Permalänk
Inaktiv

Hej på er!

Går det att få tag på en sidopanel UTAN den transperanta delen - själva "fönstret"? Jag råkade klicka fel när jag beställde chassit för några månader sedan, men tänkte i efterhand att det kanske ändå inte gjorde något. Det ända jag hittar är just sidopanelen med fönster på, men inte tvärtom...vilket känns lite konstigt, man vill ju inte behöva köpa ett helt nytt chassi för bara panelens skull?

...mina ungar säger tvärtom, datorn är väldigt intressant och man vågar fan knappt vända ryggen till.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Laimolaito:

Hej Fractal!

Jag går i tankarna om att skaffa mig ett Define XL R2. Då jag lägger stor tyngd på hur det ser i chassit (färgschema, sleevade kablar och kabeldragning) så skulle jag dock gärna vilja ha ett chassi med ett fönster så att man kan se resultatet efteråt. Har ni några planer på att införa en modell med fönster på sidopanelen eller så att man kommer kunna köpa till det som tillbehör senare?

Det är möjligt att det kommer, men vi vill inte lova något i nuläget.

Skrivet av THB:

Kommer man att kunna köpa extra hdd-burar löst?
Planerar nämligen att införskaffa ett XL R2 till min filserver men behöver mer hdd-platser och 3 burar skulle vara perfekt.

Tyvärr har vi i nuläget svårt att distribuera ut sådana småtillbehör. Vi har dock fått en hel del önskemål om denna bur, och kikar på lösningar.

Skrivet av Segas:

Hej på er!

Går det att få tag på en sidopanel UTAN den transperanta delen - själva "fönstret"? Jag råkade klicka fel när jag beställde chassit för några månader sedan, men tänkte i efterhand att det kanske ändå inte gjorde något. Det ända jag hittar är just sidopanelen med fönster på, men inte tvärtom...vilket känns lite konstigt, man vill ju inte behöva köpa ett helt nytt chassi för bara panelens skull?

...mina ungar säger tvärtom, datorn är väldigt intressant och man vågar fan knappt vända ryggen till.

Vi har tyvärr ingen möjlighet att sälja en fönsterlös sidopanel separat.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Fractal Design:

Tyvärr har vi i nuläget svårt att distribuera ut sådana småtillbehör. Vi har dock fått en hel del önskemål om denna bur, och kikar på lösningar.

Jag hoppas verkligen att ni löser detta då det är en dealbreaker för mig annars.
Har ett Define R4 just nu till min stationära som jag är väldigt nöjd med, suverän kvalité och väldigt lättjobbat.

Edit: Har ni funderingar på att göra en sådan här modul?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Hej, när kan man förvänta sig Arc Midi R2 i butik?

Permalänk

en liten fråga ... dom fläktarna som sitter i fronten på detta chassi ...
jag kopplade in dom till H M L kablarna som sitter bak upp till höger på chassit ...
men d händer ingenting när jag drar knappen åt varken H eller L ... hur kopplar jag ström till den ? jag kopplade ihop en av kontakterna från HDDVD (eller va d står på den kontakten) till den där strömsaken också uppe där bak till vänster som är jämte dom små kablarna ... är det rätt eller ?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av The Echelon:

Hej, när kan man förvänta sig Arc Midi R2 i butik?

I början av mars.

Skrivet av TigerDejan:

en liten fråga ... dom fläktarna som sitter i fronten på detta chassi ...
jag kopplade in dom till H M L kablarna som sitter bak upp till höger på chassit ...
men d händer ingenting när jag drar knappen åt varken H eller L ... hur kopplar jag ström till den ? jag kopplade ihop en av kontakterna från HDDVD (eller va d står på den kontakten) till den där strömsaken också uppe där bak till vänster som är jämte dom små kablarna ... är det rätt eller ?

På det lilla kretskortet (fläktkontrollern) finns fyra kablar: tre till fläktar och en till en fyra-pins kontakt av den typen som brukade finnas på hårddiskar före SATA-kablarna kom. För att fläktkontrollern ska få ström måste denna kabel kopplas till nätagget.

Permalänk
Medlem

När har ni tänkt avsluta tävlingen?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag undrar om jag kan sätta in "Corsar hydro h100i" i mitt Fractal design define r4? Mitt moderkort är ett Asrock z77 extreme4! Vill gärna ha ett svar så snabbt som möjligt och gärna ett rent svar, alltså ja eller nej.

Nu vill jag montera det därbak helst men om det inte går, kan man sätta det i fronten istället utan några speciella problem? Är det någon som har gjort detta så får ni gärna kontakta mig om hur ni gjorde

Äskar chassit dessutom

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BassetX:

Hej!
Jag undrar om jag kan sätta in "Corsar hydro h100i" i mitt Fractal design define r4? Mitt moderkort är ett Asrock z77 extreme4! Vill gärna ha ett svar så snabbt som möjligt och gärna ett rent svar, alltså ja eller nej.

Nu vill jag montera det därbak helst men om det inte går, kan man sätta det i fronten istället utan några speciella problem? Är det någon som har gjort detta så får ni gärna kontakta mig om hur ni gjorde

Äskar chassit dessutom

Du kan montera en 240mm radiator i toppen av chassit inte "där bak".
"Där bak" är det en 140mm fläktposition.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan montera en 240mm radiator i toppen av chassit inte "där bak".
"Där bak" är det en 140mm fläktposition.

aha, ber om ursäkt för det där

Men vet du om det går på toppen därbak med mitt moderkort? Har googlat runt men hittar inget Har frågat i forumet men får inget säkert svar.

Mvh

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BassetX:

aha, ber om ursäkt för det där

Men vet du om det går på toppen därbak med mitt moderkort? Har googlat runt men hittar inget Har frågat i forumet men får inget säkert svar.

Mvh

http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...
Det går alldeles utmärkt att klämma dit med h100i.

Ta det inte på något som helst spydigt sätt men ditt moderkort är inte det minsta speciellt utan följer den helt normala formfaktorn.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

är Arc midi r2 större än vanliga Arc

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av BassetX:

Hej!

Äskar chassit dessutom

Raditorfläktarna kommer överlappa moderkortets topp med c:a 7mm, så på de översta 7 millimetrarna av moderkortet får inget sticka upp mer än 22mm. Kortet du visar har 12V-kontakten precis vid överkant, så det kan bli väldigt trångt att få plats med den kabeln. Eventuellt kan du därför behöva skruva fast radiatorn i hexagonhålen istället för fläkthålen. På grund av detta kan jag inte ge dig ett rent ja, även om det är troligt att du får till det.

I fronten bör det gå bra.

Skrivet av nokia12:

är Arc midi r2 större än vanliga Arc

Nej. Vi behöll samma stålkropp, så yttermåtten är identiska.

Permalänk
Medlem

Tja fractal!
undrar om eran adjust 108, kan man koppla in 4 pins pwm fläktar i den?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av WallEm:

Tja fractal!
undrar om eran adjust 108, kan man koppla in 4 pins pwm fläktar i den?

Ja, det går bra.

Permalänk
Entusiast

Har Fractal Design någonting angående det här med vändbar frontlucka på ritbordet?
Som påpekats flertal gånger innan, vore det prima med en R4/XL med vändbar lucka prima. Många av oss har datorn stående på höger sida, varav luckan är lite i vägen.

Jag skulle vara intresserad av att köpa en front som har den funktionen, och jag tror fler skulle vara intresserade.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Hej,
Jag har idag märkt att mitt Fractal Design Newton R2 800w har börjat lida av coil whine. Är ett irriterande ljud som går igenom fläktljud och annat.

Kan ni hjälpa mig med reklamation av detta, eller hur skall jag gå väga?

Tack på förhand.

Hälsningar
Kristofer

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Ja, det går bra.

Grymt!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av SysGhost:

Har Fractal Design någonting angående det här med vändbar frontlucka på ritbordet?
Som påpekats flertal gånger innan, vore det prima med en R4/XL med vändbar lucka prima. Många av oss har datorn stående på höger sida, varav luckan är lite i vägen.

Jag skulle vara intresserad av att köpa en front som har den funktionen, och jag tror fler skulle vara intresserade.

Vi har för närvanrade inga planer på att släppa en lös vändbar front, men vi ska ta det under diskussion.

Skrivet av stoffeboffe:

Hej,
Jag har idag märkt att mitt Fractal Design Newton R2 800w har börjat lida av coil whine. Är ett irriterande ljud som går igenom fläktljud och annat.

Kan ni hjälpa mig med reklamation av detta, eller hur skall jag gå väga?

Tack på förhand.

Hälsningar
Kristofer

Kika i manualen för mer information, där finns några felsökningssteg som ofta kan avhjälpa problemet. Om de stegen inte hjälper, gör då som det står längst ner i manualen och returnera enheten till återförsäljaren.

Permalänk

Vi har för närvanrade inga planer på att släppa en lös vändbar front, men vi ska ta det under diskussion.

Kika i manualen för mer information, där finns några felsökningssteg som ofta kan avhjälpa problemet. Om de stegen inte hjälper, gör då som det står längst ner i manualen och returnera enheten till återförsäljaren.

Okej, skall titta mer där. Skummade bara igenom lite snabbt och hittade inget.

Det är lite speciellt med detta nätagg, kanske jag kan skicka ett PM och förklara? Tror inte riktigt det finns någon återförsäljare nämligen.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Entusiast

Var kan man idag köpa USB 3 uppgraderingskit till R2/R3 Chassit? De flesta som säljer era produkter har inte dessa kvar i sortimentet längre.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Har skickat PM angående coil whine på FD Newton R2 800w.

Hälsningar
Kristofer

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Har gjort en liten blunder då jag hade kopplat ett tangentbord till en av USB2 portarna i fronten/toppen på mitt R4 och snubblade till på kabeln så den ryktes ur och det gjorde tyvärr så att USB-porten gick sönder, den fungerar fortfarande men den svarta plastbiten som sitter i själva USB-porten är borta.

Kan man köpa den del ny från Er, för jag antar eftersom att det är jag själv som orsakat detta så går det inte att få på RMA.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av SysGhost:

Var kan man idag köpa USB 3 uppgraderingskit till R2/R3 Chassit? De flesta som säljer era produkter har inte dessa kvar i sortimentet längre.

Det var en produkt i begränsad upplaga, och de är nu slut hos distributören. Tyvärr hittar jag inte heller någon återförsäljare som har några kvar.

Skrivet av THB:

Har gjort en liten blunder då jag hade kopplat ett tangentbord till en av USB2 portarna i fronten/toppen på mitt R4 och snubblade till på kabeln så den ryktes ur och det gjorde tyvärr så att USB-porten gick sönder, den fungerar fortfarande men den svarta plastbiten som sitter i själva USB-porten är borta.

Kan man köpa den del ny från Er, för jag antar eftersom att det är jag själv som orsakat detta så går det inte att få på RMA.

Skicka ett mail till support@fractal-design.com så löser de det.

Permalänk

Hejsan, Fractal Design!

När jag berättade för er att er fläktkontroller "Adjust 108" är orsaken till att mina fläktar (Noctua NF-P12 & Noctua NF-P14) har börjat föra oljud ifrån sig så svarade ni mig att ni skulle starta en liten utredning och återkomma med svar. Ni återkom aldrig med något svar, antagligen i förhoppning om att jag skulle glömma av allt detta och helt enkelt acceptera att ni har tillverkat en, på sätt och vis, dålig produkt.

Har ni möjligtvis kommit fram till någonting? Jag har varit tvungen att plocka bort mina NF-P14-fläktar då de helt enkelt lät alldeles för mycket tack vare er fläktkontroller. Mina NF-P12-fläktar har jag kvar, men de låter även dem – om än inte lika mycket, lyckligtvis. På YouTube har jag även mottagit kommentarer som bekräftar min tes om att det inte är fläktarna i sig som är problemet, utan att det är er fläktkontroller. Jag känner mig lurad.

Tack på förhand, och snälla – sköt detta snyggt. Ignorera det inte bara, vilket ni i stort sett har gjort hittills.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan, Fractal Design!

När jag berättade för er att er fläktkontroller "Adjust 108" är orsaken till att mina fläktar (Noctua NF-P12 & Noctua NF-P14) har börjat föra oljud ifrån sig så svarade ni mig att ni skulle starta en liten utredning och återkomma med svar. Ni återkom aldrig med något svar, antagligen i förhoppning om att jag skulle glömma av allt detta och helt enkelt acceptera att ni har tillverkat en, på sätt och vis, dålig produkt.

Har ni möjligtvis kommit fram till någonting? Jag har varit tvungen att plocka bort mina NF-P14-fläktar då de helt enkelt lät alldeles för mycket tack vare er fläktkontroller. Mina NF-P12-fläktar har jag kvar, men de låter även dem – om än inte lika mycket, lyckligtvis. På YouTube har jag även mottagit kommentarer som bekräftar min tes om att det inte är fläktarna i sig som är problemet, utan att det är er fläktkontroller. Jag känner mig lurad.

www.youtube.com/watch?v=z4rvLOc25Rs

Tack på förhand, och snälla – sköt detta snyggt. Ignorera det inte bara, vilket ni i stort sett har gjort hittills.

Vi har, efter att ha provat med NF-P14, börjat arbeta tillsammans med vår leverantör för att hitta en lösning. Tyvärr ser det inte ut som att det går att enkelt avhjälpa problemet med någon liten modifikation, så de fläktkontrollers som nu finns på marknaden kommer desvärre fortsätta ha dessa kompitabilitetsproblem med vissa fläktmodeller.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har, efter att ha provat med NF-P14, börjat arbeta tillsammans med vår leverantör för att hitta en lösning. Tyvärr ser det inte ut som att det går att enkelt avhjälpa problemet med någon liten modifikation, så de fläktkontrollers som nu finns på marknaden kommer desvärre fortsätta ha dessa kompitabilitetsproblem med vissa fläktmodeller.

Har ni tänkt någon lösning för de som köpt kontrollern utan att blivit informerade om problemen innan köp?

Edit: Jag kan fortfarande inte se någon varning gällande kompatibilitetsproblemen i Er produktbeskrivning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hej! Jag har problem med att min fläktkontroll aldrig fungerat i mitt Define R4. Har testat olika molex-kontakter och olika fläktar men inget verkar hjälpa.

Kan ni möjligtvis skicka en ny fläktkontroll?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 || CPU: Intel i7 3770K || CPU kylare: Noctua NH-D14 || GPU:Gigabyte HD7950 Windforce || RAM: 8 GB Corsair vengance 1600Mhz LP || HDD: 1TB 7200rpm || MB: ASrock Extreme4 || PSU: OCZ 700W Modxstream Pro

Permalänk

Så slutsatsen av det hela är att jag helt enkelt ska acceptera att jag har köpt en produkt där den här defekten inte har beskrivits över huvud taget av er?

Er fläktkontroller har nämligen gjort att fläktar tillhörandes mig, till ett högre värde värde än fläktkontrollern, har blivit oanvändbara. Just nu har jag tre stycken Noctua NF-P14 som bara ligger och samlar damm, då jag var tvungen att montera bort dem om jag inte ville köra dem på full styrka 24/7. Vid lägre styrka förde de ett hemskt oljud ifrån sig tack vare er fläktkontroller.

Fractal Design Adjust 108 = 300 kr
Noctua NF-P14 (x3) = 540 kr

Skrivet av MultiMan:

Har ni tänkt någon lösning för de som köpt kontrollern utan att blivit informerade om problemen innan köp?

Edit: Jag kan fortfarande inte se någon varning gällande kompatibilitetsproblemen i Er produktbeskrivning.

Jag undrar detsamma. Det är dessutom ganska suspekt att det inte har introducerats någon som helst varningstext för fläktkontrollern, trots dessa defekterna som har visat sig uppstå med en rad olika fläktar.

Här är några kommentarer, som min YouTube-video har fått, som visar spridningen av detta problemet:

blablybla:
"I have the same problem. It seems that Adjust 108 doesn't like some fans - I have two BeQuiet 140mm fans and one Phanteks 140mm. BeQuiet's are noisy and Phanteks is alright. What is weird those two fans are noisy only on low level, when slider is in highest position(100%) this annoying electric buzzing/rattling stops. When fans are connected into stock controller in Define R4 problem doesn't appear."

Webbanditten:
"Same problem, buying a new Lamptron instead of this crap..."

Funkatronix:
"Same thing here. I get this damn noise with... Fractal fans -_-' I'll buy a BitFenix Recon and throw the 108 away."

Funkatronix:
"Hi, I get this noise with one of the two 140mm stock fans that come with the R4 and one that's older. I have since installed the Recon and I no longer have this problem. Btw, I still love the design of the 108."

Toni Ylitalo:
"Fractal's own fans make the worst noise.. Anyway can't test it anymore because i sent it to RMA. Getting Lamptron FC5 V2 instead. Hopefully it will work okay"

Permalänk
Medlem

Passar Corsair h100i i toppen på XL R2 lådan?