Hej,
Jag har alltid gillat Fractal Design och dess smarta lösningar av chassin. Men nu är det så att jag råkat ut för ett måndagsexemplar, hoppas jag i varje fall då jag rekommenderat R4 till alla!
Jag beställde mitt Fractal Design Define R4 (black) precis när det hade kommit ut från företaget Inet. När det levererades så vart jag redan då aningen besviken att det fattades gummi i ett tav kabeldragningshålen samt att det var 2st skruvar och 2st PCI-plattor som låg löst och troligtvis åkt omkring en del.
Jag skrev detta till Inet och de var riktigt snabba med att hjälpa mig. Dock rann det ärendet ut i sanden på grund av mig...
Jag märkte även, dagen efter jag skrivit ovanstående problem till Inet, att ena foten hade spruckit då den troligtvis hade skruvats för hårt men orkade inte bry mig då jag främre delen låg mot en matta så den "guppade" inte omkring som den hade gjort om den hade stått på ett plant golv.
Tyvärr slutar inte problemen här utan nu kommer ett seriöst problem som jag är riktigt irriterad över. När jag byggde datorn så hade jag 2st Fractal Design-fläktar fram och 1st bak. Sedan har jag även ett Corsair H100 med 2st Fracal Design fläktar som sitter i toppen av chassit (som jag för övrigt knappt fick in...).
Problemet jag nu har är att under natten till söndagen så glömde jag att datorn var på medan jag sov över hos min flickvän. Jag tänkte inte så mycket på detta då det skett förut. När jag kom hem dagen efter så gick jag, per automatik, och startade min dator. Den startade givetvis, gick förbi bios och skulle in på Windows. Där vart det svart... Varningsklockor började ringa och jag tänkte att nu har något hänt med grafikkortet, fucking great. Startade om datorn och fick samma resultat. Startade om datorn ännu en gång och hoppade in på bios men märkte snabbt att bilden var konstig. Jag kunde komma in i bios men något stämde inte helt enkelt.
Felsökning påbörjades och jag plockade fram brorsans dator som har samma processor, gigabyte-moderkort, gtx 580, H100 osv. Började givetvis först med att testa grafikkortet i hans dator, men det funkade galant. Testade hans skärm på min dator med DVI, HDMI och DP - samma resultat på alla. Prövade med hans grafikkort i min dator, samma resultat.
Nu kommer det intressanta - när jag hade plockat bort sidodörren och startat datorn för jag orkade inte stänga igen luckan varje gång. Jag märkte då att mina fläktar fram och bak inte fungerade och jag vart fan chockad. Dessa fläktar är kopplade till R4ans inbyggda fläkt-controller. Jag drog igång datorn och testade fläktkontrollerns olika steg, fläktarna var döda. Jag stängde av datorn och kopplade fläktarna till moderkortet istället, samtliga fläktar fungerade.
Slutsats: Fläktkontrollern har någon gång under helgen bara slutat fungera och eftersom chassit är så härligt tyst så hörde man ju inte att dom slutat fungera.
Nu är det dock så att antingen moderkortet eller processorn har tagit stryk (gått sönder) av detta. Dessa två komponenter är de enda två som inte har bytts ut (testats).
Testat brorsans PSU, GPU, skärm, minnen - samma resultat
Testat min PSU, GPU, skärm och minnen i hans dator - allt fungerar galant.
Nu har alltså antingen moderkortet eller CPUn som lagt av pga. att fläktkontrollern slutat fungera och jag anser att det inte är mitt fel då den fungerat alldeles galant sen jag köpte den tills nu i helgen.