Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komplett förvärvar svenska Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jaha, då kan man inte handla på webhallen heller längre då

Varför?

"– Vi är mycket glada och stolta över att bli en del utav Komplett-familjen. Med våra gemensamma kunskaper, målgrupper och resurser kommer vi att kunna bli än mer konkurrenskraftiga, och fortsätta vår nordiska expansion. För trogna kunder som följt oss genom åren kan jag meddela att vi givetvis kommer att fortsätta med framgångskonceptet som tagit oss dit vi är idag, men med bättre förutsättningar än tidigare för att förverkliga våra mål, säger Wilhelm Sporrong, vd på Webhallen."

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Spelar inte mig nån roll då dom är helt inkapabla att skicka och beställa hem varor. Lade en beställning på en vara under december förra året, det skulle enligt sidan och kundtjänst ta 10 arbetsdagar att få hem + leveranstiden till mig. Tiden gick och efter 2 arbetsveckor (dvs. 14 arbetsdagar) kontaktar jag kundtjänst och får svaret att min vara inte ens har blivit beställd, trots lagd och betald order?! Dom väntade tydligen på att jag på nåt sätt skulle bekräfta beställningen för att få hem varan från centrallagret. Jädra pajaser, nånting som skulle tagit 2 veckor tog nu istället nära 6 veckor. Att sen deras kundtjänst knappt går att nå fram till är ju bara det positivt. Ingen info om könr osv.
Jag håller mig borta från dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det inte kan bli några märkbara effekter? att konkurrera med sin egen butik kan väl inte vara bra? om dom inte driver upp priserna, eller har de på samma nivå. Iofs så förstår jag inte så mycket utav vårt samhälle, så någon ekonom som skulle kunna förklara?

Permalänk
Medlem

Det här känns inte alls bra. Köper majoriteten av mina grejer från webhallen, de känns väldigt seriösa, tar inte ut några skitavgifter (t.ex. som tidigare nämnt avgift för att hämta ut varor) och har väldigt ofta grymma priser.

Komplett däremot känns inte alls seriösa, kör alltid skitkampanjer där priserna knappt är ändrade eller försöker få det att se ut som rea med "gaming week" "heta prylar" "best sellers" osv osv

Som svar till frågan ovan, det blir alltid en sämre situation för oss konsumenter när det finns färre aktörer som säljer. Vet inte om det faktiskt blir färre aktörer i detta fallet, likt många klädbutiker JC åhlens osv, ägs dessa ändå utav samma företag.

Permalänk
Avstängd

Tyckte det stod; Komplett fördärvar Webhallen

Permalänk
Medlem

Lär inte bli ngn skillnad. Känns dumt att göra sig av med varumärket Webhallen nu när det är så etablerat och välkänt.

Att konkurrera med sig själv är ett beprövat koncept. Kolla bara på läkemedelsindustrin som säljer samma preparat fast med olika namn.

Permalänk
Medlem

Kändes lite billigt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Tyckte det stod; Komplett fördärvar Webhallen

Vilket dom i mångas ögon kommer göra också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Trista nyheter, desto fler aktörer desto bättre för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej allihopa!

Vi vill hoppa in och förtydliga:

Webhallen har som företag en väldigt stark personlighet. Denna personlighet (och de människor som ligger bakom den) kommer att kvarstå, precis som förut.
Webhallen som varumärke kommer att kvarstår, precis som förut.

Den stora skillnaden är att vi nu har en mycket, mycket stark skandinavisk aktör i ryggen.

Med andra ord: både för oss och våra kunder finns det bara fördelar här.

En stor del av denna personlighet tycker jag kommer från butikerna ni har och att man kan handla där eller rentav hämta bokade beställningar. Hoppas inte detta försvinner Okej, ni kanske inte alltid är billigast men det kan vara värt några extra kronor att komma förbi och titta på produkten innan man bestämmer sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Nästan rätt. Nu är det Webhallen (Sverige) -> Pixmania (Frankrike) -> Dixons (England). Med dagens affär blir det Webhallen -> Komplett A/S (Norge).

Dixons äger förövrigt även Elgiganten.

Kanske mitt inlägg var förhastat då...hundra gånger hellre komplett än pixmania som huvudägare. Fler fristående stora aktörer vore dock önskvärt.
Trots allt en bra nyhet då!

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju skrivit på sin facebook sida;

Webhallen är nu en del av Komplett-familjen!

Idag blev det klart att Norska Komplett tar över ägandet av Webhallen.

Det tycker vi är jättekul och det kommer att gynna både oss och våra kunder, och innan ni blir oroliga: Webhallen och alla vi som jobbar här blir kvar precis som förut!

För er som har funderat kommer vi såklart fortsätta att behålla vårt oberoende, namnet Webhallen, butikerna kommer att finnas kvar osv. Med andra ord, business as usual bara med lite starkare muskler för att kunna ge er en ännu bättre upplevelse hos oss

Så inget har ju knappast ändrats. Dock så är jag inget fan av komplett eller webhallen. Inet all the way!

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt ingen aning om att Webhallen ägdes av Pixmania. Webhallen gillar jag enormt samtidigt som Pixmania känns sådär. Komplett har jag å andra sidan ingenting emot. Men Webhallen så som jag känner det lär ju inte påverkas särskilt mycket heller å andra sidan.

Så det kanske bara är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Varför ska alltid de bra butikerna bli uppköpta av de dåliga, gillar verkligen webhallen, hoppas verkligen inte det blir sämre nu. Dom hade gärna fått köpa upp Inet, dålig butik köper dålig butik, då kanske det blir en bra butik på något sätt.

Webhallen har ju ägts av Pixmania i många år, kunde inte direkt märka någon försämring av detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av running_wild:

Varför?

"– Vi är mycket glada och stolta över att bli en del utav Komplett-familjen. Med våra gemensamma kunskaper, målgrupper och resurser kommer vi att kunna bli än mer konkurrenskraftiga, och fortsätta vår nordiska expansion. För trogna kunder som följt oss genom åren kan jag meddela att vi givetvis kommer att fortsätta med framgångskonceptet som tagit oss dit vi är idag, men med bättre förutsättningar än tidigare för att förverkliga våra mål, säger Wilhelm Sporrong, vd på Webhallen."

För att Komplett ligger på min svarta lista sedan länge pga deras dåliga service när det gäller RMA på hårddiskar och uteblivna ordrar trots att jag tog den på telefon och han lade undan den på en hylla för att jag skulle komma förbi och hämta den själv dagen efter, när jag kom dit så fanns det jag hade beställt inte, då hade någon tagit den ifrån den plats på hyllan och sålt till någon annan...sen är inte Komplett billigare än vad Dustin eller Inet är heller, så det finns alternativ

Skrivet av Andreas D:

Nästan rätt. Nu är det Webhallen (Sverige) -> Pixmania (Frankrike) -> Dixons (England). Med dagens affär blir det Webhallen -> Komplett A/S (Norge).

Dixons äger förövrigt även Elgiganten.

Indirekt äger de Elgiganten, Dixons äger norska Elkjøp som i sin tur är ägare till Elgiganten

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa, köp upp Inet.se också så är det rätt fritt fram att välja era priser så gott ni vill.

Riktigt kass nyhet antagligen (inte nyheten i sig förstås. )

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermoz:

Jag förstår inte hur det inte kan bli några märkbara effekter? att konkurrera med sin egen butik kan väl inte vara bra? om dom inte driver upp priserna, eller har de på samma nivå. Iofs så förstår jag inte så mycket utav vårt samhälle, så någon ekonom som skulle kunna förklara?

Att konkurrera med sig själv låter en:
Ta olika mycket betalt av olika människor. Person A kan betala 5000 för ett 680 och är dålig på att söka efter billigaste pris, person B vill bara betala 4000. Då kan man få 9000 av A och B i stället för 8000 som man hade fått om man bara lät det kosta 4000, och därmed få större vinst.
Hindra andra från att börja konkurrera med en.
Sprida riskerna. Om något av ens varumärken skulle få väldigt dålig publicitet skadar det inte hela koncernen, och i värsta fall kan man byta namn "ordentligt" väldigt snabbt.
Kommer inte på så mycket mer nu, men det finns onekligen fördelar.

Hoppas de verkligen håller skilda priser. Men med tanke på att de varit ägda av pixmania som i min mening är mycket värre än komplett/inwarehouse på dolda avgifter finns det väl ingen anledning att tro att det blir dåligt.

Skrivet av ozo64:

Att konkurrera med sig själv är ett beprövat koncept. Kolla bara på läkemedelsindustrin som säljer samma preparat fast med olika namn.

Det handlar väl mest om generikaföretag som konkurrerar med varandra och läkemedelsföretag, inte riktiga läkemedelsföretag som själva säljer exakt samma substans och beredningsform under olika namn på samma marknad.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Så nu reder vi ut detta:

Komplett Group:
- Komplett (.se/.no/.dk) - Finns i Danmark/Sverige/Norge
- Inwarehouse.se - Finns i Sverige
- MPX.no - Finns i Norge
- Kompletthome.no - Finns i Norge
- Blush.no - Finns i Norge
- Bildeler.no - Finns i Norge
- Webhallen - finns i Sverige/Danmark

Äger även NOREK och Itergra som är 2 stycken distributörer. Värt att Notera -> Många av dessa har samma lager och ibland även hemsida (MPX/Komplett/Inwarehouse).

Dixons Retail:
- Elkjöp Nordic - Norge som i sin tur äger ElGiganten
- Electroworld - Före detta PC City som använder samma plattform som ElGiganten
- Lefdal - Ägs av Elkjöp Nordic och använder också samma plattform. Elkjöps svar på Media Markt
- Pixmania - Franskt som i sin tur ägde Webhallen

Värt att notera här: Pixmania går det dåligt för, lika så Dixon i övrigt som inte ha växt sen 2007. ElGiganten och Electroworld delar samma lager i Sverige, så samma produkter från samma lager men med olika priser ibland.

Dixon äger även märkena Matsui som ElGiganten säljer. Elkjöp äger märket Sandström som också ElGiganten säljer. Elgiganten bedriver också Distribution.

Waldirsfären (aka Familjen Bengtsson):
- Siba
- NetonNet
- Computercity (nerlagt)
- Radars (nerlagt)
- Resursgruppen (45%)

Notera här är att NetonNet har inte ändrat sitt upplägg sen uppköpet. Resursgruppen är de står bakom Solid Försäkringar som NetonNet och SIBA säljer till sina produkter, Resurs bank som står för krediter och butikskorten till NetonNet och SIBA. Där till också ett inkasso företag som driver in skulderna och ett callcenter företag.

Sen läggs även på att de äger Order Hemelktronik som är en distributör. Till detta äger man via NetonNet varumärket Andersson. Man har även ägande i Netlogic AB som är en trader som importerar produkter under varumärken som Technica, Technika, Tecsonic, Centurion, Loeffen, Bozz and DMTECH.

CDON Group
- CDON
- Lekmer
- Nelly
- Members
- Tretti
- Room21
- Gymgrossisten

Notera är att CDON nu jobbar med att knyta ihop säcken, mycket av det som sälj under olika sidor säljs nu även på CDON.com.

CDON bygger sin Idé på att inte fysiskt själva ha lager utan detta har man partners till. T ex Order Hemelektronik och Captech. Därför kommer paketen från olika ställen.

CapTech (aka Daniel Johnsson):
- CapTech Distribution AB
- Inet AB
- Fractal Design

Daniel Johnsson är en riktig entreprenör inom denna delen av branschen. VD för Captech som är en rätt stor distributör för att vara svensk. Har även ägande i FD Sweden AB som är mer känt som Fractal Design. Detta leder såklart till att Captech är ensam distributör av Fractal Design i Sverige.

Tillika har han hjälpt Inet där dessa höll på att ramla omkull och kärleken mellan Fractal Design + Captech + Inet har varit väldigt stark sen dess.
Captech bygger även datorer till väldigt många kedjor, som t ex Thor för CDON.

Dustin

Dustin är Dustin

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

misstäker att det blir som det blev med Inwarehouse; samma priser och utbud

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av PalmiNio:

Dustin

Dustin är Dustin

Bra inlägg! Värt att tillägga dock är att Dustins huvudägare är investmentbolaget Altor Equity Partners.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

jag handlar nästan enbart bara via netonnet nuförtiden,
webhallens skumma garanti/öppet köp grejjer får mig på att undvika att handla där ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Dixons äger alltså Elgiganten, Electroworld och Webhallen med mera och nu säljer de Webhallen till Komplett. På vilket sätt det blir en aktör mindre kan inte jag riktigt räkna ut.

Jag jobbar för en koncern som har en hel radda olika märken och bolag under sig som konkurrerar fritt med varandra. Bara för att olika företag har samma moderbolag betyder inte att de sitter fast i varandra och har något samarbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Bra inlägg! Värt att tillägga dock är att Dustins huvudägare är investmentbolaget Altor Equity Partners.

Finns nog inget bolag av dessa där vinsten går till välgörenhet i första hand..;) Bra inlägg som sagt, nystade upp en del frågetecken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Spelar inte mig nån roll då dom är helt inkapabla att skicka och beställa hem varor. Lade en beställning på en vara under december förra året, det skulle enligt sidan och kundtjänst ta 10 arbetsdagar att få hem + leveranstiden till mig. Tiden gick och efter 2 arbetsveckor (dvs. 14 arbetsdagar) kontaktar jag kundtjänst och får svaret att min vara inte ens har blivit beställd, trots lagd och betald order?! Dom väntade tydligen på att jag på nåt sätt skulle bekräfta beställningen för att få hem varan från centrallagret. Jädra pajaser, nånting som skulle tagit 2 veckor tog nu istället nära 6 veckor. Att sen deras kundtjänst knappt går att nå fram till är ju bara det positivt. Ingen info om könr osv.
Jag håller mig borta från dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 10 arbetsdagar på två veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Jag jobbar för en koncern som har en hel radda olika märken och bolag under sig som konkurrerar fritt med varandra. Bara för att olika företag har samma moderbolag betyder inte att de sitter fast i varandra och har något samarbete.

Samarbete på golvet kanske inte finns men ekonomiskt sett så är det så klart att det finns saker som nystar i hop er och huvudkoncernen kan låta bilan falla där och om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Så nu reder vi ut detta:

Trevligt inlägg, hade ingen aning om att det var såhär det låg till

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Känns helt OK att ägarna nu finns i grannlandet faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Bra inlägg! Värt att tillägga dock är att Dustins huvudägare är investmentbolaget Altor Equity Partners.

Altor Equity Partners är grundat av Harald Mix i Sverige om det nu spelar någon roll, global marknad, och troligen har det mycket lite att göra med Sverige numera? Bara lite info framgooglad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bara de inte inför avgiften som Komplett tar för att hämta upp på Pickup-point i webhallens affärer. 39kr liksom, värsta rånet.

Skrivet av Kuba-cola:

Det är bara att hoppas att Webbhallen inte kommer att införa Kompletts affärsmodell med att ta 40 kr betalt för att man själv åker och hämtar varan.

Skrivet av AndreaX:

så kanske låter de bli även Kompletts hämtavgift.

Skrivet av Pontuff:

Det här känns inte alls bra. Köper majoriteten av mina grejer från webhallen, de känns väldigt seriösa, tar inte ut några skitavgifter (t.ex. som tidigare nämnt avgift för att hämta ut varor) och har väldigt ofta grymma priser.

Komplett skickar varan från sitt centrallager i Norge till uthämtningsstället i Stockholm vid beställning (förmodligen har utlämningsstället i Stockholm C begränsat med lagerutrymme).
Webhallen reserverar varan i aktuella butikens lager.

Att Komplett har hämtavgift och Webhallen inte har det beror helt enkelt på att det är två olika tjänster. Komplett har infört en billigare fraktalternativ vid sidan om Posten för kunder som kan och vill hämta varan i Stockholm.

Skrivet av Användarnamnqwer:

Vi får hoppas att Inet inte låter sig säljas, det vore verkligen synd. Dustin ägs av en Private Equity firma (Altor) sen 2006. Det är rätt lång tid i sådana sammanhang, så jag vet inte om de kommer göra fler uppköp där. Men det beror såklart på hur stark balansräkning Dustin har, de kanske kan köpa Inet utan något kapitaltillskott från ägarna.

Men som sagt, det vore synd så hoppas Inet tackar nej i så fall!

Har iofs bara goda erfarenheter av Dustin (studentrabatt <3) så jag skulle inte ha något emot det. Tyvärr är soliditeten bara på 20% i nuläget.

Visa signatur

PC: Vit Corsair Carbide 500R | i5 3550 | Corsair H80 | Sapphire 7970 GHz Vapor-X | 8 GB RAM 1600 MHz | 120 + 60 GB Intel 520 SSD
Laptop: Sony VAIO Pro 13" | i7-4500U | 8 GB RAM | 128GB SSD
Annat: Nexus 4 | iPad 3rd Gen | Asus N56U | Netgear Stora NAS

Permalänk
Medlem

Webhallen är helt klart min go-to butik. Hoppas dom fortsätter som vanligt!

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/