Permalänk
Medlem

Köpråd laptop; Samsumg - Thor

Hej!

Jag sålde nyligen min stationära och är nu ute efter en laptop. Har tänkt å ha datorn till kommande plugg i höst( då jag tänkt välja ett grafiskt program), latja lite games (wow, sköna indiegames), se film mm.

Har kollat lite på olika modeller å de jag fastnat på är:
KRAV: SSD, usb 3.0,
Ultrabook 13,3"
http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Thor Einride
http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_intel_core_i7-3630q...

Köpte en Msi för ett tag sen, men sålde den för jag inte gillade touchpaden. som tur e går det att ha mus inkopplad Har försökt kolla upp lite om thor datorn , men finns inte så mycket och läsa om den. Bara läst om att CDON skickar fel komponenter i datorerna.

Vet inte va för slags dator jag vill ha, ska man köpa en lättare å smidigare dator eller en lite kraftigare, med tanke på att jag sålde min stationära.

Nån som har erfarenhet av Thor datorer, skriv GÄRNA!
Tror ni att samsungen kommer klara spel med intel hd 4000? Klarar man sig med 4 gb ram?

Ge även andra tips ifall ni har. TACK!

Permalänk
Medlem

HD 4000 är inge vidare för spel eller grafiska program. Då tror jag du kommer bli mycket nöjdare med Thor Einride som har GTX 660M. Här kan du se prestandaskillnaderna 660M ligger på 1595 poäng

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

HD 4000 är inge vidare för spel eller grafiska program. Då tror jag du kommer bli mycket nöjdare med Thor Einride som har GTX 660M. Här kan du se prestandaskillnaderna 660M ligger på 1595 poäng

Tack för svar!
Jag e lite fundersam på Thor datorn, med tanke på att jag läst mycket dåligt om cdon och att touchpaden e rätt kass....
Men kommer antagligen sitta mestadels med extern mus ändå! Hade vart najs och få höra från nån som har en Thor lr en Clevo laptop

Ingen annan dator som du kan rekomendera?

Permalänk
Medlem

Överväg att vänta på Samsung Series 7 ultra. Den kommer om några veckor tror jag.

Dedikerat grafikminne, i7, SSD, 1920x1080 IPS, 13.3", USB 3.0, 6gb ram, pris~11.4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Överväg att vänta på Samsung Series 7 ultra. Den kommer om några veckor tror jag.

Dedikerat grafikminne, i7, SSD, 1920x1080 IPS, 13.3", USB 3.0, 6gb ram, pris~11.4k

Låter inte helt fel! Ligger chronosen på samma pris lr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Låter inte helt fel! Ligger chronosen på samma pris lr?

Den är ganska mycket dyrare, 15k. Då får du större skärm, bättre grafikkort (2gb minne vs 1gb med bättre clock), bättre processor (högre clock och 4 cores), dubbelt så stor SSD.

Till en student som säkert kommer dra med sig datorn överallt så skulle jag rekomendera ultran istället för den dyra klumpiga chronosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Den är ganska mycket dyrare, 15k. Då får du större skärm, bättre grafikkort (2gb minne vs 1gb med bättre clock), bättre processor (högre clock och 4 cores), dubbelt så stor SSD.

Till en student som säkert kommer dra med sig datorn överallt så skulle jag rekomendera ultran istället för den dyra klumpiga chronosen.

Mm riktigt sant! På ultra datorn, kommer det va typ intel hd 4000 eller något annat?
Intel 4000 e väl inget å hänga i granen som jag fattat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Mm riktigt sant! På ultra datorn, kommer det va typ intel hd 4000 eller något annat?
Intel 4000 e väl inget å hänga i granen som jag fattat det

Med dedikerat grafikminne, som jag skrev tidigare, menade jag att den har en dedikerad grafikkrets (Radeon HD 8570M) utöver den inbyggda grafikkretsen som finns i intel-processorn (Intel HD Graphics 4000 om det är en Ivy Bridge processor). Men jag tror att den slår på intel-grafiken, då man inte har behov av hög prestanda, för att spara ström. Jag är dock inte säker på just detta. Jag vet att nVidia-kretsar brukar göra det. Men det är inte jätteviktigt.

Tänk på att du säkert kan spela de flesta spel med HD Graphics men kanske inte på högsta inställningar och kanske inte de alra nyaste spelen. Själv spelar jag StarCraft II mest och lite äldre spel då och då. De skulle säkert fungera bra på Intels grafikkrets. Jag kommer dock att köpa Ultran för jag vill kunna ha mögligheten att köra spel i framtiden också med ok prestanda. Men det är något du får övervaga själv, fundera på vad datorn kommer användas till och basera ditt köp utöver det. Om du ska änvända den till "wow och sköna indiegames" så tror jag presonligen att HD 4000 duger långt. Om du kommer fram till att du kanske inte behöver så mycket prestanda grafikmässigt och kan leva med en lite enklare processor så finns det nog mycket pengar du kan spara in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

Med dedikerat grafikminne, som jag skrev tidigare, menade jag att den har en dedikerad grafikkrets (Radeon HD 8570M) utöver den inbyggda grafikkretsen som finns i intel-processorn (Intel HD Graphics 4000 om det är en Ivy Bridge processor). Men jag tror att den slår på intel-grafiken, då man inte har behov av hög prestanda, för att spara ström. Jag är dock inte säker på just detta. Jag vet att nVidia-kretsar brukar göra det. Men det är inte jätteviktigt.

Tänk på att du säkert kan spela de flesta spel med HD Graphics men kanske inte på högsta inställningar och kanske inte de alra nyaste spelen. Själv spelar jag StarCraft II mest och lite äldre spel då och då. De skulle säkert fungera bra på Intels grafikkrets. Jag kommer dock att köpa Ultran för jag vill kunna ha mögligheten att köra spel i framtiden också med ok prestanda. Men det är något du får övervaga själv, fundera på vad datorn kommer användas till och basera ditt köp utöver det. Om du ska änvända den till "wow och sköna indiegames" så tror jag presonligen att HD 4000 duger långt. Om du kommer fram till att du kanske inte behöver så mycket prestanda grafikmässigt och kan leva med en lite enklare processor så finns det nog mycket pengar du kan spara in.

Jag e inte jätte "grafikkåt", så länge allt har gött flow så är jag nöjd. Känns som jag är rätt inställd på att vänta på Ultra datorn, hoppas den kommer snart med ett schysst pris. Känns som det e lika bra att köpa något som håller ett lite längre tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Jag e inte jätte "grafikkåt", så länge allt har gött flow så är jag nöjd. Känns som jag är rätt inställd på att vänta på Ultra datorn, hoppas den kommer snart med ett schysst pris. Känns som det e lika bra att köpa något som håller ett lite längre tag

NetOnNet hade den först ute med preliminärt datum 28:e februari sen blev det framsḱjutet en månad. Sedan dess har fler butiker lagt ut den också. Just nu är det Dustin som tror sig få in den på fredag men jag är väldigt skeptiskt till det eftersom dom sa det förra veckan också och ingen annan butik verkar vara i närheten på att få in den.