headset! Dem må verka bra vid första anblicken, men skenet bedrar kraftigt. jag skulle satsa på ett Logitech G930 istället. Och som någon tidigare skrev så är det INTE sladd till G930 (felaktig information uppskattas inte..). Självklart behöver du en sladd när du laddar headsettet, men det behöver alla trådlösa

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aspir3:

Håll dig borta från Razers headset! Dem må verka bra vid första anblicken, men skenet bedrar kraftigt. jag skulle satsa på ett Logitech G930 istället. Och som någon tidigare skrev så är det INTE sladd till G930 (felaktig information uppskattas inte..). Självklart behöver du en sladd när du laddar headsettet, men det behöver alla trådlösa

Det du fortfarande inte har förstått är att jag INTE söker efter ett usb headset.
Edit: Det där med att alla headsets behöver sladd är också fel, Razers lägger du bara på stativet och det laddar.

Vad är det som är så dåligt med Razers headsets?

Permalänk
Inaktiv

Chimaera funkar bra - enda minuset rent funktionellt är att micen har lite låg volym. Utseendemässigt hatar jag pianolacksplasten på dem, ohygglig fingeravtrycksmagnet. Men det kan man ju torka av. 5.1-varianten skulle jag undvika dock. 5.1 i lurar brukar inte vara speciellt bra.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Det du fortfarande inte har förstått är att jag INTE söker efter ett usb headset.
Edit: Det där med att alla headsets behöver sladd är också fel, Razers lägger du bara på stativet och det laddar.

Du får tänka på att om du glömmer ladda/använder så länge så att batteriet blir lågt kommer du inte kunna använda hörlurarna om dom inte går att ladda med sladd. Värt att fundera på innan köp!

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt kunna tipsa om Razer Blackshark.

Aldrig varit så mycket för razer men provade dessa på Dreamhack och jag var såld direkt.
Enligt min mening, enda bra headsetet från razer.

Flera som testat mina har senare köpt ett eget sånt..
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162383-razer_blacksha...

Förövrigt, bättre än chimera enligt mig och flera andra jag känner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hade tänkt mig trådlöst, dock så insåg jag rätt fort att jag då inte kommer ha användning av mitt ljudkort.
Finns det trådlösa headsets som inte använder usb, utan kopplas in till ljudkort?

Används inte ljudkortet ändå om man kopplar via USB, trådlös osv?
OM det är annat än ljudkortet. Blir inte ljudet lika bra då?

Behöver man oroa sig för att stora headsets (typ så stora som nämnts här) kan kännas tunga eller är det något man vänjer sig?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga QPADs nya lurar, ligger väl kring tusenlappen?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk

Men varför inte QPAD QH-85/90 som något rekomenderade en bit upp? 3,5mm kontakter på både, 85 är av öppen design, 90 sluten. Har läst endel recensioner och de verkar vara bra, dock inget som återspeglas i kommentarerna på prisjakt. Själv har jag ett par PC360 som jag är mycket nöjd med men är som sagt över din budget.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troberg:

Skulle faktiskt kunna tipsa om Razer Blackshark.

Aldrig varit så mycket för razer men provade dessa på Dreamhack och jag var såld direkt.
Enligt min mening, enda bra headsetet från razer.

Flera som testat mina har senare köpt ett eget sånt..
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162383-razer_blacksha...

Förövrigt, bättre än chimera enligt mig och flera andra jag känner

Det är väl trådlösa lurar som inte är USB anslutna som TS sökte? Annars finns det bättre lurar om vi snackar trådat.

Permalänk
Medlem

Qpad QH-90!

Permalänk

om du har redan har hörlurar som du tycker om är det ju bara köpa en http://www.modmic.com/ och sätta på. Då blir det både billigare och så får du ljud som du är nöjd är med.

Visa signatur

Chassi:Fractal define r3 Moderkort:ASUS P9P67-LE PSU:Corsair hx750w CPU:Intel 2500 GPU:ASUS 6950 dcu2 Ram: Corsair Vengeance 8Gb 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Om du lyckas hitta ett ljudkort med usb-ingång så lär du kunna ta vilket trådlöst headset som helst, för så vitt jag vet så finns det inga trådlösa headsets som man kan koppla in i ett ljudkort bara sådär, och speciellt inte med separata ingångar. Nu till razer då... Razer är så mycket looks och design, men så lite byggkvalité som det bara går. Har ägt x antal razermöss, tangentbord och två stycken headsets, och har i nuläget bara kvar en mus, resten av produkterna har antingen slutat fungera eller gått sönder rent fysiskt sett (nej jag slänger inte sakerna i väggen). Jag hade inget emot razer när jag var 14-15 år och ville ha "bra" grejjer. Men nu när man har insett att det faktiskt bara är ren skit med en häftig logga på så köper man det inte längre

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Det där med att alla headsets behöver sladd är också fel, Razers lägger du bara på stativet och det laddar.

Förlåt, men detta var väl ändå ett förbannat dumt svar? Kräver fortfarande sladd men skillnaden är att du inte kan andvända det när du har "sladden" inkopplad. För det har fortfarande sladd.

Men för säga något till själva tråden. När man siktar på trådlöst försvinner ett par hundra kronor från ljudkvalitén till att få det trådlöst vilket man bör tänka på. Var själv helt insnöad på trådlöst tills jag hörde skillnaden på headset i samma prisklass men det trådlösa skillde dem åt. Sitter idag med PC360 och galet nöjd.

Permalänk
Medlem

Har själv ett sennheiser headset 360 rekommenderar dom starkt, det senaste året har jag även haft siberia v2 samt corsair 1500.
Går inte att jämnföra kvaliteten i ljudet. Kan även gå i god för G35 headsetet dock är dom inte lika sköna som mina sennheiser.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Okej då kör vi.

Jag söker nytt headset.
Prisbudgeten ligger på max 1.000:-

Därför blir det alltså med sladd.
Jag sitter för tillfället på ett par Siberia V2.
Ett i mina öron helt värdelöst headset, som jag ångrar något otroligt att jag någonsin köpte.

Jag kommer till 90% använda headsetet till att spela. Det har mest blivit Arma II och kommer i framtiden mest bli Arma III ifall det är av intresse.
Headsetet bör också ha två separata kontakter för hörlur och för mic, då det är dessa två utgångar som används på ljudkortet.
Det skall även låta bra mkt bättre än Siberia, jag vill absolut INTE byta ner mig.

Här kommer då mina kriterier:

*OM det finns trådlöst som kopplas in till ljudkortet, är detta ytters intressant.
*Max pris: 1000:-
*Bättre ljud/mic än Siberia V2.
*Skall ha separata kablar för mic/hörlur.
*Spelar ingen roll om micen går att ta bort eller inte.

Hej!

Jag kanske kan reda ut lite frågetecken.

Fördelen med att koppla analogt på ditt ljudkort är bland annat att ljudkortet har en bra DA-omvandlare som konverterar den digitala signalen till en analog sådan. Alltså att info går "digitalt från HDD --> ljudkort --> analogt till lurar".
Eftersom trådlösa lurar inte kan ta emot en analog signal utan har de därför en inbyggd DA-omvandlare dels i sändaren och dels i mottagaren i själva hörluren.
Om du hittar ett par trådlösa lurar som kopplas analogt i datorn kommer kedjan att se ut så här:
"digitalt från HDD --> ljudkort --> analogt till lurarnas sändare --> digitalt till lurarnas inbyggda mottagare --> omvandlat en tredje gång analogt till själva hörselelementen.
Använder du dig av extra effekter eller mjukvarustyrt ljud på något sätt i ditt ljudkort kommer dessa effekter att märkas men generellt kan sägas att ditt ljud reduceras till den svagaste länken.
Detta gäller alla trådlösa lurar även om vissa ibland har en väldigt bra DA-omvandlare inbyggt.

Tillägg: Fler faktorer avgör och det är skillnad på ljud som låter bra och ljud som låter så likt originalkällan som möjligt. Är det det senare man vill åt, omvandla så få gånger som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Tack för förklaringen.

Permalänk
Medlem

Det blev ett Razer Chimaera 5.1 tillslut.
Det funkar klockrent i 2.1 men har inte alls haft tid att testa 5.1 ännu.
Sitter liiiiiiiiiiiiiiiite hård på huvudet men misstänker att lite användning eller inställning av byglar lär fixa det.
Tack för alla tips jag fått!

Permalänk
Inaktiv

Sitter hårt på huvudet? Vaddå, klämmer åt hårt eller? Då måste du ha en sensationellt stor skalle! Chimaeran är lätt den största luren jag någonsin testat (har en själv och jag mitt huvud är massivt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Sitter hårt på huvudet? Vaddå, klämmer åt hårt eller? Då måste du ha en sensationellt stor skalle! Chimaeran är lätt den största luren jag någonsin testat (har en själv och jag mitt huvud är massivt).

Nä asså direkt ur paket så satt det rätt hård mot öronen, man kände ett tryck dvs.
Efter att man pillat på byglarna lite så sitter det perfekt, skönt även efter 4-5 timmars spelande.