Varför finns det inga NOR-SSD-hårddiskar? Skulle ju bli jättesnabbt väl?

Permalänk

Varför finns det inga NOR-SSD-hårddiskar? Skulle ju bli jättesnabbt väl?

Hejhej,

Jo, jag hörde att man använde NAND-teknik för att göra SSD-diskar efterssom att det gav möjligheter för stor lagringskapacitet. Men sen så såg jag nånstans att NOR-teknik var däremot mycket snabbare.

Så varför använder man inte NOR-teknik för att göra SSD-diskar?

T ex om man gör en NOR-SSD på 256 GB, hur snabb skulle den kunna bli då?
Kanske dyrt?

Någon som vet någon tabell t ex: "NAND- vs. NOR-speed performance"
T ex då står det att NOR är alltid dubbelt så snabbt (antar vi). Eller någon annan faktor snabbare kanske. Vem vet!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

behövs det snabbare änn vad dom nuvarande SSD diskarna är?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte? Företag som flyttar enorma mängder data varje dag kan ju ha nytta utav dom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har för mig de är dyrare och inte håller lika länge. Kan ha fel, men nog allt borde det finnas en bra anledning, förmodligen relaterat till kostnader/vinster.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ja, varför inte? Företag som flyttar enorma mängder data varje dag kan ju ha nytta utav dom.

Snabbare diskar för oss konsumenter är väl inte nödvändigt, ser heldre att man tar fram billigare pris/gb än snabbare.

Sedan antar jag att det har med driftslängd och vinstmarginaler att göra.

120gb räcker inte speciellt länge om man ska ha spel på den, endast DoW2 med expansions ligger på typ 25gb+ om jag inte misstar mig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Snabbare diskar för oss konsumenter är väl inte nödvändigt, ser heldre att man tar fram billigare pris/gb än snabbare.

Sedan antar jag att det har med driftslängd och vinstmarginaler att göra.

120gb räcker inte speciellt länge om man ska ha spel på den, endast DoW2 med expansions ligger på typ 25gb+ om jag inte misstar mig

Låter troligt

Vill man som privatperson ha snabbare kan man ju alltid köra flera i raid.

så jag håller med L

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laggzor:

behövs det snabbare änn vad dom nuvarande SSD diskarna är?

Förstår din poäng, men tänk om man sa så om allt.

Behövs det snabbare processorer än Nehalem?
Behövs det bättre GPU:er än Evergreen?
Behövs det snabbare RAM än DDR3?

Inte för de flesta, men en del behöver alltid ha snabbare och bättre för att de har högre krav.

Någon gång kommer det dessutom behövas snabbare SSD:er än vi har idag. 500 MB/s är inte så mycket om man ska flytta en film på, låt oss säga, 500 GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

En riktig lagringsserver är mycket snabbare än någon ensam ssd är idag, det är kommunikationen mellan datorn och lagringsenheten som stryper farten, inte diskarna i sig och att bara förlita sig på en ensam ssd lär inte hända än på länge oavsett hur snabb den är, de är för opålitliga och för små för det än så länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här har vi svaret. CTRL+F och sök på NOR så finns det en bra förklaring.
Annars handlar det om livslängd, kostnad samt att det går snabbare att skriva till NAND minnen.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Någon som vet någon tabell t ex: "NAND- vs. NOR-speed performance"

Googlade vad du skrev inom citationstecken. Första träffen: http://maltiel-consulting.com/NAND_vs_NOR_Flash_Memory_Techno...

Permalänk
Inaktiv

Vänta bara på diskarna som bygger på memristorer. MYCKEt mindre, 100 gånger snabbare än SSD (nästan som RAM), och drar ungefär en hundradel av effekten

http://en.wikipedia.org/wiki/Memristor#Potential_applications