Permalänk
Medlem

Extern vattenkylning till ett Lian li pc-q11

Framför film och spelsoffan finns ingen plats för en djup tv-bänk.
Därför tänker jag bygga en enkel hylla med två hyllplan som endast är 28cm djupa.

Kylningen till datorn kommer att vara extern vattenkylning och består av:

2st Alphacool NexXxoS UT60 FC 420
12st 140mm Fractal Design silent series 9dBa 600rpm
24st Phobya shroud gummi 7mm
4st Radiator stöd från Phobya.

De två radiatorpaketen hänger jag under det undre hyllplanet bredvid varandra.
Sedan drar jag slang upp genom hyllplanet till chassiet. Chassiet är endast 25cm djupt.

Ikväll skruvade jag ihop radiatorerna med fläktar, shrouds och radiatorstöd.
47cm breda, 15cm djupa och 17cm höga och dryga 3kg tunga per paket

Radiatorpaketen ska kyla en Intel 2500k och ett GTX670.
Jag räknar med att 12st 600varvs fläktar ska klara kyla detta gott och väl.
Eventuellt sätter jag resistorer till fläktarna och drar ner dom till 7 volt.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk

Skall följas med spänning! Jag gillar idén med en skräddarsydd lösning, de är alltid roligast och blir mest uppfinningsrika

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Avstängd

God macka i bakgrunden...

Permalänk

Kul projekt, kommer följas!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Den blivande hyllan är ännu inte byggd. Virket ligger på tork.
Men jag provmonterade ena kylpaketet bara för att se ungefär hur det kommer att se ut.

Akvariet är ett Dymax IQ3 på 7 liter och kommer att fungera som reservoar.
Akvariet ska förberedas med hål i botten så att slangar kan dras och lite inredning med en sten eller två och en plastblomma. I

Googla gärna på Dymax IQ3 eller IQ5. Små akvarier i akrylplast med dold pump och stort filter i bakkant.
Perfekt som reservoar!
Om man sedan gör iskuber av avjoniersat vatten och kastar i akvariet så kyler isvattnet datorn och sommartid sprider radiatorerna skön sval luft i rummet

Det gamla chassiet ska bort och en ny bättre begagnad tv ska införskaffas.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem lite mer produkter till mitt projekt.

2st Phobya 3pin to 6x3pin adapter vilket innebär att jag kan provköra kylpaketen och lyssna om det är nödvändigt att ta ner fläktarna till 7 volt. Vi får se vad fläktarna på 12 volt ger i temperatur och decibel.

Jag fick även hem genomföringarna till akvariet/reservoaren med invändig G 1/4 gänga, så nu kan börja borra, limma och trycktesta.

Här är de två pumparna som jag tänkte använda. Dom kör endast på 2-4 watt och är riktigt tysta.
Jag hoppas att 2 stycken i serie ska orka med kylpaketen, akvarium, cpu-block och gpu-block. Om inte så kopplar jag på en till.

http://i1251.photobucket.com/albums/hh553/f1lth9/DSC_0193.jpg

Det var någon som PM:ade om radiatorstöden så jag lägger upp en bild på dom också.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Idag har jag klämt och känt lite på Lian Li pc-q11 och testkört kylpaketen på 12 volt.

Båda chassisidorna lossas med 8 skruvar vardera. Litet och pillrigt.

Nätdelen ställs på högkant "ovanpå/ovanför" moderkoret och lämnar inte mycket utrymme för cpu-kylare.
Då jag bara ska testköra kylpaketen orkade jag inte börja byta kylare, därav nätdelens placering.

Cpu-kylaren fick sig en omgång med dremeln innan den installerades.

1x3pin till 6x3pin kabeln döljs bra mellan radiator och benen.

Och en bild med kylpaketen i drift. Dom låter väldigt lite, men ändå så känner man att dom flyttar en hel del luft.
Jag måste dock inhandla ett GTX 670 med referensdesignen, dess kretskort är endast 17cm långt och passar bra i detta chassi som är 24cm djupt tror jag.

Men ännu saknas det många vattenkylningskomponenter. Jag behöver ett vattenblock till GTX670, cpu-block, slangar och anslutningar.

I helgen tänkte jag börja förbereda akvariet med genomföringar i botten.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Provborrar i en bit akryl.
Det gick över förväntan. Körde direkt med 19,5mm borren på lägsta hastigheten utan kylning.
Snygga hål utan sprickor.

Nu kollar jag med er. Har ni några förslag på hur in och ut-blås ska borras i akvariet?

Det sitter ett inbyggt filter i bakkant som kan vara bra att ha när jag ska ha iskuber i akvariet.
Det är en filterkammare med insug högst upp till vänster i akvariet och ett utblås högst upp till vänster.

Vad tror ni?

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tag på en akvariebakgrund. Det verkar som att den är gjord av typ fogskum och sedan målad.
Den har diverse borrhål i sig men tillräckligt mycket är orört så att det ska passa i min blivande reservioar.

Tanken är att skära till en "bergvägg" och fästa den i långt bak i reservoaren.
Bakom "bergväggen" kommer inblåset sitta. Vattnet stiger tills det når toppen på "bergsväggen" och rinner sedan ner över den. Skulle det bli så att detta vattenfall bara blir störande så är det enkelt att höja vattennivån i reservoaren så slipper jag vattenfallet.

På botten av reservoaren sätter jag en sten, ursågat från akvariebakgrunden.
Under stenen sitter ett filter och utblåset. Vattnet måste alltså passera filtret innan det släpps ut i loopen.

Med lite tur hinner jag såga till och fästa detta i helgen.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Stannade kvar på jobbet idag och sågade till bakgrunden samt borrade in och utblås.

In och utblås.

Insug.

Insuget döljs här av bakgrunden som vattnet ska rinna ned för.
På botten ser ni utblåset.

På botten ligger "stenen" som döljer filtermaterial och utblås.

Filtermaterial.

Undersidan med genomföringar monterade. Ni ser att under stenen finns plats för filtermaterial.

Nu närmast ska jag lägga bakkgrunden och stenen i blöt med lite klorin för att lösa upp gamla alger.
Sen ska jag silikona fast bakgrunden och även täta genomföringarna med silikon.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Klorin fick jag inte tag på, så det fick bli en motsvarighet till det som också innehåller väteperoxid.
Väteperoxiden löser upp organiska material och det är den egenskapen jag vill åt.

Här har jag blandat 1 dl javex och 15 dl vatten.
En spillbit från bakgrunden får ligga i blöt i blandningen över natten.
Förhoppningsvis löses inte färgen upp också.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på klorin. En provbit av bakgrund har legat i blöt snart en vecka men det biter inte på algerna.
Jag ska öka på koncentrationen och försöka igen.

Ikväll har jag silikonat fast genomföringarna. Det är ett dygns torktid och imorgon tänkte jag provköra med en pump.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Sängen får vänta. Måste provköra mitt nya pyttelilla gtx 670.

Det är ett ASUS GeForce GTX 670 2GB DDR5 2xDVI/HDMI/DisplayPort Direct och mäter endast 17cm på längden.

Nätagg och hårddiskar får ligga ovanpå burken tills jag kopplat in vattenkylningen.
Ett Corsair ax 750 och en Intel 520 120GB ssd samt en seagate 5400rpm 500GB.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk

Vad gäller algerna så kanske det kan gå med sån mossborttagare man har i trädgården? Ska höra med farsan om han har något tips då han är akvarienisse ocksp:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Har du bara testat varmt vatten och en grövre borste för att få bort algerna?
dra på varmt vatten, låt dra en stund och sen gå på med borste, repetera om det behövs

Permalänk
Medlem

Fredrikstorm >>>> kolla med farsgubben så hör du av dig sen.

Davos04 >>>> jag har inte testat med vatten. Ikväll ska jag kolla om den högre koncentrationenbitit. Om inte så ska jag prova med vatten.

Provkörrning av vattenfallsidén ikväll. Bildrepotage kommer.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Nice ! Kommer garanterat att följas, Akvarienörd som man är

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Gillas, har ett sådant litet chassi på kontoret och modellen mindre vid TV:n =D har tryckt in en 140rad och pump/Rescombo i 5,25"an. det blev så litet och tyst att man undrar om det är igång xD. Pico PSU, m-itx MB, i5a/i7a CPU:er utan dedikeradGPU, random 4/8GB RAM, 120/240GB SSD och 1TB/2TB HDD. Dessa två små kuber rullar på bra och gör vad de ska ( har ett till litet lian-li Chassi med ett asrock em350m1/usb3 som Emulator/småspels Burk med)

kommer att följa detta mysiga lilla bygge med stora ögon hehe din ide med mini Akvariet är super, många tummen upp

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Följs! Mycket intressant, du skulle bara haft passiva radiatorer också så hade det varit fulländat.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Barnen ligger och sover och jag borde klippa gräsmattan eller plocka undan på gården.

Men en pump och ett akvarium måste provköras så sysslorna får vänta

hag.com >>>> Jag tänkte faktiskt provköra dom passisvt när man inte spelar. Tester kommer när allt är färdigt.

Fitting från EK monterade på akvariet och pumpen.

En flaska avjoniserat vatten, som tyvärr inte räckte till för testet, så jag fick späda med kranvatten.

ta da...

Som ni ser så blir vattennivån i bakkant ganska hög. Om detta blir ett problem så tänkte jag borra fler hål.
sedan ska bakgrunden på plats som är något lägre än bakkanten så det borde funka så här.
Bakgrunden kommer alltså silikonas mot sidorna så att vattnet måste rinna ned för bakgrunden.

Det var allt för ikväll.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Skrivet av f1lth:

Fredrikstorm >>>> kolla med farsgubben så hör du av dig sen.

Davos04 >>>> jag har inte testat med vatten. Ikväll ska jag kolla om den högre koncentrationenbitit. Om inte så ska jag prova med vatten.

Provkörrning av vattenfallsidén ikväll. Bildrepotage kommer.

Farsan sa bara klorin, varmt vatten och tandborste. Så skrubba på bara och öka koncentrationen av medlet du hade

Ser fram emot bilderna på vattenfall, samt få veta hur mycket det lät

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Fredrikstorm >>> det porlande vattnet lät förståss men pumpen lät väldigt, till och med på max. Tackar så mycket för tipsen!!!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant projekt att följa.
Det jag undrar är om du inte tagit i lite väl mycket när det gäller systemets kapacitet?
Visst var det en 2500k och ett gtx670 som skulle kylas? Eller har jag missat någon fet hårdvara längre upp i tråden?

Jag kör själv med en EK 360 rad och tre usla fläktar som utan problem kyler en FX8120 och ett gammalt HD5850

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Väldigt intressant projekt att följa.
Det jag undrar är om du inte tagit i lite väl mycket när det gäller systemets kapacitet?
Visst var det en 2500k och ett gtx670 som skulle kylas? Eller har jag missat någon fet hårdvara längre upp i tråden?

Jag kör själv med en EK 360 rad och tre usla fläktar som utan problem kyler en FX8120 och ett gammalt HD5850

Haha ja du har nog rätt. Tanken med dubbla 420 radiatorer var att det förhoppningsvis kommer kräva mindre luft som flyttas, därav 600rpm fläktarna. Med bra vattenblock och lite tur med appliceringen av kylpastan så kanskee jag kan stänga av fläktarna när jag surfar och ser film.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Vatten är alltid kul, speciellt när det är lite annorlunda. Du skulle behöva en bra fläktkontroll till den där setupen, större delen av tiden kan nog fläktarna stå stilla.

Permalänk

Kan ingenting om vattenkylning men borde det inte fungera bättre om värmen går nerifrån och upp istället för sida till sida som du ska ha det?
Kanske placera fläktarna på baksidan av akvariet?

Placerat in en fogger+floater hade varit coolt att ha i "akvariet". De slår sönder vattenpartiklarna och bildar dimma.

Permalänk
Medlem

Jocke >>>> ja, jag behöver nog en fläktcontroller... Några förslag?

Hoggaforfan >>>> en fogger hade lätt varit häftigt. Men akvariet är bara på 7 liter. Hur mycket låter en fogger? Finns det små som skulle passa till detta?

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Jo fogger finns små till skålar och annat , de låter ju lite. inte mer än resten av pumparna tror jag dock. Sen lär du ju måsta fylla på vatten oftare om du har en sån igång

Permalänk
Skrivet av f1lth:

Jocke >>>> ja, jag behöver nog en fläktcontroller... Några förslag?

Hoggaforfan >>>> en fogger hade lätt varit häftigt. Men akvariet är bara på 7 liter. Hur mycket låter en fogger? Finns det små som skulle passa till detta?

Fläktkontroller: Zalman Fanmate 2

Exo-terras lilla fogger låter ingenting, eller i alla fall inte vad vi kan höra.
http://www.exo-terra.com/download/high_res/products/images/PT...
Det är den enda jag har erfarenhet av men misstänker att alla fungerar med ultraljud så inget vi hör.

Permalänk
Medlem

hoggaforfan >>>> Blev lite sugen på en fogger faktiskt. Ska kika lite på deras minsta fogger...

davos04 >>>> Att behöva fylla på vatten gör ingenting. Kommer att behöva tömma ur vatten när jag fyller på med isbitar för att överklocka eller kyla rummet

Efter snart två dygn i drift törs jag konstatera att akvariet är tätt.

Ikväll tänkte jag göra som fredrikstorm föeslog och köra med varmt vatten, klorin och tandborste på bakgrunden.

Förhoppningsvis går det så pass bra att jag kan silikona fast bakgrunden ikväll.

Postar en bild på akvariet med filter och en bild på labbet/förrådet

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"