Frågor om lämpliga temperaturnivåer, kylpasta m.m.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Hur applicerades kylpastan?!

Ärtmetoden!

Permalänk

Prime 95, 5 min. Max temp 49 C. Avarage 48.

Mitt Luftflöde! Ursäkta dålig bild, tagen i all hast!

Permalänk
Medlem

Min Phenom II 955 ligger på c:a 40 grader idle med en Zalman CNPS9900 MAX kylare, men då är den klockad till 3,8 Ghz så det är nog en normal temp med 37 grader.

Visa signatur

Asus Prime B450 Plus, Ryzen 1700X, Asus Gtx Dual 1070, 2x8gb G.Skill Aegis 3000MhZ, 2xOCZ 240gb SSD, 6tb Lagring, CorsairHX 1050W

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Som någon redan sa, så låter det nog som om den visat fel temperaturer förrut. 21-22 i idle är inte normalt

Så min fx4100 som ligger på 15 visar åt helvete då?

Permalänk
Skrivet av XhovercatX:

Prime 95, 5 min. Max temp 49 C. Avarage 48.

Mitt Luftflöde! Ursäkta dålig bild, tagen i all hast!

http://i45.tinypic.com/2usfyj4.jpg

Det ser ut som att luften flyttas runt bra, och dina load-temperaturer är väldigt bra. Så du bör inte oroa dig. När jag stänger av strömsparfunktionerna hos min CPU, en Intel i7 2600, hamnar den också omkring 38 grader i idle med en rumstemperatur på 25~ grader.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Phenom 2 är kända för dåliga tempsensorer så är resultatet inte att lita på, kan vara både högre och lägre.

Haft en 1090t som visat 15 grader i idle, vilket absolut inte stämmer.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Inaktiv

Att AMD-processorer visar låga temperaturer i idle är inget konstigt eller onormalt, det har att göra med hur AMD mäter temperaturer och säger inte särskilt mycket om hur varm processorn är rent fysiskt.

Läs mer här:
http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g...

Permalänk

Ok, Skall försöka se om jag hittar Strömsparfunktionen, för att få lägre Idle temps, Men annars, Tack så jäkla mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Cool&Quiet ska vara på!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 965 BE och 212 Evo och ligger just nu på 35c efter datorn varit på sedan 06:00.
Skulle säga att dina temperaturer är normala

Mina går upp i max 48c när jag lirar Black Ops2/WoW/Portal2
Jag kör P&P också. Cool&Quiet är disabled.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Fråga rengjorde du CPUN innan du satte på kylaren , du kan råkat ta antingen för lite eller för mycket kylpasta.
Rekomendation är att rengöra CPuns yta och kylarens yta med en hög alholaltig dryck.
sedan ta en noga titt hur kylpastan lagt sig när du tar bort kylaren är den centrerad eller vissa delar som saknar ?
Vad körde du för kylpasta med, då vissa kan kräva uppvärmning innan dom fungerar som best.
Dock är inte 35-36c så mycket , har rätt mycket med hur varmt ditt rom är med och hur varmt de är i din dator.

Då jag sitter med en I7 2600k OC till 4.6ghz och har ca 25-29 c idl men kör med en H80.
hade en Sådan cpu som du innan och den sortens CPU har en tendens att bli varma och inget att oroa dig egentligen.
AMD har inte så bra sensorer som intel har på sina cpuer och amds har en rätt stor tendens som andra säger att visa fel värden.
Måste hålla med dom andra 20-25c idl för en amd cpu med stock kylare är för bra för att vara sant.

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

Fråga rengjorde du CPUN innan du satte på kylaren , du kan råkat ta antingen för lite eller för mycket kylpasta.
Rekomendation är att rengöra CPuns yta och kylarens yta med en hög alholaltig dryck.
sedan ta en noga titt hur kylpastan lagt sig när du tar bort kylaren är den centrerad eller vissa delar som saknar ?
Vad körde du för kylpasta med, då vissa kan kräva uppvärmning innan dom fungerar som best.
Dock är inte 35-36c så mycket , har rätt mycket med hur varmt ditt rom är med och hur varmt de är i din dator.

Rengjorde både CPU och Kylare innan jag satte på. Använder mig av Arctic silver 5.
Kylpastan har spridit sig bra (Har gjort om hela processon ca 3ggr)

Och tror allt fungerar bra nu, tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Har du 5 grader i rummet så låter det rätt rimligt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

16 grader på prollen och tror jag har runt 20 i rummet hah, amds mätare som är kassa? Har för mig jag har hört det förr

Permalänk
Medlem

Verkar som tempmätarna på vissa AMD CPUer inte lirar för vissa. Min verkar som den funkar bra dock, idlar i 54 grader just nu... Överklockad, höjd spänning och speedfan styr fläkten efter temp. Helt ofarligt.

För några år sen var det väl så att det var vanligt att Intels (Core2? Eller P4? Minns ej) tempvisning fuckade ur och gjorde typ samma sak. Minns att jag flinade åt nybörjare som trodde att deras CPU med stockkylning låg under rumstemp.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

CPU, varken AMD eller Intel är kalibrerade att visa rätt temp i idle så att det visar rejält fel är inte ovanligt, och är inte mycket att bry sig om.
Belasta så CPU får svettas lite, då bör temp visa mer rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Min gamla 955BE låg på 14 i grader load en gång... men då hade jag ställt datorn i fönsterkarmen, med Chassisidan och fönstret öppet... det var runt 5-10 minus ute

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Du ska ha övertryck i lådan. Som det ser ut nu så tar du ut mer luft än det kommer in i lådan. Ska vara tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Min FX-6100 kan komma ner till 15c idle per kärna men varierar lite då den klockar ner sig till ca 1,4Ghz med strömsparfunktion, Turbo boost kör jag i 4,2Ghz men då måste jag köra fläkten på max för att hålla nere tempen till ca 50c när jag lirar lite tyngre spel. Mätt med AMD overdrive.
Min Athlon X2 i min andra burk ligger däremot på 37c idle, men den klockar väll inte ner sig? Mätt med MSI Dual Core center eller vad det nu hette.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l be quiet PURE POWER 12M 850W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gigabyte RTX 3090 Ti GAMING OC 24G l Kingston A400 240GB M.2 SSD l PNY CS900 SATA 2TB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Toshiba 70" TV l

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Du ska ha övertryck i lådan. Som det ser ut nu så tar du ut mer luft än det kommer in i lådan. Ska vara tvärtom.

Lustigt att så många märkes datorer bara har en liten 92mm fläkt som suger ur, trodde att det var bäst på det viset men då byggde jag alltså mitt trächassi helt fel då jag har massa insläpp för luften men bara en 120mm fläkt vilken suger ur luft, nätagget har ett eget hål underifrån så det påverkar inte. Blir luften tunnare av detta och således kyler sämre?

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l be quiet PURE POWER 12M 850W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gigabyte RTX 3090 Ti GAMING OC 24G l Kingston A400 240GB M.2 SSD l PNY CS900 SATA 2TB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Toshiba 70" TV l

Permalänk
Skrivet av Iggy_82:

Min FX-6100 kan komma ner till 15c idle per kärna men varierar lite då den klockar ner sig till ca 1,4Ghz med strömsparfunktion, Turbo boost kör jag i 4,2Ghz men då måste jag köra fläkten på max för att hålla nere tempen till ca 50c när jag lirar lite tyngre spel. Mätt med AMD overdrive.
Min Athlon X2 i min andra burk ligger däremot på 37c idle, men den klockar väll inte ner sig? Mätt med MSI Dual Core center eller vad det nu hette.

Aha min kanske läser av kärnorna då har hwmonitor

Permalänk
Medlem

En processor kan inte vara källare än temperaturen i rummet så 15-16 grader kan ni glömma.

Att ha en temp på 21-22 är inte omöjligt att uppnå i ett rum med 19 men med luftkylare vill jag påstå att det är det. Även med traditionell vattenkylning.

AMD:s sensorer är ökända för att visa fel i idle.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Iggy_82:

Lustigt att så många märkes datorer bara har en liten 92mm fläkt som suger ur, trodde att det var bäst på det viset men då byggde jag alltså mitt trächassi helt fel då jag har massa insläpp för luften men bara en 120mm fläkt vilken suger ur luft, nätagget har ett eget hål underifrån så det påverkar inte. Blir luften tunnare av detta och således kyler sämre?

Ett svagt övertryck håller burken ren, suger inte in damm i springor osv men kan tyckas lite meningslöst om man inte har dammfilter för insugen. Temp mässigt tror jag inte det spelar så stor roll. Inte enligt mina erfarenheter iaf.

Mvh

Permalänk
Skrivet av palusa:

Ok!

Permalänk
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Ett svagt övertryck håller burken ren, suger inte in damm i springor osv men kan tyckas lite meningslöst om man inte har dammfilter för insugen. Temp mässigt tror jag inte det spelar så stor roll. Inte enligt mina erfarenheter iaf.

Mvh

Ok! Får ta mig en närmare titt och se om det gör någon skillnad i min burk!

Permalänk
Hedersmedlem

AS5 behöver 200 arbetstimmar för att uppnå full verkan dessutom.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När vi ändå pratar om AS5, kan den bli för gammal?
Har en tub som jag haft i ett antal år (minst 5) som fortfarande är halvfull, har inte märkt några problem men å andra sidan har jag inte jämfört med nyinköpt AS5 heller.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det tar typ 200 timmar för AS5 att sätta sig optimalt, så håll ut

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaInT:

När vi ändå pratar om AS5, kan den bli för gammal?
Har en tub som jag haft i ett antal år (minst 5) som fortfarande är halvfull, har inte märkt några problem men å andra sidan har jag inte jämfört med nyinköpt AS5 heller.

Nej inte vad jag vet, hade själv en sådan tub i samma tid (5år +) och den såg bra ut i till sista klicken så kör på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tuben kan inte bli "för gammal" däremot kan det skikta sig, åtminstone i teorin. Jag har aldrig råkat ut för det med AS5. Som alla andra pastor så åldras den och blir sakta ett torrt klister som fungerar sämre än optimalt när den hamnat mellan värmekälla och kylfläns.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.