Fråga angående installation av Ubuntu

Permalänk

Fråga angående installation av Ubuntu

Jag har en snabb (och kanske lite dum) fråga, när man installerar Ubuntu vid sidan av windows, hur stor är riskern att något går snett och windows partionen skadas? Och går det att komma åt filer jag har sparat i windows (t.ex. dokument)?

Tack för svar!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Allting kan alltid gå snett :).
Men det är oftast inga problem, du installerar Ubuntu från Windows.
http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer

OM det skulle skita sig så är det inga problem att plocka ut dokument osv. Men varför har du ingen backup? Vad gör du om din disk rasar?

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Allting kan alltid gå snett :).
Men det är oftast inga problem, du installerar Ubuntu från Windows.
http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer

OM det skulle skita sig så är det inga problem att plocka ut dokument osv. Men varför har du ingen backup? Vad gör du om din disk rasar?

Jag har mina dokument på HDDn (se sign) och windows på 128GB SSDn. Har ingen extra disk tyvärr att göra det på, har tänkt beställa en men har inte kommit till det än. Vad jag menade var att om windows partionen på SSDn rasade, skulle jag kunna komma åt grejorna på HDDn?
*Edit*
Kollade på länken, kommer datorn att ha igång windows och ubuntu samtidigt då? Anledningen till att jag installerar det är för att den använder mindre CPU, och är därför mer lämplig för mina prestanda tester, så jag vill inte ha windows igång i bakgrunden.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Precis, om Windows-installationen rasar kan du komma åt din saker genom att starta datorn med en Live-CD eller helt enkelt stoppa disken i en annan dator.

Nej Windows körs inte samtidigt som Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Precis, om Windows-installationen rasar kan du komma åt din saker genom att starta datorn med en Live-CD eller helt enkelt stoppa disken i en annan dator.

Nej Windows körs inte samtidigt som Ubuntu.

Tack för hjälpen, då sätter jag igång och installerar!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Precis, om Windows-installationen rasar kan du komma åt din saker genom att starta datorn med en Live-CD eller helt enkelt stoppa disken i en annan dator.

Nej Windows körs inte samtidigt som Ubuntu.

Har precis installerat och förskt starta Ubuntu, men av någon anledning så fryser det sig när jag väljer Ubuntu i uppstarts menyn. Den laddar Ubuntu och jag kan se default backgrunden, men när jag rör musen så händer inget, med undantag var 10 sekund när den rör sig ca 30 pixlar. När jag trycker för att stänga av (på chassit, kan inte komma till den i Ubuntu), så får jag upp
"GPU lockup
updating playlist...
update failed"
Har försökt ett par gånger, samma resultat varje gång. Vad kan det bero på?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielmw2:

Har försökt ett par gånger, samma resultat varje gång. Vad kan det bero på?

Med tanke på att det står GPU lockup så kanske det kan vara grafikkortsdrivrutinerna som spökar?

Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Med tanke på att det står GPU lockup så kanske det kan vara grafikkortsdrivrutinerna som spökar?

Vad har du för grafikkort?

GTX 580*2 (se sign för full spec)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd

Nvidias egna propriertära drivrutiner är erkänt bra och bör funkar.

När man installerar så körs dock tredje-parts open source drivrutiner som standard istället. Dessa bör "funka" för grundläggande arbete, men erbjuder inte samma prestanda och inte lika beprövat som Nvidia's riktiga/officiella drivrutiner. Open source drivrutinerna har inte stöd för SLI.

Vilken Ubuntu kör du, 12.04 LTS eller 13.04?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nvidias egna propriertära drivrutiner är erkänt bra och bör funkar.

När man installerar så körs dock tredje-parts open source drivrutiner som standard istället. Dessa bör "funka" för grundläggande arbete, men erbjuder inte samma prestanda och inte lika beprövat som Nvidia's riktiga/officiella drivrutiner. Open source drivrutinerna har inte stöd för SLI.

Vilken Ubuntu kör du, 12.04 LTS eller 13.04?

12.04 LTS

Så du menar att jag bara behöver disable SLI?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

...Men det är oftast inga problem, du installerar Ubuntu från Windows.
http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer...

Måste erkänna att jag inte läst varje inlägg i den här tråden, men ville bara nämna en sak angående det här inlägget.

Installerar man det man finner här, så installerar man Ubuntu med hjälp av Wubi. Wubi är ett program som låter dig skapa en virtuell partition på vilken du installerar Ubuntu (tror jag i alla fall). Detta funkar skitbra, och är jätteenkelt (det ska mycket till för att något ska faila när du gör så här).

Dock är det så att om verkligen tänkt använda Ubuntu så borde du nog egentligen skapa en fysisk (inte virtuell) partition och installera Ubuntu vid sidan av Windows 8 med hjälp av GRUB 2.0.

För att göra detta vettigt tror jag det gäller att skaffa en LIVE-CD och i installationsguiden får du hjälp att skapa en partition på vilken du installerar Ubuntu. (Jag har dock inte installerat GRUB 2.0 EFTER att jag installerat windows, var försiktig!)

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Skrivet av Insufficient:

Måste erkänna att jag inte läst varje inlägg i den här tråden, men ville bara nämna en sak angående det här inlägget.

Installerar man det man finner här, så installerar man Ubuntu med hjälp av Wubi. Wubi är ett program som låter dig skapa en virtuell partition på vilken du installerar Ubuntu (tror jag i alla fall). Detta funkar skitbra, och är jätteenkelt (det ska mycket till för att något ska faila när du gör så här).

Dock är det så att om verkligen tänkt använda Ubuntu så borde du nog egentligen skapa en fysisk (inte virtuell) partition och installera Ubuntu vid sidan av Windows 8 med hjälp av GRUB 2.0.

För att göra detta vettigt tror jag det gäller att skaffa en LIVE-CD och i installationsguiden får du hjälp att skapa en partition på vilken du installerar Ubuntu. (Jag har dock inte installerat GRUB 2.0 EFTER att jag installerat windows, var försiktig!)

Tack för tipset, men just nu är problemet att Ubuntu låser sig såfort jag kommer till skrivbordet (direkt när jag startar upp med andra ord)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av danielmw2:

Tack för tipset, men just nu är problemet att Ubuntu låser sig såfort jag kommer till skrivbordet (direkt när jag startar upp med andra ord)

Är det så att det bootar, men precis när den visar skrivbordet blir det svart, och så försöker den igen, och igen?

I så fall, när du bootar datorn och kommer till listan där du kan välja på Windows 8 och Ubuntu, markera Ubuntu och tryck "e" (jag är osäker på vad det är, om det inte funkar så tror jag det står i menyn). Det du vill göra är nämnligen att lägga till en bootparameter. I stället för exempelvis GRUB_CMDLINE_LINUD_DEFAULT="quit splash" vill du nog ha
GRUB_CMDLINE_LINUD_DEFAULT="quit splash acpi=off". Pröva och se! (Annars kan lösningen vara att använda 12.04, eller kanske till och med 11.04, i stället. Av någon anledning stödjer inte de senare vissa grafikkort...)

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielmw2:

12.04 LTS

Så du menar att jag bara behöver disable SLI?

LTS körs oftare av företag.
Nördar tycker ibland det är tråkigt och kör senaste, 13.04.

Vet inte hur det funkar men SLI, men antar att har man två kort så körs använder drivrutinen bara ett, men det funkar ändå, tror jag, men kan vara så man måste slå av SLI, vet inte men antar att man inte behöver göra det.

http://nouveau.freedesktop.org/wiki/FeatureMatrix

Prova boota till "single user mode" eller någon recovery console, sen köra sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade så kanske du får någon grafikkortsdrivrutinsuppdatering.

Eller om du vill installera de proprietära drivrutinerna från terminalen;

sudo apt-get update && sudo apt-get install nvidia-current && sudo nvidia-xconfig

Skrivet av Insufficient:

Installerar man det man finner här, så installerar man Ubuntu med hjälp av Wubi. Wubi är ett program som låter dig skapa en virtuell partition på vilken du installerar Ubuntu (tror jag i alla fall). Detta funkar skitbra, och är jätteenkelt (det ska mycket till för att något ska faila när du gör så här).

Wubi finns i Ubuntu 12.04 LTS och 12.10. Notera dock att det inte längre finns i 13.04, då det var otestat i Windows 8, etc.

Permalänk
Medlem

Boota i felsäkert och skriv in "sudo jockey-text -e xorg:nvidia_current" i en terminal. Annars skulle jag rekomendera att du installerar Ubuntu 13.04 istället, nyare version har bättre hårdvaru stöd, och bättre allt faktiskt. Och håll dig borta från WUbi om det är det du har installerat med, undvik det som pesten, är bara problem. Gör en riktig installation det är enklare och går fortare hursomhellst.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.