Datorn låter väldigt högljut när jag spelar

Permalänk

Datorn låter väldigt högljut när jag spelar

Tjena registrerade mig precis här på sweclockers och skulle uppskatta lite hjälp.

Jag har en hyfsat ny dator som jag köpte färdigbygd på siba (acer predator G3610) men jag har ett problem med den. Varje gång jag spelar ett spel med bra grafik så drar den igång och låter väldigt mycket, den låter nästan mer än en dammsugare. Jag har blåst datorn och tagit bort dammet, den blir inte varm utan jag känner att den ger ut kall/ljummen luft. Den börjar låta när jag spelar spel som SimCity, Far Cry 3, AC:3, Chivalry osv..

Behöver jag köpa ny fläkt eller kylare eller vad är problemet och vad skulle det kosta att fixa det?

Här är mina specs:
Processor: Intel Core i7-3770 3,4 GHz Quad-Core
Grafik: Nvidia GeForce GTX560Ti 1280 MB GDDR5
Hårddisk: 1000 GB SATA 7200rpm
Minne: 12 GB DDR3 1333 MHz (Max 16 GB)
Optisk enhet: DVD-brännare med stöd för dual-layer
Nätverk: Wifi-N, Gigabit-LAN
Övrigt: DVI (2 st), HDMI, DisplayPort, USB 2.0 (8 st), USB 3.0 (2 st), minneskortsläsare, tangentbord och mus
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag gissar starkt på att det är grafikkortets fläkt som varvar igång men även processorfläkten
Det är givetvis till för att kyla datorn och för att förhindra överhettning.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Jag gissar starkt på att det är grafikkortets fläkt som varvar igång men även processorfläkten
Det är givetvis till för att kyla datorn och för att förhindra överhettning.

Tips på hur jag kan fixa det? Är det lätt samt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Tips på hur jag kan fixa det? Är det lätt samt pris?

Processorfläkten är lätt att byta och kan kosta mellan 200kr-1000kr beroende på vad du vill ha.
Grafikkortsfläkten är inte det lättaste att byta då det både kostar en del och bryter garanti.
Det är nog bara att bita i det sura äpplet om du inte vill ge dig på det.

Det är dock troligtvis grafikkortet som låter.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Processorfläkten är lätt att byta och kan kosta mellan 200kr-1000kr beroende på vad du vill ha.
Grafikkortsfläkten är inte det lättaste att byta då det både kostar en del och bryter garanti samt kostar en del.
Det är nog bara att bita i det sura äpplet om du inte vill ge dig på det.

Det är dock troligtvis grafikkortet som låter.

Hur kan jag ta reda på om det är processorfläkten eller grafikkortsfläkten? Det förhindrar mig att spela många spel jag har och jag sitter rätt nära min dator så blir riktigt irriterande att spela när den låter så mycket samt att jag inte vill väcka de jag bor med när jag spelar om nätterna.

Permalänk
Medlem

Kör igång 3dmark eller ett spel med öppet chassi och lyssna vart ljuden kommer ifrån. Inte så svårt att hitta. Skulle gissa på CPU kylning för övrigt, brukar vara rätt högljudd standardfläkt från Intel.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Kör ett cpu benchmark och hör om det är den fläkten

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Hur kan jag ta reda på om det är processorfläkten eller grafikkortsfläkten? Det förhindrar mig att spela många spel jag har och jag sitter rätt nära min dator så blir riktigt irriterande att spela när den låter så mycket samt att jag inte vill väcka de jag bor med när jag spelar om nätterna.

Det är bara att öppna upp lådan och lyssna Borde inte vara allt för svårt att lokalisera, kan vara både och som låter och skapar oljud tillsammans.
Ett annat alternativ för att få ner oljudet är att dra ner fläkthastigheten på grafikkortet i någon mjukvara, dock får man hålla koll så det inte blir överhettat.

Gör så här, ladda ner HWMonitor och starta upp det. Spela sedan dina spel ett litet tag och ta en titt på temperaturerna eller lägg upp en bild på vad programmet visar här.
På så sätt kan vi se hur varmt grafikkortet och processorn blir så kan vi även ta reda på om det finns utrymme för att sänka fläkthastigheten

Permalänk
Skrivet av Diabolus1978:

Kör ett cpu benchmark och hör om det är den fläkten

Är som sagt inte bra på detta så vet inte hur jag gör det du syftade på

Skrivet av tysonayt:

Kör igång 3dmark eller ett spel med öppet chassi och lyssna vart ljuden kommer ifrån. Inte så svårt att hitta. Skulle gissa på CPU kylning för övrigt, brukar vara rätt högljudd standardfläkt från Intel.

Kan inte öppna chassit idag men gör det imorn och kollar

Skrivet av Nikkop:

Det är bara att öppna upp lådan och lyssna Borde inte vara allt för svårt att lokalisera, kan vara både och som låter och skapar oljud tillsammans.
Ett annat alternativ för att få ner oljudet är att dra ner fläkthastigheten på grafikkortet i någon mjukvara, dock får man hålla koll så det inte blir överhettat.

Gör så här, ladda ner HWMonitor och starta upp det. Spela sedan dina spel ett litet tag och ta en titt på temperaturerna eller lägg upp en bild på vad programmet visar här.
På så sätt kan vi se hur varmt grafikkortet och processorn blir så kan vi även ta reda på om det finns utrymme för att sänka fläkthastigheten

Håller på ladda ner det nu, lägger upp bild asap

Permalänk
Medlem

Gör som Nikkop (ovan) sa.

Du kan testa att ladda ner MSI Afterburner och använda det för att sänka (eller bara se) fläkthastigheten på grafikkortet.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Är det stock-kylare till CPU'n så varvar nog den ganska mycket, och jag vet inte hur mycket ett 560ti klarar av om du tex kör högsta inställningarna på Far Cry 3 som är ganska krävande
Men ladda ner MSI Afterburner så ser du där ganska snabbt vad grafikkortet kommer upp i för temperatur och hur hårt fläkten får jobba för det. Lycka till!

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Körde igång far cry 3, när den börja låta som mest tog jag screenshot på programmet jag ladda ner, vet inte riktigt vad informationen betyder men det kanske du gör. http://piclair.com/punte

Permalänk
Inaktiv

Då fläktarna på grafikkortet varvar upp i 80%+ och du trots det får temperatur över 90C så torde det vara nått skumt med kylningen till den. Har du kollat att inte fläkten/kylflänsarna på grafikkortet är helt igensatta med damm? Tryckluft på burk för att blåsa rent med ifall så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Välkommen till sweclockers!
Jag har en dator som är lite sämre än din och ett nätaggregat på 620W(corsair), och det är det första som börjar bröta när man spelat en stund, du har bara 500W i den datorn... Kan det vara den? Skulle gärna vilja veta vad det är för tillverkare och vad det står mer exakt på det nätaggregatet du har i burken?
Men som dom andra sa, det är bara att lyssna sig fram annars.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Körde igång far cry 3, när den börja låta som mest tog jag screenshot på programmet jag ladda ner, vet inte riktigt vad informationen betyder men det kanske du gör. http://piclair.com/punte

Vet inte om de är CPU fläkten eller chassi fläktar som går i 1500rpm men de kan låta lite, men ser ju redan där att ditt 560ti kör på i 90grader ^^ vilket inte är så nice, visst, det klarar den tempen utan problem men inget man vill köra i konstant.

Vad kör du för grafiska inställningar på far cry? testa sänk till lägsta bara för att se vad som händer med ljudet

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -

Permalänk
Skrivet av anon150406:

Då fläktarna på grafikkortet varvar upp i 80%+ och du trots det får temperatur över 90C så torde det vara nått skumt med kylningen till den. Har du kollat att inte fläkten/kylflänsarna på grafikkortet är helt igensatta med damm? Tryckluft på burk för att blåsa rent med ifall så är fallet.

Jag blåste den lite snabbt för en vecka sen, då var den väldigt dammig men jag kan göra det igen. Är det det enda jag kan göra för att fixa problemet eller funkar fortfarande afterburner för att fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Jag blåste den lite snabbt för en vecka sen, då var den väldigt dammig men jag kan göra det igen. Är det det enda jag kan göra för att fixa problemet eller funkar fortfarande afterburner för att fixa detta?

Vad kör du för inställningar på Far Cry 3? Högsta eller? testa sänk till lägsta och hör vad som händer med ljudnivån

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Viaz:

Vad kör du för inställningar på Far Cry 3? Högsta eller? testa sänk till lägsta och hör vad som händer med ljudnivån

Jag kör knappt Far Cry 3, har kört det 1 timma men klarade inte av mer för det låter som datorn ska gå sönder men tror det var inställt på hög kvalitet, vet att ljudet sänks lite ibland på spel när jag sänker kvaliteten men vissa spel kan jag inte göra detta på. Idag köpte jag "the showdown effect" och även det spelet gjorde att datorn började låta och det är ett indie spel utan kvalitets inställningar. Igår var jag även tvungen att sänka CS:S från hög till medium kvalitet för första gången för det lät väldigt mycket när jag spelade det också.

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

Gör som Nikkop (ovan) sa.

Du kan testa att ladda ner MSI Afterburner och använda det för att sänka (eller bara se) fläkthastigheten på grafikkortet.

Jag laddade ner MSI afterburner men vet inte hur det fungerar eller om det kan hjälpa ens.

Skrivet av Kilen81:

Välkommen till sweclockers!
Jag har en dator som är lite sämre än din och ett nätaggregat på 620W(corsair), och det är det första som börjar bröta när man spelat en stund, du har bara 500W i den datorn... Kan det vara den? Skulle gärna vilja veta vad det är för tillverkare och vad det står mer exakt på det nätaggregatet du har i burken?
Men som dom andra sa, det är bara att lyssna sig fram annars.

Tackar, hur kollar man nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Jag kör knappt Far Cry 3, har kört det 1 timma men klarade inte av mer för det låter som datorn ska gå sönder men tror det var inställt på hög kvalitet, vet att ljudet sänks lite ibland på spel när jag sänker kvaliteten men vissa spel kan jag inte göra detta på. Idag köpte jag "the showdown effect" och även det spelet gjorde att datorn började låta och det är ett indie spel utan kvalitets inställningar. Igår var jag även tvungen att sänka CS:S från hög till medium kvalitet för första gången för det lät väldigt mycket när jag spelade det också.

Ja, som jag ser de är de antingen grafikkortet eller nätagget som låter så mkt, men du får försöka lyssna dig till det, nätagg i sämre kvalite som de tyvärr brukar vara i kompletta datorer utan "riktiga" märken kan ha jätte konstiga fläktkurvor.. så ditt nätagg kanske kör 100% så fort du kör igång något, det kan jag inte säga säkert..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Jag laddade ner MSI afterburner men vet inte hur det fungerar eller om det kan hjälpa ens.

Öppna upp chassit och titta vad de står på nätagget förmodligen kommer du inte hitta något intressant för det lär inte vara något speciellt nätagg där i..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Viaz:

Öppna upp chassit och titta vad de står på nätagget förmodligen kommer du inte hitta något intressant för det lär inte vara något speciellt nätagg där i..

Får väl öppna upp chassit imorgon och försökta hitta nätagget, men det verkar ju inte som det finns något speciellt jag kan göra för att fixa detta med något program eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Får väl öppna upp chassit imorgon och försökta hitta nätagget, men det verkar ju inte som det finns något speciellt jag kan göra för att fixa detta med något program eller liknande?

Jag tror inte du kan det, du kan ställa ner grafikkortets fläktar men eftersom att dem låg på 8+% och ditt 560 låg då på 90grader så kommer ditt grafikkort förmodligen att brinna upp ^^

ta reda på ljudet, är det nätagget kan du köpa ett nytt för 800kr typ mellan 550-650W
grafikkortet går också att bytta, men då har du snart en helt ny dator ist..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Ja det får du öppna upp å kolla Brukar vara en etikett på sidan av agget där alla sladdar sticker ut.
Men det ser ju ut som att ditt grafikkort inte mår bra som dom andra sa, 90 grader är finsk bastu för kortet, sitter det där för länge så grillas det ^^ Men prova gärna med andra program för att verifiera resultaten, som tex. MSI Afterburner och GPUShark. Rätt många program visar falska värden så jag brukar köra ett par stycken åtminstone för att stämma av. Får jag fråga hur du blåser av dammet i datorn? Nånting måste ha hänt för den verkade fungera i början?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Skrivet av Viaz:

Jag tror inte du kan det, du kan ställa ner grafikkortets fläktar men eftersom att dem låg på 8+% och ditt 560 låg då på 90grader så kommer ditt grafikkort förmodligen att brinna upp ^^

ta reda på ljudet, är det nätagget kan du köpa ett nytt för 800kr typ mellan 550-650W
grafikkortet går också att bytta, men då har du snart en helt ny dator ist..

Med min kunskap skulle jag inte bli förvånad om det brann upp
Känns ju lite drygt att behöva köpa ett nytt grafikkort redan men men

Skrivet av Kilen81:

Ja det får du öppna upp å kolla Brukar vara en etikett på sidan av agget där alla sladdar sticker ut.
Men det ser ju ut som att ditt grafikkort inte mår bra som dom andra sa, 90 grader är finsk bastu för kortet, sitter det där för länge så grillas det ^^ Men prova gärna med andra program för att verifiera resultaten, som tex. MSI Afterburner och GPUShark. Rätt många program visar falska värden så jag brukar köra ett par stycken åtminstone för att stämma av. Får jag fråga hur du blåser av dammet i datorn? Nånting måste ha hänt för den verkade fungera i början?

Gör det imorgon och skriver i denna tråd igen med svar om nätagget. Gjorde samma sak igen med MSI afterburner, väntade inte lika länge med denna bild dock men det verkar vara ungefär samma. http://piclair.com/fci9k
edit: sist jag blåste av datorn var det med nån lufttryck farsan hade hemma, var inte så jätte noga dock så kanske borde göra det igen.

Permalänk
Inaktiv

Satt och tittade på ditt chassi och det verkar inte vara överdrivet bra ventilation i den. Sitter det några fläktar i chassit alls förutom den som sitter i bak?

Permalänk
Skrivet av anon150406:

Satt och tittade på ditt chassi och det verkar inte vara överdrivet bra ventilation i den. Sitter det några fläktar i chassit alls förutom den som sitter i bak?

har en fläkt på sidan och där bak, är nästan helt säker på det, eller vet inte om fläkten på sidan är en "chassifläkt" men det kommer ut luft på sidan och det är hål i chassit där

Permalänk
Medlem

Du ser ju själv på bilden du skicka i afterburner, det är grafikkortet som låter ingenting annat dina resultat på cpun runt 50grader gör inte så det låter och eftersom du har låg temp på cpun så är det heller inte chassit det är fel på som några okunniga ovanför nämnt.. Men du ser ju också rpm på graffet runt 5.5k vilket är jetmotorljud du kan nog dock köpa en ny kylare till grafikkortet lite pilligt att sätta dit kan det vara men betydligt billigare än att köpa nytt grafikkort..

Länk till svinbra grafikkortskylare, inte så farligt pris heller och du kan fixa det själv om du kollar nån youtube video http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938426

Permalänk
Hedersmedlem

Har datorn sugit in damm länge brukar man få montera ur grafikkortet och ibland t o m montera loss kylaren för att få helt rent eftersom kylflänsarna brukar sitta riktigt tätt, speciellt på referenskylare. Ibland sitter skruvarna till kåpan på baksidan och därför måste kylaren av.

Är du det minsta osäker, låt någon erfaren göra det så att du inte förstör kortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille696:

Det där ser ju inte allt för bra ut
Hur längesedan köpte du datorn? Du kan ju alltid, om det inte var för längesedan, gå med datorn till säljaren och fråga om de tycker det är acceptabelt med den ljudnivån och temperaturen. (Spela spelet hos dem om det behövs)
Det kan ju hända det är något fel på grafikkortet också.

Om de skulle säga "det är så der ska vara, inget fel på det" så kan du ju alltid säga du har en hel armé med Sweclockare som inte håller med
Man ska ju intr behöva ha öronproppar eller inte kunna spela spel på natten för att en fläkt låter.

Skickades från m.sweclockers.com