PC vs PS4 Unreal Engine 4 Video Jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Spel som Skyrim flyter inte bra till något system så det är bara otroligt dåligt optimerat till allt.

Det gäller egentligen inte bara Skyrim, utan de flesta av Bethesdas egna spel. Oblivion, Fallout, Skyrim och Fallout: New Vegas har alla haft stora problem, speciellt på konsol och Playstation.

... Gamebryo/Creation engine är nog inga mästerverk direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Gött att konsolerna börjar få bra grafik, men klart en PC kommer alltid att vara bättre. Och argumentet att en ps4 kommer bli billigare, vad landar den på? 8 papp för konsolen? Utöver detta behöver du en TV + surroundsystem för PS4.

Edit:
Och lite extra lull-lull för PS4 typ kontroller, lite andra tillbehör och spel för 6-700kr/st. Kanske en extern hårddisk på det.

Tror totalkostnaden blir lika stor för en pc som för ps4 om man köper allt nytt + att en PS4 inte går att uppgradera som en PC.

Hur tänkte du nu, riktigt?

Ja, det är klart att en PC alltid har potentialen att vara bättre eftersom "PC" bara är ett koncept som består av helt konfigurerbar hårdvara. Men smakar det så kostar det som bekant. Det är ju detta som gör det lite meningslöst att jämföra "PC" med en konsol. En PC kan liksom vara lite vad som helst.

Angående PS4 så lär den knappast kosta 8000, PS3 var dyr men det fanns ju en anledning (CELL-processorn). Nu när de använder "konventionell"-hårdvara lär de ju kunna pressa priset något.

Sedan är det ju generellt mer "lull-lull" man behöver för PC i form av tangentbord, mus, kablar och så vidare. Spel kostar och skärm behövs ju även det. Så det är bara ett konstigt argument.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla klagar på att PS4an kommer va så mycket mycket sämre än en High End PC som typ 1% av alla spelare har.
Man kan inte göra en konsol som kostar 8 lax bara för att den ska piska en PC.

Med tanke på att PS4an inte ens har släppts och Unreal Engine 4 har utvecklats i många år till PC tycker jag att det ser sjukt bra ut!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av hawy:

Ja för man behöver ingen skärm och ljud till pc.

Ne, för det har man ju inte sedan innan, som tangentbord, skärm. psu, chassi, sladd etc. etc.? Precis samma argument som att det skulle vara så billigt med konsol. Räkna med 6-8k vid release.

Den initiala kostnaden för konsol vs PC lär ju vara lika stor. (Eller ni kanske har en LCD/Plasma-tv liggandes i en garderob, eller en anläggning/hörlurar, för det har väl alla?)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv

Tv argumentet håller inte längre, man kan ju köra den som en skärm för sin dator.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Tv argumentet håller inte längre, man kan ju köra den som en skärm för sin dator.

Lol på den, köpa värstingkoncol och köra på en datorskärm :P. Ungefär som att köpa en sportbil men med budgetdäck eller nåt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv

En konsol användare på en budget märker ingen skillnad. Det är inte så att tvn prestrerar bättre för att den är kopplat till en konsol istället för en dator. Med hdmi så behöver man inga datorhögtalare och då är det knappast någon ljudkvalitets skillnad emot att lira på en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Lol på den, köpa värstingkoncol och köra på en datorskärm :P. Ungefär som att köpa en sportbil men med budgetdäck eller nåt.

What?

Du kanske har ett superbra argument varför exempelvis en titel såsom FarCry3 eller (valfri annan titel som finns till flera system) är ospelbart på allt under 32"?

Jag ser ingenting negativt att sitta och spela konsolspel vid en mindre monitor förutsatt att man sitter närmre den samt att man inte spelar ett spel som kräver att man hoppar och skuttar som ett fån (Kinect, Move, Wii).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Gött att konsolerna börjar få bra grafik, men klart en PC kommer alltid att vara bättre. Och argumentet att en ps4 kommer bli billigare, vad landar den på? 8 papp för konsolen? Utöver detta behöver du en TV + surroundsystem för PS4.

Edit:
Och lite extra lull-lull för PS4 typ kontroller, lite andra tillbehör och spel för 6-700kr/st. Kanske en extern hårddisk på det.

Tror totalkostnaden blir lika stor för en pc som för ps4 om man köper allt nytt + att en PS4 inte går att uppgradera som en PC.

Just detta som folk tittar förbi hela tiden. Det är kostnader utöver själva konsolen, och dom gör den riktigt dyr i det lång loppet. Tänk äver på att alla so äger en konsol har i alla fall en PC på ett eller annat vis, kanske en 3000 Kr laptop? Man kan tänka sig att istället för den laptoppen och sin konsol att man köpte en PC istället, kostar lätt 6000-8000 Kr i slutändan.

Skrivet av Pewtah:

What?

Du kanske har ett superbra argument varför exempelvis en titel såsom FarCry3 eller (valfri annan titel som finns till flera system) är ospelbart på allt under 32"?

Jag ser ingenting negativt att sitta och spela konsolspel vid en mindre monitor förutsatt att man sitter närmre den samt att man inte spelar ett spel som kräver att man hoppar och skuttar som ett fån (Kinect, Move, Wii).

Problemet är FOV som är låst på konsol.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så tråkigt med sånna här trådar. Finns inget konstruktivt att hämta i diskussionen.

Permalänk
Medlem

Digitalfoundrys artikel har lite information från en av Epics programmerare. Skillnaden är inte så stor som videon ger sken av.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-unreal-engin...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Atlas Tasume:

Just detta som folk tittar förbi hela tiden. Det är kostnader utöver själva konsolen, och dom gör den riktigt dyr i det lång loppet. Tänk äver på att alla so äger en konsol har i alla fall en PC på ett eller annat vis, kanske en 3000 Kr laptop? Man kan tänka sig att istället för den laptoppen och sin konsol att man köpte en PC istället, kostar lätt 6000-8000 Kr i slutändan.

Väldigt många har redan en TV och har köpt den för att just titta på TV-sändningar med (det borde vara det primära användningsområdet runt om i landet) och har alltså inte köpt den enbart för att spela konsollspel och en TV har heller inte konsollspelande som enda användningsområde. Att räkna TV:n som ett tillbehör till konsollen tycker inte jag känns helt rättvist även om den kanske är ett krav för att kunna spela.

Köper du en stationär dator förlorar du möjligheten att ta med den på samma sätt som en laptop, vissa kanske vill sitta i soffan och surfa en stund och senare kunna ha den i köket för att kolla recept medan de lagar mat.

Du kanske inte har en TV och har heller inte ens funderat på att kolla upp recept på din dator (du kanske inte lagar mad alls) men är det så svårt att förstå att olika människor har olika önskemål och krav? varför skulle konsollspelare mer eller mindre vara korkade eftersom de inte prioriterar på samma sätt som du?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ne, för det har man ju inte sedan innan, som tangentbord, skärm. psu, chassi, sladd etc. etc.? Precis samma argument som att det skulle vara så billigt med konsol. Räkna med 6-8k vid release.

Den initiala kostnaden för konsol vs PC lär ju vara lika stor. (Eller ni kanske har en LCD/Plasma-tv liggandes i en garderob, eller en anläggning/hörlurar, för det har väl alla?)

Haha du är en rolig prick du glöm inte att för att ha en dator bör du ju ha plats att sitta på kontors stolar är dyra , sen skall du ha ett skrivbord och sist men inte minst vill du nog ha tak över huvudet och en bungalow i Medelhavet är inte billigt. 80 % av befolkningen har nog redan minst en tv i sitt hem . Jag har två en till min konsol sen en till tv tittandet sen har jag även 2 soffor och inte för att jag spelar konsol utan för att jag har fler än ett rum. Vad som klassas som tillbehör till konsol är handkontrol en får man med vid köp till skillnad från en pc, sen headset men det har ju de flesta till pc med och sen är det inte mycket mer då spel har man ju med till båda. Sen så lär den inte kosta några 8k då skulle Sony inte sälja många konsoler vid release och med tanke på att x-låda lär komma ungefär samtidigt lär dom inte ockra såpass . Jag gissar 3500-4000 vid release.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att man köper en high end PC med några stycken grafikkort och en konsol. Då kan man spela alla spelen och när man vill ha riktigt bra grafik kan man spela Crysis 3 tills man tröttnat i jakten på spelbarhet, då kan man byta till konsolen och spela extremt fula men roliga spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Öh, va?

Du inser förhoppningsvis att de flesta människor (förutom de som bor i u-länderna) har en fullt duglig TV-apparat redan. Det är nog betydligt fler människor som har en "LCD/Plasma-tv liggandes i en garderob" än dom som har kringutrustning för persondatorer med "gamer"-kvalitet innan de skaffar sig en speldator.

Permalänk
Skrivet av Antor:

Öh, va?

Du inser förhoppningsvis att de flesta människor (förutom de som bor i u-länderna) har en fullt duglig TV-apparat redan. Det är nog betydligt fler människor som har en "LCD/Plasma-tv liggandes i en garderob" än dom som har kringutrustning för persondatorer med "gamer"-kvalitet innan de skaffar sig en speldator.

Och den där fullt fungerande tvn kostade inget eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Haha du är en rolig prick du glöm inte att för att ha en dator bör du ju ha plats att sitta på kontors stolar är dyra , sen skall du ha ett skrivbord och sist men inte minst vill du nog ha tak över huvudet och en bungalow i Medelhavet är inte billigt. 80 % av befolkningen har nog redan minst en tv i sitt hem . Jag har två en till min konsol sen en till tv tittandet sen har jag även 2 soffor och inte för att jag spelar konsol utan för att jag har fler än ett rum. Vad som klassas som tillbehör till konsol är handkontrol en får man med vid köp till skillnad från en pc, sen headset men det har ju de flesta till pc med och sen är det inte mycket mer då spel har man ju med till båda. Sen så lär den inte kosta några 8k då skulle Sony inte sälja många konsoler vid release och med tanke på att x-låda lär komma ungefär samtidigt lär dom inte ockra såpass . Jag gissar 3500-4000 vid release.

Tycker att du är rolig, fortfarande 15 bast eller? Haha, alla har tv, bortskämd eller? Mamma och pappa köper tv? Soffa och tv möbel etc. var gratis eller? Menar, "kontorsstol", bänkskiva etc. får du ju likna vid vardagsrumsbord, soffa etc. Datorskärm med TV, handkontroll med mus och tangentbord. Precis som en konsol kan du spara chassi, psu, tangentbord, mus, skärm, och bara byta moderkort, ram, grafikkort till en pc vilket inte blir mer än 4-5k. Men en tv har ju alla redan, soffa och tv-bord likaså. Det ska naturligtvis inte räknas med i totalkostnaden. Köper du iphone/galaxy och tror att telefonen "bara" kostar 2-300kr/månaden och inte 7-8k som den kostar i totalkostnad? Du kanske ska börja räkna med alla kostnader runt omkring för att få den totala bilden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Och den där fullt fungerande tvn kostade inget eller?

Det är klart den kostar, men det påverkar inte det faktum att dina argument är ologiska. Tänk efter nu: Är en tv-apparat ett tillbehör till en konsol, eller är konsolen ett tillbehör till tv-apparaten?

Hint: Fler personer äger en tv-apparat än personer som äger en konsol.

Permalänk
Skrivet av Antor:

Det är klart den kostar, men det påverkar inte det faktum att dina argument är ologiska. Tänk efter nu: Är en tv-apparat ett tillbehör till en konsol, eller är konsolen ett tillbehör till tv-apparaten?

Herregud. Känns som att argumentera med ett gäng tonåringar... Förstår inte folk att allt omkring en konsol kostar pengar?

Exakt VAD är ologiskt? Naiva tonårsdiskussioner är vad detta är. På med skygglapparna och se bara framför näsan. Ingen tanke på den totala bilden.

En pc behöver:

-Skärm
-Tangentbord, mus, hörlur/högtalare, stol, bord

En konsol "behöver"

-Skärm (TV)
-Stol, soffa, bord, tvmöbel, föstärkare, hörlurar etc.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Antor:

Som jag skrev tidigare så kan du köra en tv-apparat som din dator skärm. Inga extra kostnader där om man sitter på en budget. Då får du fortfarande en bättre upplevelse än att spela på konsol.

De flesta idag har en gammal mus eller ett tangentbord med ps/2 kontakt liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Tycker att du är rolig, fortfarande 15 bast eller? Haha, alla har tv, bortskämd eller? Mamma och pappa köper tv? Soffa och tv möbel etc. var gratis eller? Menar, "kontorsstol", bänkskiva etc. får du ju likna vid vardagsrumsbord, soffa etc. Datorskärm med TV, handkontroll med mus och tangentbord. Precis som en konsol kan du spara chassi, psu, tangentbord, mus, skärm, och bara byta moderkort, ram, grafikkort till en pc vilket inte blir mer än 4-5k. Men en tv har ju alla redan, soffa och tv-bord likaså. Det ska naturligtvis inte räknas med i totalkostnaden. Köper du iphone/galaxy och tror att telefonen "bara" kostar 2-300kr/månaden och inte 7-8k som den kostar i totalkostnad? Du kanske ska börja räkna med alla kostnader runt omkring för att få den totala bilden?

Nej jag är inte 15 bast när jag var det så vette katten om du ens börjat grundskolan. Jag är dubbelt upp och lite till den åldern. Med hus 2 barn sambo och jobb. Har heller aldrig varit bortskämd jag började jobba extra på kvällar och helger när jag var 14 för att köpa de saker jag ville ha då min mor som RIP inte finns kvar hade råd med att ge mig flådiga saker. Visst fan kostar allt pengar här i världen det är väl vilken primat som helst medveten om. Men du kan ju inte riktigt räkna med en tidigare inköpt TV i ekvationen i att på nåt vis få en konsol till att bli en dyrare nöjes maskin än vad en dator är. Jag är inte heller på nåt vis oförmögen med att räkna kostnader då det är vad jag gör i mitt yrke 40 timmar i veckan (Byggkalkylator/konsult).
Konsol är ett vettigt alternativ till de som inte bryr sig om super duper grafik och gillar att bara trycka på en knapp stoppa i en skiva och sen spela. Jag har både konsol och PC vissa spel gör sig bättre på det ena än det andra. Och slutligen nej PS4 kan aldrig bräcka en high end dator i grafik men det är inte vad dom var ute efter heller eller någonsin varit.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Nej jag är inte 15 bast när jag var det så vette katten om du ens börjat grundskolan. Jag är dubbelt upp och lite till den åldern. Med hus 2 barn sambo och jobb. Har heller aldrig varit bortskämd jag började jobba extra på kvällar och helger när jag var 14 för att köpa de saker jag ville ha då min mor som RIP inte finns kvar hade råd med att ge mig flådiga saker. Visst fan kostar allt pengar här i världen det är väl vilken primat som helst medveten om. Men du kan ju inte riktigt räkna med en tidigare inköpt TV i ekvationen i att på nåt vis få en konsol till att bli en dyrare nöjes maskin än vad en dator är. Jag är inte heller på nåt vis oförmögen med att räkna kostnader då det är vad jag gör i mitt yrke 40 timmar i veckan (Byggkalkylator/konsult).
Konsol är ett vettigt alternativ till de som inte bryr sig om super duper grafik och gillar att bara trycka på en knapp stoppa i en skiva och sen spela. Jag har både konsol och PC vissa spel gör sig bättre på det ena än det andra. Och slutligen nej PS4 kan aldrig bräcka en high end dator i grafik men det är inte vad dom var ute efter heller eller någonsin varit.

Ja du, ne har 6 års högskola bakom mig och närmare 30 bast. På höskola/universitet där lärde vi oss räkna på totalkostnader. Men visst, räkna inte med alla kringkostnader. Palla trolldiskussionen.

Håller med om att en konsol är enkel att använda, har haft konsoler vid sidan av min PC. Men var ju inte riktigt det det handlade om nu. Går inte att utesluta all "kringutrustning" och sedan argumentera för att konsolen är så billig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja du, ne har 6 års högskola bakom mig och närmare 30 bast. På höskola/universitet där lärde vi oss räkna på totalkostnader. Men visst, räkna inte med alla kringkostnader. Palla trolldiskussionen.

Håller med om att en konsol är enkel att använda, har haft konsoler vid sidan av min PC. Men var ju inte riktigt det det handlade om nu. Går inte att utesluta all "kringutrustning" och sedan argumentera för att konsolen är så billig.

Sedär ja då har vi löst det dilemmat då är vi nästintill jämn gamla ändå . Hur som så lägger vi ner det här nu för det är ju off topic så det skvätter om det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Sedär ja då har vi löst det dilemmat då är vi nästintill jämn gamla ändå . Hur som så lägger vi ner det här nu för det är ju off topic så det skvätter om det.

Hehe, yes. Nu skiter vi i detta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Herregud. Känns som att argumentera med ett gäng tonåringar... Förstår inte folk att allt omkring en konsol kostar pengar?

Exakt VAD är ologiskt? Naiva tonårsdiskussioner är vad detta är. På med skygglapparna och se bara framför näsan. Ingen tanke på den totala bilden.

En pc behöver:

-Skärm

En konsol "behöver"

-Skärm (TV)

Du menar alltså på fullaste allvar att man måste räkna med Tv'n i priset på en konsol.
Även fast man, t.ex som mig, använder tv'n till en xbox 360, ps3, Xtreamer media center, dvd spelare + receiver och vanliga tv kanaler.
Har även min tablet och telefon kopplad till tv'n med jämna mellanrum + laptop ibland.
Och snart en PS4
Ibland när tjejen är borta nån längre helg flyttar jag även min gaming pc till vardagsrummet och lirar på Tv'n.

Kan du då hjälpa mig med att räkna ut den totala kostnaden för en ps4 för mig. Tänk standard paket med ps4 + handkontroll + 1 spel.
Om vi räknar ca pris för PS4 på 4500 kronor + 1 spel för 650 kronor.
Har nämligen själv inte studerat på den nivån du är på men vi är nästan lika gamla.

PS. även om jag inte skulle ha en konsol så skulle jag garanterat ha en tv, och även ett inrett vardagsrum med soffa, bord osv. osv.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En pc behöver:

-Skärm

En konsol "behöver"

-Skärm (TV)

Det ologiska är din argumentationsteknik och dina argument. Det du uppenbarligen har svårt att greppa är att det du ser som "tillbehör" till en konsol är det som de flesta människor faktiskt redan har. Du kan inte seriöst argumentera att ett vardagsrum är ett tillbehör till en konsol, att göra detta är bara barnsligt. Vad du uppenbarligen inte greppar är att folk i allmänhet faktiskt har ett vardagsrum redan, konsolen i sig är således ett tillbehör till vardagsrummet, ett tillbehör till tv-apparaten, inte tvärt om. De tillbehör man måste köpa för en "current generation" konsol är egentligen bara en HDMI-kabel (som av någon anledning inte följer med) och spel.

Permalänk
Skrivet av Antor:

Det ologiska är din argumentationsteknik och dina argument. Det du uppenbarligen har svårt att greppa är att det du ser som "tillbehör" till en konsol är det som de flesta människor faktiskt redan har. Du kan inte seriöst argumentera att ett vardagsrum är ett tillbehör till en konsol, att göra detta är bara barnsligt. Vad du uppenbarligen inte greppar är att folk i allmänhet faktiskt har ett vardagsrum redan, konsolen i sig är således ett tillbehör till vardagsrummet, ett tillbehör till tv-apparaten, inte tvärt om. De tillbehör man måste köpa för en "current generation" konsol är egentligen bara en HDMI-kabel (som av någon anledning inte följer med) och spel.

Och för att inte glömma att när man räknar den "totala" kostnaden för en konsol med vardagsrum som tillbehör måste man även ta med kostnader för bostaden, strömförbrukning och kanske man även vill äta en pizza med jämna mellanrum medans man spelar nåt lite mer laid back spel.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Digitalfoundrys artikel har lite information från en av Epics programmerare. Skillnaden är inte så stor som videon ger sken av.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-unreal-engin...

Intressant, och bara för att det är av lättja som folk inte läser hela artikeln så kopierar jag det viktiga/intressanta stycket i det.

Citat:

"The biggest changes actually came from the merging of two separate cinematics, the original Elemental and the extended Elemental we showed at PS4's launch event. Each had different sun directions and required some compromises to join them. This resulted in some major lighting differences that aren't platform related but were due to it being a joined cinematic. Another effect, in the original you could see the mountains through the door where in the merged one we made the view through the door white since the mountains outside were no longer the same. Same deal with the mountain fly by. The old mountain range doesn't exist in the new one. These changes from the merge make direct comparisons somewhat inaccurate.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch