Google lanserar högupplöst Nexus 7 i juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

16:10 till 16:9? Nice!

Detta tycker inte jag är ett plus, jag tycker att det blir för lite yta på höjden om man surfar i landskapsläge, och har man den i porträttläge så blir det istället för smalt. Jag hoppas att en uppdaterad ipad mini kommer ungefär samtidigt så man kan jämföra lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Det är ju ingen stor uppdatering från den tidigare, precis som med nya iphone. Den hade ny version av Ios, "ny" design och andra småsaker. Precis som Iphone, jämför designen så syns inga stora skillnader, jämför hårdvaruskilnader så är det inte heller mycket nytt förutom ny processor och 3g/4g. Folk är ganska anti-Apple på detta forumet och har lättare att kritisera deras produkter än andra.
Jag har just nu Ipad 2, får se om det blir något spännande när den kommer och man får fingra på den lite i butik då den kanske blir en fin uppgradering

Jag tycker du är helt fel på det!

Ingen stor uppgradering skriver du.
Själv tycker jag att det är en stor uppgradering med Qualcomm.
Och framförallt är den högre upplösningen den största uppdateringen, det är ju den alla har väntat på.

Och här kommer det jag menar med att du är helt fel på det.
Om du redan har en ipad2:a så blir det inte en uppgradering om du bara sitter hemma med plattan hela tiden. Gör du det, så skit i att köpa Nexus 7!!
Att ha en platta för hemmabruk så är ipad2 perfekt, men man springer gärna inte runt med den.

Det är som allting annat! Typ, en platta för sin sak och var platta på sin plats

En 7" platta har man för att vara "portabelt bekväm" !!
Och har man inte behov av det, så kan man helt ärligt slänga den i lådan och låta den samla damm, för har/ser man ingen nytta med den, så kommer den att bli just en dammsamlare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad för enhet talar du om nu? iPhone 5? Då kan jag tala om för dig att i princip alla interna komponenter bytts ut, och även om designen inte är revolutionerande så är det en ny design.

Uppdateringarna blir tillgängliga till de enheter där hårdvaran anses vara stark nog för att hantera dem.

Han talar förmoddligen om de övriga iPhone som har identisk utsida, och då är de identiskt.
Finns inget annat företag som gör så, rätta mig om det finns det.
Och där med samma upplösning och storlek på skärmen och andra små grejer. Mjukvaran har ytterst små förändringar efter varje års lanseraing av iPhone.

Det här är något helt annat., det vet du också.

Permalänk
Medlem

Men om den nu lanseras i Juli, när kommer det att gå att köpa den i Sverige?
Sverige lär väl inte vara någon prioriterad marknad.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

Perfekt som huvudenhet i bilen, finns t.om en ROM som är gjord detta ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

16:10 till 16:9? Nice!

Nä FY!
Jag hoppas verkligen inte de gör den ändringen.
16:9 må vara bättre än 16:10 till film, men 16:10 smiskar 16:9 i nästan allting annat.
Då jag använder mig av min Nexus 7 till mestadels webben och spel skulle jag förmodligen strunta i att köpa nästa Nexus 7 bara p.g.a 16:9.

Skrivet av Zakalwe:

Någon som har erfarenhet av att kolla på anime med Nexus 7, i 720p? De subtitles som används i anime drar ju rätt mycket på CPUn.

Jag har kollat lite smått. Det rullar på fint. Allt i 720p borde inte kunna vara problematiskt alls. 1080p kanske kan lagga lite, men jag har inte haft några problem. Dock så kör jag ju med en custom kernel och OC till 1.5GHz CPU(+0.3GHz) och 446MHz GPU(+30MHz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag som tänkte köpa Nexus 7 under de närmsta dagarna, vad tycker ni, är det värt det att vänta?

Har du redan en surfplatta så tror jag inte att det är så farligt att vänta 4månader, men har du ingen kan det vara värt att slå till.

Skrivet av Kr:

Kul att man fick hem sin nya Nexus 7 idag... *rage*

Oroa dig inte. Det var ett bra köp. Du skulle få vänta ~4månader innan den nya kommer och jag tror säkert du kommer ha mycket kul med din Nexus 7 under den tiden.
Ska man vänta på ny teknologi så kan man vänta sig till döds.

Permalänk
Medlem

Det finn bara 4 saker jag saknar på min N7a. Riktig skarp upplösning (för fotovisning), HDMI (för TV tittande) Microsim och kamera på baksidan. N7an är verkligen bra som den är, men med dessa 4 saker hade den varit riktigt underbar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Han talar förmoddligen om de övriga iPhone som har identisk utsida, och då är de identiskt.
Finns inget annat företag som gör så, rätta mig om det finns det.
Och där med samma upplösning och storlek på skärmen och andra små grejer. Mjukvaran har ytterst små förändringar efter varje års lanseraing av iPhone.

Det här är något helt annat., det vet du också.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt? Jag påstår att gamla Nexus 7 till nya Nexus är en stor uppdatering, andra liknar den med iPhone 4S -> iPhone 5, vilket tvärtemot vad många på Sweclockers tror även det var en stor uppdatering.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag har kollat lite smått. Det rullar på fint. Allt i 720p borde inte kunna vara problematiskt alls. 1080p kanske kan lagga lite, men jag har inte haft några problem. Dock så kör jag ju med en custom kernel och OC till 1.5GHz CPU(+0.3GHz) och 446MHz GPU(+30MHz).

Kul att höra! Då borde den nya Nexus 7 som kommer i juli inte ha några problem med 1080p heller, förhoppningsvis. Tack för svar förresten, förväntade mig inte att någon skulle svara på något så specifikt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Rykten säger att orsaken till att man nu valt Qualcomm över Nvidia som chip-leverantör är en oväntat försening vad gäller Tegra 4 (hmm har vi sett det tidigare?) och avsaknaden av 4G LTE.
Faktum är att Tegra 4 ser ut att bli en ovanlig bekantskap den närmaste tiden då det i stort sett inte talas om några större design vinster än så länge.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Frågan är om man skulle sälja nuvarande Nexus 7an till fadern och köpa den nya. Qualcomms platform är ju mycket trevligare än det sega Tegra 3-skiten och med lite 1080p på det så blir det ju perfekt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag som skall köpa en 32GB 3G idag

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Känns totalt meningslöst och dyrt. Vad ska du med den farten till?

Skrivet av ApanNilsson:

Kan vi få lite 5GHz stöd samt 802.11ac med minst 2x2 Mimo tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Jag som skall köpa en 32GB 3G idag

Jag också..fann en på rea för 1990:-. Har inget behov av HD åp en 7 tums skärm så den nuvarande duger bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt? Jag påstår att gamla Nexus 7 till nya Nexus är en stor uppdatering, andra liknar den med iPhone 4S -> iPhone 5, vilket tvärtemot vad många på Sweclockers tror även det var en stor uppdatering.

Det här vill jag ha sagt. Bara en visning på vad andra menar, inklusive mig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av havoc:

Rykten säger att orsaken till att man nu valt Qualcomm över Nvidia som chip-leverantör är en oväntat försening vad gäller Tegra 4 (hmm har vi sett det tidigare?) och avsaknaden av 4G LTE.
Faktum är att Tegra 4 ser ut att bli en ovanlig bekantskap den närmaste tiden då det i stort sett inte talas om några större design vinster än så länge.

Det är nog få som tror att den Cortex A15 baserade Tegra 4 kommer vara speciellt strömsnål (med ARM mått mätt). Är det något som Qualcomm lyckats med i sin egendesignade Krait CPU så är det riktigt låg strömförbrukning till en prestanda som definitivt är bättre än Cortex A9.

Än så länge lyser ju Cortex A15 SoCerna ganska kraftigt med sin frånvaro, ska bli intressant att hur pass lågt Samsung kommer tvingas klocka A15 kärnorna i S4:an för att den inte ska smälta... Vi ska nog inte sörja att den S4-modell som kommer säljas här är baserad på Snapdragon 600.

Mätt i prestanda/W så lär Qualcomms Krait CPU och de Snapdragon SoCer den används i vara det bästa man hittar just nu. Så det är bara logiskt och vettigt att välja ett sådant SoC i en relativt liten pekplatta.

I 10" plattor kan det vara intressant att stoppa in Cortex A15 då det finns lite mer möjlighet till vettig kylning. Men frågan är om inte Snapdragon 600/800 kommer vara tillräckligt bra även här och de SoCerna lär dra mindre ström. Risken är kanske att Qualcomm blir lite väl dominerande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

VILL HAAAA
Givet kör tycker att min nuvarande tablet är lite stor speciellt när man bara vill läsa lite på tåget/bussen

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Det här vill jag ha sagt. Bara en visning på vad andra menar, inklusive mig.
http://i.imgur.com/rlOiZNd.jpg

Men din pajas, diskussionen var ifrån början om Nexus 7, sedan om iPhone 5. Designen är ändrad, men inte så mycket ifrån 4S, precis som jag sa. Alla interna komponenter däremot, är utbytta mot nya.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men din pajas, diskussionen var ifrån början om Nexus 7, sedan om iPhone 5. Designen är ändrad, men inte så mycket ifrån 4S, precis som jag sa. Alla interna komponenter däremot, är utbytta mot nya.

Bilden visar det JAG påstod dvs som många andra kritiserar Apple för på forumet som du antydde att de gjorde.

iPhone 5 har inte fått sin efterföljare än som förmodligen är en "5S" med identsik kropp och skärm om det följer Apples tradition. Det går inte säga något om den än.

Suck...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Bilden visar det JAG påstod dvs som många andra kritiserar Apple för på forumet som du antydde att de gjorde.

iPhone 5 har inte fått sin efterföljare än som förmodligen är en "5S" med identsik kropp och skärm om det följer Apples tradition. Det går inte säga något om den än.

Suck...

Jovisst, 4 -> 4S var ju i princip exakt samma design.

Men det jag vill ha svar på är hur man kan anse att Nexus 7 -> nya Nexus 7 med de komponenterna den ryktas innehålla kan vara en liten uppdatering.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jovisst, 4 -> 4S var ju i princip exakt samma design.

Men det jag vill ha svar på är hur man kan anse att Nexus 7 -> nya Nexus 7 med de komponenterna den ryktas innehålla kan vara en liten uppdatering.

Japp, 3G/3GS = Identisk utsida, 4/4S = Identisk utsida.
Samma storlek och upplösning har de också, samt slående likt upplägg av mjukvaran.

Nya Nexus 7 kommer med bättre upplösning och förmodligen inte identsik utsida men vi får se.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Japp, 3G/3GS = Identisk utsida, 4/4S = Identisk utsida.
Samma storlek och upplösning har de också, samt slående likt upplägg av mjukvaran.

Nya Nexus 7 kommer med bättre upplösning och förmodligen inte identsik utsida men vi får se.

Ja den lär ju inte köra Tegra 3 heller, moderkortet samt alla komponenter som satt där kommer med största sannolikhet vara utbytta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Kommer garanterat köpa den. Min nuvarande Nexus 7 har fungerat mycket bra men jag känner att skärmen behöver en utbytning och deen nya processorn är också ett plus även fast min nexus 7 presterar bra.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av dougremer:

Jag ska iaf vänta

Nu har jag bestämt mig, jag får orka vänta

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Så längde det kommer finnas en kamera därfram så är det värt att vänta.

Permalänk
Skrivet av Kr:

Kul att man fick hem sin nya Nexus 7 idag... *rage*

Skrivet av The Slayer:

Du kunde inte räkna ut att Google troligtvis släpper en uppföljare till sin mest sålda Android enhet i år?
Du får faktiskt skylla dig själv.. Nu är det ju dock inga monstruöst prissatta grejer heller så du har säkert råd att uppgradera sen

Ja precis, han får uppgradera i april nästa år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ja den lär ju inte köra Tegra 3 heller, moderkortet samt alla komponenter som satt där kommer med största sannolikhet vara utbytta.

Får verkligen hoppas det, för de som betalar höga summor för dessa mobiler.