Acer: "Microsoft kan fortfarande komma ikapp Apple och Google"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Skulle också föredra en x86-baserad Win8 platta över iPad/Android om det inte var för
1. Upplösningen på skärmen. 1366x768 fungerar helt enkelt inte 2013, inte när konkurrenterna använder 1920x1200, 2048x1536 eller 2560x1600.
2. CPU-kraften. Atom klarade sig bra mot tidigare 4-kärninga Cortex A9 plattorn, men den hänger inte riktigt med den generation plattor som nu är på väg ut med Snapdragon 600/800 och eventuellt Cortex A15.

Priset ser jag som ett mindre problem om man hade kunnat matcha 1. och 2. Men idag försöker man ta samma pris för WinRT/Win8 plattorn med förra årets HW som Apple och Android-tillverkarna tar för sina plattor som innehåller det senaste.

Tyvärr kanske detta mer visar att Microsoft helt enkelt inte riktigt klarar av att hantera det utvecklingstempo som Apple och Google håller. Samma sak gäller ju WP8, de SoC som t.ex. Lumia 920 innehåller är ju samma SoC som Androider från våren 2012 innehöll...

wut? Är det så låg upplösning på alla win8 plattor? Stämmer det verkligen?

Permalänk
Hedersmedlem

Trots all hybris om ekonomiska system styrs marknaden ofta av klart mer känslor än förnuft. Det skulle inte förvåna mig om dessa "oberoende" uttalanden egentligen följer en med Microsoft överenskommen strategi. Som samarbetspartner är det närmast Acers ansvar att ge Microsoft draghjälp. Hur som finns det inte något alternativ för Acer: win-win om det lyckas, annars bara lose-lose.

Skrivet av strejf:

Den där Wong verkar vara en hyvens kille. Nej men jag tror att han har rätt, Microsoft är på uppgång nu det är bara att kolla aktien sedan Windows 8 släpptes.

Att Apple går ner är väl inget märkvärdigt i sig, men det beror ju inte på Microsoft. Huruvida Microsoft går upp eller ner är dessutom mycket svårt att säga. Graferna ser mer imponerande ut än vad de i verkligheten är. Tolkning och uppförstoring av fluktuationer beror i mycket på vad analytikern/läsaren vill se.

På lång sikt har Microsoft sammanlagt rört sig $1.3 på fem år. Microsoft aktien rör sig överlag inte särskilt mycket, och om något har Microsoft i alla fall återhämtat sig från att ha legat nere på ca $15 i början av 2009 till att nu åter vara på $30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

wut? Är det så låg upplösning på alla win8 plattor? Stämmer det verkligen?

Det stämmer, surface rt plattorna har iaf den upplösningen, res

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Trots all hybris om ekonomiska system styrs marknaden ofta av klart mer känslor än förnuft. Det skulle inte förvåna mig om dessa "oberoende" uttalanden egentligen följer en med Microsoft överenskommen strategi. Som samarbetspartner är det närmast Acers ansvar att ge Microsoft draghjälp. Hur som finns det inte något alternativ för Acer: win-win om det lyckas, annars bara lose-lose.

Att Apple går ner är väl inget märkvärdigt i sig, men det beror ju inte på Microsoft. Huruvida Microsoft går upp eller ner är dessutom mycket svårt att säga. Graferna ser mer imponerande ut än vad de i verkligheten är. Tolkning och uppförstoring av fluktuationer beror i mycket på vad analytikern/läsaren vill se.

På lång sikt har Microsoft sammanlagt rört sig $1.3 på fem år. Microsoft aktien rör sig överlag inte särskilt mycket, och om något har Microsoft i alla fall återhämtat sig från att ha legat nere på ca $15 i början av 2009 till att nu åter vara på $30.

Artikeln berör väl främst ämnet marknadsandel även om det har en djup symbios med aktievärde. Acer hoppas väl på att nåt händer men det är bara önsketänk för dem. Även om Microsoft går ekonomiskt bra kan man vända grafen upp och ner faktiskt, så stämmer försäljning av produkter bättre. För även om Microsoft gör vinster på annat håll står det klart att deras senaste produkt, win 8 underpresterat i alla kategorier.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tror absolut MS kan komma ikapp, förutsatt att det tar fart på allvar med x86-baserade surfplattor till rimliga priser, och med tanke på den hårdvara som presenterats de senaste månaderna, så håller jag inte alls det händelseförloppet för omöjligt.

Kan rätt av säga att en x86-baserad surfplatta med w8, till ett rimligt pris, skulle vara ett givet köp för mig. Visst, Android och iOS i all ära, de är fina plattformar för spel och slösurfande, men de är inga "riktiga" operativsystem i samma mening som Windows är det, och inte ens såhär långt in i deras livscykel kommer programvarubiblioteken ens i närheten av samma mognadsgrad som dito till Windows.

Jag börjar mer och mer tro att det handlar om att w8 helt enkelt släpptes för tidigt, innan det fanns hårdvara som var riktigt lämpad för det, och att det kommer ta fart nu när det börjar komma ikapp på hårdvarufronten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Klart de kan! Sen om de kan växa och gå om både Apple och Google ställer jag mig tveksam till men de kan klart växa och komma ikapp lite mer anser jag faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av holmberg:

Förstår ärligt talat inte hur alla dessa android-plattor kan sälja så bra. Borde vara lite som med netbooks - att produkterna på något sätt dödar sig själva. Surfade lite på nån variant av galaxy tab i helgen och jag var inte jätteimponerad. Då är den väl rätt bra i jämförelse med övriga plattor..

De där andra "kina-plattorna" runt 7-9" ska man inte ens tala om...

KOnstigt att folk inte kräver bättre prestanda. (och med prestanda menar jag "flyt", eller "upplevt flyt")

Som någon sa ovan..När det börjar spottas ut x86 plattor med W8 och till ett humant pris så tror jag microsofts marknadsandelar kommer öka betydligt fortare.

Svårt att dra alla över en kant. Testa tex Nexus 7. Helt otroligt prisvärd enhet. Bra flyt är det också. Och ja, jag har använt de nya ipad också.

Min polare köpte en, och jag blev så imponerad att jag också skaffade en nyligen. För ca 1900 kr är det inte så mycket som kan konkurrera med det. Den har lite småsaker som är irriterande men det har alla produkter.

Och tillbaka till microsoft, man kan aldrig räkna ut ett företag av den kalibern.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snubben talar för ett företag som investerat i Windows 8, så det är inte förvånande att han säger att de kommer lyckas. Lite bättre tror jag säkert att det kan gå dock, för sämre kan det väl knappast bli.

Men de investerar inte i något som de inte ser en framtid i eller tycker är skit.
Vart vill du komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men de investerar inte i något som de inte ser en framtid i eller tycker är skit.
Vart vill du komma?

Jag vill ha sagt att det knappast är förvånande att de är optimistiska om en produkt de investerat i. Det är inte ofta det händer att de är kritiska, och därför är nyheten lite "meh", om du förstår vad jag menar. Det är lite samma sak som att fråga Steve Balmer om han tror att Microsoft kommer lyckas med Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Skulle också föredra en x86-baserad Win8 platta över iPad/Android om det inte var för
1. Upplösningen på skärmen. 1366x768 fungerar helt enkelt inte 2013, inte när konkurrenterna använder 1920x1200, 2048x1536 eller 2560x1600.
2. CPU-kraften. Atom klarade sig bra mot tidigare 4-kärninga Cortex A9 plattorn, men den hänger inte riktigt med den generation plattor som nu är på väg ut med Snapdragon 600/800 och eventuellt Cortex A15.

Priset ser jag som ett mindre problem om man hade kunnat matcha 1. och 2. Men idag försöker man ta samma pris för WinRT/Win8 plattorn med förra årets HW som Apple och Android-tillverkarna tar för sina plattor som innehåller det senaste.

Tyvärr kanske detta mer visar att Microsoft helt enkelt inte riktigt klarar av att hantera det utvecklingstempo som Apple och Google håller. Samma sak gäller ju WP8, de SoC som t.ex. Lumia 920 innehåller är ju samma SoC som Androider från våren 2012 innehöll...

Jag hoppas du skämtar nu. Atom processorerna är mycket kraftigare än A9 SoCerna. Dessutom släpper ju intel en quadcore atom mot slutet av året vilket definitivt knäcker alla mobila SoCer där ute vad gäller CPU kraft.
Något de däremot ligger i lä i är grafikprestanda. Något som de också sägs förbättras ordentligt i den nya quadcore atomen.

Vad gäller skärmen håller jag dock helt med dig, och de behöver definitivt mer grafik kraft också!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon4992:

wut? Är det så låg upplösning på alla win8 plattor? Stämmer det verkligen?

För alla Windows-plattor som kör ARM eller Atom så är det tyvärr så illa. Visst finns Surface Pro som har 1920x1080 skärm, men den har ju en liten annan prislapp. Skulle säga att Surface Pro inte riktigt är samma typ av produkt p.g.a. att den är typ 5-10 gånger snabbare men också rejält mycket dyrare.

Skrivet av anon56869:

Jag hoppas du skämtar nu. Atom processorerna är mycket kraftigare än A9 SoCerna. Dessutom släpper ju intel en quadcore atom mot slutet av året vilket definitivt knäcker alla mobila SoCer där ute vad gäller CPU kraft.
Något de däremot ligger i lä i är grafikprestanda. Något som de också sägs förbättras ordentligt i den nya quadcore atomen.

Vad gäller skärmen håller jag dock helt med dig, och de behöver definitivt mer grafik kraft också!

Var ju precis det jag skrev, Atom kan definitivt matcha och i de flesta fall överträffa prestandan på även 4-kärniga Cortex A9. Problemet är att vi nu börjar se nästa våg av plattor med 2:a och 3:e generationes "Krait" (Snapdragon 600 som har Krait 300 resp Snapdragon 800 som har Krait 400). Möjligen kan Atom klara sig någorlunda mot Krait 300, men den kommer knappast rå på Krait 400. Är helt övertygad om att den Atom som släpps i slutet av året inte kommer ha något problem att slå vare sig Krait 400 eller Cortex A15, men vad ska man bygga produkter på tills dess?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle också föredra en x86-baserad Win8 platta över iPad/Android om det inte var för
1. Upplösningen på skärmen. 1366x768 fungerar helt enkelt inte 2013, inte när konkurrenterna använder 1920x1200, 2048x1536 eller 2560x1600.

Upplösningen handlar väl ändå om hårdvaran, dvs att Atom-grafikkretsen inte klarat så höga upplösningar? Och det är väl precis detta som Intel adresserar i nya versionen av Atom? Surface Pro som kör Core i5 har ju upplösningen 1920x1080 exempelvis.

Skrivet av Yoshman:

Priset ser jag som ett mindre problem om man hade kunnat matcha 1. och 2. Men idag försöker man ta samma pris för WinRT/Win8 plattorn med förra årets HW som Apple och Android-tillverkarna tar för sina plattor som innehåller det senaste.

Det konstiga är ju att exempelvis Samsung säljer en 10" Android platta för 3000kr, men motsvarande med Windows RT kostar 6000kr. Hur kommer detta sig? Någon som är förvånad att Android säljer bättre då?

Skrivet av Yoshman:

Tyvärr kanske detta mer visar att Microsoft helt enkelt inte riktigt klarar av att hantera det utvecklingstempo som Apple och Google håller. Samma sak gäller ju WP8, de SoC som t.ex. Lumia 920 innehåller är ju samma SoC som Androider från våren 2012 innehöll...

Vad gäller surfplattorna så finns det väl inte så många plattor från Apple/Google som slår hårdvaran eller hårdvarustödet i Surface Pro och Windows 8?
För telefoner kan man konstatera att det inte spelar någon roll att Android kör Quad Core, för vilken Windows Phone som helst flyter ändå bättre.

Permalänk
Medlem

Det intressanta på marknaden idag är ju hur Android sakta men säkert vandrar över mot att vara mer och mer laptop-aktigt. För det första finns det snart en riktigt attraktiv x86 SoC för Android att använda nämligen Bay Trail. Dessutom har även Intel pekat mot en utveckling åt det hållet. Sist men inte minst måste man tänkta på Chrome OS och dess färdriktning. Enligt Elgiganten tog Chrome OS laptops hela 15-20% av laptopförsäljningen under den månad man introducerade Chrome OS laptops. En annan intressant grej är Googles hierarki, nu ansvarar en enda person över både Android och Chrome (+ apps + Chrome OS). Sist men inte minst så skulle bara en sammanslagning av Chrome Web Store och Google Play slå enormt hårt. Böcker, musik, appar, teman, filmer, allt i Chrome och Chrome OS.

Dagen då Android och Chrome börjar smälta ihop kommer det bli svårt för Microsoft att väcka någon större uppmärksamhet. Fast man kan ju alltid hoppas Microsoft börjar slå konkurrensmässiga saker.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Klart att dom kommer att springa ifatt, frågan är bara när. Men jag är helt övertygad att dom kommer att göra det.

Windows 8/det nya Windows är så pass nytt, att det kommer att ta några år innan det tar fyr.
Det tog några år, både för Apple & Android med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det konstiga är ju att exempelvis Samsung säljer en 10" Android platta för 3000kr, men motsvarande med Windows RT kostar 6000kr. Hur kommer detta sig? Någon som är förvånad att Android säljer bättre då?

Vad gäller surfplattorna så finns det väl inte så många plattor från Apple/Google som slår hårdvaran eller hårdvarustödet i Surface Pro och Windows 8?
För telefoner kan man konstatera att det inte spelar någon roll att Android kör Quad Core, för vilken Windows Phone som helst flyter ändå bättre.

Microsoft har licenseavgift, vilket betyder att om Samsung anser att Windows RT tablets inte kommer ha enorm efterfrågan så tillverkas färre. Detta trissar upp priserna. Till skillnad från Windows RT har Android inga avgifter till sig (förutom utvecklingkostanderna för diverse saker) och man vet hur efterfrågan är - tried and true.

Visst flyter Windows Phone på bra. Men det gör även Android. Sedan finns det fördelar hos Android som plattform, till exempel apputbudet, mängden sätt du kan förändra upplevelsen. Detta verkar ju helt klart sälja bra.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag hoppas du skämtar nu. Atom processorerna är mycket kraftigare än A9 SoCerna. Dessutom släpper ju intel en quadcore atom mot slutet av året vilket definitivt knäcker alla mobila SoCer där ute vad gäller CPU kraft.
Något de däremot ligger i lä i är grafikprestanda. Något som de också sägs förbättras ordentligt i den nya quadcore atomen.

Vad gäller skärmen håller jag dock helt med dig, och de behöver definitivt mer grafik kraft också!

Prestanda hit och prestanda dit. Vad folk glömmer prata om är hur mycket strömmen SoC:en drar under belastning.

Hade Intel velat slå sönder och samman allt vad ARM äger och har i form av ren och skär prestanda hade de gjort det. Intel allra största problem är att göra x86 till en mindre komplex (och därmed mer strömeffektiv) än vad den är nu. Därför kan man säga att ARM och x86 kommer att konvergera över tid i form av prestanda/strömförbrukning.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den där Wong verkar vara en hyvens kille. Nej men jag tror att han har rätt, Microsoft är på uppgång nu det är bara att kolla aktien sedan Windows 8 släpptes.

http://cdn-static.zdnet.com/i/r/story/70/00/014556/msft-aapl-...

Källa: http://www.zdnet.com/apple-versus-microsoft-the-ticker-tape-t...

Apple aktiens nedgång har inget med Microsoft att göra. En orsak är bland annat att Apples VD Tim Cook inte presenterat någon "revolutionernade" produkt, såsom Steve Jobs gjorde ett par gånger. Detta och minskande vinst/omsättning har även gjort att investerare tvekar inför Apple.

Microsoft aktien har en tendens att stiga var tredje år - till följd av Windows release:er.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Microsoft har licenseavgift, vilket betyder att om Samsung anser att Windows RT tablets inte kommer ha enorm efterfrågan så tillverkas färre. Detta trissar upp priserna. Till skillnad från Windows RT har Android inga avgifter till sig (förutom utvecklingkostanderna för diverse saker) och man vet hur efterfrågan är - tried and true.

En tillverkare betalar nog inte mer än 200-300kr för en Windowslicens, så det kan omöjligen förklara skillnaden mellan 3000kr för Android och 6000kr för Windows. Sedan kan Samsung använda i princip samma hårdvara för de båda plattorna, så det borde inte vara nämnvärt dyrare utvecklingskostnader heller.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör uppenbarligen den lilla skaran som tycker Microsoft är helt rätt ute, både med Windows Phone och Windows 8. Microsoft har alltid traditionellt känts som de inte vunnit på att produkterna hållit en viss kvalitet, utan bara på det momentum de haft av sin överväldigande marknadsandel. Numera tycker jag dock dom har prickat rätt flera gånger på raken. Snabba, snygga, nytänkande produkter istället för sega, fula och buggiga produkter.

Jag har en Nokia Lumia 800 (hade uppgraderat till 920 om jag inte redan var så nöjd med 800:an), en Surface Pro, Windows 8 på min stationära hemma (med touch-screen, även om den även funkar bra med musen)...

... men jag är uppenbarligen i minoritet. Synd.

Permalänk
Medlem

Hm... Att räkna ut Microsoft innan striden är slut är inte bara fel men ochså dumt, själv så tror jag att om MS tar tag i den biten de missat mest i dvs PR så kan de ta stormkliv framåt.

Är själv en allätare när det kommer till OS och ser styrkor och svagheter med dem alla och när det kommer till MS så är ju deras styrka deras kapital och redan befintliga kunder som med rätt reklam skulle kunna ledas in i fållan och bli pad-kunder. De borde enligt min åsikt synas mer och profilera sig mot den unga delen av potentiella kunder efter som det är där köpkraft och impulsköp finns.

Vilken platta eller OS som är bäst är inte relevant då vi pratar marknadsföring och andelar, många andra faktorer är viktigare för många kunder såsom tillgänglighet och pris tillsammans med en hypad PR kampanj som aldrig tar slut...en inlåsning är aldrig fel om man har något unikt som folk vill ha.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnny:

Hm... Att räkna ut Microsoft innan striden är slut är inte bara fel men ochså dumt, själv så tror jag att om MS tar tag i den biten de missat mest i dvs PR så kan de ta stormkliv framåt.

I så fall menar du troligen utformningen av PR och inte mängden, eller hur? Microsoft har satsar oerhörda summor på reklam. I vinter var de flesta större städer i Sverige "nerlusade" med reklam på gatorna, i affärer och andra inslag.

Det som jag dock mest märkt är att under samma tid har Samsung smugit upp och har inte sällan samma typ av exponering som Apple i butiker. På något sätt är det svårt att skapa något hippt kring MS varumärke. Om jag kommer på hur det skeppet ska vändas säger jag inget förrän MS skickat en fet check som tack!

Permalänk
Medlem

@Kim Tjik
Precis, MS har missat målet med sin reklam och behöver antingen en ny lagledare eller ett nytt *tänk*, som det är nu visar de bara att här är vi med en ny produkt utan att visa vilka de riktar sig till. MS är som en långtradare när de borde vara som flera ferraris och synas där de ska synas och göra det med stil och inte som ett stelt mossigt företag.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Hedersmedlem

@johnny
MS lyckades ju i alla fall visa att barn kan ha riktigt kul med en Windows tablet. MS Paint is da shit!

MS hade även en annan reklmafilm för Windows Phone 8 som krävde att du verkligen kollade till slutet för annars såg du bara Samsung och Apple telefoner. MS försöker så det knakar men krånglar ibland till sina reklamfilmer något så fruktansvärt, att jag i alla fall väntar på ett avslutande jättefrågetecken på skärmen.

Permalänk
Medlem

Barn i all ära men tonåringar IS DA SHIT! när det kommer till att kränga mer en 2 plattor i veckan

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

En tillverkare betalar nog inte mer än 200-300kr för en Windowslicens, så det kan omöjligen förklara skillnaden mellan 3000kr för Android och 6000kr för Windows. Sedan kan Samsung använda i princip samma hårdvara för de båda plattorna, så det borde inte vara nämnvärt dyrare utvecklingskostnader heller.

Kan de använda samma hårdvara eller gör de inte det? Om de använder samma hårdvara så kan förklarar det uppenbarligen inte prisskillnaden. Men skulle det vara annorlunda hårdvara, producerad i mindre skala så kan detta vara en bidragande orsak. Sedan bör det ju finnas någon annan sak vi missat.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av anon4992:

wut? Är det så låg upplösning på alla win8 plattor? Stämmer det verkligen?

Nej, inte om han pratar om x86. Surface pro har 1920x1080px. De är Surface RT (som någon skrev ovan), och den kör Windows (8) RT. Angående Surface RT kan jag hålla med om att de är lite snålt att bara punga ut 1366x768px, men i egen erfarenhet (från någon som då inte är så pixelkåt) så funkar det faktiskt fint. Så länge jag håller den på normalt avstånd (30+ cm) så ser det prima ut. Som sagt, detta är en högst personlig åsikt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Nä, det tåget har seglat.

Microsoft kommer inte att gå under, deras office och entertainment-divisioner går skitbra, men windows på mobila plattformar kommer inte att komma ikapp Google eller ens Apple.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Jag tror nog dem kan komma ikapp. Dem personer jag träffat som kör med windowsbaserat OS på telefonen verkar väldigt nöjda så varför inte?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Jag tror nog dem kan komma ikapp. Dem personer jag träffat som kör med windowsbaserat OS på telefonen verkar väldigt nöjda så varför inte?

Min mor är en av dessa (lumia 610). Dem är väldigt enkla att förstå. Hon hade innan en äldre androidmobil som jag fick hjälpa henna att föra över bilder till datorn med ett flertal gånger innan hon lärde sig. Med windowsmobilen så installerade jag zune och visade hur det funkade. Hon har hittills aldrig frågat om hjälp (köpt dec 2012). Hon kopplar in telefonen och zune startar, hon klickar lite och allt är överfört.

Har även ett fåtal vänner som skaffat windows phone och dem verkar nöjda med att telefonen alltid funkar för deras ändamål. Har alltid hört hur det är med de apparna som glänser med deras frånvaro.

Min syster fick en LG LP 700(android) som slöas ner ganska mycket av alla appar hon har igång samtidigt. Vilket inte verkar vara saken med windows phone. Kan dock vara pågrund av brist på appar och att min systers androidtelefon inte är speciellt bra hårdvarumässigt.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Svårt läge, jag personligen lägger allt på ett kort, kör jag Android i telefonen så kör jag Android i plattan, och jag kan tänka mig att läget är detsamma för apple-anhängarna. Det blir jobbigt att ha en uppsättning appar på den ena enheten och en annan på den andra, tråkigt för Microsoft och Nokia då endast ett fåtal vill ta risken att testa nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com