Unreal Engine 4 får inte stöd för Nintendo Wii U

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 4 får inte stöd för Nintendo Wii U

Grafikmotorn Unreal Engine 4 är kapabel att leverera imponerande grafik och kan dessutom skalas ner för användning till mobila enheter. Dock utelämnas stöd för Nintendo Wii U.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fruktansvärt tråkigt. Om den ändå kan skalas ned till surfplattenivå, varför inte skala den till Wii U-nivå då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker det är fruktansvärt tråkigt. Om den ändå kan skalas ned till surfplattenivå, varför inte skala den till Wii U-nivå då med?

För att Wii U är kort och gott, SKIT. Och detta märker dom större utvecklarna inom spelbranschen. Wii U kan knappst kallas för Next Gen, när informationen om PS4 redan slår Nintendo på alla fingrarna. Räknar med att "Next Xbox" kommer göra likadant. Nintendo har helt enkelt tappat stinget.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tycker det är synd att nintendo ska vara så dumsnåla. Tycker det är snålt redan med den hårdvara som sitter i PS4, och Wii U är ju ännu värre.

Men men, man får väl helt enkelt leva med att bli stjälpt av consolmarkanden resten av livet, trodde det skulle bli bättre med de nya consolerna men de är ju hopplöst efter redan före de lanserats. :/

Permalänk
Avstängd

Detta är väl redan dementerat?

http://www.engadget.com/2013/03/29/mark-rein-interview-gdc-20...

Citat:

But that's not technically true, he admitted the next day, walking back his gaffe. "You heard the stupid gaffe yesterday about the Wii U," he said. "If someone wants to take Unreal Engine 4 and ship a game on Wii U, they can! If they wanna ship an Unreal Engine 4 game on Xbox 360, they could make it happen." While that game might not look as pretty as it would on a "true" next-gen console, the new engine is scalable to a variety of platforms, including mobile.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad?

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk

Gamla nyheter som redan dementerats. Kort sagt, felaktig info!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SeF.Typh00n:
Skrivet av Zeuxlarsson:

Gamla nyheter som redan dementerats. Kort sagt, felaktig info!

Epic Games har inga planer på att officiellt stödja Nintendo Wii U. Däremot är det ingenting som stoppar spelutvecklare från att porta grafikmotorn till spelkonsolen, någonting som även påpekas i nyheten

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

För att Wii U är kort och gott, SKIT. Och detta märker dom större utvecklarna inom spelbranschen. Wii U kan knappst kallas för Next Gen, när informationen om PS4 redan slår Nintendo på alla fingrarna. Räknar med att "Next Xbox" kommer göra likadant. Nintendo har helt enkelt tappat stinget.

Att den fokuserar på annat mer än hårdvara gör den inte till skit och eftersom det är en ny generations konsol så varför skulle den inte få kallas för next-gen?

Tycker det är tråkigt att Nintendo inte stoppar in bättre hårdvara i sina konsoler för det är något jag uppskattar, men att dissa en konsol helt trots att deras grafikmotor faktiskt kan skalas ned till den nivån tycker jag är onödigt.

Permalänk
Medlem

Can't say I'm suprised.

Permalänk
Medlem

Vem fan vill spela på ett Wii U? Det har man till Nintendospel (mer eller mindre), that's it.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

För att Wii U är kort och gott, SKIT. Och detta märker dom större utvecklarna inom spelbranschen. Wii U kan knappst kallas för Next Gen, när informationen om PS4 redan slår Nintendo på alla fingrarna. Räknar med att "Next Xbox" kommer göra likadant. Nintendo har helt enkelt tappat stinget.

Att benämna någonting som nästa generation berör inte dess hårdvara, utan bara i vilken följd konsolen släppts. Wii U släpptes som efterföljare till Wii, och är därför nästa generation på samma sätt som Playstation 4 är det på grund av att den är uppföljare till Playstation 3.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vem fan vill spela på ett Wii U? Det har man till Nintendospel (mer eller mindre), that's it.

Och Nintendospel är inte spel? Självklart vill man ha en konsol som kan köra så många olika spel som möjligt, inte bara en viss kategori, och därför är det ett ganska oroväckande problem att inte Wii U får stöd för några kommande grafikmotorer.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ingen skada skedd.

Permalänk

Hela den här Unreal-Engine-grejen är så dum att det inte spelar någon roll. Spelen ser aldrig ut sådär ändå!!! Titta bara på trailern till Unreal Engine 3 som släpptes för 2 år sedan!

Ser spelen ut sådär? Nej!

Varför skulle man då bli ledsen när Unreal Engine inte kommer till Wii U? Man kan ju nästan säga att varken Playstation, Xbox eller PC inte heller får Unreal Engine.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meurik:

För att Wii U är kort och gott, SKIT. Och detta märker dom större utvecklarna inom spelbranschen. Wii U kan knappst kallas för Next Gen, när informationen om PS4 redan slår Nintendo på alla fingrarna. Räknar med att "Next Xbox" kommer göra likadant. Nintendo har helt enkelt tappat stinget.

Fast Wii U var aldrig tänkt att konkurrera med PS4 och nästa Xbox hårdvarumässigt och Nintendo har aldrig jobbat på att köra värst grafik eller dyrast hårdvara. Sen har de tappat stinget av andra anledningar men det är kopplat till spelen och inte till hårdvara.

Sen är det ju skit samma om motorn får stöd för flera plattformar. Det påverkar ju inte den övre gränsen av grafik bara för att man flyttar ner den under gränsen. UE3 hade stöd för Ios och Android och deras grafikkretsar är ju sällsynt klena, till och med om man jämför med integrerad grafik från Intel. Blev de snyggare spelen sämre av det? Nej just det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

... aprilskämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Och Nintendospel är inte spel? Självklart vill man ha en konsol som kan köra så många olika spel som möjligt, inte bara en viss kategori, och därför är det ett ganska oroväckande problem att inte Wii U får stöd för några kommande grafikmotorer.

Det kanske inte framgick helt tydligt men nu syftade jag på de next-gen spel som Frostbite 3 och Unreal Engine 4 erbjuder.
Personligen tycker jag att Nintendospel = skit (numera, inte förr) men det är endast min personliga åsikt
I övrigt är jag verkligen inte förvånad att ingen orkar bry sig om Wii U med tanke på att den ligger i nivå med 360/PS3 och det är knappast vad någon skulle kalla "next-gen". Unreal Engine 4 och Frostbite 3 anses vara "next-gen" motorer av det lilla informationen man har att tillgå.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sannyf2000:

... aprilskämt?

Har dom inte kraften så har dom inte kraften...

Nintendo får hålla sig till Pokemon och Mario i 2D..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

trodde folk köpte nintendo konsoller för att spela nintendospel och inte nerskalade versioner av de senaste spelen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

För att Wii U är kort och gott, SKIT. Och detta märker dom större utvecklarna inom spelbranschen. Wii U kan knappst kallas för Next Gen, när informationen om PS4 redan slår Nintendo på alla fingrarna. Räknar med att "Next Xbox" kommer göra likadant. Nintendo har helt enkelt tappat stinget.

Om hårdvara är det viktigaste för dig så kan jag göra dig besviken och säga att både PS4 och nästa Xbox kommer suga i förhållanden till vilken hårdvara som finns tillgänglig. Värsta hårdvaran har aldrig varit Nintendos primära fokus, utan dom har alltid fokuserat på spelglädje, och det är exakt vad Wii U handlar om. Och vi ser ju vilka som har så mycket pengar att dom inte behöver sälja en enda produkt på årtionden utan att behöva försätta sig i konkurs, och vi ser vilka som kämpar för att hålla kvar sig på marknaden. Om det är några som verkligen kör företaget i botten så är det Sony. En dator för under 10000kr räcker för att ge PS4 en rejäl pungspark, men måste det betyda att PS4 är en dålig produkt bara för att det finns något med bättre hårdvara?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast Wii U var aldrig tänkt att konkurrera med PS4 och nästa Xbox hårdvarumässigt och Nintendo har aldrig jobbat på att köra värst grafik eller dyrast hårdvara. Sen har de tappat stinget av andra anledningar men det är kopplat till spelen och inte till hårdvara.

Det är väl ungefär sådär man med filosofisk ton har sagt om Nintendo sedan NES mer eller mindre. Om Nintendo inte hade Mario och Zelda att bygga upp sitt spelutbud kring, exakt vad hade de konkurrerat med då? Den dagen de inte kan producera någon miljonsäljare med dessa namn, ska de gå i konkurs då på grund av filosofin om att de inte ska konkurrera med de andra inom spelkonsolvärlden?
Jag menar, Sony och Microsoft är inte direkt som Panasonic och Atari som man relativt enkelt har kunnat konkurrera ut från Nintendos sida så de borde ha allt intresse i världen i att kunna slåss mot dessa jättar också. Hamnar man då idag i en sådan situation att tredjepartsutvecklarna överger en så kanske man bör tänka om. Det blev Segas död så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast Wii U var aldrig tänkt att konkurrera med PS4 och nästa Xbox hårdvarumässigt och Nintendo har aldrig jobbat på att köra värst grafik eller dyrast hårdvara. Sen har de tappat stinget av andra anledningar men det är kopplat till spelen och inte till hårdvara.

Sen är det ju skit samma om motorn får stöd för flera plattformar. Det påverkar ju inte den övre gränsen av grafik bara för att man flyttar ner den under gränsen. UE3 hade stöd för Ios och Android och deras grafikkretsar är ju sällsynt klena, till och med om man jämför med integrerad grafik från Intel. Blev de snyggare spelen sämre av det? Nej just det.

Nintendo 64 hade bättre prestanda än PS1 och Gamecuben hade bättre prestanda än PS2. Wii var den första konsolen där Nintendo inte satsade på hårdvaran.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om hårdvara är det viktigaste för dig så kan jag göra dig besviken och säga att både PS4 och nästa Xbox kommer suga i förhållanden till vilken hårdvara som finns tillgänglig. Värsta hårdvaran har aldrig varit Nintendos primära fokus, utan dom har alltid fokuserat på spelglädje, och det är exakt vad Wii U handlar om. Och vi ser ju vilka som har så mycket pengar att dom inte behöver sälja en enda produkt på årtionden utan att behöva försätta sig i konkurs, och vi ser vilka som kämpar för att hålla kvar sig på marknaden. Om det är några som verkligen kör företaget i botten så är det Sony. En dator för under 10000kr räcker för att ge PS4 en rejäl pungspark, men måste det betyda att PS4 är en dålig produkt bara för att det finns något med bättre hårdvara?

I förhållande till Wii U kommer nästa Xbox och PS4 briljera på alla punkter och ha helt andra funktioner och möjligheter.
Jag behöver inte var någon stjärnfysiker för att uttala mig om det.

Men som alltid håller MS och Sony en betydligt högre nivå på sin produkter både hårdvara och mjukvaran.

Permalänk

haha lite väl mycket hat mot Nintendo i vissa sweclockers medlemmarna o.0.
jag har alltid ansett att Nintendo är det enda företaget som gör tillräckligt skillnad för att vara intressanta.
en pc är alltid 100% bättre i alla spel emot en konsol, men om man gör något speciellt som är otroligt svårt att åstadkomma med en pc, då skulle det kunna vara värt med en konsol. som tex en touch screen på kontrollen. jag har försökt med många spel att få kartan på min sekundär skärm på min pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vem fan vill spela på ett Wii U? Det har man till Nintendospel (mer eller mindre), that's it.

Hört att det är ganska många som är sur över att dom inte får LEGO City Undercover till deras konsol. ZombiU hade nog inte många tackat nej till heller, och detsamma gäller The Wonderful 101 och Monster Hunter 3. Klart att om man är 100% uppkåtad på BF eller COD så spelar det ingen roll hur många bra spel Wii U får, men som tur är så finns det gamers där ute som spelar annat än bara meningslösa MP-shooters som bara fungerar som nån sorts penismätartävling bland polarna om vem som har högst rank.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

I förhållande till Wii U kommer nästa Xbox och PS4 briljera på alla punkter och ha helt andra funktioner och möjligheter.
Jag behöver inte var någon stjärnfysiker för att uttala mig om det.

Men som alltid håller MS och Sony en betydligt högre nivå på sin produkter både hårdvara och mjukvaran.

Om du tycker att share-funktion och noll privatliv är funktioner att hylla över så ja, då kommer verkligen nästa Xbox och PS4 att briljera. Sony gjorde det ganska klart för sig att deras fokus är att försätta spelarna djupare i social media-träsket, och det är knappast anledningen till varför jag kommer skaffa en PS4, utan jag kommer köpa ett PS4 enbart för Sonys exklusiva titlar, och resten av alla nya funktioner skiter jag i. Skulle inte ens förvåna mig om man måste koppla sitt Facebook-konto för att komma åt PSN, allt för att dom ska kunna kartlägga sina kunder lättare, se vad dom gillar m.m..

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Barak:

Nintendo 64 hade bättre prestanda än PS1 och Gamecuben hade bättre prestanda än PS2. Wii var den första konsolen där Nintendo inte satsade på hårdvaran.

nintendo 64 kom två år efter PS1...
64 och PS1 var bra på olika saker. Nintendo hade bättre 3D medan PS1 hade bättre texturer eftersom de hade CD-rom att leka med och inte små kassetter.

Gamecube var inte bättre än PS2. De hade en klenare GPU men en kraftigare CPU så med rätt optimering så var de rätt lika. Xbox vann stort dock.

Gameboy vs Game Gear någon?

Skrivet av Squall Leonhart:

Det är väl ungefär sådär man med filosofisk ton har sagt om Nintendo sedan NES mer eller mindre. Om Nintendo inte hade Mario och Zelda att bygga upp sitt spelutbud kring, exakt vad hade de konkurrerat med då? Den dagen de inte kan producera någon miljonsäljare med dessa namn, ska de gå i konkurs då på grund av filosofin om att de inte ska konkurrera med de andra inom spelkonsolvärlden?
Jag menar, Sony och Microsoft är inte direkt som Panasonic och Atari som man relativt enkelt har kunnat konkurrera ut från Nintendos sida så de borde ha allt intresse i världen i att kunna slåss mot dessa jättar också. Hamnar man då idag i en sådan situation att tredjepartsutvecklarna överger en så kanske man bör tänka om. Det blev Segas död så...

Och det är det som är problemet med Nintendo för tillfället. De har mjölkat sina stora varumärken lite för långt och det börjar synas nu. Det är det som kommer fälla Nintendo till sist, för mycket copy paste och att de lever på gamla meriter, inte att deras hårdvara är för klen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu får dem väl ändå ge sig och inse vad utvecklarna kommer göra, det finns redan de som har UE4 på Android. Självklart kommer det porteras till det mesta eftersom. UE3 hade inte stöd för många plattformar från början heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om du tycker att share-funktion och noll privatliv är funktioner att hylla över så ja, då kommer verkligen nästa Xbox och PS4 att briljera. Sony gjorde det ganska klart för sig att deras fokus är att försätta spelarna djupare i social media-träsket, och det är knappast anledningen till varför jag kommer skaffa en PS4, utan jag kommer köpa ett PS4 enbart för Sonys exklusiva titlar, och resten av alla nya funktioner skiter jag i. Skulle inte ens förvåna mig om man måste koppla sitt Facebook-konto för att komma åt PSN, allt för att dom ska kunna kartlägga sina kunder lättare, se vad dom gillar m.m..

Du vet uppenbarligen inte mycket. Den sociala biten av PS4 är helt frivillig och du som spelare bestämmer vad du delar och hur mycket du vill dela med dig.