Datorn startar i 15s, sedan stängs den av & startar om, ingen kontakt med skärm

Permalänk

Datorn startar i 15s, sedan stängs den av & startar om, ingen kontakt med skärm

Problemet är att när man ska starta datorn så börjar startlampan lysa & alla fläktar och alla komponenter går igång i kanske 15 sekunder och sedan stängs den av några sekunder inann den startar upp av sig själv igen och då upprepar hela proceduren. Det hela började med att jag skulle koppla in ljud från datorns ljudkort (Xonar D1) till en förstärkare (Panasonic SA-HE70). Det hela funkar ett tag innan ljudkortet lägger ner och inte fungerar, då testar jag o byta till moderkortets integrerade ljudkort som också funkar ett tag. Men sedan så ska jag starta om datorn av någon anledning som jag inte kommer ihåg och när jag sedan skulle starta upp så uppstod problemet.

Det som jag har testat är att: ta ut ljudkortet, ta ut alla ram-minnen förutom ett, ta ut grafikkortet & testat med vga kabel från moderkortet till skärmen, har även testat att koppla ur satakablarna till hårdiskarna och har även testat att ta ut batteriet på moderkortet och ha ute det i 30 min.

Operativsystem: Microsoft Windows 8
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Corsair Hydro H60
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Minne: 16GB Corsair VENGEANCE @ 1600MHz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680
Hårddisk: 120GB SSD, 3TB HDD @ 5400 rpm, 500GB HDD @ 7200 rpm
Nätaggregat: Corsair HX 750W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung DVD-brännare och Asus Xonar D1 ljudkort

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 3570K @ 3,4Ghz | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX | GeForce GTX 680 SLI | 16GB Corsair VENGEANCE @ 1600MHz | Define R4 | Corsair HX 750W | 120GB SSD | 3TB HDD @ 5400 rpm | 500GB HDD @ 7200 rpm | Asus Xonar D1

Permalänk

Du har inte gjort nåt med cpu-kylaren då? Min andra dator har nämligen varit paj ett tag och igår märkte jag att cpu kylaren inte fick kontakt och den överhettade då efter 5-15 sek och datorn dog.

Juste: Den piper inget då?

Permalänk
Skrivet av Sn00wball:

Det som jag har testat är att: ta ut alla ram-minnen förutom ett,

Har du provat alla ram-minnen ett i taget?

Om inte, testa det

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Du har inte gjort nåt med cpu-kylaren då? Min andra dator har nämligen varit paj ett tag och igår märkte jag att cpu kylaren inte fick kontakt och den överhettade då efter 5-15 sek och datorn dog.

Juste: Den piper inget då?

Om det är cpu-kylaren, hur kan man kolla det isåfall? Nej den piper ingenting alls.

Skrivet av Paratroper:

Har du provat alla ram-minnen ett i taget?

Om inte, testa det

Har testat det, still no luck

Visa signatur

i5 3570K @ 3,4Ghz | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX | GeForce GTX 680 SLI | 16GB Corsair VENGEANCE @ 1600MHz | Define R4 | Corsair HX 750W | 120GB SSD | 3TB HDD @ 5400 rpm | 500GB HDD @ 7200 rpm | Asus Xonar D1

Permalänk
Medlem

Kommer du in och är stabil i bios?

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Benny9193:

Kommer du in och är stabil i bios?

Nej, jag har ingen kontakt med skärmen plus att den bara är igång i ca 15 sekunder innan den dör.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sn00wball:

Om det är cpu-kylaren, hur kan man kolla det isåfall? Nej den piper ingenting alls.

Jadu, min var liksom en glipa mellan så det blev ingen kontakt alls men troligen inte med det att göra om du inte rört den på senaste.
Hmm.. Ta ut allt och försök starta med Moderkort +Prolle+ 1 ram (Lägg allt på typ modekorts kartongen) Om du orkar, Annars vet jag inte

Permalänk

har du alla pins kontakter till nätagrigatet på grafikkortet?

6+6 eller kanske 8+8 pins

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Jadu, min var liksom en glipa mellan så det blev ingen kontakt alls men troligen inte med det att göra om du inte rört den på senaste.
Hmm.. Ta ut allt och försök starta med Moderkort +Prolle+ 1 ram (Lägg allt på typ modekorts kartongen) Om du orkar, Annars vet jag inte

Nej jag har inte rört den sen i höstas när jag installerade den Kan det göra stor skillnad på ifall man startar upp systemet utanför burken eller i?

Skrivet av Sneaky_rhino:

har du alla pins kontakter till nätagrigatet på grafikkortet?

6+6 eller kanske 8+8 pins

Innan hade jag det, nu har jag ju dock tagit ut grafikkortet för att testa med den interagerade grafiken från moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser att du har ett Gigabyte moderkort - jag har haft liknande problem på sådana tidigare. Det hjälpte att uppgradera bios till moderkortet.
Men för att få igång datorn - prova detta. Koppla ur strömsladden till nätaggregatet och tryck in startknappen samt håll den intryckt i ca 30 sekunder. Koppla sedan in strömsladden igen och tryck på startknappen (utan att hålla den intryckt). Har du tur så piper det till och datorn kommer igång. Om den istället bootar om, och bootar om igen etc så kan det vara ett annat problem. Öppna sidopanelen och kolla så att alla anslutningar sitter fast ordentligt etc. Plocka ev bort alla minneskort utom ett och starta om.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Hände med min pojkväns förrförra moderkort (var ett p8z68-v pro tror jag), då "dog" helt enkelt alla fyra ram slotsen. Han skickade tillbaka det och fick konstaterat att ram slotsen helt enkelt inte fungerade. När vi försökte starta den stängde den (precis som för dig) av sig efter 10-15 sekunder och sedan satte den på sig och fortsatte tills man höll inne avstängningsknappen.

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Skrivet av Carl_XII:

Jag ser att du har ett Gigabyte moderkort - jag har haft liknande problem på sådana tidigare. Det hjälpte att uppgradera bios till moderkortet.
Men för att få igång datorn - prova detta. Koppla ur strömsladden till nätaggregatet och tryck in startknappen samt håll den intryckt i ca 30 sekunder. Koppla sedan in strömsladden igen och tryck på startknappen (utan att hålla den intryckt). Har du tur så piper det till och datorn kommer igång. Om den istället bootar om, och bootar om igen etc så kan det vara ett annat problem. Öppna sidopanelen och kolla så att alla anslutningar sitter fast ordentligt etc. Plocka ev bort alla minneskort utom ett och starta om.

Jag testade att ta ur strömsladden som du sa men det funkade ej, jag har kollat så att alla anslutningar sitter fast och har även plockat ut ram-minnena.

Skrivet av Alice.L:

Hände med min pojkväns förrförra moderkort (var ett p8z68-v pro tror jag), då "dog" helt enkelt alla fyra ram slotsen. Han skickade tillbaka det och fick konstaterat att ram slotsen helt enkelt inte fungerade. När vi försökte starta den stängde den (precis som för dig) av sig efter 10-15 sekunder och sedan satte den på sig och fortsatte tills man höll inne avstängningsknappen.

Jo men det är precis så för mig med, den fortsätter o starta om sig tills man håller inne avstängningsknappen. Då kanske det är så att ram slotsen är paj alltså, täckte hans garanti för ett nytt moderkort eller vad hände?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CMOS reset?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Skrivet av Carl_XII:

CMOS reset?

Jag har tagit ut det runda batteriet på moderkortet o sen satt i det igen efter en stund, är det så man gör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att radera CMOS. koppla ur powern. Om det finns jumpers ställ dessa till clear cmos. Ta ut batteriet. Sen starta datorn utan ström. Du kommer nog se några lysdiodrar blinka till. Sen är det att antingen vänta några timmar. Minuter räcker inte alltid. Eller kortsluta polerna där batreriet skulle ha suttit med t.ex en skruvmejsel i några secunder. Ta alltid 30-60 även om 5s förmoderligen räcker. Brukar använda en ike magnetisk (minns inte om det bara är av vana eller om det har någon funktion) eller en el mejsel.
Sen väntar du lite till. Går på toa tar en dush gör en maka lysnar på en låt eller så bara för att vara helt säker på att alt är tömt. Sen kopplar du in strömen men inte bateriet. Startar datorn. Ser om datorn startar. Om den startar eller kan bero på hur CMOS reset jumpern är. Vissa mb startar/startade inte (har inte behövt testa sen core2quad) om jumpen är i cmos reset. Om den startar. Och du får bild stäng av den. Se till att cmos reset är av via jumpers. koppla in bateriet och sen gå in i uefi. ladda safe settings. Spara stäng av datorn. Gå in i uefi. välj optimala inställningar. Spara stäng av. Sen starta datorn och då borde moderkoret om intet är skadat vara fabriks resettat.
Förlåt för stavning.

Edit:
Jag orkar oftast inte vänta så länge som jag beskrivigt. Men att veta exakt vid vilka steg som jag misslyckades innan jag fick igång mitt Asus Striker II Formula som inte startade då jag fick det minns jag inte. Inte heller med mitt Gigabyte något med am3 och phenom 2 x6 som bara den ena uppdaterade biosen stöde cpun och jag fick nolla den så den körde den nya och inte den gamla (dual bios) minns jag inte heller. Men gör man allt detta så är du ganska safe.

Edit2:
Det "ska räcka" att ändra jumpern till clear cmos. Men i extrema fall räcker det inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

För att radera CMOS. koppla ur powern. Om det finns jumpers ställ dessa till clear cmos. Ta ut batteriet. Sen starta datorn utan ström. Du kommer nog se några lysdiodrar blinka till. Sen är det att antingen vänta några timmar. Minuter räcker inte alltid. Eller kortsluta polerna där batreriet skulle ha suttit med t.ex en skruvmejsel i några secunder. Ta alltid 30-60 även om 5s förmoderligen räcker. Brukar använda en ike magnetisk (minns inte om det bara är av vana eller om det har någon funktion) eller en el mejsel.
Sen väntar du lite till. Går på toa tar en dush gör en maka lysnar på en låt eller så bara för att vara helt säker på att alt är tömt. Sen kopplar du in strömen men inte bateriet. Startar datorn. Ser om datorn startar. Om den startar eller kan bero på hur CMOS reset jumpern är. Vissa mb startar/startade inte (har inte behövt testa sen core2quad) om jumpen är i cmos reset. Om den startar. Och du får bild stäng av den. Se till att cmos reset är av via jumpers. koppla in bateriet och sen gå in i uefi. ladda safe settings. Spara stäng av datorn. Gå in i uefi. välj optimala inställningar. Spara stäng av. Sen starta datorn och då borde moderkoret om intet är skadat vara fabriks resettat.
Förlåt för stavning.

Edit:
Jag orkar oftast inte vänta så länge som jag beskrivigt. Men att veta exakt vid vilka steg som jag misslyckades innan jag fick igång mitt Asus Striker II Formula som inte startade då jag fick det minns jag inte. Inte heller med mitt Gigabyte något med am3 och phenom 2 x6 som bara den ena uppdaterade biosen stöde cpun och jag fick nolla den så den körde den nya och inte den gamla (dual bios) minns jag inte heller. Men gör man allt detta så är du ganska safe.

Edit2:
Det "ska räcka" att ändra jumpern till clear cmos. Men i extrema fall räcker det inte.

Okej, tack så mycket jag ska ta o testa detta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn00wball:

Jo men det är precis så för mig med, den fortsätter o starta om sig tills man håller inne avstängningsknappen. Då kanske det är så att ram slotsen är paj alltså, täckte hans garanti för ett nytt moderkort eller vad hände?

Det täcktes av garantin, detta inträffade bara någon vecka efter att han hade köpt moderkortet.

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Skrivet av Alice.L:

Det täcktes av garantin, detta inträffade bara någon vecka efter att han hade köpt moderkortet.

Okej, då kanske inte jag har samma tur då. Köpte mitt i höstas, men man kan ju alltid höra av sig till inet och kolla!

Skrivet av hACmAn:

Förlåt för stavning.

Edit:

Edit2:

Testade allt detta och det funkade tyvärr inte, tack ändå!

Visa signatur