Permalänk

Hej,

Jag har alltid gillat Fractal Design och dess smarta lösningar av chassin. Men nu är det så att jag råkat ut för ett måndagsexemplar, hoppas jag i varje fall då jag rekommenderat R4 till alla!

Jag beställde mitt Fractal Design Define R4 (black) precis när det hade kommit ut från företaget Inet. När det levererades så vart jag redan då aningen besviken att det fattades gummi i ett tav kabeldragningshålen samt att det var 2st skruvar och 2st PCI-plattor som låg löst och troligtvis åkt omkring en del.
Jag skrev detta till Inet och de var riktigt snabba med att hjälpa mig. Dock rann det ärendet ut i sanden på grund av mig...
Jag märkte även, dagen efter jag skrivit ovanstående problem till Inet, att ena foten hade spruckit då den troligtvis hade skruvats för hårt men orkade inte bry mig då jag främre delen låg mot en matta så den "guppade" inte omkring som den hade gjort om den hade stått på ett plant golv.

Tyvärr slutar inte problemen här utan nu kommer ett seriöst problem som jag är riktigt irriterad över. När jag byggde datorn så hade jag 2st Fractal Design-fläktar fram och 1st bak. Sedan har jag även ett Corsair H100 med 2st Fracal Design fläktar som sitter i toppen av chassit (som jag för övrigt knappt fick in...).
Problemet jag nu har är att under natten till söndagen så glömde jag att datorn var på medan jag sov över hos min flickvän. Jag tänkte inte så mycket på detta då det skett förut. När jag kom hem dagen efter så gick jag, per automatik, och startade min dator. Den startade givetvis, gick förbi bios och skulle in på Windows. Där vart det svart... Varningsklockor började ringa och jag tänkte att nu har något hänt med grafikkortet, fucking great. Startade om datorn och fick samma resultat. Startade om datorn ännu en gång och hoppade in på bios men märkte snabbt att bilden var konstig. Jag kunde komma in i bios men något stämde inte helt enkelt.

Felsökning påbörjades och jag plockade fram brorsans dator som har samma processor, gigabyte-moderkort, gtx 580, H100 osv. Började givetvis först med att testa grafikkortet i hans dator, men det funkade galant. Testade hans skärm på min dator med DVI, HDMI och DP - samma resultat på alla. Prövade med hans grafikkort i min dator, samma resultat.

Nu kommer det intressanta - när jag hade plockat bort sidodörren och startat datorn för jag orkade inte stänga igen luckan varje gång. Jag märkte då att mina fläktar fram och bak inte fungerade och jag vart fan chockad. Dessa fläktar är kopplade till R4ans inbyggda fläkt-controller. Jag drog igång datorn och testade fläktkontrollerns olika steg, fläktarna var döda. Jag stängde av datorn och kopplade fläktarna till moderkortet istället, samtliga fläktar fungerade.

Slutsats: Fläktkontrollern har någon gång under helgen bara slutat fungera och eftersom chassit är så härligt tyst så hörde man ju inte att dom slutat fungera.
Nu är det dock så att antingen moderkortet eller processorn har tagit stryk (gått sönder) av detta. Dessa två komponenter är de enda två som inte har bytts ut (testats).
Testat brorsans PSU, GPU, skärm, minnen - samma resultat
Testat min PSU, GPU, skärm och minnen i hans dator - allt fungerar galant.

Nu har alltså antingen moderkortet eller CPUn som lagt av pga. att fläktkontrollern slutat fungera och jag anser att det inte är mitt fel då den fungerat alldeles galant sen jag köpte den tills nu i helgen.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av cagestream:

Hej! Jag har problem med att min fläktkontroll aldrig fungerat i mitt Define R4. Har testat olika molex-kontakter och olika fläktar men inget verkar hjälpa.

Kan ni möjligtvis skicka en ny fläktkontroll?

Kontakta supporten (support@fractal-design.com) så skickar de ut en ny

Skrivet av Subdubwise:

Så slutsatsen av det hela är att jag helt enkelt ska acceptera att jag har köpt en produkt där den här defekten inte har beskrivits över huvud taget av er?

Er fläktkontroller har nämligen gjort att fläktar tillhörandes mig, till ett högre värde värde än fläktkontrollern, har blivit oanvändbara. Just nu har jag tre stycken Noctua NF-P14 som bara ligger och samlar damm, då jag var tvungen att montera bort dem om jag inte ville köra dem på full styrka 24/7. Vid lägre styrka förde de ett hemskt oljud ifrån sig tack vare er fläktkontroller.

Fractal Design Adjust 108 = 300 kr
Noctua NF-P14 (x3) = 540 kr

Jag undrar detsamma. Det är dessutom ganska suspekt att det inte har introducerats någon som helst varningstext för fläktkontrollern, trots dessa defekterna som har visat sig uppstå med en rad olika fläktar.

Här är några kommentarer, som min YouTube-video har fått, som visar spridningen av detta problemet:

blablybla:
"I have the same problem. It seems that Adjust 108 doesn't like some fans - I have two BeQuiet 140mm fans and one Phanteks 140mm. BeQuiet's are noisy and Phanteks is alright. What is weird those two fans are noisy only on low level, when slider is in highest position(100%) this annoying electric buzzing/rattling stops. When fans are connected into stock controller in Define R4 problem doesn't appear."

Webbanditten:
"Same problem, buying a new Lamptron instead of this crap..."

Funkatronix:
"Same thing here. I get this damn noise with... Fractal fans -_-' I'll buy a BitFenix Recon and throw the 108 away."

Funkatronix:
"Hi, I get this noise with one of the two 140mm stock fans that come with the R4 and one that's older. I have since installed the Recon and I no longer have this problem. Btw, I still love the design of the 108."

Toni Ylitalo:
"Fractal's own fans make the worst noise.. Anyway can't test it anymore because i sent it to RMA. Getting Lamptron FC5 V2 instead. Hopefully it will work okay"

Kontakta supporten (support@fractal-design.com), eventuell RMA måste gå den vägen och inte via forumet.

Skrivet av Darke218:

Passar Corsair h100i i toppen på XL R2 lådan?

Ja, det ska gå bra.

Skrivet av Flygarfisken:

Hej,

Jag har alltid gillat Fractal Design och dess smarta lösningar av chassin. Men nu är det så att jag råkat ut för ett måndagsexemplar, hoppas jag i varje fall då jag rekommenderat R4 till alla!

Jag beställde mitt Fractal Design Define R4 (black) precis när det hade kommit ut från företaget Inet. När det levererades så vart jag redan då aningen besviken att det fattades gummi i ett tav kabeldragningshålen samt att det var 2st skruvar och 2st PCI-plattor som låg löst och troligtvis åkt omkring en del.
Jag skrev detta till Inet och de var riktigt snabba med att hjälpa mig. Dock rann det ärendet ut i sanden på grund av mig...
Jag märkte även, dagen efter jag skrivit ovanstående problem till Inet, att ena foten hade spruckit då den troligtvis hade skruvats för hårt men orkade inte bry mig då jag främre delen låg mot en matta så den "guppade" inte omkring som den hade gjort om den hade stått på ett plant golv.

Tyvärr slutar inte problemen här utan nu kommer ett seriöst problem som jag är riktigt irriterad över. När jag byggde datorn så hade jag 2st Fractal Design-fläktar fram och 1st bak. Sedan har jag även ett Corsair H100 med 2st Fracal Design fläktar som sitter i toppen av chassit (som jag för övrigt knappt fick in...).
Problemet jag nu har är att under natten till söndagen så glömde jag att datorn var på medan jag sov över hos min flickvän. Jag tänkte inte så mycket på detta då det skett förut. När jag kom hem dagen efter så gick jag, per automatik, och startade min dator. Den startade givetvis, gick förbi bios och skulle in på Windows. Där vart det svart... Varningsklockor började ringa och jag tänkte att nu har något hänt med grafikkortet, fucking great. Startade om datorn och fick samma resultat. Startade om datorn ännu en gång och hoppade in på bios men märkte snabbt att bilden var konstig. Jag kunde komma in i bios men något stämde inte helt enkelt.

Felsökning påbörjades och jag plockade fram brorsans dator som har samma processor, gigabyte-moderkort, gtx 580, H100 osv. Började givetvis först med att testa grafikkortet i hans dator, men det funkade galant. Testade hans skärm på min dator med DVI, HDMI och DP - samma resultat på alla. Prövade med hans grafikkort i min dator, samma resultat.

Nu kommer det intressanta - när jag hade plockat bort sidodörren och startat datorn för jag orkade inte stänga igen luckan varje gång. Jag märkte då att mina fläktar fram och bak inte fungerade och jag vart fan chockad. Dessa fläktar är kopplade till R4ans inbyggda fläkt-controller. Jag drog igång datorn och testade fläktkontrollerns olika steg, fläktarna var döda. Jag stängde av datorn och kopplade fläktarna till moderkortet istället, samtliga fläktar fungerade.

Slutsats: Fläktkontrollern har någon gång under helgen bara slutat fungera och eftersom chassit är så härligt tyst så hörde man ju inte att dom slutat fungera.
Nu är det dock så att antingen moderkortet eller processorn har tagit stryk (gått sönder) av detta. Dessa två komponenter är de enda två som inte har bytts ut (testats).
Testat brorsans PSU, GPU, skärm, minnen - samma resultat
Testat min PSU, GPU, skärm och minnen i hans dator - allt fungerar galant.

Nu har alltså antingen moderkortet eller CPUn som lagt av pga. att fläktkontrollern slutat fungera och jag anser att det inte är mitt fel då den fungerat alldeles galant sen jag köpte den tills nu i helgen.

Oj, du har då haft otur. Kontakta supporten (support@fractal-design.com) så kan de förhoppningsvis hjälpa dig med processor/moderkort. De chassidelar som saknats eller var trasiga ersätter vi naturligtvis om du skickar en förfrågan till supporten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fractal Design:

Kontakta supporten (support@fractal-design.com), eventuell RMA måste gå den vägen och inte via forumet.

Någon anledning till att ni inte kommenterar mitt inlägg i samma fråga?

Tycker ni inte det borde omnämnas i er produktbeskrivning att inte alla fläktar fungerar med fläktkontrollern pga kontruktionen? Ni ber en kund göra RMA, det skulle isf innebära att ni anser att hans fel enbart är på en enstaka enhet och inte gäller alla. Stämmer det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En bra fråga MultiMan!
Denna fråga bör ju även ges ett svar med?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Någon anledning till att ni inte kommenterar mitt inlägg i samma fråga?

Tycker ni inte det borde omnämnas i er produktbeskrivning att inte alla fläktar fungerar med fläktkontrollern pga kontruktionen? Ni ber en kund göra RMA, det skulle isf innebära att ni anser att hans fel enbart är på en enstaka enhet och inte gäller alla. Stämmer det?

Skrivet av grizzly666:

En bra fråga MultiMan!
Denna fråga bör ju även ges ett svar med?

Håller med!

Jag skickade nyss iväg ett långt mail till Fractal Designs support där jag förklarade mitt problem, undrade huruvida de skulle kompensera de missnöjda köparna av "Adjust 108" samt där jag även uppmärksammade dem om deras tvivelaktiga representant på SweClockers forum.

Det återstår att se vad de har att säga om saken.

Permalänk

Oj, du har då haft otur. Kontakta supporten (support@fractal-design.com) så kan de förhoppningsvis hjälpa dig med processor/moderkort. De chassidelar som saknats eller var trasiga ersätter vi naturligtvis om du skickar en förfrågan till supporten.

Jo det hoppas jag då jag som sagt alltid rekommenderat detta chassi till nybyggen.

Jag har i varje fall mailat nu och tack för en snabb respons på inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

samt där jag även uppmärksammade dem om deras tvivelaktiga representant på SweClockers forum.

Nja dom (är det flera heller en perosn som svara för fractal här?) har faktiskt gjort ett bra jobb i denna tråd enligt mig fast just i denna fråga så var dom lite väl defensiva.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Nja dom (är det flera heller en perosn som svara för fractal här?) har faktiskt gjort ett bra jobb i denna tråd enligt mig fast just i denna fråga så var dom lite väl defensiva.

Jag tycker också att de gör ett schysst jobb, men det som stör mig är att det känns som att de endast gör ett bra jobb så länge det är frågor som faller dem i smaken och som inte kritiserar dem eller deras produkter för hårt. Då blir det helt plötsligt väldigt kortfattade svar och hänvisningar till deras support-mail, trots att det i själva verket kan föras en mycket livlig diskussion kring ämnet och inte endast behöver tas via deras support-mail.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Subdubwise:

Jag tycker också att de gör ett schysst jobb, men det som stör mig är att det känns som att de endast gör ett bra jobb så länge det är frågor som faller dem i smaken och som inte kritiserar dem eller deras produkter för hårt. Då blir det helt plötsligt väldigt kortfattade svar och hänvisningar till deras support-mail, trots att det i själva verket kan föras en mycket livlig diskussion kring ämnet och inte endast behöver tas via deras support-mail.

Det är helt enkelt så att vi som skriver här på forumet tillhör produktutvecklingsavdelningen, inte kundsupportsavdelningen. Vi kan svara på produktfrågor och ta emot förslag, men för RMA-ärenden hänvisar vi alltid till supporten.

Vissa saker vet vi att supportavdelningen kommer gå med på, så när det gäller exempelvis trasiga delar så skriver vi ofta något i stil med "skriv till supportmailen så skickar de ut en ny". Även i de fallen är det dock i slutänden upp till supportavdelningen att ta beslutet om vad företaget skall göra i ärendet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt enkelt så att vi som skriver här på forumet tillhör produktutvecklingsavdelningen, inte kundsupportsavdelningen. Vi kan svara på produktfrågor och ta emot förslag, men för RMA-ärenden hänvisar vi alltid till supporten.

Vissa saker vet vi att supportavdelningen kommer gå med på, så när det gäller exempelvis trasiga delar så skriver vi ofta något i stil med "skriv till supportmailen så skickar de ut en ny". Även i de fallen är det dock i slutänden upp till supportavdelningen att ta beslutet om vad företaget skall göra i ärendet.

Och ändå svarar du inte på just det du säger är din avdelning, produktfrågor.

Varför står det ingenting på er produktsida om att fläktkontrollern är inkompatibel med en del fläktar, pga kontrollerns konstruktion?

Den här dansen börjar ärligt talat bli lite absurd. Jag trodde bättre om er.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ang Fractal design R2 Xl

Får Corsair 110 plats i den i toppen
Mått
Bredd 140 mm, radiatorn
Djup 312 mm, radiatorn
Höjd över moderkort 29 mm, radiatorn
Sen till kommer ju fläktarna hur pass tjocka får dom vara ? (h110 har 25mm tjocka fläktar) går det köra push pull?
Inet visste inte fall H110 passade så jag skulle fråga er!

Ifall inte, vilka slutna system passar R2:an isf? med måtten 280mm x140mm tjocklek ??mm

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

Tycker Fractals RMA funkar som den ska, Fick ett vitt chassi med gul aktig front samt en fläkt gjorde ett buzzande ljud, Skickade bild och ljudfil 3 dagar senare fick jag nytt på posten.

Polarens Fötter gick sönder, Han skickade också ett mail fick nytt på 2 dagar.

Tycker dom gör en bra rma inte krångligt alls.
Visst kan det vara surt med en fläktkontroller som inte fungerar. Men Noctua fläktar är one of a kind, Då jag kan inte styra dom med moderkakans platser men kan styra många andra fläktar på moderkortet även att dom bara är 3 pin utmärkt.
Så det kanske är Noctua man ska vara arg på, För mig blir det FD fläktar eller NB fläktar i framtiden,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Visst kan det vara surt med en fläktkontroller som inte fungerar. Men Noctua fläktar är one of a kind, Då jag kan inte styra dom med moderkakans platser men kan styra många andra fläktar på moderkortet även att dom bara är 3 pin utmärkt.
Så det kanske är Noctua man ska vara arg på, För mig blir det FD fläktar eller NB fläktar i framtiden,

Alla deras exemplar av Adjust 108 har det här problemet, och om du hade läst vad jag har skrivit så har det uppstått hos en rad olika sorters fläktar av en rad olika sorters tillverkare – det uppstår till och med med fläktar från Fractal Designs egna serie.

Permalänk
Fractal Design

Hej

Angående Adjust 108 och kompabilitet med vissa fläktar.

Vi har lyckats identifiera problemet som visar sig genom ett tickande från vissa fläktar. Detta beror på sättet vi kontrollerar spänning ut från kontroller till fläkt, och skapas av högfrekventa pulser som orsakar något som närmast kan liknas vid ”Coil Whine”.
Vi har pinsamt nog missat detta under utveckling och test av produkten, och kommer självklart att byta alla drabbade enheter till en uppdaterad version där en ny krets som motverkar problemet är monterad. Den uppdaterade versionen kommer helt ersätta den äldre modellen, och vi har tillfälligt stoppat leveranser från våra distributörer, samt befintligt lager kommer att gå till destruktion.
Det kommer tyvärr innebära ett tillfälligt glapp i tillgången, men också det enda sättet vi kan vara säkra på att inga fler enheter går ut med detta fel.

För att minimiera väntetiden för kunder som redan köpt vår kontroller kommer vi flyga hem nya fungerande enheter och ersätta den trasiga enheten. För att göra detta får vi be er alla kontakta vår support, via formuläret på vår hemsida. Vi räknar med att flyga hem uppdaterade enheter i slutet av Mars/tidig April. Vid kontakt med support kommer ett kvittens på köpet begäras, så försök ha det redo.

De enheter som kommer med flyg är endast till för ubyte, och nytt saldo till försäljning bör finnas på lager i slutet av April.

mvh
Fractal Design

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av infocus:

Ang Fractal design R2 Xl

Får Corsair 110 plats i den i toppen
Mått
Bredd 140 mm, radiatorn
Djup 312 mm, radiatorn
Höjd över moderkort 29 mm, radiatorn
Sen till kommer ju fläktarna hur pass tjocka får dom vara ? (h110 har 25mm tjocka fläktar) går det köra push pull?
Inet visste inte fall H110 passade så jag skulle fråga er!

Ifall inte, vilka slutna system passar R2:an isf? med måtten 280mm x140mm tjocklek ??mm

Hej!

Från moderkortets överkant upp till insidan på taket är det ca. 68mm. Så en push-pull konfiguration med en H110 kommer inte få plats då den blir totalt 79mm hög. push eller pull konfigurationer får plats utan problem.

Det finns dock en annan sak du bör veta om också och det är att avståndet mellan monteringshålen mellan de två fläktplatserna i taket på Define XL R2 är 15mm, på en H110 är samma avstånd 20mm. Det går säkerligen att få fast den i alla fall men utan modifikationer kan det bli svårt att fästa den med alla 8 skruvar. NZXTs variant med 140 fläktar har dock samma infästning som oss.

Permalänk
Medlem

Det låter bra att ni hittat felet och byter ut dom felaktiga om kunderna vill.

Det lite negativa är att detta kommer strax efter denna kritik började (och då enbart en väldigt kort tid efter heller var det ett väldigt enkelt fel att hitta därav kort tid?) vilket kan tolkas som att det inte var omöjligt att ni visste om problemet redan innan kritiken började och var tysta om den då ni hoppades på att slippa att byta ut många enheter.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro då detta var ett fel som ni borde ha upptäckt under utvecklingen (då till och med en del av era egna fläktar är påverkade) särskilt om det var ett enkelt fel att hitta.

Men allt som allt så tror jag att ni visste om felet innan kritiken och hoppades på att slippa byta ut.
Ni ska dock ha lite props för att ni inte gorde som många företag gör idag och tvärvägrar in i det längsta och tills det blir blog,forum,twitter,facebook stormar innan ni ens funderar på att erkänna (om ens då) ett redan välkänt faktum (nu var det ju bara lite små knorrande i denna och några få trådar på forum och ett par youtube videos).
Så kommer fortsätta vara kund hos fractal nästa gång jag handlar ett chassi,fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och skruvar i moderkortet i en FDD xl R2 och fick ju med en påse med standoffs med rätt storlek som man skulle använda. Problemet är att jag inte fick med nya skruvar och de gamla skruvarna är ibland för små för dessa nya större standoffs så skruvarna trillar ur.

Läste att vissa hade problem med att moderkortet satt för lågt för att få i nätverkskort eller något så gissar att det är därför ni skickat med större. Men detta med skruvarna är ett stort problem. typ 20-40% av skruvarna sitter inte alls eller sitter väldigt dåligt. jag kommer antagligen ta loss hela skiten igen, skruva ur standoffsen och köra i dom gamla standoffsen där skruvarna sitter perfekt och sedan hoppas att det inte blir några problem med dom.

EDIT: nähäp, dom var för låga så det gick inte ens att få i moderkortet. Dessutom så fick man ju inte med någon sån där svart sak man sätter på standoffsen för att kunna skruva fast dom bland dessa nya standoffs och den första man fick är för liten för dessa nya. Fyfan, jag har så lite fritid att göra det här på och nu har jag slösat nästan all tid jag hade idag. Får väl skynda mig att byta standoffsen ännu en gång och leva med att moderkortet sitter löst och dåligt och hälften av skruvarna inte sitter i.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Hej

Vi har lyckats identifiera problemet som visar sig genom ett tickande från vissa fläktar. Detta beror på sättet vi kontrollerar spänning ut från kontroller till fläkt, och skapas av högfrekventa pulser som orsakar något som närmast kan liknas vid ”Coil Whine”.
Vi har pinsamt nog missat detta under utveckling och test av produkten, och kommer självklart att byta alla drabbade enheter till en uppdaterad version där en ny krets som motverkar problemet är monterad. Den uppdaterade versionen kommer helt ersätta den äldre modellen, och vi har tillfälligt stoppat leveranser från våra distributörer, samt befintligt lager kommer att gå till destruktion.
Det kommer tyvärr innebära ett tillfälligt glapp i tillgången, men också det enda sättet vi kan vara säkra på att inga fler enheter går ut med detta fel.

För att minimiera väntetiden för kunder som redan köpt vår kontroller kommer vi flyga hem nya fungerande enheter och ersätta den trasiga enheten. För att göra detta får vi be er alla kontakta vår support, via formuläret på vår hemsida. Vi räknar med att flyga hem uppdaterade enheter i slutet av Mars/tidig April. Vid kontakt med support kommer ett kvittens på köpet begäras, så försök ha det redo.

De enheter som kommer med flyg är endast till för ubyte, och nytt saldo till försäljning bör finnas på lager i slutet av April.

mvh
Fractal Design

Riktigt bra lösning!
Äger dock inte enheten själv.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Hej

mvh
Fractal Design

Det här är hur härligt som helst att höra! Det låter riktigt bra. Får hoppas att det här problemet försvinner med dessa nya enheterna.

Ett tips till framtiden är att ni förseglar toppen av Adjust 108. I nuläget läcker ljuset från LED-lamporna ut, så att toppen av mitt Define R3-chassit lyses upp av deras sken. Det är lite tråkigt när man inte vill ha en massa störande ljuskällor, jag har nämligen kopplat ur min power-LED i chassit men jag vill ändå ha kvar LED-lamporna hos fläktarna för att enkelt få en överblick kring vilka fläktar som körs på vilka hastigheter när jag öppnar luckan till mitt chassi. Det här är speciellt jobbigt när man släcker ner i hela rummet för att man ska kolla film, men så ser man i ögonvrån hur det ändå lyser lite blått från chassits topp tack vare fläktkontrollern.

Så här ser det ut:

Tills dess får jag stänga av LED-belysningen eller fixa någon egen ghetto-lösning på problemet. En bit fasttejpad kartong kanske.

EDIT: Jag hoppas att det räcker med att bifoga ett digitalt kvitto från återförsäljaren, då jag inte har kvar det fysiska kvittot. Hur som helst tog jag en bild på fläktkontrollern i sig tillsammans med en lapp med mitt namn och min e-postadress. Jag hoppas att det räcker för att få en ny enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Sitter och skruvar i moderkortet i en FDD xl R2 och fick ju med en påse med standoffs med rätt storlek som man skulle använda. Problemet är att jag inte fick med nya skruvar och de gamla skruvarna är ibland för små för dessa nya större standoffs så skruvarna trillar ur.

Läste att vissa hade problem med att moderkortet satt för lågt för att få i nätverkskort eller något så gissar att det är därför ni skickat med större. Men detta med skruvarna är ett stort problem. typ 20-40% av skruvarna sitter inte alls eller sitter väldigt dåligt. jag kommer antagligen ta loss hela skiten igen, skruva ur standoffsen och köra i dom gamla standoffsen där skruvarna sitter perfekt och sedan hoppas att det inte blir några problem med dom.

EDIT: nähäp, dom var för låga så det gick inte ens att få i moderkortet. Dessutom så fick man ju inte med någon sån där svart sak man sätter på standoffsen för att kunna skruva fast dom bland dessa nya standoffs och den första man fick är för liten för dessa nya. Fyfan, jag har så lite fritid att göra det här på och nu har jag slösat nästan all tid jag hade idag. Får väl skynda mig att byta standoffsen ännu en gång och leva med att moderkortet sitter löst och dåligt och hälften av skruvarna inte sitter i.

Tror jag lyckades lösa det genom att köra på dom gamla små och liksom lyfta upp kortet lite så att det lades rätt sedan skruvade jag på skruvarna lite sådär försiktigt medelhårt. Verkar sitta skitbra nu.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Det är ett utrymme mellan "PCI-distansplåten", eller vad man nu ska kalla den, och grafikkortet – som emellanåt ger upphov till vibrationer som i sin tur resulterar i ganska högljudda oljud. Jag har försökt att åtgärda det här genom att trycka till "PCI-distansplåten" på olika vis och att tejpa fast en lagom tjock bit med papper emellan grafikkortet och den plåten – men ingenting av det har fungerat. Jag är 100 % säker på att det är precis därifrån oljudet härstammar ifrån. Är det här någonting som jag bör beskylla chassit för?

Bilder:

Dold text

Den ena chassiluckan, den "främre", har alltid varit skev på det här viset så att jag måste trycka in den när jag ska skruva in tumskruvarna. Är det här någonting som kan åtgärdas genom en ny chassilucka möjligtvis? Jag har försökt att böja tillbaka luckan för hand, men det har inte gjort någon skillnad. Luckan sitter bra i övrigt.

Bilder:

Dold text

EDIT #1: Det är för övrigt ett Define R3.

EDIT #2: För att tydliggöra det hela så härstammar ljudet alltså inte bara från en enskild "PCI-distansplåt" utan jag kan trycka på valfri sådan plåt, med fingret, för att ljudet ska upphöra genom att vibrationerna då hämmas.

Permalänk

Vi har pinsamt nog missat detta under utveckling och test av produkten, och kommer självklart att byta alla drabbade enheter till en uppdaterad version där en ny krets som motverkar problemet är monterad.

Innebär detta att er uppdaterade version av Adjust 108 kommer innehålla traditionell spänningsreglering eller vad är skillnaden? Är väldigt nyfiken.

Permalänk
Medlem

Måste bara ge beröm för FDs service. Jag kontaktade supporten och frågade om det fanns möjlighet att köpa skruvar då jag saknade några distanser för mitt begagnadeköp. Även när jag inte hittade serienumret på chassit så fick jag som svar att dom skickas till mig gratis oavsett!

Det är riktigt bra service! Särskilt med tanke på att jag har varken kvitto, serienummer eller något annat.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av deadich:

Tyvärr missade vi detta på de första chassina där vi försökte fixa längdproblemet. Jag såg i din senare post att du fixat ihop det, men om du vill ha moderkortet helt ordentligt monterat kan du skicka namn, adress och serienummer till support@fractal-design.com så skickar de ut ett paket.

Skrivet av Subdubwise:

Det här är hur härligt som helst att höra! Det låter riktigt bra. Får hoppas att det här problemet försvinner med dessa nya enheterna.

Ett tips till framtiden är att ni förseglar toppen av Adjust 108. I nuläget läcker ljuset från LED-lamporna ut, så att toppen av mitt Define R3-chassit lyses upp av deras sken. Det är lite tråkigt när man inte vill ha en massa störande ljuskällor, jag har nämligen kopplat ur min power-LED i chassit men jag vill ändå ha kvar LED-lamporna hos fläktarna för att enkelt få en överblick kring vilka fläktar som körs på vilka hastigheter när jag öppnar luckan till mitt chassi. Det här är speciellt jobbigt när man släcker ner i hela rummet för att man ska kolla film, men så ser man i ögonvrån hur det ändå lyser lite blått från chassits topp tack vare fläktkontrollern.

Så här ser det ut:

http://anony.ws/i/2013/03/14/HZstI.jpg

Tills dess får jag stänga av LED-belysningen eller fixa någon egen ghetto-lösning på problemet. En bit fasttejpad kartong kanske.

EDIT: Jag hoppas att det räcker med att bifoga ett digitalt kvitto från återförsäljaren, då jag inte har kvar det fysiska kvittot. Hur som helst tog jag en bild på fläktkontrollern i sig tillsammans med en lapp med mitt namn och min e-postadress. Jag hoppas att det räcker för att få en ny enhet.

Tack för din feedback, vi får kika på möjligheterna att stänga igen toppen. Tyvärr kommer vi inte hinna få till detta till den planerade skeppningen, så i nuläget kan jag nog bara rekommendera att dra en remsa eltejp mellan kretskortet och fronten.

Digitalt kvitto fungerar fint.

Skrivet av Subdubwise:

Det är ett utrymme mellan "PCI-distansplåten", eller vad man nu ska kalla den, och grafikkortet – som emellanåt ger upphov till vibrationer som i sin tur resulterar i ganska högljudda oljud. Jag har försökt att åtgärda det här genom att trycka till "PCI-distansplåten" på olika vis och att tejpa fast en lagom tjock bit med papper emellan grafikkortet och den plåten – men ingenting av det har fungerat. Jag är 100 % säker på att det är precis därifrån oljudet härstammar ifrån. Är det här någonting som jag bör beskylla chassit för?

Bilder:

Den ena chassiluckan, den "främre", har alltid varit skev på det här viset så att jag måste trycka in den när jag ska skruva in tumskruvarna. Är det här någonting som kan åtgärdas genom en ny chassilucka möjligtvis? Jag har försökt att böja tillbaka luckan för hand, men det har inte gjort någon skillnad. Luckan sitter bra i övrigt.

Bilder:

EDIT #1: Det är för övrigt ett Define R3.

EDIT #2: För att tydliggöra det hela så härstammar ljudet alltså inte bara från en enskild "PCI-distansplåt" utan jag kan trycka på valfri sådan plåt, med fingret, för att ljudet ska upphöra genom att vibrationerna då hämmas.

Är det själva insatsen som man skruvar fast expansionskorten i som vibrerar mot grafikkortet, eller vibrerar insatsen tillsammans med grafikkortet mot resten av bakplåten? Oftast rör expansionskort enbart instatsen precis vid skruven, och där sitter de ju ihop ordentligt.

Med sidoplåten är det förmodligen de små "krokarna" i över och underkant som blivit något utböjda. Prova att böja in dem något.

Skrivet av Subdubwise:

Innebär detta att er uppdaterade version av Adjust 108 kommer innehålla traditionell spänningsreglering eller vad är skillnaden? Är väldigt nyfiken.

Nuvarande planen är att fortsätta med denna typ av frekvensstyrning, men med robustare filtrering av utsignalen - detta är det enda rimliga sättet att kunna behålla specifikationen på 36W/kanal.

Det ser lovande ut, men vi vet ännu inte säkert om det kommer fungera ordentligt i serieproduktion, så vi kan inte ge ett säkert svar i nuläget.

Skrivet av Skrotnisse9292:

Måste bara ge beröm för FDs service. Jag kontaktade supporten och frågade om det fanns möjlighet att köpa skruvar då jag saknade några distanser för mitt begagnadeköp. Även när jag inte hittade serienumret på chassit så fick jag som svar att dom skickas till mig gratis oavsett!

Det är riktigt bra service! Särskilt med tanke på att jag har varken kvitto, serienummer eller något annat.

Trevligt att höra!

Permalänk

Är det själva insatsen som man skruvar fast expansionskorten i som vibrerar mot grafikkortet, eller vibrerar insatsen tillsammans med grafikkortet mot resten av bakplåten? Oftast rör expansionskort enbart instatsen precis vid skruven, och där sitter de ju ihop ordentligt.

Det är mellan insatsen och grafikkortet som oljudet uppstår. Det enda jag vet är att de här punkterna (se bilden nedan) är de känsligaste punkterna, så att säga. Det räcker att jag trycker väldigt lätt på dem för att det här ljudet ska upphöra temporärt. Så fort jag släpper trycket med mitt finger så återkommer ljudet, givetvis.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att stoppa imellan nått mellan chassi"ribborna" och korten och då göra det i mitten.
Dvs mitt imellan dvi kontakterna (om du tittar på din bild så ser du var jag menar) och något som inte tar för mycket plats i sidled så lufthålen täcks för mycket.

Vad du ska stoppa imellan kan ju vara ganska mycket tex kan du rulla ihop en bit tejp heller kanske klyva en blyertspenna på mitten (brukar vara ganska lätt),tillklippt suddgummi,träbit,papper,osv det enda jag kan ge tips om är att inte ta för liten sak som kan trilla in i datorn utan ha något lite längre som även går en bit utanpå en av dom vita täckplåtarna och att allt är i ett stycke.

Är det dom två markerade ribbor som låter heller är det andra med?
Skulle tro att detta är en kombination av för tunn plåt och att ditt chassi kanske är ihopnitat lite snett (nån,några mm som ej syns) heller att det blivit lite skevt under transport (inget som syns direkt det heller).
Det problem du har med sidorna är ju ganska vanligt på dom flesta cahssin idag tyvärr MEN kan även det vara av att chassi är snett,ihopnitat lite fel.

Frågan är ju om det är värt arbetet att plocka ur allt,skicka in,fy nytt,montera,osv för att fixa dessa två problem (varav ett går att fixa med mitt tips).
Utan andra problem med så skulle jag inte brytt mig så mycket, möjligen ha påpekat det här så dom kan fixa till eventuella misstag i framtiden.

Kan förövrigt säga att mitt XL (rev1) syrrans mini, brors r3 inte har något problem med detta skallrande men dom är ganska tunna och böjer sig lätt (och kan tänka mig att dom kan skallra ganska lätt).
Ett av dessa chassin (dom andra var ok) så skallrade dock två,tre av dom vita täckplåtarna i ena äden (moderkorts änden) men det var snabbt fixat genom att böja änden lite så det vart ett lite fjädrande tryck när man skruvade fast dom.

Men kanske fractal ska använda lite tjockare plåt till själva i/o,expansionsplats plåten för att undvika detta problem? (för det är ju en separat plåt som är nitad).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det enda jag kan tänka mig är att stoppa imellan nått mellan chassi"ribborna" och korten och då göra det i mitten.
Dvs mitt imellan dvi kontakterna (om du tittar på din bild så ser du var jag menar) och något som inte tar för mycket plats i sidled så lufthålen täcks för mycket.

Vad du ska stoppa imellan kan ju vara ganska mycket tex kan du rulla ihop en bit tejp heller kanske klyva en blyertspenna på mitten (brukar vara ganska lätt),tillklippt suddgummi,träbit,papper,osv det enda jag kan ge tips om är att inte ta för liten sak som kan trilla in i datorn utan ha något lite längre som även går en bit utanpå en av dom vita täckplåtarna och att allt är i ett stycke.

Jag har testat att vika ihop en bit toalettpapper och tejpat fast den mellan grafikkortet och en av dessa "insatserna", i hopp om att den skulle isolera lite. Men det var helt värdelöst och gjorde ingen som helst skillnad...

Nästa gång det här ljudet uppstår ska jag försöka klippa ut en bit av en trasa och se om det hjälper någonting om jag pillar in den någonstans. Väldigt jobbigt att sådana här problem ska uppstå bara, det hade varit så underbart skönt att för en gångs skull bara kunna vara glad och att allting bara fungerar felfritt och som det ska! Dessutom är det så fult när man behöver tillämpa sådana här ghetto-lösningar. Jag tror inte att det är särskilt estetiskt tilltalande att ha en trasa inklämd vid grafikkortet.

Skrivet av grizzly666:

Är det dom två markerade ribbor som låter heller är det andra med?
Skulle tro att detta är en kombination av för tunn plåt och att ditt chassi kanske är ihopnitat lite snett (nån,några mm som ej syns) heller att det blivit lite skevt under transport (inget som syns direkt det heller).

Nej, så vitt jag har kunnat höra så låter alla dessa "insatserna". Men de som är inringade med rött är de som är de värsta och som påverkas mest när man trycker på dem med fingrarna. Där omkring måste källan till oljudet och vibrationerna vara alltså.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mest på att man pillar imellan nått så att det späns ut så pass att dom inte kan vibrera.
lite skithuspapper spänner ju inte ut så mycket så att säga trasa funkar nog bättre.
Men suddgummi,trä,etc funkar nog ännu bättre.
Tex köp ett liknande suddgummi som det här

och klipp,skär till lagom storlek och tryck dit.

Vibrationerna kommer ju troligen från gpu fläkten och dom andra ribborna kanske tystnar (med lite tur) om du får dom 2-3 värsta att sluta vibrera.
I övrigt håller jag med dig att det ska ju igentligen inte behövas ghetto modda sånt här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr missade vi detta på de första chassina där vi försökte fixa längdproblemet. Jag såg i din senare post att du fixat ihop det, men om du vill ha moderkortet helt ordentligt monterat kan du skicka namn, adress och serienummer till support@fractal-design.com så skickar de ut ett paket.

På något vänster så lyckades jag få det att sitta skitbra så det är inte nödvändigt.

Däremot har jag ett annat problem, fick hem nätagget idag (Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär) och har ett xl r2-chassi. Försöker få atx 8-pin'en att nå men den är för kort. Har ni eller något annan här lyckats få den att nå? har en stor luftkylare så den måste gå bakvägen (där jag ändå vill ha kablarna såklart). Längdmässigt är det precis så att den når men eftersom att man drar den bakvägen så kommer själva kontakten åt fel håll, och eftersom att det längdmässigt är precis på gränsen så har man inte tillräckligt lång sladd för att vända den rätt heller.

Ska försöka få till det lite, sedan lägger jag mig och sover.

EDIT: lyckades faktiskt få in den med lite våld och ansträngning. kablarna är ju rätt jäkla hårda och svåra att böja så jag fick helt enkelt kämpa lite med att böja runt den och spänna kabeln för att använda varje millimeter. Till slut så lyckades jag få in den, och när jag väl tryckt in den så fick jag ju typ en centimeter tillbaka så att sladden inte är så spänd längre. Nu är allt ikopplat och jag ska bara installera windows. men det blir nog imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Jag såg nyligen på er hemsida att core 1000 har uppdaterats med USB 3.0 (länk)

Jag tänkte beställa ett sådant chassi och vill ha USB 3.0 hur vet jag om jag kommer få det?