Ny kraftfull i7 dator slö, försökt lösa det men behöver hjälp

Permalänk

Ny kraftfull i7 dator slö, försökt lösa det men behöver hjälp

Tja,
Runt december köpte och satte jag ihop en ny dator för att kunna arbeta med 3D-projekt mer flytande (är 3D-student).
Jag känner inte av några direkta problem och därmed trott att den fungerat fint men när jag arbetar i program som Autodesk Maya, Mudbox eller Vue så känner jag av att den blir långsam i viewporten (arbetsytan på skärmen), och mudbox till och med laggar lite lätt redan vid lägsta nivån med ett av presetobjekten vilket till och med min 5 år gamla dator klarar flytande.
På min praktikplats jag har via skolan har vi en dator som är mer eller mindre väldigt lik, samma processor, samma grafikkort, lika mycket minne fast annan tillverkare och mina är 1600MHz medan jobbets 2000MHz tror jag, dock annat moderkort fast borde inte spela någon roll. I varje fall så fungerar exakt samma någorlunda tunga scener helt flytande där som är segt alternativt laggar på min dator, varav också jag insett att det måste vara något fel på min dator.

Jag har försökt följande: (utan framgång)

Prime95 - 17timmar utan problem (processor kommer upp i ca 70grader som max vilket, vad jag förstått skall vara helt ok på i7 3930k)
Installerat nyaste drivrutiner till intel-chipset, grafikkort och bios utan någon skillnad.
Testat med ett ATI HD7970 3gb grafikkort fast exakt samma problem kvarstår. (nuvarande är ett helt nytt GTX680 4gb)

Mina specs är följande: (inget är överklockat någongång)

MSI X79A-GD45 8D
Intel Core i7 3930K 3.2GHz
Corsair 32GB (4x8192MB) 1600Mhz VENGEANCE
Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Noctua NH-D14 SE2011
Corsair AX 750W 80+ Gold Modulär
Asus GTX680 4gb

Är det möjligtvis någon här inne som har en smart idé på vad mitt problem skulle kunna vara/ligga? Grymt tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Det bästa när man har såna problem är att ladda ned programvara som låter en se usage, temps osv på de grafikkort och processor.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har du testat med senaste bioset?
Version 12.2 - Enhanced PCI-E display card performance.
http://www.msi.com/product/mb/X79A-GD45--8D-.html#/?div=BIOS

Vet inte om det är det, men du kan ju testa.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk

deadich - Ingen dum idé, har bara hållt koll på cpu-tempen vilket varit ok men inte de andra delarn. Får bli mitt nästa steg!

Yatoshi - hm, slängde på det nyaste bios för ett tag sen som test men missat att denna kommit ut, kan också vara värt att kolla upp just när det är inriktat mot grafikkortet

Tack för de snabba svaren!