Permalänk
Medlem

jag använder U2711 och är hur nöjd som helst, coatingen är inget jag stör mig på och mina grafikkort klarar någorlunda av att prestera mycket höga inställningar i de flesta spel.
Värt att notera dock, jag spelar mer eller mindre inga FPS och när jag väl gör det är jag varken seriös eller duktig.
Fungerar dock utmärkt för diverse RPGs! Använder den även till mina konsoler (wii, ps3, ps2 och gamecube i dagsläget).
Finns dock inget vettigt sätt att få ut ljud via component/composite (vad jag har förstått iallafall) men via HDMI är det inga problem.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninotramp:

Fick du inte med en sådan vid leverans?

Nej, jag köpte den begagnad av en SweCare och han råkade skicka en Deltaco Single Link.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

HP skärmen är den som sticker ut i mina ögon. Söker själv samma sak som du och det jag kunnat läsa mig till de säkert 100 tal timmar jag letat recensioner, omdömen etc. är att den fullständigt dominerar när det gäller lågt inputlag bland 1440p monitorer.

Själv kommer jag gå från 120Hz - 1080p så för mig kommer det vara sjukt viktigt med så lite fördröjning jag kan få med en 60Hz. Är du inbiten gamer ser jag ingen anledning att välja något annat.

Skriver från mobilen så kan inte bidra med mina källor men kolla bara tftcentral eller googla så får du se för dig själv.

Mvh. Mansion

Signalfördröljningen är förvisso låg och ligger någonstans mellan 3.6 - 4.8ms, vilket är utmärkt och en bra bit under genomsnittet.
Pixelresponsen utmärker sig dock med sina 12,2ms åt motsatt håll jämfört med 7,1ms för U2713HM samt 5,5ms för EV2736, vilket ökar risken för rörelseoskärpa. I slutändan är det dock väldigt individuellt om man som användare påverkas negativt av lite längre signalfördröjning eller pixelrespons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Hur är upplever du ytbehandlingen på den?
Har ändrat samt lagt till länk som motbevisar mitt påstående i första inlägget. Det är helt riktigt att Asusen verkar vara en av de vassare i inputlag.

Jag upplever inget alls med ytbehandlingen, jag är van vid sånt, men jag kan säga som så att man ser inte den över huvud taget. Den fixar reflektioner underbart och gör inte på något vis bilden suddig. Har en laptop med ytbehandling som ser lite av för jävlig ut, men denna skärm är kvalitet rakt igenom.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Det råkar inte ha varit en 226bw?

Var input laget märkbart eller var det bara något du hade i bakhuvudet eftersom du visste att den var långsammare?

Det stämmer alldeles utmärkt att det var den skärmen
Jag älskade den skärmen men nu får den vackert stå och samla damm.
Jag visste att det skulle vara skillnad på skärmarna så jag "letade" efter input laget. Det fanns där, men glömdes bort som sagt efter en timme. Nu tänker jag aldrig på det öht.

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Någon här som äger en Samsung S27A850T?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752238

Är väldigt sugen på att skaffa en sådan,
Men alltid intressant att höra ifrån andra och deras intryck utav skärmen.
Funkar den bra att lira bf3 på den?

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Halloj

Går i köpetankar på en 27" med 2560*1440 upplösning.
Jag kommer rätt uteslutande att använda den för spel. Spel jag föredrar är starcraft, diablo och liknande.

Har läst högt och lågt, från vänster till höger men blir ändå inte riktigt klok på detta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916 Dell 2713HM bra OM du får ett fungerande exemplar. Mängder med problem med döda pixlar, bleeding å allt vad det nu kan vara. Ska även fungera för spel vad jag förstått.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 Eizo 2736W Är den krångelfria varianten av dells 2713HM men mindre bra för spel?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 Asus PB27Q hög inputlag/responstid och dålig för spel. FELAKTIGT påstående, Läst/kom ihåg fel. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm Verkar vara en av bättre skärmarna i inputlag av de jag rabblar upp här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051 HPZR2740W verkar vara ok på både kvalite och spel.

Det finns ju ett par skärmar till som samsung, lg och philips men dessa får jag inte koll på riktigt.
Min budget sträcker sig till ca 6500:-

All input/feedback mottages tacksamt

Mvh Patrik

Edit 2, förtydligat mitt felatkiga påstående kring asusskärmen

Du har en schysst dell på kompletts fyndhörna:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Signalfördröljningen är förvisso låg och ligger någonstans mellan 3.6 - 4.8ms, vilket är utmärkt och en bra bit under genomsnittet.
Pixelresponsen utmärker sig dock med sina 12,2ms åt motsatt håll jämfört med 7,1ms för U2713HM samt 5,5ms för EV2736, vilket ökar risken för rörelseoskärpa. I slutändan är det dock väldigt individuellt om man som användare påverkas negativt av lite längre signalfördröjning eller pixelrespons.

Hmm, den infon måste uteblivit då jag läst om HPn tidigare. Du får gärna utveckla skillnaden mellan pixelrespons/signalfördröjning och varför pixelresponsen skulle påverka spelandet om signalfördröjningen är såpass låg. Jag tolkade det du skrev som att det spelar ingen roll om en skärm har låg signalfördröjning om pixelresponsen ändå är hög, utan att det då är bättre att både pixelresponsen och signalfördröjningen är hyffsat låga...? (Istället för att den ena är svinlåg och den andra hyffsat hög)

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Hmm, den infon måste uteblivit då jag läst om HPn tidigare. Du får gärna utveckla skillnaden mellan pixelrespons/signalfördröjning och varför pixelresponsen skulle påverka spelandet om signalfördröjningen är såpass låg. Jag tolkade det du skrev som att det spelar ingen roll om en skärm har låg signalfördröjning om pixelresponsen ändå är hög, utan att det då är bättre att både pixelresponsen och signalfördröjningen är hyffsat låga...? (Istället för att den ena är svinlåg och den andra hyffsat hög)

Må väl.
- Mansion

Nej, så menar jag inte. Om vi tar signalfördröjning först så är det ju tiden det tar från att en signal skickas tills den når din skärm.
Så om du rör din mus så skulle det innebära att du ser en marginell fördröjning på skärmen för din muspekare, om du har en skärm med hög signalfördröjning. Pixelrespons är ju den tid det tar för pixlarna att ändra värde. Skärmar med hög pixelrespons ger en ökad risk för det som kallas för rörelseoskärpa, eller "motion blur" på engelska. Detta resulterar ju i en mindre skarp bild vid snabba rörelser såsom bland annat roterande i sidled.
Den genomsnittliga skärmen som finns på marknaden idag har enligt min mening både en acceptabel signalfördröjning samt pixelrespons. Förvisso har vi ju alla olika krav beroende på ändamål, och där jag kan tänka mig att hardcore fps gamers ser låg signalfördröjning som det viktigaste så kan det vara minst lika viktigt med låg pixelrespons för de som spelar RPG's där man panorerar över storslagna vyer. Köper du en ultrasnabb 1080p TN panel får du både låg signalfördröjning samt låg pixelrespons, men då offrar du istället högre upplösning, bättre färgåtergivning och betrakningsvinklar som kommer med en IPS panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Halloj

Går i köpetankar på en 27" med 2560*1440 upplösning.
Jag kommer rätt uteslutande att använda den för spel. Spel jag föredrar är starcraft, diablo och liknande.

Har läst högt och lågt, från vänster till höger men blir ändå inte riktigt klok på detta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916 Dell 2713HM bra OM du får ett fungerande exemplar. Mängder med problem med döda pixlar, bleeding å allt vad det nu kan vara. Ska även fungera för spel vad jag förstått.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 Eizo 2736W Är den krångelfria varianten av dells 2713HM men mindre bra för spel?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727 Asus PB27Q hög inputlag/responstid och dålig för spel. FELAKTIGT påstående, Läst/kom ihåg fel. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm Verkar vara en av bättre skärmarna i inputlag av de jag rabblar upp här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051 HPZR2740W verkar vara ok på både kvalite och spel.

Det finns ju ett par skärmar till som samsung, lg och philips men dessa får jag inte koll på riktigt.
Min budget sträcker sig till ca 6500:-

All input/feedback mottages tacksamt

Mvh Patrik

Edit 2, förtydligat mitt felatkiga påstående kring asusskärmen

Jag var i samma sits som du i höstas och valde Samsung S27A850T. Jag är jättenöjd!

Jämförde den då med Dell U2711 - och jag kunde inte riktigt förlåta ag-coatingen.

Därmed blev det Samsung. Hade också med HP i mitt urval.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Nej, så menar jag inte. Om vi tar signalfördröjning först så är det ju tiden det tar från att en signal skickas tills den når din skärm.
Så om du rör din mus så skulle det innebära att du ser en marginell fördröjning på skärmen för din muspekare, om du har en skärm med hög signalfördröjning. Pixelrespons är ju den tid det tar för pixlarna att ändra värde. Skärmar med hög pixelrespons ger en ökad risk för det som kallas för rörelseoskärpa, eller "motion blur" på engelska. Detta resulterar ju i en mindre skarp bild vid snabba rörelser såsom bland annat roterande i sidled.
Den genomsnittliga skärmen som finns på marknaden idag har enligt min mening både en acceptabel signalfördröjning samt pixelrespons. Förvisso har vi ju alla olika krav beroende på ändamål, och där jag kan tänka mig att hardcore fps gamers ser låg signalfördröjning som det viktigaste så kan det vara minst lika viktigt med låg pixelrespons för de som spelar RPG's där man panorerar över storslagna vyer. Köper du en ultrasnabb 1080p TN panel får du både låg signalfördröjning samt låg pixelrespons, men då offrar du istället högre upplösning, bättre färgåtergivning och betrakningsvinklar som kommer med en IPS panel.

Fint förklarat, stort tack.

På återseede.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

För egen del är jag ju ägare till en Eizo EV2736, som jag tidigare nämnt har en signalfördröjning på 17.6ms. Hardcore fps spelare med en ultrasnabb TN panel skulle säkert reagera lika positivt på denna siffra som en vampyr på vigvatten. Själv upplever jag inga problem alls, allt känns rappt och smidigt både i desktop samt i spel. Tidigare hade jag en skärm med lägre signalfördröjning men med en sämre pixelrespons på runt 12ms. Där kunde jag förvisso notera rörelseoskärpa vid panoreringar, men det var inget som direkt gjorde mig sömnlös av grubbleri. Skillnaden är dock mera framträdande när jag jämför den emot min Eizo som har en bättre pixelrespons på 5.5ms.

Permalänk
Medlem

Lyckades att beställa en eizo 2736 precis innan de höjde priset på Inwarehouse.
Hade nog inte gjort samma beslut om priset varit kring 7000 regionen. Men för 5000 upplevde jag det som att Eizon var det bättre valet för mitt behov.

Stort tack för all hjälp/råd/tips/input

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shellti:

Lyckades att beställa en eizo 2736 precis innan de höjde priset på Inwarehouse.
Hade nog inte gjort samma beslut om priset varit kring 7000 regionen. Men för 5000 upplevde jag det som att Eizon var det bättre valet för mitt behov.

Stort tack för all hjälp/råd/tips/input

Mvh Patrik

Gratulerar till ditt köp och hoppas att du blir nöjd. Var det den vita/gråa modellen du lyckades norpa innan dom hastigt återställde priset ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Gratulerar till ditt köp och hoppas att du blir nöjd. Var det den vita/gråa modellen du lyckades norpa innan dom hastigt återställde priset ?

Den svarta faktiskt Vet att först när jag tittade var det bara den grå, sen helt plötsligt var den svarta lågt pris också. Då var det bara att slå till.
Nu är det ju bara att vänta, beräknas komma in på lager i april någon gång.