Kan man kolla upp hur mycket plats varje fil tar på en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kan man kolla upp hur mycket plats varje fil tar på en hårddisk?

Hej!

Som titeln säger;
Kan man kolla upp hur mycket plats varje fil tar på en hårddisk? Jag hade runt 5-6 gb kvar på min SSD häromdagen och nu har jag 552 MB ~ så vill veta vad som gjorde så att jag förlorade så mycket gig. Har inte installerat något särskilt som ska ta så mycket plats.

Permalänk
Avstängd

SequoiaView är ett grymt program just för det ändamålet. Visar filerna grafiskt.

http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

WinDirStat

Permalänk
Medlem

SpaceSniffer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tips för att fixa plats:
1. Ladda hem och kör CCleaner
2. Kör powercfg /hibernate off i cmd (för att stänga av hibernation, sleep funkar fortf)
3. Flytta pagefile till en annan hårddisk

EDIT:
4. Flytta Spotifys cache

Permalänk
Medlem

TreeSize

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

DE flesta visar filernas storlek och inte hur stor plats de tar på disken. Platsen som en fil upptar på disken är filstorleken avrundat uppåt till närmaste hela kluster. Har du många små filer så går mycket plats till spillo vid avrundningen. En fil på 100 byte tar i ett normalt NTFS-filsystem 4096 byte och en fil på 4097 byte tar 8192 byte. Stora partitioner har större klusterstorlek så att förlusterna blir större. I medeltal tar varje fil ett halvt kluster mer än filstorleken

Visa signatur

Fagerja