Köpte trasig vara på Tradera, hur gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Köpte trasig vara på Tradera, hur gör jag nu?

.

Permalänk
Medlem

Ser du någon bit av "borren" om det är så att det lossnat i frakten?

Om det inte hänt i frakten så hade jag kontaktat säljaren och begärt pengarna tillbaka eller en del av pengarna ifall du vill behålla det.

Personen skrev dock aldrig hur skicket var på Big Daddy, endast på alla andra tillbehör. Kanske gjorde säljaren detta med vilje do hen visste den var sönder?

Kontakta säljaren annars ge dåligt omdöme och se om Tradera kan göra något

Permalänk

Ångerrätt finns inte mellan två privatpersoner. Så du får bita i det sura äpplet, då figuren kan ha gått sönder under frakten.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Är tyvärr rädd för att det är ord mot ord i det här fallet, du hävdar att den var sönder när du köpte den och han hävdar att posten har missbrukat paketet/varan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som sagt, du kan nog inte göra någon mer än att fråga säljaren. Men min första tanke skulle vara att se om det fanns något splitter i paketet det kom i. På så sätt skulle man kunna se om det är fraktskada.

Permalänk
Medlem

Det är olagligt att undanhålla information om en varas defekter när man säljer något, även mellan privatpersoner, så detta kan du absolut gå vidare med.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Det står att produkterna är i bra skick, inte nyskick.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Tror knappast detta skulle komma upp i domstol. möjligtvis att du kan få nån kompromiss med säljaren.
personligen tycker jag det verkar som en små sak som hade kunnat hända bara den ramla ner för bokhyllan. jag är inget Bioshock fan men tycker det känns lite fånigt att klaga allt för mycket på en sån små sak.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

om säljaren inte går på det, då är det kört, köpte ett nätaggregat som var trasigt , förlorade 700 kr, men de flesta är seriösa ,har köpt & sålt sen 2005 ,gjort 350 affärer, haft negativt med aggregat + en som sålde kassa dvd skivor ,både de vägrade ta skiten tillbaka, jätteviktigt att kolla omdöme och när gjort senaste affären + alltid kolla ,ringa mejla för att fråga och få bekräftelse att varan är det skick som man önskar och frågat, ändå finns inget garanti ,så är det bara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hawkeyee:

Tack för alla svar. Nej jag såg inget splitter/trasiga delar i förpackningen.

Man ser ju på bilden att den är av även om säljaren givetvis skulle ha påpekad detta. Kontakta säljaren och fråga vad hon/han tycker. Tyvärr blir det ofta fel med nya traderamedlemmar (säljaren har endast 1 pos. omdöme)

Länk till auktionen: http://www.tradera.com/bioshock-collector-s-edition-till-xbox...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Gå vidare med detta.
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1640
Skulle föreslå att du kontaktar tradera om personen inte vill gå med på återköp. Dom kommer förmodligen säga att du ska göra en polisanmälan och sedan tar dom de tillsammans med polisen därifrån. Ge honom även länken ovan så borde han fatta snabbt att det är hans fel.

*EDIT*
Jag tycker det ser suspect ut när han på slutet skriver, ansvarar inte för fraktens hantering. Känns som han hade sina aningar om att varan var felaktig.

Permalänk
Medlem

Du har inte lämnat något omdöme än, det vore ju ganska dumt att göra innan du inspekterat varorna.

Lämna ett mycket lågt omdöme avseende varans skick och skriv något i stil med "varan delvis trasig, defekten ej i beskrivning".

I 99 fall av 100 kommer säljaren (om det inte är ett släng-konto) att vilja att du tar bort det negativa omdömet.

Nu måste du veta vad du vill. Vill du ha prisavdrag? Häva köpet? Vad det än nu må vara, begär det mot att du tar bort omdömet.

Ska jag vara helt ärligt tycker jag personligen inte att den här defekten, ens om den fanns före frakt, behövde särskilt beskrivas. Du köpte en begagnad vara i "bra skick" inte, "skick som ny". Skadan påverkar inte värdet på figuren, som är 0 utanför sin orginalförpacking och kommer förbli det i många år framöver. 500kr är inte speciellt dyrt heller. Tycker du ändå det kan du väl hoppas på att få ett prisavdrag på några kronor. Om du mot all förmodan är så missnöjd att du vill häva helt tycker jag att det minsta du kan göra är att erbjuda dig att stå för frakten både fram och tillbaka.

Jag uppfattar inte alls situationen som att du blev 'lurad'. Begär alltid bilder om det inte står nyskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Gå vidare med detta.
http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1640
Skulle föreslå att du kontaktar tradera om personen inte vill gå med på återköp. Dom kommer förmodligen säga att du ska göra en polisanmälan och sedan tar dom de tillsammans med polisen därifrån. Ge honom även länken ovan så borde han fatta snabbt att det är hans fel.

*EDIT*
Jag tycker det ser suspect ut när han på slutet skriver, ansvarar inte för fraktens hantering. Känns som han hade sina aningar om att varan var felaktig.

vi har sålt nästan 2500 objekt och skriver alltid det i slutet, inget konstigt att man gör det.

Permalänk
Medlem

Hans beskrivning för själva annonsen nämner inte hur skicket är på "big daddy" så jag tror inte du har något att hämta här. Nästa gång kontakta säljaren i förväg innan du lägger ett bud.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

vi har sålt nästan 2500 objekt och skriver alltid det i slutet, inget konstigt att man gör det.

Du borde också läsa på länken. Det är du som har ansvaret att det packats väl. Att någon köper en dator för 10000 och den går sönder betyder inte att du klarar dig bara för att du avskriver fraktansvar.

Permalänk

"Ansvarar ej för deras hantering av paketet." - låter nästan som att han "visste" att du skulle märka något!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

"Ansvarar ej för deras hantering av paketet." - låter nästan som att han "visste" att du skulle märka något!

Om du kollar runt lite på Tradera så kommer du se att dom flesta använder sig av den texten, inklusive jag själv :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Du borde också läsa på länken. Det är du som har ansvaret att det packats väl. Att någon köper en dator för 10000 och den går sönder betyder inte att du klarar dig bara för att du avskriver fraktansvar.

Skrivet av KiwiÄrGott:

"Ansvarar ej för deras hantering av paketet." - låter nästan som att han "visste" att du skulle märka något!

Detta är standard om köparen inte är villig att betala för rekommenderat brev/paket. Om jag säljer något och köparen vill ha billigast möjliga fraktalternativ så frånsäger jag mig ALLT ansvar för vad som händer från och med att jag lämnar in paketet, talar även om detta klart och tydligt för köparen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Som nån skrev längre upp så ser man ju på bilden att toppen på borren är sönder om man tittar lite noga där borr spetsen ska vara..
http://www.tradera.com/bioshock-collector-s-edition-till-xbox...

och sen har du informationen på http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

den inte är sådan som säljaren har sagt
säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Och med tanke på att det syns på bilden om man tittar VÄLDIGT noga att den är trasig så måste ju säljaren ha känt till detta om han inte är blind och då har "säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till"

så jag tror att du kan ta detta vidare, om dom nu inte hävdar att du borde sett det på bilden, men det gör man inte om man inte tittar noga,

(Jag kanske inbillar mig att den är trasig på bilden men det ser verkligen ut så)

här har vi en jämförelse bild på hur det borde sett ut,

http://www.collect-that-game.com/wp-content/gallery/bioshock-...

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, polisanmälan, rättegång, vilken värld lever vissa i ? Om det är privatköp så gäller det att vara noga med det som känns viktigt för en själv innan man köper, om det var figuren du var intresserad av så skulle du naturligtvis ha frågat personen "är figuren i perfekt skick?", man kan inte bara anta sådana saker.

Om han svarat på den frågan "ja det är den" då hade det varit en annan sak men exakt vad skulle polisanmälas, vad skulle det falla som ? Bedrägeri för 500kr när du fått en vara ? Jag kunde inte ens få polisen att utreda inbrott i min bil utan det lades ned på en gång.

Trist men ta det som en lärdom och acceptera att du gjort minst lika mycket fel när du inte frågade och jag tror inte du skulle vilja att andra börjar bråka med dig om småsaker när du ska försöka sälja något, man behöver inte jävlas med folk hela tiden oavsett.

Permalänk
Inaktiv

Du ser ju på bilden i annonsen att den är trasig, har du inte ork att kolla ordentligt får du väl skylla dig själv?

Permalänk
Skrivet av fax110:

Som nån skrev längre upp så ser man ju på bilden att toppen på borren är sönder om man tittar lite noga där borr spetsen ska vara..
http://www.tradera.com/bioshock-collector-s-edition-till-xbox...

och sen har du informationen på http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

den inte är sådan som säljaren har sagt
säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Och med tanke på att det syns på bilden om man tittar VÄLDIGT noga att den är trasig så måste ju säljaren ha känt till detta om han inte är blind och då har "säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till"

så jag tror att du kan ta detta vidare, om dom nu inte hävdar att du borde sett det på bilden, men det gör man inte om man inte tittar noga,

(Jag kanske inbillar mig att den är trasig på bilden men det ser verkligen ut så)

här har vi en jämförelse bild på hur det borde sett ut,

http://www.collect-that-game.com/wp-content/gallery/bioshock-...

Hur kan du anse att han underlåtit att informera om felet om det till och med är med och syns rätt tydligt på bilden han har med i annonsen? Tror inte han har en chans att komma vidare med detta tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hur kan du anse att han underlåtit att informera om felet om det till och med är med och syns rätt tydligt på bilden han har med i annonsen? Tror inte han har en chans att komma vidare med detta tyvärr.

För att så bra syns det inte på bilden 9/10 (om inte ännu färre) människor hade inte hittat felet på bilden om du frågat ifall dom kunde hitta något fel/skumt med bilden,

Permalänk
Avstängd

Inget man kan fixa med lite vax

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du ser ju på bilden i annonsen att den är trasig, har du inte ork att kolla ordentligt får du väl skylla dig själv?

Skrivet av fax110:

Som nån skrev längre upp så ser man ju på bilden att toppen på borren är sönder om man tittar lite noga där borr spetsen ska vara..
http://www.tradera.com/bioshock-collector-s-edition-till-xbox...

och sen har du informationen på http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

den inte är sådan som säljaren har sagt
säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Och med tanke på att det syns på bilden om man tittar VÄLDIGT noga att den är trasig så måste ju säljaren ha känt till detta om han inte är blind och då har "säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till"

så jag tror att du kan ta detta vidare, om dom nu inte hävdar att du borde sett det på bilden, men det gör man inte om man inte tittar noga,

(Jag kanske inbillar mig att den är trasig på bilden men det ser verkligen ut så)

här har vi en jämförelse bild på hur det borde sett ut,

http://www.collect-that-game.com/wp-content/gallery/bioshock-...

Skrivet av lanbonden:

Hur kan du anse att han underlåtit att informera om felet om det till och med är med och syns rätt tydligt på bilden han har med i annonsen? Tror inte han har en chans att komma vidare med detta tyvärr.

Ingen av er tror att det är TS som tagit denna bild? Står inget om att den kommer från annonsen <.< Är jävligt tvek på om säljaren skulle tagit en bild som visade detta så pass bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Ingen av er tror att det är TS som tagit denna bild? Står inget om att den kommer från annonsen <.< Är jävligt tvek på om säljaren skulle tagit en bild som visade detta så pass bra...

titta på DENNA LÄNK http://www.tradera.com/bioshock-coll...2025_178571324 som både jag och en annan länkat,
tror du TS tagit en bild och lagt upp den i säljarens annons ?

Permalänk
Medlem

Ärsch måla spetsen med lite rött eller grått så ser det bra ut, inte direkt som något ben eller arm har gått av:D

Permalänk
Skrivet av fax110:

Som nån skrev längre upp så ser man ju på bilden att toppen på borren är sönder om man tittar lite noga där borr spetsen ska vara..
http://www.tradera.com/bioshock-collector-s-edition-till-xbox...

och sen har du informationen på http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

den inte är sådan som säljaren har sagt
säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Och med tanke på att det syns på bilden om man tittar VÄLDIGT noga att den är trasig så måste ju säljaren ha känt till detta om han inte är blind och då har "säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till"

så jag tror att du kan ta detta vidare, om dom nu inte hävdar att du borde sett det på bilden, men det gör man inte om man inte tittar noga,

(Jag kanske inbillar mig att den är trasig på bilden men det ser verkligen ut så)

här har vi en jämförelse bild på hur det borde sett ut,

http://www.collect-that-game.com/wp-content/gallery/bioshock-...

Har svårt att tänka mig att spetsen på borren på plastfiguren som följer med spelet räknas som ett fel av allvarlig karaktär. Dit skulle jag snarare räkna fel som djupa repor på skivorna till spelet eller liknande.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av fax110:

För att så bra syns det inte på bilden 9/10 (om inte ännu färre) människor hade inte hittat felet på bilden om du frågat ifall dom kunde hitta något fel/skumt med bilden,

Om det nu är specifikt figuren man är ute efter borde man kunna förutsätta att man kollar på bilden på den.

Permalänk
Medlem

Privat- till privat är det Köplagen (KöpL) som gäller. Det verkar ju uppenbarligen som att säljaren känt till felet, och därför formulerat det som "Både spelet, extraskivorna och kartongen är i bra skick". Märk väl hur din BigDaddy inte nämndes tillsammans med skivorna och kartongen. I KöpL 19§ 2st. står att:
"När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset"
Tyvärr såg jag att utropspriset på varan var bara 1 kr. Det betyder att du får vänta dig vad man "bör" vänta sig från något som kostar 1 kr. För det priset var den väldigt hel.

Jag håller med om att säljaren framstår som en skitstövel som inte uttrycker det han verkar veta om statyetten, nämligen att den är trasig. Jag förstår också att du lär ha blivit väldigt ledsen när du hittar ett så uppenbart fel på varan, jag skulle gärna hittat någonting som styrker din position här, men även om vi utgår från att han känt till skadan i förväg så har han dels aldrig utlovat annat uttryckligen, det finns dels funktioner för att "undersöka" varan eller åtminstone ställa fördjupande frågor om varan och dels kan nog den saknade biten, när allt kommer kring, anses vara så liten att man nog inte kan kalla det väsentligt sämre skick än vad du med fog kunnat vänta dig. Varan svarar mer än väl till utropspriset. "Rättsligt" tror jag inte att du kan göra så mycket. Skittråkigt. Jag tror att ditt bästa kort är att försöka hålla en god dialog genom Tradera och vägrar han att genomföra återköp grillar du hans omdöme i enlighet med hur du upplevde denna affär.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB