RMA Corsair RAM - Frågor kring frakt

Permalänk
Medlem

RMA Corsair RAM - Frågor kring frakt

Hej,
Har ett par stickor som jag ska RMA:a till Corsair men är lite osäker hur detta ska postas. Har inte RMA:t produkter förut direkt till tillverkaren så är lite grön hur hela processen funkar så detta är kanske en dum fråga, men here we go;

Se det fetstilta nedan:
###############################
Corsair BV
Attn: Returns Department
Veluwezoom 50, 1327 AH
Almere, The Netherlands
RMA# XXXXXXX Case #XXXXXXX

Your RMA# is XXXXXXX
---------------------------
Carefully read and follow the Corsair Product Return Instructions below to ensure the returned package is accepted by Corsair. Poorly packaged, damaged packaging or insufficient package labeling may result in the returned package being refused and returned to the sender at the sender’s expense.

Package Labeling:

Your RMA# & Return address must be clearly marked on the outside of the returning package.
Print this page and use the top half (fold or cut at the bold black line) as the return address label by securely taping to the outside of the returning package.

Packaging Instructions:

DO NOT return any Corsair product in a standard mailing envelope.
Proper return packaging includes either a padded envelope sufficient to support the product size and weight or a standard shipping box with stuffing to minimize movement during transit.

Shipping Carrier:

The consumer is responsible for return freight costs to Corsair. We recommend shipping your product with a carrier who provides tracking and insurance options. Corsair is not liable for lost or stolen packages.

Corsair Replacement Comment:

Upon receipt, Corsair will verify that the contents of the package match with your original RMA Request and either process your replacement order or notify you of any receipt discrepancy which will affect your replacement order. Allow up to 48 hrs for this process.
Your replacement order will be shipped via UPS services.
###############################

Funkar det att skicka stickorna med Posten eller måste detta ske via någon annan firma? Ifall posten funkar är det några speciella "extra"tjänster jag måste lägga till från posten för att det inte ska bli problem, om jag tolkar det rätt så kräver inte Corsair trackingnumret utan det är mer för mig ifall jag vill hålla koll på paketet?

Något annat jag bör tänka på innan jag skickar paketet till Holland?

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera posten, har för mig att deras tracking tar stop så fort paketet kommer utanför sveriges gränser. Kolla istället priser och så med UPS osv.

Permalänk
Medlem

Onödigt att slösa pengar på UPS, skicka minnena som vanligt brev (men väl förpackade). Då är det förstås ditt problem om brevet försvinner men Corsair bryr sig inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Onödigt att slösa pengar på UPS, skicka minnena som vanligt brev (men väl förpackade). Då är det förstås ditt problem om brevet försvinner men Corsair bryr sig inte.

Det låter ju väldigt säkert och bra, nu vet jag inte vad det är för prisklass på ts ram minnen men posten är både dåliga, långsamma och dyra.

Det är inte allt för dyrt att skicka med annan leverantör samtidigt som man får tracking så man vet att grejorna har kommit fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

En jädrans massa text om RMA

Rekommenderar att du skickar som "Rek utrikes" (då får du kolli på det).
Kostar dig från 88 kr att skicka minnesstickorna till Nederländerna, då jag gissar på att det väger ca 100 g och är ungefär 20 x 30 x 2 cm stort "paket".

UPS, DHL etc kostar skjortan att använda sig utav och används enbart av stora paket till utlandet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

När jag skickat minnen på RMA till Corsair har jag skickat med REK. Då får man spårning och försäkring på upp till 500 eller 10000 beroende på hur mycket man betalar.

Enligt postens onlineguide kostar det 112:- att skicka brev upp till 250gr med REK 500 eller 142:- för REK 10000.
För brev 250-500gr kostar det 144:- respektive 174:-

Observera att detta är priser om du köper frakten online.

Är det minnen med värde mindre än 3-400:- hade jag bara chansat på vanligt brev utan REK.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, blir nog posten via ett vanligt ordentligt vadderat kuvert utan REK då det är inga highend minnen precis..

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.