Toshiba Kirabook – Ultrabook med skärm på 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Toshiba Kirabook – Ultrabook med skärm på 2 560 x 1 440 pixlar

Lätt, tunt och högupplöst är receptet för det senaste tillskottet i Toshibas arsenal: Kirabook. Skärmen är fabrikskalibrerad och därutöver utlovar Toshiba garanti dygnet runt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Inte alls illa som motståndare mot en Macbook Pro Retina tycker jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kirabook? Känns som att man ska undvika att skriva sitt namn på den.

Permalänk
Medlem

Blir så ledsen att alla jävla Ultrabook's o Surfplattor har högre upplösning än Desktop Skärmar! tom telefoner har idag 1080p!

Ut med 4k NUUU o se till att det kommer i mängder så det inte kostar 1 000kr per tum!

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Inte alls illa som motståndare mot en Macbook Pro Retina tycker jag

Förutom att OSX är guld på laptops.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Kirabook? Känns som att man ska undvika att skriva sitt namn på den.

Ser en omlackering i framtiden... Vore ju lite kul att köra den i mattsvart med Death Note i silver. Bara för att.

Skrivet av Elgabro:

Blir så ledsen att alla jävla Ultrabook's o Surfplattor har högre upplösning än Desktop Skärmar! tom telefoner har idag 1080p!

Ut med 4k NUUU o se till att det kommer i mängder så det inte kostar 1 000kr per tum!

Det är inte bara att slänga ut skärmar. Det finns lite andra tekniska problem så som att bara AMD har grafikkort som kan spotta ur sig 4K till en skärm och att varken HDMI eller DVI stödjer 4K i 60 Hz för tillfället. Så att köra 4K idag kräver mer eller mindre ett kort från AMDs 7000-serie och man måste köra Displayport. Du kan ju dessutom tyvärr glömma att köra spel och mycket annat i native upplösning också vilket är tråkigt. Så man ska nog vänta en grafikkortsgeneration till så att HDMI 2.0 hinner komma ut och så att även Nvidia hinner komma med i matchen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Elgabro:

Blir så ledsen att alla jävla Ultrabook's o Surfplattor har högre upplösning än Desktop Skärmar! tom telefoner har idag 1080p!

Ut med 4k NUUU o se till att det kommer i mängder så det inte kostar 1 000kr per tum!

Jag skulle nöja mig om 2560x1440 blev standard på skärmar, för nu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, med andra ord kommer inte Haswell sitta i dessa datorer? Eftersom ni beskriver att dessa datorer kommer ha processorer i 17-wattsklassen, vilket i detta fall är Ivy Bridge?

Däremot gillar jag upplösningen!

Permalänk

Kan nog bli ett köp. Lite mer humant pris än Macbook Pro.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Inte alls illa som motståndare mot en Macbook Pro Retina tycker jag

Hmm 1599$ HD4000
Tar en MPR över de alla dagar i veckan

Visa signatur

//Blindre4per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser en omlackering i framtiden... Vore ju lite kul att köra den i mattsvart med Death Note i silver. Bara för att.

Det är inte bara att slänga ut skärmar. Det finns lite andra tekniska problem så som att bara AMD har grafikkort som kan spotta ur sig 4K till en skärm och att varken HDMI eller DVI stödjer 4K i 60 Hz för tillfället. Så att köra 4K idag kräver mer eller mindre ett kort från AMDs 7000-serie och man måste köra Displayport. Du kan ju dessutom tyvärr glömma att köra spel och mycket annat i native upplösning också vilket är tråkigt. Så man ska nog vänta en grafikkortsgeneration till så att HDMI 2.0 hinner komma ut och så att även Nvidia hinner komma med i matchen.

2K 24tum skärmar borde de kunna spotta ur sig iallafall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ollebro:

2K 24tum skärmar borde de kunna spotta ur sig iallafall.

Ja det klarar de och det har grafikkort klarat i många herrans år men det är nog för sent för att vi ska se den klassen på upplösning i skärmar under 27" tyvärr. Har svårt att se att industrin skulle utveckla den typen av paneler nu när 4K ändå är på ingång. Så de sitter antagligen och väntar på att 4K ska bli standard så kör de det på alla storlekar senare. Men det kommer nog ta ett par år innan de letar sig ner i både pris och storlek.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blindreaper:

Hmm 1599$ HD4000
Tar en MPR över de alla dagar i veckan

Som f.ö är samma som sitter i en MPR så varför ett "Hmm"...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd

Sjukt sexig!
Vill ha!
Core i7, 8 GB RAM, SSD, högupplöst skärm!

Verkar väldigt lovande!
Hoppas andra tillverkare kommer med liknande grejer.

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Som f.ö är samma som sitter i en MPR så varför ett "Hmm"...

Hade gärna sett lite vassare grafik när den är prissatt direkt på samma nivå som MPR. Då tycker jag MacBooken är strå vassare.

Visa signatur

//Blindre4per

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Förutom att OSX är guld på laptops.

Nu är smaken som baken men jag säger brons, i bästa fall.
Efter att ha kört A1398 ett par veckor är jag inte speciellt imponerad varje sig av OS eller skärm och skulle gärna prova Toshiban.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bakgrundsbilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blindreaper:

Hade gärna sett lite vassare grafik när den är prissatt direkt på samma nivå som MPR. Då tycker jag MacBooken är strå vassare.

Det finns ingen vassare grafik från Intel idag, så hur tänkte du nu? F.ö har MPR bara halva hdd utrymmet jämfört med Toshiban, till samma pris.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Så där. Någon som äntligen lyckas släppa en laptop med intressanta kvalifikationer: Optimal storlek, låg vikt, dräglig prestanda och en skärm som verkar kickass? Kan tänka mig ett köp om den inte visar sig dras med barnsjukdomar eller dålig batteritid. Och om den kommer till Sverige. Många "om" där som vanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Me Like!

Men det ser lite obekvämt ut med handledsstödet, det smalnar ju av uppat ganska skarpt. Borde inte det resultera i att datorn tiltar frammat när man lägger lite vikt där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Det finns ingen vassare grafik från Intel idag, så hur tänkte du nu? F.ö har MPR bara halva hdd utrymmet jämfört med Toshiban, till samma pris.

Men du slipper Windows 8.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant när Haswell kommer ut.. HD4000 är alldeles för dåligt om man vill göra något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

2K 24tum skärmar borde de kunna spotta ur sig iallafall.

Varför 2K? 10% ökning mot Full HD? Sitter du och klipper på bio-releaser så kan jag fatta att man vill ha 2K, annars är det ganska onödig ökning.

Jag tycker Full HD är helt OK på mindre skärmar, då grafikkort, filmer, etc. ändå inte finns i högre kvalite, annars blir det ju att datorn måste sitta och skala up allt content.

Det blir lite som att be om en ferrari fast att köra på grusväg. Infrastrukturen är inte riktigt där än med högre upplösningar, men de är självklart påväg.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk

Jag hoppas att Toshibas inte glömmer att göra skärmen matt, kan då bli mycket intressant.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Ge den ett dedikerat grafikkort(750m), uppdatera till haswell, släng in 512gb ssd. Nu är jag intresserad.

Permalänk
Medlem

Var finns de större skärmarna med hög upplösning. Tänker då 17 till 18 tum. Vi använder den "bärbara" mer som en stationär och då önskas större skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser tjock ut?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Men du slipper Windows 8.

Det gör jag även om jag skulle köpa denna. Visste inte att man var tvungen att köra ett specifikt OS bara för att tillverkaren påstår det, ja om man inte är kund hos Apple då

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahl:

Ser tjock ut?

Ser ut som en dåligt sminkad, gravid Macbook Air med bastarden Windows på insidan.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Denna med Haswell och win 8.1 med startmeny skulle vara grymt!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]