Core clock på GPUn minskar till ~hälften av vad den är satt på under belastning

Permalänk
Medlem

Core clock på GPUn minskar till ~hälften av vad den är satt på under belastning

Som titeln säger, undrar bara om det ska vara så eller om jag gör något fel. Jag använder de senaste drivrutinerna från Nvidia och min temp går aldrig över 56 grader. För att stress testa min GPU använder jag Furmark på Windows 8.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeo1996:

Som titeln säger, undrar bara om det ska vara så eller om jag gör något fel. Jag använder de senaste drivrutinerna från Nvidia och min temp går aldrig över 56 grader. För att stress testa min GPU använder jag Furmark på Windows 8.

Korten _skall_ klocka ned sig i furmark, då det testet bränner grafikkort tillslut. Säkerhetsåtgärd i drivrutinerna.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Korten _skall_ klocka ned sig i furmark, då det testet bränner grafikkort tillslut. Säkerhetsåtgärd i drivrutinerna.

Så, nVidiakort klarar inte Furmark? Därför har nVidia lagt in en "säkerhetsåtgärd", specifikt just för Furmark då, att klocka ner sig?
Källa på detta? Jag tvivlar och hoppas du har fel för det låter inte riktigt vettigt att man inte skulle få göra vad man vill med sina grafikkort.
(Jag gillar inte heller Furmark, men..)

Till TS:
Är kortet överklockat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Så, nVidiakort klarar inte Furmark? Därför har nVidia lagt in en "säkerhetsåtgärd", specifikt just för Furmark då, att klocka ner sig?
Källa på detta? Jag tvivlar och hoppas du har fel för det låter inte riktigt vettigt att man inte skulle få göra vad man vill med sina grafikkort.
(Jag gillar inte heller Furmark, men..)

Till TS:
Är kortet överklockat?

Finns en uppsjö om man googlar detta (jag får även detta på mina kort)
http://www.overclock.net/t/1009671/gpu-downclocks-while-runni... Ett exempel.

"It's a features called Overcurrent Protection, refered to as OCP

Basically Nvidia put that in place to stop people blowing up their VRM's. It's not to do with heat. Its because of the power draw while using Furmark, if it wasn't there. There is a good chance people would kill their cards in a matter of minutes of running Furmark and other extreme stress test software.

So back down the overclock and voltage, otherwise OCP will continue to kick in"

Kan dock även tyda på labil överklockning, dock är det inte fallet på mina kort (kör dem i stock).

Edit; det jag vill ha sagt är att det kan bero på två saker, OCP och labil OC. Tror nog att det är OCP för mig, men kan vara labil som är OP's problem.

Edit2; GTX 580’s power caps are set close to PCI Express spec for each 12V rail (6-pin, 8-pin, and PCI Express). Once power-capping goes active, chip clocks go down by 50%. It seems that this is the reason why GTX 580 scores pretty bad compared to GTX 480 in FurMark.

Edit3 (och sista); Korten jag talade om i mitt fall var GTX580, som även OP har.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Finns en uppsjö om man googlar detta (jag får även detta på mina kort)
http://www.overclock.net/t/1009671/gpu-downclocks-while-runni... Ett exempel.

"It's a features called Overcurrent Protection, refered to as OCP

Basically Nvidia put that in place to stop people blowing up their VRM's. It's not to do with heat. Its because of the power draw while using Furmark, if it wasn't there. There is a good chance people would kill their cards in a matter of minutes of running Furmark and other extreme stress test software.

So back down the overclock and voltage, otherwise OCP will continue to kick in"

Mycket intressant.
Hur är det om man t.ex kör OCCT GPU test with error checking då? Har du möjlighet att testa det och samtidigt övervaka GPU samt VRM temp i t.ex GPU-Z?

OCCT GPU test(with error checking!) tycker jag är bättre än Furmark. En jävla belastning men man ser rätt fort om kortet är stabilt eller ej.

Jag gillar inte alls vad nvidia håller på med där. Överhettningsskydd, på hårdvarunivå, är en sak. Det är ju bra. Men att specifikt gå in och göra så där mot en mjukvara är inte OK enligt mig(i förlängningen kan ju nvidia styra vad man får och kan göra med sina grafikkort...)
Detta snackar det gröna laget inte gärna högt om förstår jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Så, nVidiakort klarar inte Furmark? Därför har nVidia lagt in en "säkerhetsåtgärd", specifikt just för Furmark då, att klocka ner sig?
Källa på detta? Jag tvivlar och hoppas du har fel för det låter inte riktigt vettigt att man inte skulle få göra vad man vill med sina grafikkort.
(Jag gillar inte heller Furmark, men..)

Till TS:
Är kortet överklockat?

Inte just nu men det har varit det och även då klockades den ner under stress test

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Finns det något annat sätt att kolla stabiliteten om jag väljer att överklocka mitt kort? Förutom att spela något spel i ett par timmar.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Inte just nu men det har varit det och även då klockades den ner under stress test

ursäkta att jag skrattar, men det är inte åt dig utan åt nvidia. Vilket fail. Detta har jag inte hört talas om innan...

Korten är alltså så dåliga då att de inte klarar 100% belastning, så nvidia har begränsat just Furmark.

Skicka tillbaka kortet till inet, hänvisa till 14-dagars öppet köp. Och välj ett Radeon 7950 istället. Radeon korten kommer helt utan sådana här dumma begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Finns det något annat sätt att kolla stabiliteten om jag väljer att överklocka mitt kort? Förutom att spela något spel i ett par timmar.

OCCT GPU Test, with error checking.
http://www.ocbase.com/index.php/download

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Mycket intressant.
Hur är det om man t.ex kör OCCT GPU test with error checking då? Har du möjlighet att testa det och samtidigt övervaka GPU samt VRM temp i t.ex GPU-Z?

OCCT GPU test(with error checking!) tycker jag är bättre än Furmark. En jävla belastning men man ser rätt fort om kortet är stabilt eller ej.

Jag gillar inte alls vad nvidia håller på med där. Överhettningsskydd, på hårdvarunivå, är en sak. Det är ju bra. Men att specifikt gå in och göra så där mot en mjukvara är inte OK enligt mig(i förlängningen kan ju nvidia styra vad man får och kan göra med sina grafikkort...)
Detta snackar det gröna laget inte gärna högt om förstår jag...

Får samma problem med GTX580 i OCCT också, senast bara för någon dag sedan, dock inte kört med Error Checking.
Njae, det är pissigt, men kanske lika bra för alla "nybörjare" som skall stressa sönder sitt nya GTX580 (som det var då). Mindre reklamationer och bullshit som Nvidia behöver ta hand om, antar jag.

OP; Använd 3Dmark Vantage eller dylikt, och kör grafiktesten.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Får samma problem med GTX580 i OCCT också, senast bara för någon dag sedan, dock inte kört med Error Checking.
Njae, det är pissigt, men kanske lika bra för alla "nybörjare" som skall stressa sönder sitt nya GTX580 (som det var då). Mindre reklamationer och bullshit som Nvidia behöver ta hand om, antar jag.

OP; Använd 3Dmark Vantage eller dylikt, och kör grafiktesten.

Du har ju flera olika modeller om din signatur stämmer? 670, 680 och Titan. Hur fungerar det på dessa då? Är det samma begränsning där??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Du har ju flera olika modeller om din signatur stämmer? 670, 680 och Titan. Hur fungerar det på dessa då? Är det samma begränsning där??

Japp. Kepler (vad jag har märkt hittills) fungerar som de skall i Furmark. Inte kört OCCT dock, men betvivlar att det skall vara problem där.
Det verkar vara 5serien (om inte begränsat till 580) som har den här spärren.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det verkar vara 5serien (om inte begränsat till 580) som har den här spärren.

Ok, det låter mer vettigt. En designmiss i 580 helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Ok, det låter mer vettigt. En designmiss i 580 helt enkelt.

Förhoppningsvis den enda designmissen de kommer att göra.
Bra kort förövrigt, och jag har inte märkt utav att de throttlar i spel (eller Furmark tidigare än 1.6, men man borde nog inte pilla på det).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP