Permalänk
Medlem

Raspberry Pi paket - htpc

Jag testade programmet xbmc och blev kär i det vid första musklicket så nu vill jag köpa en raspberry pi som ska användas som htpc där jag vill se streamad film från datorn.

Är detta allt som behövs:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3086739/raspbmc2
+ http://dx.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-150mbps-wifi-...
?

Är class 6 SD card ett måste? Vad är skillnaden mellan class 4 och 6?

https://www.youtube.com/watch?v=JQ-kKTzWOJ8

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Du behöver egentligen inte chassit, och om du inte skall spara filmer på den utan streama från en extern hdd eller liknande så är 16gb lite i största laget.

Sedan kan det ju behövas en HDMI om du skall kunna se något på tvn

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Du behöver egentligen inte chassit, och om du inte skall spara filmer på den utan streama från en extern hdd eller liknande så är 16gb lite i största laget.

Sedan kan det ju behövas en HDMI om du skall kunna se något på tvn

En dator utan chassi? Nej, mycket snyggare med chassit på

Jag tänkte köra raspbmc som OS. Det stod att class 6 SD kort rekommenderades (läs här) och jag hittade inget mindre/billigare på Inet.

hdmi kablar har jag hemma

Inget annat jag behöver tänka på?
Jag läste att DTS ljud (tror det var det) inte funkade bra. Hur vet man ifall en .mkv/.mp4 fil kör med DTS ljud?

Jag är noob på filmfiler, ljud, codex, etc

Dold text
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Om du har en receiver som tar hand om DTS ljudet så ska det inte vara några större fara. Jag minns att jag körde DTS med 1080p utan problem beroende på storleken på filmen. Dock krävs det att du överklocka den en hel del. Men normal 720p med DTS är det ingen större fara. Då hade jag inte ens en receiver att hjälpa till med avkodning.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Om du har en receiver som tar hand om DTS ljudet så ska det inte vara några större fara. Jag minns att jag körde DTS med 1080p utan problem beroende på storleken på filmen. Dock krävs det att du överklocka den en hel del. Men normal 720p med DTS är det ingen större fara. Då hade jag inte ens en receiver att hjälpa till med avkodning.

Det är iof sjukt lätt att överklocka, iaf på vanliga Wheezy.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Om du har en receiver som tar hand om DTS ljudet så ska det inte vara några större fara. Jag minns att jag körde DTS med 1080p utan problem beroende på storleken på filmen. Dock krävs det att du överklocka den en hel del. Men normal 720p med DTS är det ingen större fara. Då hade jag inte ens en receiver att hjälpa till med avkodning.

Jag har andra erfarenheter, haha. Trots överklockning sänkte alla filer med DTS min RPi. Nu har jag flyttat och förstärkaren tar hand om det och då flyter allting på som en dröm.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Om du har en receiver som tar hand om DTS ljudet så ska det inte vara några större fara. Jag minns att jag körde DTS med 1080p utan problem beroende på storleken på filmen. Dock krävs det att du överklocka den en hel del. Men normal 720p med DTS är det ingen större fara. Då hade jag inte ens en receiver att hjälpa till med avkodning.

Skrivet av Rydisen:

Jag har andra erfarenheter, haha. Trots överklockning sänkte alla filer med DTS min RPi. Nu har jag flyttat och förstärkaren tar hand om det och då flyter allting på som en dröm.

Hört om receiver förut. Vad är det, vad typ gör den och vad kostar den?

Skrivet av Zhirgoyt:

Det är iof sjukt lätt att överklocka, iaf på vanliga Wheezy.

Wheezy är en linux distrubution?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag har andra erfarenheter, haha. Trots överklockning sänkte alla filer med DTS min RPi. Nu har jag flyttat och förstärkaren tar hand om det och då flyter allting på som en dröm.

Det beror också på vilken build man använder. Vissa använder Raspbmc och får sämre än dem som kör OpenElec och tvärtom
Sen uppdaterar OpenElec så vansinnig så ibland nyare version är sämre än gamla osv osv. Jag hade en build som jag tyckte fungerade riktigt bra. Det var då jag lyckades få allting att flyta på utan att använda förstärkaren (ägde ingen då). Som sagt har man en förstärkare så är det ett plus
Annars får man meka tills man har hittat den rätta inställning och den rätta OS.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv

Vill man ha en HTPC som är allmänt seg och har laggiga menyer är en Raspberry Pi med XBMC ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Jag testade programmet xbmc och blev kär i det vid första musklicket så nu vill jag köpa en raspberry pi som ska användas som htpc där jag vill se streamad film från datorn.

Är detta allt som behövs:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3086739/raspbmc2
+ http://dx.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-150mbps-wifi-...
?

Är class 6 SD card ett måste? Vad är skillnaden mellan class 4 och 6?

https://www.youtube.com/watch?v=JQ-kKTzWOJ8

Det där med klassen på kortet är inte speciellt viktigt, men ju högre siffra ju snabbare kort = bättre. När jag skaffa min raspberry hitta jag någon stans att de rekomenderades 8Gb class 10 för raspbmc. (för optimal drift) Jag gissar att du inte ska ha filmer direkt på kortet så då är 16Gb bara överflödigt.
Vad jag ser har du allt utom en kabel för att ge ut någon bild.
Ett tips också är att du måste kunna instalera raspbmc eller linux etz = du måste ha en kort läsare. Dock har ju många laptops detta inbyggt om du nu har en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Det där med klassen på kortet är inte speciellt viktigt, men ju högre siffra ju snabbare kort = bättre. När jag skaffa min raspberry hitta jag någon stans att de rekomenderades 8Gb class 10 för raspbmc. (för optimal drift) Jag gissar att du inte ska ha filmer direkt på kortet så då är 16Gb bara överflödigt.
Vad jag ser har du allt utom en kabel för att ge ut någon bild.
Ett tips också är att du måste kunna instalera raspbmc eller linux etz = du måste ha en kort läsare. Dock har ju många laptops detta inbyggt om du nu har en sådan.

Jag hittade inget billigare class 6 kort. Är det nödvändigt med class 10? Stor skillnad?

hdmi kablar har jag

Skollaptopen ska få göra nytta för en gångs skull

Frågan som är kvar är om receivers. Vad det är, hur mojsen funkar och vad dom kostar

Skrivet av El_Raspberry:

Vill man ha en HTPC som är allmänt seg och har laggiga menyer är en Raspberry Pi med XBMC ett bra val.

RPi är ju skittuff (och billig), måste ha en

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Jag har en raspberry pi, sjukt nöjd..

En sak jag hade ändrat med din order som några andra också har sagt är att gå ner till 8GB och öka till class 10 SDHC

8GB räcker gott och väl, kan se här

pi@raspbmc:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p2 7.3G 1.4G 5.5G 21% /
/dev/mmcblk0p1 69M 6.0M 63M 9% /boot

Raspbmc använder just nu 1.4GB

Jag kör detta kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159734-sandisk_secure...
85 kr på webhallen till och med billigare än det du har valt nu

Permalänk
Medlem

Så himla seg är den inte, beroende på vad man använder den till. Att titta på filmer med enkla meny fungerar den prima till.
Du kommer att märka skillnad mellan natt och dag om du överklockar den. Sen så tycker jag faktiskt att OpenElec har bättre XBMC stöd än Raspbmc. Men det är bara och prova sig fram, alla gillar olika. I slutändan så är det ändå samma typ av XBMC du kommer att få. Vissa har andra tweaks än annan.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

Jag har en raspberry pi, sjukt nöjd..

En sak jag hade ändrat med din order som några andra också har sagt är att gå ner till 8GB och öka till class 10 SDHC

8GB räcker gott och väl, kan se här

pi@raspbmc:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p2 7.3G 1.4G 5.5G 21% /
/dev/mmcblk0p1 69M 6.0M 63M 9% /boot

Raspbmc använder just nu 1.4GB

Jag kör detta kortet http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159734-sandisk_secure...
85 kr på webhallen till och med billigare än det du har valt nu

Tack, jag kör på det

Skrivet av Taft:

Så himla seg är den inte, beroende på vad man använder den till. Att titta på filmer med enkla meny fungerar den prima till.
Du kommer att märka skillnad mellan natt och dag om du överklockar den. Sen så tycker jag faktiskt att OpenElec har bättre XBMC stöd än Raspbmc. Men det är bara och prova sig fram, alla gillar olika. I slutändan så är det ändå samma typ av XBMC du kommer att få. Vissa har andra tweaks än annan.

Enkelt att OCa den?

Kan man vattenkyla en RPi?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Tack, jag kör på det

Enkelt att OCa den?

Kan man vattenkyla en RPi?

Nej då väldigt enkelt, du behöver bara skriva några rader i config.txt filen som du skapar om det inte redan finns en.
Vattenkylning är nog lite overkill räcker att du sätter fast kylflänsar

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag använder bara SDHC kortet till att boota upp systemet, sedan ligger RASPBMC på ett 32GB USBminne. Läste någonstans att allt skulle gå snabbare då?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vill man ha en HTPC som är allmänt seg och har laggiga menyer är en Raspberry Pi med XBMC ett bra val.

Jag kör själv raspberry Pi fast med Xbian istället för raspbmc, då Xbian fungerar klockrent, snabbt och inge sorts lagg alls när jag kör med 1080p, laggar nog mer på datorn än med raspberryn, dock ska ju Xbian vara optimerat för att vara så snabbt som möjligt för just XBMC, har inget att klaga på i alla fall

Sen får man också tänka på att raspberry Pi kostar småpengar och man kan även nyttja den till helt andra saker!

Dock skulle jag rekomendera ett class10 kort på 4-8GB. Så streamar man allt över wifi.

Ett SDHC kort class 10 är trots allt rekomenderat att använda sig utav och inte lägre.

Bör även nämna att om du loggar in via ssh och startar xbian-config så har du en meny för just överklockning, där är det bara välja hur du vill överklocka så är det klart. Om man nu vill göra det. Själv nyttjar jag inte någon överklockning av raspberryn.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tycker XBMC (Openelec) flyter bättre på RPI (menyerna), än på min dator (spec).
Lite långsammare bibliotek uppdatering, samt modulerna är lite segare att ladda (De som parsar HTML specielt)...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Tycker XBMC (Openelec) flyter bättre på RPI (menyerna), än på min dator (spec).
Lite långsammare bibliotek uppdatering, samt modulerna är lite segare att ladda (De som parsar HTML specielt)...

Då är vi två!

På datorn har man muslagg bland annat som gör att det känns oerhört segt! Och ofta blev det som så att ljudet lagga efter i filmer.
På RPI'n så flyter det på kalas och inte behövt justera för ljudlagg övht!
Biblioteksuppdateringen är lite seg ja, men för mig är det för att allt går via WiFi Men när allt är på och igång så har jag inte märkt av någe problem.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Jag testade programmet xbmc och blev kär i det vid första musklicket så nu vill jag köpa en raspberry pi som ska användas som htpc där jag vill se streamad film från datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=JQ-kKTzWOJ8

Ser bra ut, man har du något gammalt SD kort liggandes någonsstans på minst 2 gig kan du använda deet och sedan lägga OSet på en USB 3.0 sticka. Tror detta ger dig högst prestanda då all fanart osv läses från USB minnet

Classen på kortet avgör hur snabbt det går att läsa från det och du kommer känna av det när fanart laddas och du bläddrar i menyerna. Att strömma video borde inte påverkas tror jag

Att OCa i raspbmc är lätt, bara att ändra lite i en meny och det kanske räcker med att borra några hål i chassit ovanför chippen som kylning

edit: Kolla raspbmc.com för deras hemsida, finns en massa nyttigt där

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men: Har testat raspberry pi:n som HTPC och tyckte det var under all kritik. Jag förstår faktiskt inte hur folk kan vilja använda den till det överhuvudtaget. Raspberry Pi är ytterst trevlig att programmera mot, men något annat än det och enkel apache-server skulle jag nog inte använda den till.

Personligen kör jag en 2nd Gen Apple TV med JB och XBMC. Den klarar förvisso inte output högre än 720p men den flyter riktigt bra och klarar hyggligt tunga xbmc-skins utan att lagga nämnvärt.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraeks:

Lite off topic, men: Har testat raspberry pi:n som HTPC och tyckte det var under all kritik. Jag förstår faktiskt inte hur folk kan vilja använda den till det överhuvudtaget.

Vet inte vilken distro du körde, men det krävdes lite tweakande iaf på openelec samt överklockning till 900MHz innan upplevelsen blev solid. Är ju singlecore CPU, så flera paralla trådar gillar den ej, typ som RSS-feeds i bakgrunden.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Att OCa i raspbmc är lätt, bara att ändra lite i en meny och det kanske räcker med att borra några hål i chassit ovanför chippen som kylning

edit: Kolla raspbmc.com för deras hemsida, finns en massa nyttigt där

Skrivet av muscle:

Vet inte vilken distro du körde, men det krävdes lite tweakande iaf på openelec samt överklockning till 900MHz innan upplevelsen blev solid. Är ju singlecore CPU, så flera paralla trådar gillar den ej, typ som RSS-feeds i bakgrunden.

Ungefär hur mycket kan man klocka den?

Citat:

Raspbmc overclocks your Raspberry Pi to a safe clock frequency which has been verified by Dom who works on the Raspberry Pi firmware himself. Furthermore, a change to clock frequency does not blow the OTP. It is overvolting that does this. If you do not wish your Pi to be overclocked, just edit config.txt which is located in /boot.

OS'et överklockar RPi'n direkt vid installation?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

1 GHz ska väll gå på de flesta med lite volt mod, men kör min 24/7 så känns bättre med 900MHz. Ligger då på 51.2 grader under load.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3