Minska ner på speltimmarna ?

Permalänk
Skrivet av MeGustif:

Jag är 14 och spelar INGET på vardagarna för att jag ska kunna plugga och träna. Om jag börjar spela lite är det ofta svårt att släppa. Jag tycker det är viktigt med höga betyg (har nästan A i alla ämnen). Jag spelar 3 timmar på fredag, lördag och söndag.

Har en kompis som kör liknande, han spelar aldrig före middagen för att han pluggar och tränar då. Han går andra året natur på gymnasiet och har A eller B i alla ämnen, även i dem lite mer köttigare ämnena som Matte 4, Kemi 2 och Fysik 1.

Själv spelar jag olika mellan olika perioder. Ibland kan jag bara sitta och slösurfa några timmar om dagen utan att ens starta ett spel i någon vecka. Jag jobbar 2 eftermiddagar i veckan, men har väldigt slött schema just nu, så kan ju bli upp mot 3-4 timmars spelande på en vardag om jag känner för det. Oftast spelar jag kanske 1-2 timmar om dagen. Så länge jag inte hamnar efter med skolarbeten, träffar kompisar och tränar så känns det okej. Känner jag att jag behöver plugga så gör jag det, även om jag hellre hade lirat något roligt spel på datorn. Det handlar bara om att prioritera rätt saker, och ibland så har man tid att sitta i några timmar och spela.

Permalänk
Medlem

sitter vid dator större delen av dygnet har sjuka tider som jag går upp/går och lägger mig, har ingen som helst ordning på livet, mat, hygien etc XD Tvättar när jag måste, dammsuger innan det kommer någon / när jag känner grus på golvet. Diskar när sista tallriken är använd. Duschar då och då när jag känner för det men iiallafall varannan dag. Går och handlar och går runt lite då och då. Pluggar när jag känner för det, går till skolan när jag orkar/viktigt och pluggar hårt innan varje stort prov/tenta. Funkar än så länge. Läser spelutveckling nere i Malmö, snart gått ett år. De flesta föreläsningarna kommer upp på nätet och med dem och internet så lär man sig oftast bättre och snabbare än om man hade gått på föreläsningen. Seminarium och dylikt går jag alltid på för det är sånt som man inte kan göra hemma direkt. Dessutom är det kul att träffa sina klasskompisar lite då och då Sitter som sagt vid datorn och pluggar, spelar och surfar, skypar oftast med kompisar varje kväll då dem oftast också sitter hemma vid datorn. Träffas och äter med kompisar ofta, när man varit i skolan så kan man dra med kompisarna till stan etc sedan hem och göra mat tillsammans etc. Det funkar men visst är det lite som man vill ändra på tex vill jag börja gymma och ha en dygnsrytm igen typ sova på natten och vara uppe på dagen för det har varit lite si sådär Men det är ju så tyst och lungt på kvällen/natten så det är lättare att koncentrera sig på saker då alla andra sover lixom.. Nöter spel så fort man får chans och gör massa annat kul med kompisar när tiden finns till (tiden finns typ alltid till så det är rätt chill, oftast är det ju så att man alltid kan plugga senare, förutom dagen innan prov.) Student på heltid och då har man rätt mycket tid till allt möjligt 2h spel per dag vet jag inte, men 1h spelande per dag ligger jag nog på om man slår ut det

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att jag spelar från och till vissa veckor kan det bli mycket andra inte alls mycket

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Vad har du flr tider? jag går i 2an.

Måndag: Ledig sedan 2 veckor tillbaka
Tisdag : 8-11
Onsdag: 8-14ish
Torsdag, fredag: praktik 06.30-15-30 Hinner spela hur mycket som helst bygg ftw

Dold text

Teknik andra året:
Mån-Fre:8:30-16:45 genomsnittligen, slutar som senast 17:30 på torsdagar....

Spelar f.ö inte mer än någon timme i veckan och jag klarar mig

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Normalt, sitter väll varje dag uppemot 8 timmar^^
Då kan man cod/minecraft facebook,sweC och sån skit. Hatar skolan så sitter hellre vid datorn, lämnar in läxorna sista dagen och sånt
Jag är 12 år 13 i maj. Sen tycker jag om typ äldre gubbar. Min farbror och några till i den åldern tycker jag nästan/lite mer om än mina klasskamrater. Är jag konstig?

Jag är ung jag vet.

du låter som en benjamin button version av en pedofil.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

I din ålder så kanske det går men när man börjar på gymnasiet så är det för tok för mycket.

Dra dig till minnes vad heaton & company gick i (trean i gymnasiet) när de körde sönder cs 1.6...
Tror det är i kungar av counter-strike som han berättar hur han å polarna gick till skolan en dag, kom hem, spelade hela kvällen och hela natten och nästa morgon, sen skippade plugget å sov hela den dagen, och sen körde det schemat på repris i ett år! Så grabben gick typ i skolan varannan dag utan att päronen typ ens märkte något B-)

3:an på gymnasiet var det mest chill någonsin, gick i snitt 4 korta dagar per vecka, och bara plugg innan prov/hemuppgifter, så det blev flera månadslånga perioder utan något endaste pluggande... xD Nu sitter man med en B-uppsats på universitetet och chilla blev plötsligt inte lika skönt längre, och värre ska det väl bli. Fast man har mer tid än någonsin, pga humaniora-ämne och bara 2 dagar lektion per vecka... :S Pluggturkbrudarna i gymnasieklassen höll dock alltid på å stressa upp sig, så jag antar att det är en blandning av inställning och hur lätt man har för sig i skolan.

Så beklagar att du har det svettigt, för det har inte alla före dig haft det direkt...

Visa signatur

Du är för dålig för att kasta sten...

Permalänk
Medlem

Utan att läsa alla svar så kan man ju säga att du spelar mindre dataspel än vad väldigt många kollar på tv.
Dataspelandet är en hobby och jag tycker knappast att 23 timmar på 2 veckor är nånting att hänga upp sig på.. själv ligger jag nog närmare 30 timmar per vecka, vissa veckor mer, andra veckor mindre och då hinner jag ändå jobba heltid, umgås med vänner samt syssla med andra nöjen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Tycker synd om dina föräldrar :/

Motivera? :3

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Spela så mycket du vill så länge du känner att allt är gjort för dagen och du kan ta dig vidare i livet. Det är lätt att fastna och när man väl har fastnat är det svårt att ta sig ur det hela igen.

Avsluta dagen och var nöjd med den, du har gjort vad du har kunnat.

Permalänk
Inaktiv

Om ditt skolarbete är så slappt att du kan sitta så länge varje dag så kanske du bör se dig omkring efter en lite mer krävande utbildning. Låter som en helt katastrofal slöseri med tid i en ålder där man bygger början på sin egen framtid. Nu är jag mycket medveten om att skolan idag är ett rent skämt och allt ska anpassas efter den mest lågpresterande och trögfattade nämnaren (eleven) - tyvärr ger det som resultat att alla med något innanför pannbenet får lida.
Du borde ibland ställa dig frågan: Har jag någon nytta av det jag håller på med, i framtiden? Istället för att svälla ut framför nått datorspel kanske ett vettigare sätt att spendera fritiden är att föredra?

Permalänk
Medlem

Jag tycker många av er spelar/sitter vid datorn alldeles för mycket. Hur kan ni säga att ni inte försakar nåt när ni sitter typ 6 timmar om dagen? Vad hände med att umgås med vänner PÅ RIKTIGT å inte via mumble? En fika på stan? Lite fotboll med kompisgänget? Hjälpa pappa att måla garaget? Läsa en bok? Livet är inte spel och internet. Att säga att ni "bara spelar när ni e klara med träning och läxor" hjälper inte. Det är då er FRITID börjar. SEN kan man spela nån timme. Ni säger att det är ert intresse och motiverar så ert spelande på 15-30 timmar i veckan men det är svårt att hitta nåt annat "intresse" som tar så sjukt mycket tid.

Näe acceptera att ni mer eller mindre är beroende och dra ner på spelandet!!

Ska tilläggas att jag gärna spelar nån timme eller fler ibland men jag ligger på kanske 8h i månaden. Förrutom det jagar jag, har middagar, leker med mitt barn och umgås PÅ RIKTIGT med min sambo å vänner etc.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Var väl ett jävla Whine från t ex pson14.
Så less på att datorer/datorspel ska ses som nått sämre. Killarna i The piratebay kallar det "AFK", away fr.o.m. Keyboard, istället för IRL, eftersom "internet" är ju fortfarande lika mycket IRL...

Hur många Svenssons sitter inte hela jäkla kvällarna och sunkar framför sin tv? Blir matade med repriser av Friends och mängder av reklam?

När jag och brorsan var yngre så jämförde vi våra wow-raider med att träna/spela fotboll. I min mening exakt samma sak, bortsett från lite fysisk aktivitet men det vägde vi upp med gympass. Var extremt få i vår omgivning som inte accepterade det.

Och handen på hjärtat, hur många orkar klämma in saker som 'fika' och träning i vardagen ändå? Inte många.... En av dom största irritationsmomenten jag för tillfället har är att försöka få till "IRL" träffar med folk nuförtiden eftersom alla (även jag) är så jävla Busy med jobb och liv. Då är det helt utmärkt att enkelt bara slå sig ner en eller två timmar framför mumble och gejma lite starcraft med polarna....ä

Så TS, passa på att gejma nu när du kan, snart sitter du som andra här, bitter med en fruga, kids, jobb, och -hinner- inte längre spela även om du vill!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Och handen på hjärtat, hur många orkar klämma in saker som 'fika' och träning i vardagen ändå? Inte många...!

Fika är j***vligt viktigt ska du vet haha Jag själv försöker klämma in 5-6 fika om dagen! det är jag värd säger jag till mig själv varje gång!

Permalänk
Inaktiv

Jo och en sak till! "minska ner på speltimmarna?" någon som ställt sig frågan "Öka mer på speltimmarna?" aahh?! lägg på lite mer timmar det gör inget. Visst du förlorar lite i fysik men använd denna då http://www.youtube.com/watch?v=rc337vb05jU

Permalänk
Medlem

11.5h på 2v

Ligger någonstans där, men när jag spelade som mest, så var det väl 30-35h per vecka.
Vilket jag tycker är galet :S

Är 29

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni kan tycka 30 timmar är galet, som sagt jag postade min tid där uppe 150 timmar per 2 veckor, jag spelar oftast 11-12 timmar per dygn , och jag sköter mitt, skolan har eftersläntad för vissa anledningar , men nu ska man väl börja träna och mera så det lär väl bli mindre, men tycker absolut att 30 timmar låter helt normalt, när ni kommer upp i 150 timmar ja då kan ni börja undra

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Förstår inte hur ni kan tycka 30 timmar är galet, som sagt jag postade min tid där uppe 150 timmar per 2 veckor, jag spelar oftast 11-12 timmar per dygn , och jag sköter mitt, skolan har eftersläntad för vissa anledningar , men nu ska man väl börja träna och mera så det lär väl bli mindre, men tycker absolut att 30 timmar låter helt normalt, när ni kommer upp i 150 timmar ja då kan ni börja undra

Beror helt på hurudant liv man har, hinner man med 12 timmar spel så hinner man, de flesta gör det inte. Man kan antagligen anta att du inte har så mycket utöver skolan som inte heller verkar vara högst på prioriteringslistan då du får in 12 timmar spel per dag medan någon med familj och heltidsarbete kanske inte har tid att spela nära heller lika mycket. 150 timmar på två veckor kan vara passligt för dig medan 30 timmar kan vara för mycket för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

30h per vecka går nästan som heltids arbete när du jobbar 40h per vecka.
dvs du jobbar 8h sen spelar 8h per dag.

men som sagt, bara för jag tycker 30h är galet innebär inte det att resten ska tycka som jag hehe
Föredrar familjen före spela

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Själv så hart jag alltid lirat datorspel genom steam, dvs jag har alltid haft en möjlighet att se hur mycket jag spelat på de senaste två veckorna.

Vad jag har brukat ligga på i genomsnitt de senaste 6 åren (Började spela mycket datorspel i 8an och lirat lika mycken sen dess) är 30-35 timmar under två veckor. Delar man det med 14 blir det 2-2.5 timmar i genomsnitt.

Dock går speltimmarna upp på helgerna när man lirade klanmatcher med polare i cs 1.6. Vardagarna fanns det inte lika mycket tid att nöta när vi ofta hade svårt att få tag i alla. Alltid vare nån som skulle plugga etc

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

vet ju själv att det är bättre om jag går klart men samtidigt så känns det onödigt att gå i skolan när det inte ger något ändå
men aja får se hur jag gör

Det är så mycket bättre att klara det nu istället för att behöva göra allt senare.
Även om det "aldrig är för sent" så är det roligare att komma igång med livet lite tidigare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur lätt man har för allt annat, går skolan bra så kan du spela så mycket. Thats it! Pappa har alltid sagt till mig, så länge du sköter det du sak göra bryr jag mig inte hur mycket du spelar.

Jag går andra året på natur. Jag har i snitt 18,5-19 i betyg. Jag spelar en normal dag 2h, kanske. Har jag mycket i skolan spelar jag mindre/inget. Har jag lite i skolan spelar jag mer.

Sett ur den sociala aspekten så kan man fråga sig så här enkelt: Har jag vänner? Har man det så spelar man inte för mycket.

En av mina bästa kompisar på natur spelar/sitter vid datorn 8h/vardag. Det går! Han har helt ok betyg

Tycker du att du spelar för mycket?

Visa signatur

3570k, Gtx 770, 120Gb ssd, 8Gb 1600Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

30h per vecka går nästan som heltids arbete när du jobbar 40h per vecka.
dvs du jobbar 8h sen spelar 8h per dag.

men som sagt, bara för jag tycker 30h är galet innebär inte det att resten ska tycka som jag hehe
Föredrar familjen före spela

Jojo, det är ju klart , tycker bara att många inte har överdrivit många timmar , om man räknar mot mig (16 år)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det är så mycket bättre att klara det nu istället för att behöva göra allt senare.
Även om det "aldrig är för sent" så är det roligare att komma igång med livet lite tidigare.

Tycker bara det känns onödigt att slösa bort 5 år (2:an,3:an + universitet/högskola)
men aja, ifall någon ska svara så svara i pm så inte tråden blir för OT

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urdatorn:

Dra dig till minnes vad heaton & company gick i (trean i gymnasiet) när de körde sönder cs 1.6...
Tror det är i kungar av counter-strike som han berättar hur han å polarna gick till skolan en dag, kom hem, spelade hela kvällen och hela natten och nästa morgon, sen skippade plugget å sov hela den dagen, och sen körde det schemat på repris i ett år! Så grabben gick typ i skolan varannan dag utan att päronen typ ens märkte något B-)

3:an på gymnasiet var det mest chill någonsin, gick i snitt 4 korta dagar per vecka, och bara plugg innan prov/hemuppgifter, så det blev flera månadslånga perioder utan något endaste pluggande... xD Nu sitter man med en B-uppsats på universitetet och chilla blev plötsligt inte lika skönt längre, och värre ska det väl bli. Fast man har mer tid än någonsin, pga humaniora-ämne och bara 2 dagar lektion per vecka... :S Pluggturkbrudarna i gymnasieklassen höll dock alltid på å stressa upp sig, så jag antar att det är en blandning av inställning och hur lätt man har för sig i skolan.

Så beklagar att du har det svettigt, för det har inte alla före dig haft det direkt...

Hehe, de har ju gjort om alla kurser och höjt godkänt gränsen.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Softa tider du har då

8:10-16:00 (Typ, +-20 minuter) alla dagar förutom Torsdagar, då jag börjar 9:00
+ att jag bor 40 minuter från skolan xD

Fan går tekniks, år 2. Har typ samma schema, 8.30 till 16.00 alla dagar förutom fredagar börjar kl 10.
Har 10 min till skolan på cykel
Kan sova till 8 dem flesta dagarna. Dvs om jag fixxar allt dagen innan. Har dock sjukt mycket läxor å annat. Nu har vi tex Svenska, eng, datateknik och idrotts inlämningsuppgifter, samt prov på Fysik, matte, biologi och kemi. (Fysik hemtenta dock) Och detta är över påsklovet. Samt att jag håller på med mitt körkort. FAN GÖR MAN HÄR???

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Var väl ett jävla Whine från t ex pson14.
Så less på att datorer/datorspel ska ses som nått sämre. Killarna i The piratebay kallar det "AFK", away fr.o.m. Keyboard, istället för IRL, eftersom "internet" är ju fortfarande lika mycket IRL...

Hur många Svenssons sitter inte hela jäkla kvällarna och sunkar framför sin tv? Blir matade med repriser av Friends och mängder av reklam?

När jag och brorsan var yngre så jämförde vi våra wow-raider med att träna/spela fotboll. I min mening exakt samma sak, bortsett från lite fysisk aktivitet men det vägde vi upp med gympass. Var extremt få i vår omgivning som inte accepterade det.

Och handen på hjärtat, hur många orkar klämma in saker som 'fika' och träning i vardagen ändå? Inte många.... En av dom största irritationsmomenten jag för tillfället har är att försöka få till "IRL" träffar med folk nuförtiden eftersom alla (även jag) är så jävla Busy med jobb och liv. Då är det helt utmärkt att enkelt bara slå sig ner en eller två timmar framför mumble och gejma lite starcraft med polarna....ä

Så TS, passa på att gejma nu när du kan, snart sitter du som andra här, bitter med en fruga, kids, jobb, och -hinner- inte längre spela även om du vill!

Å killarna på TPB gick det ju bra på? Å vad du å din bror/polare kallar fritid/träning verkar ju rätt löjligt idag va? Vi alla vet att dataspelande inte är en sport. Ja det är ett intresse man kan få betalt för men inte en sport. Det är MIN åsikt å enligt den bör man inte spendera massa timmar om dagen franför datorn utan leva livet med tjejjer/killar, resa, njuta av e vacker svensk sommar etc. Men försök härna motbevisa att "bf3" är ett bra substitut till "IRL".

/Jörgen (35 år gammal med fritid)

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Se till att du gör läxor och tränar inför prov osv. innan du börjar spela, och om du gör det tillräckligt (utan att skippa något för att sitta vid datorn) så kan du sitta hur mycket du vill framför datorn efter Se bara till att sova tillräckligt och röra dig lite då och då så kommer du inte ha några problem.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Motivera? :3

Läser du det inlägget han citerade så ser du. Om man är ung och skiter i skolan för att man anser att det inte ger något är dumt, klart det är synd om föräldrarna som ska försörja en unge utan ljusa framtidsförhoppningar. år 0-9 är ju obligatoriskt, med den utbildningen kan man bli typ städare eller jobba på mcDonalds och kanske tjänar 20k, Yrkesförberedande linjer är bara +3 år och då kan man bli dator/nätverkstekniker, byggare eller elektriker. Då tjänar man ju kanske 6k extra i månaden. Om man dessutom läser efter gymmnasiet till pilot i 2-3 år tjänar man plötsligt 60k/månaden eller eller någon typ av ingenjör och får 40k/månaden.
Så att plugga lönar igen sig på några få år om man skulle räkna sammanlagt hur mycket man tjänat.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Sitter här med polarna och spelar poker och dricker öl. Fan skulle lika gärna sitta hemma och spela tibia/cs . Måste man hänga med polare bara för att? Nä. Det är bäst att spela om man blir glad av det, säger bara SPELA MER GRABBEN det är fan det roligaste som finns. Hf alla gamers/fyllon<3 love ya all <333

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Å killarna på TPB gick det ju bra på? Å vad du å din bror/polare kallar fritid/träning verkar ju rätt löjligt idag va? Vi alla vet att dataspelande inte är en sport. Ja det är ett intresse man kan få betalt för men inte en sport. Det är MIN åsikt å enligt den bör man inte spendera massa timmar om dagen franför datorn utan leva livet med tjejjer/killar, resa, njuta av e vacker svensk sommar etc. Men försök härna motbevisa att "bf3" är ett bra substitut till "IRL".

/Jörgen (35 år gammal med fritid)

Vad spelar det för roll att det inte är en sport? Varför är normen att en sport är så "bra"? Hur många som spelar sport som hobby får betalt? Jag förstår inte ditt resonemang.
Givetvis är det inte bra om man nu enbart sitter och spelar BF3 24 timmar om dygnet, men det är väl i sånna fall ett beroende som allt annat? Och det är ju inte det jag försöker illustrera.
Men varför skulle vårt spelande vara löjligt? Då är väl en annan persons fotboll-, hockey- eller fritidrottsträning lika löjligt?
Eller nån som har litteratur som hobby? Sitta hemma och läsa böcker?

Om du gillar att resa, träffa tjejjer och njuta av sommaren, så har jag absolut inga problem med det.
Men om andra istället väljer att må bra av att spela datorspel så förstår jag inte varför det ska klankas ner på dom?

Vidare så är det just datorspelande som fortfarande till stor del håller ihop mitt kompisgäng, som nu senast när Heart of the swarm släpptes, så "träffade" man folk "ingame" och på "mumble" som man inte snackat/haft tid att träffa på länge, det hade aldrig hänt utan spelets värld. (Många av dom bor inte ens kvar i Stockholm/Sverige).

För nån månad sen så körde vi även ett nightgib på jobbet på ett internetcafe, och jag kan utan problem säga att det var arbetsplatsens mest uppskattade event någonsin! Folk som aldrig ens snackat med varandra tidigare bondade över datorspel!

Så för att sammanfatta, min uppfattning är att folk är fria att spendera sin fritid på vadhelst dom vill, men jag är så extremt less på att datorspelande ska ses som något dåligt/negativt/felaktigt/slöseri.