Är denna disk en bra investering för att lagra mycket spelfiler på?

Permalänk
Medlem

Är denna disk en bra investering för att lagra mycket spelfiler på?

http://www.amazon.com/Velociraptor-WD1000DHTZ-SATA-Hard-Drive/dp/B007VPGJIY

Planerade köpa denna disk för att lagra spel på på grund av pris storlek och snabbhet. Nån som har en sån?

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem

Shipping: Item can only be shipped within the US. Ser inte särskilt bra ut för dig då.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Medlem

Nja, det är ju en "gamma" disk som inte fyller någon funktion med dagens ssd. Köp dig en ssd istället

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av TerraSwe:

Shipping: Item can only be shipped within the US. Ser inte särskilt bra ut för dig då.

Använde amazon bara som ett exempel för att visa disken, men har också tillgång på us produkter bor inte i sverige

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

Använde amazon bara som ett exempel för att visa disken, men har också tillgång på us produkter bor inte i sverige

har en äldre raptordisk hemma på 37 gb (sata och kom ut året före den du visar och den låter mer men är knappt snabbare än vanliga diskar)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Nja, det är ju en "gamma" disk som inte fyller någon funktion med dagens ssd. Köp dig en ssd istället

Gillar ssd men är tyvärr sceptisk på livslängden kan vara att jag är gammalmodig Därför mera inställd på Velociraptror. Kanske det bara var dom första ssd skivorna som hade dåligt rykte?

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

Gillar ssd men är tyvärr sceptisk på livslängden kan vara att jag är gammalmodig Därför mera inställd på Velociraptror. Kanske det bara var dom första ssd skivorna som hade dåligt rykte?

Första generationernas SSD-diskar hade som du säger dåligt rykte. Jag skulle vilja säga att detta rykte går att passera till historien numer. Intels diskar har ex. kring 1.2 miljoner timmars MTBF vilket är över 100 år. Siffran ska förvisso tas med en rejäl nypa salt, men jag tycker inte du behöver oroa dig. Mitt förslag är att du glömmer raptordisken och kör på en SSD istället.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gamer92:

Gillar ssd men är tyvärr sceptisk på livslängden kan vara att jag är gammalmodig Därför mera inställd på Velociraptror. Kanske det bara var dom första ssd skivorna som hade dåligt rykte?

Finns inget problem med livslängden på SSDer, att det har funnits dåliga serier som har fått bytas ut stämmer, men SSD i största allmänhet har mest troligt en längre livslängd än en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

Gillar ssd men är tyvärr sceptisk på livslängden kan vara att jag är gammalmodig Därför mera inställd på Velociraptror. Kanske det bara var dom första ssd skivorna som hade dåligt rykte?

Samsung 830 SSD tappade ingen prestanda efter att fem petabyte hade skrivits till den, för mig innebär det tio års 24/7 drift.
Köp en Samsung 840 Pro så får du en av de absolut bästa diskarna du kan köpa idag.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns inget problem med livslängden på SSDer, att det har funnits dåliga serier som har fått bytas ut stämmer, men SSD i största allmänhet har mest troligt en längre livslängd än en mekanisk hårddisk.

Jättesvårt att spekulera kring, men kollar man till stryktålighet så stämmer det ju nästan säkert. Kollar man däremot på estimerad MTBF utan yttre åverkan så leder fortfarande mekaniska diskar med ~200 000-300 000 h.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säg att det är det. Bror min kör två stycken 150gb velociraptorer för sina spel och har en kompis som nyligen köpte just den disken du länkade för spel lagring och han är helnöjd med den. Så jag skulle säga kör på bara, SSD kan inte slå kr/gb och disken har bättre accesstider än "vanliga" 7200rpm's diskar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

Använde amazon bara som ett exempel för att visa disken, men har också tillgång på us produkter bor inte i sverige

Haha okej, då fattar jag. Det bör väl inte vara något större problem, tror att den kommer att fungera utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamer92:

Gillar ssd men är tyvärr sceptisk på livslängden kan vara att jag är gammalmodig Därför mera inställd på Velociraptror. Kanske det bara var dom första ssd skivorna som hade dåligt rykte?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661346#extra
60 månader garanti

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760650
60 månader garanti

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765953
60 månader garanti

så hållbarhet behöver du inte oroa dig om har fortfarande en Intel MX25-M gen2 80gb kvar och den funkar hur bra som helst (tror den är 4 år gammal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer92:

http://www.amazon.com/Velociraptor-WD1000DHTZ-SATA-Hard-Drive/dp/B007VPGJIY

Planerade köpa denna disk för att lagra spel på på grund av pris storlek och snabbhet. Nån som har en sån?

Har en sådan disk som speldisk å funkar bra, är helnöjd med den.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har en äldre raptordisk hemma på 37 gb (sata och kom ut året före den du visar och den låter mer men är knappt snabbare än vanliga diskar)

Har 2 st 600 gb WD velociraptor (i en annan dator) å en 1 tb, dessa låter inte ett dugg, hör mer av fläktarna i chassiet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TerraSwe:

Shipping: Item can only be shipped within the US. Ser inte särskilt bra ut för dig då.

Köpte min på Dustin.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

Köp SSD, tror inte en raptordisk har någon chans, deras raptordiskar kom väl för +5år sedan?

Köp en 256gb ssd så har du så det räcker till en massa spel, och är resten av datorn någorlunda modern så har du knappast några laddningstider att räkna med längre. Köpte själv en raptor när dom kom, och det känns som evigheter sedan, så har dom inte gjort något magiskt med dom sedan dess så ligger dom långt ifrån en ssd i hastighet.