AMD: "Det blir inget DirectX 12"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Det blir inget DirectX 12"

I en intervju avslöjar Roy Taylor på AMD att det inte finns några planer på en ny version av DirectX. Samtidigt antyder han att Battlefield 4 kommer ingå i kampanjen Never Settle.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, dags att fixa skiten vi har!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Bra, dags att fixa skiten vi har!

....Va?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

ELLER så kan utvecklarna börja använda OpenGL istället?!

Permalänk
Medlem

Toppen. Begrav DirecX så att Microsoft inte längre kan "frivilligtvinga" folk att skaffa nya operativsystem för sakens skull. OpenGL är framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad som är "bättre" med openGL? Varför vill man byta till det? Jag har ingen koll på vad som är skillnaden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Tror han syftar på DX11.1, det är ju fortfarande inte implementerat i många spel utan många kör vidare på DX9 utan några DX11 funktioner.

Permalänk
Inaktiv

Får AMD sin "hämnd" på Nvidias PhysX nu tro?

Permalänk
Entusiast

Kan någon odödlig förklara för lilla dödliga mig vad det här med DirectX och sånt innebär egentligen? Så som jag förstår det så är DirectX någon form av grafik som vissa spel använder sig av som ligger inuti grafikmotorn (?) för att det ska bli snyggare men att man då också måste ha ett ganska nytt grafikkort för det.

Jag vet, jag vet..."Let me Google that for you" men jag gillar när det förklaras av Sweclockare

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Här har du ett nytt ord du kan få fippla med: Optimera.

Många spel som använder tesselering kör det bara på Karaktärer, och ändå kräver det fysatan med prestanda.
Och andra spel använder det på objekt som inte behöver det, eller på saker som inte syns, som vatten (Crysis 2/3?) vilket kräver hutlös prestanda.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Känns lite som att microsoft har övergett PC gaming till förmån för xbox. Först lade de ner alla sina PC studior och nu ligger directx på is...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

DirectX 11 ska ju vara nästan lika snabb som OpenGL?

Skrivet av nordrassil:

Tror han syftar på DX11.1, det är ju fortfarande inte implementerat i många spel utan många kör vidare på DX9 utan några DX11 funktioner.

Det kan bero på att spelhusen vill göra spel som når så många konsumenter som möjligt - och väldigt många gamers sitter fortfarande (sorgligt nog) på Windows XP.
Fördelen här med OpenGL är ju att den fungerar med både XP, Win 7/8 och Linux så att du får allt det senaste oavsett ditt operativsystem.

Ska du ha DX11 måste du ju ha Win 7 minst /: (eller vista..?)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att det är patetiskt att nvidia klagar på att tressfx funkar dåligt med deras kort medans dom själv inte ens låter AMD få en chans att få physx att funka med deras! tycker AMD borde fortsätta med tressfx och liknande funktioner och skita i Nvidia och om eller hur det funkar på deras kort..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

är det bara jag som tycker att det är patetiskt att nvidia klagar på att tressfx funkar dåligt med deras kort medans dom själv inte ens låter AMD få en chans att få physx att funka med deras! tycker AMD borde fortsätta med tressfx och liknande funktioner och skita i Nvidia och om eller hur det funkar på deras kort..

Rätta mig gärna om jag har fel med huvudanledningen till att TressFX inte fungerar så bra på nVidia 600 serien kort är väl för att den inte har så stark GPGPU? Hur fungerar TressFX på 580 tex?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Citat:

When aligning the resources of a company to the mobile business and left fewer resources for the gaming business has, then it will have consequences.

Jösses, vilket cheap shot alltså. Speciellt när nvidia är ljusår bättre när det kommer till drivrutiner och dessutom har världens snabbaste GPU för spel...

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

DX11 tycker jag är fortfarande modernt för 2013 och några år till.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra, slipper man höra alla p12'or hypa DX12 precis som DX11 är hypat sönder och samman. Och så kanske dom kan börja optimera saker och ting istället för att pumpa ut nya versioner. Sen hoppas jag att fler och fler börjar titta på openGL som både alternativ men även komplement till directX.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det är inga stora prestanda skillnader mellan OpenGL samt DirectX nej, skillnaderna är till stor del utvecklingsvärktygen och inte så mycket prestanda relaterat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd

Äntligen något positivt för AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Många spel som använder tesselering kör det bara på Karaktärer, och ändå kräver det fysatan med prestanda.
Och andra spel använder det på objekt som inte behöver det, eller på saker som inte syns, som vatten (Crysis 2/3?) vilket kräver hutlös prestanda.

Och du säger detta till mig för att?

Killen sa bara "Dags att fixa skiten vi har", otydligt värre exakt vad han menar. Men men, vill man bli firstpost så gäller det att vara snabb och inte skriva för mycket.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Det kan bero på att spelhusen vill göra spel som når så många konsumenter som möjligt - och väldigt många gamers sitter fortfarande (sorgligt nog) på Windows XP.
Fördelen här med OpenGL är ju att den fungerar med både XP, Win 7/8 och Linux så att du får allt det senaste oavsett ditt operativsystem.

Ska du ha DX11 måste du ju ha Win 7 minst /: (eller vista..?)

Du kan ju ha ett dx11 spel och samtidigt tillåta dx9 användare att spela.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Får man fråga vad som är "bättre" med openGL? Varför vill man byta till det? Jag har ingen koll på vad som är skillnaden.

För att open gl är en standard som fungerar på de flesta plattformar och inte är knutet till Win, full fart på open gl utvecklingen och linux kommer att bli den dominerande spelplattformen för alla nyare spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Geeks Gaming

Mycket bra.. dx suger... fixa ett nytt openGL så kan fler spel köras på Linux eller Mac

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk

Du kan ju ha ett dx11 spel och samtidigt tillåta dx9 användare att spela.

Mmyes, men då gäller det att allokera resurser till att göra det speciellt för PC, right? Eftersom DX11 inte gäller för nuvarande konsoler? Så det är ju därför vi sett spel portas till PC med bara DX 9, det kostar för mycket extra att arbeta dubbelt så mycket utan att tjäna mer på't.

Fast lär väl bli förändring på det planet i och med den nya generationen konsoler som har PC-hårdvara.

Citat:

PS4 is like 'a really perfect gaming PC,' says Epic VP

http://www.computerandvideogames.com/398813/ps4-is-like-a-rea...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem

Problemet har väll varit att consolerna inte haft stöd för Dx11 , men nu med nästa generation kommer vi ju få se ändring på det! wieeeeee

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att open gl är en standard som fungerar på de flesta plattformar och inte är knutet till Win, full fart på open gl utvecklingen och linux kommer att bli den dominerande spelplattformen för alla nyare spel.

Men är det bättre? Kommer vi kunna göra spel som Battlefield om vi bytte till OpenGL nu? Eller kommer det bara bli så att vi får massa spel som går tillbaka till fyrkantiga huvuden och dåliga texturerer?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

OpenGL + Windows liknande linux dist (slippa greja med terminalen och kunna installera program smidigt som i windows) = en dröm!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

OpenGL + Windows liknande linux dist (slippa greja med terminalen och kunna installera program smidigt som i windows) = en dröm!

Jag tror att du syftar på Ubuntu

Permalänk
Medlem

Damn, AMD nöter verkligen på med deras Never Settle!

Permalänk
Medlem

Taylor verkar knappt ha någon koll på varför Linus Torvalds pekade finger i sista delen av intervjun.

Drar bara upp en artikel utan att kommentera resten.

Taylor: Es waren nicht wir, auf die Linus Torvalds geschimpft hat.