Permalänk
Medlem

2560*1440 för spel?

Halloj

Går i köpetankar på en 27" med 2560*1440 upplösning.
Jag kommer rätt uteslutande att använda den för spel. Spel jag föredrar är starcraft, diablo och liknande.

Har läst högt och lågt, från vänster till höger men blir ändå inte riktigt klok på detta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916 Dell 2713HM bra OM du får ett fungerande exemplar. Mängder med problem med döda pixlar, bleeding å allt vad det nu kan vara. Ska även fungera för spel vad jag förstått.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 Eizo 2736W Är den krångelfria varianten av dells 2713HM men mindre bra för spel?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 Asus PB27Q hög inputlag/responstid och dålig för spel. FELAKTIGT påstående, Läst/kom ihåg fel. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm Verkar vara en av bättre skärmarna i inputlag av de jag rabblar upp här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051 HPZR2740W verkar vara ok på både kvalite och spel.

Det finns ju ett par skärmar till som samsung, lg och philips men dessa får jag inte koll på riktigt.
Min budget sträcker sig till ca 6500:-

All input/feedback mottages tacksamt

Mvh Patrik

Edit 2, förtydligat mitt felatkiga påstående kring asusskärmen

Permalänk
Medlem

Ska du inte syssla med seriöst fps-spelande spelar inputlagg/responstid ingen roll.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Du har inte fundera på en koreaskärm?
jag har en http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-High-Resolutio-n-25...
Och jag är mycket nöjd
Säljaren är mycket bra och hjälpsam och jag har inte haft några problem med döda pixlar eller andra defekter.
Tog 4 dagar från beställning tills posten knackade på dörren.

Det kanske inte är något som ligger i ditt intresse men jag öppnar upp alternativen lite. Om man nu skulle vilja spara en slant.

Mvh

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewille90:

Du har inte fundera på en koreaskärm?
jag har en http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-High-Resolutio-n-25...
Och jag är mycket nöjd
Säljaren är mycket bra och hjälpsam och jag har inte haft några problem med döda pixlar eller andra defekter.
Tog 4 dagar från beställning tills posten knackade på dörren.

Det kanske inte är något som ligger i ditt intresse men jag öppnar upp alternativen lite. Om man nu skulle vilja spara en slant.

Mvh

Men hur mycket är det med tull och moms när man importerar Koreanska skärmar, hur blev det för dig? Vad jag sett så går det på ~1000kr.

Permalänk

Har själv en Dell 2713HM och är jättenöjd. Köpte min direkt i butik och krävde att få se den innan. Blev några hundralappar dyrare men det är det värt enligt mig. Har du tänkt spela i 2560*1440 upplösningen - var beredd på att byta grafikkort. Hade ett XFX5870 1GB tidigare och för att klara spel i hyfsad FPS blev det rejäla sänkningar i kvalitetsinställningar. Från Ultra/High till under medium... just sayin.

Permalänk
Medlem

Valde mellan U2713HM och U2711 själv. Blev den senare efter lite research. Den senare är äldre och ändå en aning dyrare. Fungerar asbra i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 Asus PB27Q hög inputlag/responstid och dålig för spel.

Vad jag läst så verkar det inte riktigt vara så. Vart såg du det?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av SpyTec:

Men hur mycket är det med tull och moms när man importerar Koreanska skärmar, hur blev det för dig? Vad jag sett så går det på ~1000kr.

jag betalade 2500kr för skärmen.
sedan ca 400 kr i tull/moms
Så de slutade på ca 3000kr totalt.
De man ska passa sig för är om det inte är "fri frakt" då kan det bli dyrt.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

TFTCentral har ingående reviews för samtliga av skärmar du nämner (vet ej om eizon dock).

Efter att ha läst reviews där står det mellan U2713HM och PB278Q, de båda är i stort sett lika. I alla fall från min synvinkel där spel kommer först med redigering strax efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewille90:

Du har inte fundera på en koreaskärm?
jag har en http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-High-Resolutio-n-25...
Och jag är mycket nöjd
Säljaren är mycket bra och hjälpsam och jag har inte haft några problem med döda pixlar eller andra defekter.
Tog 4 dagar från beställning tills posten knackade på dörren.

Det kanske inte är något som ligger i ditt intresse men jag öppnar upp alternativen lite. Om man nu skulle vilja spara en slant.

Mvh

Tycker inte dom ser så imponerande ut: http://www.youtube.com/watch?v=KYa8fJ1tHu8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpyTec:

Men hur mycket är det med tull och moms när man importerar Koreanska skärmar, hur blev det för dig? Vad jag sett så går det på ~1000kr.

min tull blev på 370kr. Allt som allt 3000kr

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Tycker inte dom ser så imponerande ut: http://www.youtube.com/watch?v=KYa8fJ1tHu8

Jag gick från tn till en Korea skärm. Själv tycker jag det är enorm skillnad

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Vad jag läst så verkar det inte riktigt vara så. Vart såg du det?

Ne, det var en bra fråga, hade för mig att jag löäst det på tftcentral men så var inte fallet.
Snarare verkar denna vara ganska så bra för just spel
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min dell skärm i sign, var beredd att byta grafik kort böt från mitt 560ti till 670 i sign och nu är man riktigt nöjd när man lirar.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är skitnöjd med min U2713HM. Mitt 660ti får svettas dock, funtar på ett till

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Valde mellan U2713HM och U2711 själv. Blev den senare efter lite research. Den senare är äldre och ändå en aning dyrare. Fungerar asbra i spel.

Hur är 2711 med ag coatingen?

Skrivet av littlewille90:

Du har inte fundera på en koreaskärm?
jag har en http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-27Q-LED-High-Resolutio-n-25...
Och jag är mycket nöjd
Säljaren är mycket bra och hjälpsam och jag har inte haft några problem med döda pixlar eller andra defekter.
Tog 4 dagar från beställning tills posten knackade på dörren.

Det kanske inte är något som ligger i ditt intresse men jag öppnar upp alternativen lite. Om man nu skulle vilja spara en slant.

Mvh

Har faktiskt tittat på dessa skärmar men jag köper gärna från Svenska butiker, upplever det som enklare om nu något inträffar med skärmen.

Skrivet av Bakwetu:

Ska du inte syssla med seriöst fps-spelande spelar inputlagg/responstid ingen roll.

Det förändrar ju situationen en hel del.

Skrivet av Racka:

TFTCentral har ingående reviews för samtliga av skärmar du nämner (vet ej om eizon dock).

Efter att ha läst reviews där står det mellan U2713HM och PB278Q, de båda är i stort sett lika. I alla fall från min synvinkel där spel kommer först med redigering strax efter.

Ja, nu när jag läser igenom ännu en gång och läst rätt angående asusen så verkar det onekligen stå mellan dessa.
Är något orolig för kvalitetsproblem dellen verkar ha. http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson(X):

Är riktigt nöjd med min dell skärm i sign, var beredd att byta grafik kort böt från mitt 560ti till 670 i sign och nu är man riktigt nöjd när man lirar.

Skrivet av Printscreen:

Jag är skitnöjd med min U2713HM. Mitt 660ti får svettas dock, funtar på ett till

Låter som att skärmen kommer skapa merkostnader.... Jag har räknat med att så skulle vara fallet och kommer troligtvis köpa ett 7970ghz. Det vore väl F*N om inte det klarar mina relativt enkla spelfavoriter i min önskade upplösning

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Ezio skärmen, från kompletts förra rea (had nästa linka bra pris idag på 6h rean), valden efter allt strul med dells skärmar som jag tänkt från början, U2711 klagar många på ytbehandlingen medans den nyare U2713 blb. När den då kosta lika mycket vara det inget tvek, as nöjd, lirat flera spel utan märkbart av inputtlagg etz.
PS. Var en sjukt uppgradering i strolek från min 22" och i bildyta och ett JÄVLA mycket bättre tryck, två helt olika ligor

Permalänk
Medlem

PB278Q slår jag ett hårt slag för.
En helt fantastisk skärm, härliga färger och funkar perfekt i alla spel.
Har kanske 100 timmar i BF3 med den och jag tänkte bara på inputlaget första rundan jag körde, sedan märkte man inte av det längre. Så att säga att den inte funkar för spel är bullshit. Då körde jag med en 2ms samsung innan jag bytte.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

PB278Q slår jag ett hårt slag för.
En helt fantastisk skärm, härliga färger och funkar perfekt i alla spel.
Har kanske 100 timmar i BF3 med den och jag tänkte bara på inputlaget första rundan jag körde, sedan märkte man inte av det längre. Så att säga att den inte funkar för spel är bullshit. Då körde jag med en 2ms samsung innan jag bytte.

Hur är upplever du ytbehandlingen på den?
Har ändrat samt lagt till länk som motbevisar mitt påstående i första inlägget. Det är helt riktigt att Asusen verkar vara en av de vassare i inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

PB278Q slår jag ett hårt slag för.
En helt fantastisk skärm, härliga färger och funkar perfekt i alla spel.
Har kanske 100 timmar i BF3 med den och jag tänkte bara på inputlaget första rundan jag körde, sedan märkte man inte av det längre. Så att säga att den inte funkar för spel är bullshit. Då körde jag med en 2ms samsung innan jag bytte.

Det råkar inte ha varit en 226bw?

Var input laget märkbart eller var det bara något du hade i bakhuvudet eftersom du visste att den var långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Eizo 2736W Är den krångelfria varianten av dells 2713HM men mindre bra för spel?

Dell U2713HM har enligt PRAD en genomsnittlig total latens på 22.6ms, varav 15.5ms är input lagg.
EV2736 har en genomsnittlig total latens på 23.1ms, varav 17.6ms är input lagg. Så varför EV2736 skulle vara mindre lämpad än U2713HM för spel har jag svårt att se. Förvisso är U2713HM utrustad med en HDMI ingång, utifall att det är viktigt för dig att smidigt kunna koppla in eventuell Xbox eller PS3. Personligen tycker jag bildmässigt att resultatet blir bättre om man kopplar eventuella spelkonsoler till en TV eller Monitor som matchar upplösningen mot konsolen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag sitter på Ezio skärmen, från kompletts förra rea (had nästa linka bra pris idag på 6h rean), valden efter allt strul med dells skärmar som jag tänkt från början, U2711 klagar många på ytbehandlingen medans den nyare U2713 blb. När den då kosta lika mycket vara det inget tvek, as nöjd, lirat flera spel utan märkbart av inputtlagg etz.
PS. Var en sjukt uppgradering i strolek från min 22" och i bildyta och ett JÄVLA mycket bättre tryck, två helt olika ligor

Eizoskärmen finns på inwarehouse för 4995:-. Dock ingen på lager men det ska ju inte påverka om man köper nu, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Dell U2713HM har enligt PRAD en genomsnittlig total latens på 22.6ms, varav 15.5ms är input lagg.
EV2736 har en genomsnittlig total latens på 23.1ms, varav 17.6ms är input lagg. Så varför EV2736 skulle vara mindre lämpad än U2713HM för spel har jag svårt att se. Förvisso är U2713HM utrustad med en HDMI ingång, utifall att det är viktigt för dig att smidigt kunna koppla in eventuell Xbox eller PS3. Personligen tycker jag bildmässigt att resultatet blir bättre om man kopplar eventuella spelkonsoler till en TV eller Monitor som matchar upplösningen mot konsolen i fråga.

Har inte hittat någon testfakta om denna skärmen så det här var mycket intressant. Om nu priset 4995:- på inwarehouse är korrekt så trillar nog den här skärmen upp på delad 1:a med asusen tätt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Eizoskärmen finns på inwarehouse för 4995:-. Dock ingen på lager men det ska ju inte påverka om man köper nu, eller?

Det är den grå/vita modellen de tydligen kör ett riktigt attraktivt pris på, medan den svarta modellen ligger på ordinarie pris för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Har inte hittat någon testfakta om denna skärmen så det här var mycket intressant. Om nu priset 4995:- på inwarehouse är korrekt så trillar nog den här skärmen upp på delad 1:a med asusen tätt efter.

Asus har tyvärr också bristande kvalitetskontroll, dock ej lika illa som Dell i nuläget. Dessutom använder sig PB278Q av PWM för ljustyrka, vilket kan skapa huvudvärk och irriterade ögon för de som är känsliga. EV2736 använder sig inte av PWM ovan 20% ljusstyrka och du slipper därmed risken att störas av PWM flimmer. Sedan så ger Eizo 5 års garanti medan Asus samt övriga tillverkare endast ger dig 3 år. Dock ger vissa tillverkare såsom Dell dig möjligheten att för en kostnad uppgradera din garanti till 5 år.

Permalänk

Om du kan vänta lite så ta en titt på 120hz.net och spana in deras e-shop.
Om jag ska uppgradera från det jag har nu, kommer det bli någon av de skärmarna. Plus att det finns grym support från communityn.
Tänk: 1440p@120hz

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
99:e percentilen

Köpte nyss en Yamakasi Catleap Q270 2B. Stor skillnad mot mina tidigare 1080p TN-skärmar. Har inte överklockat den än för har ingen Dual Link DVI-kabel. Väntar på en sådan nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Köpte nyss en Yamakasi Catleap Q270 2B. Stor skillnad mot mina tidigare 1080p TN-skärmar. Har inte överklockat den än för har ingen Dual Link DVI-kabel. Väntar på en sådan nu.

Fick du inte med en sådan vid leverans?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

HP skärmen är den som sticker ut i mina ögon. Söker själv samma sak som du och det jag kunnat läsa mig till de säkert 100 tal timmar jag letat recensioner, omdömen etc. är att den fullständigt dominerar när det gäller lågt inputlag bland 1440p monitorer.

Själv kommer jag gå från 120Hz - 1080p så för mig kommer det vara sjukt viktigt med så lite fördröjning jag kan få med en 60Hz. Är du inbiten gamer ser jag ingen anledning att välja något annat.

Skriver från mobilen så kan inte bidra med mina källor men kolla bara tftcentral eller googla så får du se för dig själv.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz