Permalänk
Medlem

Spel till min far?

Jo det är så att min far, 60+, ska operera sin höft för andra gången, byta höftkula och hela tjohejsan.
Han har gjort detta förut, på andra höften och det genererar en väääldigt lång downtime där han måste spendera en stor del av sin tid liggande och senare sittande. Jag kommer ihåg att han tyckte det var jävligt tråkigt sist och även om han läser oerhört mycket och tittar på mycket sport räcker det inte när han är van att bygga, renovera, åka längdskidor med mera med mera.
Så jag tänkte introducera honom till lite datorspel. Han kan inte mycket om datorer, har inte visat så stort intresse, men när jag har försökt visa honom saker fattar han det snabbt. Min mor, som är precis tvärt om och aldrig kommer ihåg något sköter datorn där hemma, mest för att hon som lärare haft någon form av kontakt med dom i 15-20 år.
Så det jag letar efter är spel som inte har så höga ingångströsklar, hyfsat enkla, eller iaf som inte kräver att man ska ha en bra förståelse för hur datorspel fungerar.
Jag har tänkt visa honom en del popcap spel, bejeweled, Peggle osv.
Så jag söker lite tips från er. Engelska fungerar men om det skulle vara typ ett krim-novelspel bör det nog finnas på svenska. Inget direkt scifi eller fantasy themed. Tiddödare som ger lite mer än typ tetris. Dator är en lowend laptop så inget krävande. Han gillar som sagt kriminalromaner, Soduko, korsord, sport och mer.
Även förslag på lite mer avancerade spel mottages tacksamt, och berätta gärna om ni lyckats leda in er far eller mor till datorspelsvärlden!
Kommer åka hem till Sverige nästa vecka och ska då tvinga honom till någon timme framför datorn.

Permalänk
Medlem

Minecraft!
nä men det är väldigt enkelt egentligen, finns på Svenska, Du kan till och med göra nån liten server så ni båda kan köra (eller LAN värld). Kanske är lite svårt att komma in i just crafting men efter nån timme kan man grunderna i huvudet (typ sword, mining pick och crafting table). Hoppas bara han inte är allt för lätt skrämd.. Creepers och endermans är läskiga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Puzzle Agent, "äventyrsspel" med väldigt lättsamma pussel.
Tar väl någon timme att nöta sig igenom historien.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Puzzel Agent ser lagom ut. Tack för det!

Minecraft är ett sånt spel som min far bara kommer fråga: "Men vad är meningen med det? vad är målet?". Jag vet för jag fungerar på samma sätt. Tappar ofta intresset för Open World spel så fort det inte finns en någorlunda story att följa, jag behöver ett mål, sen kan jag grinda och hitta allt i hela världen men när den sista bossen fallit faller musen/handkontrollen också ur handen.

Sedan rent generellt är inte multiplayer direkt aktuellt. Är nog helt okay på Casualspel (Han har inte och kommer inte skaffa FB dock) men inte mer än så.

Permalänk

Någon skön simulator kanske, typ euro trucker liknande?

Grim Fandango är annars tidlöst

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

Vet inte om han gillar sådant, men mina föräldrar spelar Spindelharpan och Kungen en hel del...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Lite mer avancerat, kanske nån 'äldre variant av sim city. är ju inte speciellt avancerat.

Permalänk
Medlem

DX-ball! min farsa var torsk på det i ett deccenium typ

en annan klassiker som är riktigt kul och kräver noll prestanda är ju jezz-ball, kunde sitta timmar med det som barn

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem

Mafia II. Mycket trevlig stämning i spelet och känns lite old school. Tror han kommer gilla musiken med.
Portal 1 & 2 kanske, lite pussel ju

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Europa Universalis eller liknade kanske uppskattas ? Sim city, Minecraft eller något enklare bilspel.
GTA serien kanske även kan fungera.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Strategi spel (Age Of Empires 1,2,3 - Empire Earth 1,2,3)

Visa signatur

7800X3D - 3070 Ti - 32GB ~ 6000Mhz

Permalänk
Medlem

Kul initiativ!

Kanske Stugan (gammalt textbaserat spel från 80-ish)? Lite retro feeling ^^
Annars så kan du ju skaffa en emulator och köra pac-man eller andra tidiga Nintendo spel? Consol spel brukar inte vara allt för krävande, lite timing och strategi.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

ONLINE POKER! där har du underhållning för äldre herrar!

Permalänk
Medlem

jag hade nog sagt sim city 5 , det ser väldigt lätt ut , tidsfördriv och han lär ju sig så småningom visa han Gameplayet

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Monopol och Simcity funkar på min farsa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

jag hade nog sagt sim city 5 , det ser väldigt lätt ut , tidsfördriv och han lär ju sig så småningom visa han Gameplayet

Skulle inte tipsa ovana spelare för online spel, då de inte vet hur servarna fungerar. Mao "POJK KOM HIT! SPELET STARTAR INTE". "nej... Servern är nere..". " vadå sa du?" osv.

Nes emulator och köp en nes usb kontroll så komme han sitta som betong.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon simcity version kanske fungerar. Han har aldrig spelat NÅGOT, så finns som inget nostalgilir som sticker ut.
Europa Universalis är inte direkt nått spel du sätter någon som aldrig spelat framför.
AoE Kan vara möjlig kandidat men tror inte det blir i första omgången.
Måste fundera lite på Vilka Snes/nes spel som kan fungera, ska nog se om han kan tänka Mario world, men tror han inte komer digga stilen och hur man spelar.
Tack för tipsen so far. Mer mottages tacksamt. Gärna saker som är hyfsat enkla att komma in i. Pusselspel känns som en lovande genre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulath666:

Jo det är så att min far, 60+, ska operera sin höft för andra gången, byta höftkula och hela tjohejsan.
Han har gjort detta förut, på andra höften och det genererar en väääldigt lång downtime där han måste spendera en stor del av sin tid liggande och senare sittande. Jag kommer ihåg att han tyckte det var jävligt tråkigt sist och även om han läser oerhört mycket och tittar på mycket sport räcker det inte när han är van att bygga, renovera, åka längdskidor med mera med mera.
Så jag tänkte introducera honom till lite datorspel. Han kan inte mycket om datorer, har inte visat så stort intresse, men när jag har försökt visa honom saker fattar han det snabbt. Min mor, som är precis tvärt om och aldrig kommer ihåg något sköter datorn där hemma, mest för att hon som lärare haft någon form av kontakt med dom i 15-20 år.
Så det jag letar efter är spel som inte har så höga ingångströsklar, hyfsat enkla, eller iaf som inte kräver att man ska ha en bra förståelse för hur datorspel fungerar.
Jag har tänkt visa honom en del popcap spel, bejeweled, Peggle osv.
Så jag söker lite tips från er. Engelska fungerar men om det skulle vara typ ett krim-novelspel bör det nog finnas på svenska. Inget direkt scifi eller fantasy themed. Tiddödare som ger lite mer än typ tetris. Dator är en lowend laptop så inget krävande. Han gillar som sagt kriminalromaner, Soduko, korsord, sport och mer.
Även förslag på lite mer avancerade spel mottages tacksamt, och berätta gärna om ni lyckats leda in er far eller mor till datorspelsvärlden!
Kommer åka hem till Sverige nästa vecka och ska då tvinga honom till någon timme framför datorn.

Travian.se

Ett spel där man bygger upp en by i början, fixar trupper. Tar över byar, och kör endgame, ( tar över typ speciell by och bygger upp den till nivå 100 och dom andra spelarna gör samma sak. Först till 100 vinner, man är alltså allianser.

En server håller på rätt länge. Ibland 1 år ibland kortare och ibland längre.

Roligt spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på L.A. Noire när jag läser om din far, jag har inte spelat det själv ännu, men man är ju detektiv och ska leta ledtrådar samt intervjua människor. Kolla trailern så får du kanske mer feel för vad jag talar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

DX-ball! min farsa var torsk på det i ett deccenium typ

en annan klassiker som är riktigt kul och kräver noll prestanda är ju jezz-ball, kunde sitta timmar med det som barn

Jag blir rädd när jag tänker på hur mycket tid jag måste plöjt ner i de två spelen när jag var en liten knodd alltså. Jezz-ball har jag fortfarande liggande på en gammal pata-disk nånstans tror jag, sjukt kul spel!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Pröva simcity??

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

World of Tanks kanske? Alltid värd att prova eftersom det är gratis.

Permalänk
Medlem

Enklare evighetsspel där man ändå uppnår något. Alltså, Sim City som många nämnt låter alldeles utmärkt ändå. Kan inte säga mycket om det senaste, men de innan skulle definitivt fungera skulle jag tro. Beror lite på hur man är som person också, det enda min far skulle spelat t.ex. är bilspel och jaktspel.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Pröva lite enkla facebook spel,som t.ex. candy crush saga. Se bara till så att han inte spammar folk med spelförfrågningar

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Skrivet av ulath666:

Jo det är så att min far, 60+, ska operera sin höft för andra gången, byta höftkula och hela tjohejsan.
Han har gjort detta förut, på andra höften och det genererar en väääldigt lång downtime där han måste spendera en stor del av sin tid liggande och senare sittande. Jag kommer ihåg att han tyckte det var jävligt tråkigt sist och även om han läser oerhört mycket och tittar på mycket sport räcker det inte när han är van att bygga, renovera, åka längdskidor med mera med mera.
Så jag tänkte introducera honom till lite datorspel. Han kan inte mycket om datorer, har inte visat så stort intresse, men när jag har försökt visa honom saker fattar han det snabbt. Min mor, som är precis tvärt om och aldrig kommer ihåg något sköter datorn där hemma, mest för att hon som lärare haft någon form av kontakt med dom i 15-20 år.
Så det jag letar efter är spel som inte har så höga ingångströsklar, hyfsat enkla, eller iaf som inte kräver att man ska ha en bra förståelse för hur datorspel fungerar.
Jag har tänkt visa honom en del popcap spel, bejeweled, Peggle osv.
Så jag söker lite tips från er. Engelska fungerar men om det skulle vara typ ett krim-novelspel bör det nog finnas på svenska. Inget direkt scifi eller fantasy themed. Tiddödare som ger lite mer än typ tetris. Dator är en lowend laptop så inget krävande. Han gillar som sagt kriminalromaner, Soduko, korsord, sport och mer.
Även förslag på lite mer avancerade spel mottages tacksamt, och berätta gärna om ni lyckats leda in er far eller mor till datorspelsvärlden!
Kommer åka hem till Sverige nästa vecka och ska då tvinga honom till någon timme framför datorn.

Nu var det inte direkt så att min far var 60 när han spelade. Men han har faktiskt tagit sig igenom Monkey Island och Day of the Tentacle. Gillar man att klura och har lite humor så passar nog dessa ypperligt

Visa signatur

Data...

Permalänk
Skrivet av ulath666:

Jo det är så att min far, 60+, ska operera sin höft för andra gången, byta höftkula och hela tjohejsan.
Han har gjort detta förut, på andra höften och det genererar en väääldigt lång downtime där han måste spendera en stor del av sin tid liggande och senare sittande. Jag kommer ihåg att han tyckte det var jävligt tråkigt sist och även om han läser oerhört mycket och tittar på mycket sport räcker det inte när han är van att bygga, renovera, åka längdskidor med mera med mera.
Så jag tänkte introducera honom till lite datorspel. Han kan inte mycket om datorer, har inte visat så stort intresse, men när jag har försökt visa honom saker fattar han det snabbt. Min mor, som är precis tvärt om och aldrig kommer ihåg något sköter datorn där hemma, mest för att hon som lärare haft någon form av kontakt med dom i 15-20 år.
Så det jag letar efter är spel som inte har så höga ingångströsklar, hyfsat enkla, eller iaf som inte kräver att man ska ha en bra förståelse för hur datorspel fungerar.
Jag har tänkt visa honom en del popcap spel, bejeweled, Peggle osv.
Så jag söker lite tips från er. Engelska fungerar men om det skulle vara typ ett krim-novelspel bör det nog finnas på svenska. Inget direkt scifi eller fantasy themed. Tiddödare som ger lite mer än typ tetris. Dator är en lowend laptop så inget krävande. Han gillar som sagt kriminalromaner, Soduko, korsord, sport och mer.
Även förslag på lite mer avancerade spel mottages tacksamt, och berätta gärna om ni lyckats leda in er far eller mor till datorspelsvärlden!
Kommer åka hem till Sverige nästa vecka och ska då tvinga honom till någon timme framför datorn.

tycker han om lastbilar ska du visa honom Euro truck simulator 2 grymt kul.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Arma 3 Aplha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ulath666:

Puzzel Agent ser lagom ut. Tack för det!

Minecraft är ett sånt spel som min far bara kommer fråga: "Men vad är meningen med det? vad är målet?". Jag vet för jag fungerar på samma sätt. Tappar ofta intresset för Open World spel så fort det inte finns en någorlunda story att följa, jag behöver ett mål, sen kan jag grinda och hitta allt i hela världen men när den sista bossen fallit faller musen/handkontrollen också ur handen.

Sedan rent generellt är inte multiplayer direkt aktuellt. Är nog helt okay på Casualspel (Han har inte och kommer inte skaffa FB dock) men inte mer än så.

Tänkte jag också förut. Men det finns ju faktiskt ett mål att nå the End. Men tror inte på Minecraft i detta fall av andra anledningar.

Permalänk

GTA "Endless of fun"

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whine:

Travian.se

Ett spel där man bygger upp en by i början, fixar trupper. Tar över byar, och kör endgame, ( tar över typ speciell by och bygger upp den till nivå 100 och dom andra spelarna gör samma sak. Först till 100 vinner, man är alltså allianser.

En server håller på rätt länge. Ibland 1 år ibland kortare och ibland längre.

Roligt spel

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, körde det ett antal omgångar, men tappar mycket när man spelar själv och utan guld, vilket jag gissar läget är.