svårt kan det vara att hitta jobb, behöver råd

Permalänk

svårt kan det vara att hitta jobb, behöver råd

Så svårt är det att hitta jobb för mig. Jag är så frustrerad med jobb sökandet att jag börjar bli depig snart. Jag har sökt jobb som programmerare inom Java och Android under ett år. Har varit på typ 5 intervjuer men har inte lyckats få jobbet. På intervjuerna pratar jag lugn utan att vara nervös och får intervjuaren att skratta i varje intervju. Jag är social som person vilket är en plus på intervjuer men det har inte fungerat för mig. Klasskamrater som hade mindre kunskap än jag har fått jobb alltså jag fattar ingenting. Har ni några tips när det gäller att söka jobb på nätet? Hur gör man? Hur gör man på ett fysiskt intervju? Jag studerade till programmerare för 2 år sen. Efter utbildningen jobbade jag 4 månader men blev arbetslös på grund av arbetsbrist och flyttade utomlands. Nu är jag tillbaka i Sverige och efter mer en ett år har inte kunnat få jobb. Jag har ett eget projekt som jag kan visa på ett intervju men det hjälper inte om jag inte ens kommer ditt. Hur ska jag göra för att locka intresse? Tack för er tid.

Permalänk
Medlem

Nu nämner "Jag har ett eget projekt som jag kan visa på ett intervju men det hjälper inte om jag inte ens kommer ditt.".

Har du inte möjlighet att visa upp detta projekt i själva jobbansökan? Det kanske vore något som kan få dem att lägga märke till dig.

Permalänk
Medlem

Sluta rösta på moderaterna? Nej men som nikkop sa lyft fram ditt egna projekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Sluta rösta på moderaterna? Nej men som nikkop sa lyft fram ditt egna projekt.

Biten av en sozze?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fixa ett ordentligt CV, stavar du som du gör här i ditt CV kan jag förstå att det kan vara svårt att få intervjuer.
Arbetsgivaren är inte din kompis, att få honom/henne att skratta är inte alltid positivt, att vara för social och skämtsam kan ge ett oprofessionellt intryck. Sen vet jag inte hur stor efterfrågan det finns för programmerare.
Framför allt, ge inte upp, fortsätt sök Lycka till.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

jag är väldigt social och trevlig, kan själv inte hitta jobb. så trött på att det monetära systemet är så pass skadat just nu att alla runt om i världen har svårt att hitta jobb nu.

De första som behövs göra i sverige e främja företag att anställa, men också att sluta me de här kompis systemet med anställning (din polare ger dig foten i dörren till ett jobb, alternativt familjen). Nu håller alla så hårt i pengarna att de befintliga anställda ska göra 2-3 gånger så mycket arbete. jag själv föll offer för det på mitt jobb, gjorde redan hur mycket som helst men ändå skulle jag göra mer för samma lön, något jag bestred. men de flytta inte på sig så jag kicken, iaf med hedern i behåll.

Det är sjukt tråkigt att ha dåligt med pengar och det är sjukt tråkigt att en "kameleont" som mig inte kan hitta jobb oavsett vilket fält jag söker (allt ifrån kassör på ica till personlig assistent).

Börjar ge upp snart och funderar på att flytta tillbaks till usa och gå med i armén.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Är alltid positivt att ha din kod på GitHub så de kan se koden till sakerna du gjort. Bara att lämna en länk på ditt CV.

Permalänk
Medlem

Gör som jag, starta eget

Permalänk
Medlem

Ett bra och välskrivet CV är självklart viktigt. Låt andra titta på det och ge kritik. Kanske kan du länka till dina projekt eller din hemsida på CV:t?
För att öht få komma på intervju så är det viktigt att du skriver ett bra personligt brev som är skrivet just för det företaget och tjänsten du ansöker för tillfället.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayalive:

Så svårt är det att hitta jobb för mig. Jag är så frustrerad med jobb sökandet att jag börjar bli depig snart. Jag har sökt jobb som programmerare inom Java och Android under ett år. Har varit på typ 5 intervjuer men har inte lyckats få jobbet. På intervjuerna pratar jag lugn utan att vara nervös och får intervjuaren att skratta i varje intervju. Jag är social som person vilket är en plus på intervjuer men det har inte fungerat för mig. Klasskamrater som hade mindre kunskap än jag har fått jobb alltså jag fattar ingenting. Har ni några tips när det gäller att söka jobb på nätet? Hur gör man? Hur gör man på ett fysiskt intervju? Jag studerade till programmerare för 2 år sen. Efter utbildningen jobbade jag 4 månader men blev arbetslös på grund av arbetsbrist och flyttade utomlands. Nu är jag tillbaka i Sverige och efter mer en ett år har inte kunnat få jobb. Jag har ett eget projekt som jag kan visa på ett intervju men det hjälper inte om jag inte ens kommer ditt. Hur ska jag göra för att locka intresse? Tack för er tid.

Om du varit på 5 intervjuer så bör du ju mao ha ett attraktivt cv. Du säger att du får folk på intervjuerna att skratta, tror du att du kanske kan uppfattas som lite för skojfrisk och därmed mindre seriös?

Några konkreta tips: Var noga med att undersöka vad företaget söker och försök matcha den profilen - både i ansökan och under intervjun. Fokusera gärna genomgående på ett par egenskaper/erfarenheter du har som stämmer in på den profilen.

Ställ själv relevanta frågor till de som intervjuar dig - det visar både på intresse och självständighet. (Att man bara inte desperat verkar vilja ha jobbet utan istället är intresserad av att hitta rätt jobb att "växa med" är oftast en klar fördel.)

Följ upp intervjuerna genom att ringa och höra efter åtminstone en gång om hur processen fortskrider.

I ditt fall tycker jag också att du kan ringa de intervjuande som inte valde dig för jobbet - för att få feedback på vad du kan förbättra, och ev skapa möjligheter för andra tips/kontakter till andra jobb.

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Oavsett hur jävla duktig du är på jobba eller hur fullproppat CV du än har är det alltid kontakter som gäller, enbart.. Kommer alltid vara.

Känner en som nyligt fick jobb på elföretag, han har ingen utbildning alls inom el, bilelektronik möjligtvis, men långt ifrån vad jobbet innebär, det var ca 70st andra som var där och sökte.. han fick jobbet.. för att han känner en del på företaget..

Tror inte dom andra 70st som sökte saknade arbetserfarenhet eller utbildning.. Allt är kontakter, kommer alltid vara.

Visa signatur
Permalänk

Det anställs programmerare som bara den, skaffa dig något mer än en KY-utbildning i programmering så dröjer det inte länge...

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Vad har dina kompisar som är "sämre" på programmering som inte du har?
Jag läste ditt inlägg och funderade direkt på hur ditt CV kan tänkas se ut..

med "typ 5 intervjuer" menar du givetvis 3-4, eller hur?

Iaf.. nu vet jag inte hur du arbetar, men är man arbetslös och vill ha ett jobb inom programmering så är det bara att fortsätta plugga och lära sig själv mellan de dagarna du söker jobb. Man kan aldrig veta allt om programmering, det finns alltid något nytt att lära sig eller nya problem att lösa. Fortsätt arbeta för att bli bättre, visa att du kan utvecklas och att du är driven.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Du kan ha kunskap, du kan ha kontakter och du kan vara social och få andra att skratta. Men! Kan du sälja in dig? Kan du försöka framhäva varför de ska anställa dig istället för de andra 20-30 sökande? Det är oerhört viktigt att faktiskt framhäva vad man är duktig på. Ord som kanske, ganska, hyfsat går bort direkt. Allt detta väger väldigt tungt, samt hur du klär dig. Klär du dig så att du inger en professionell känsla? Känns det som att du är klippt och skuren för jobbet? Hur ser efterfrågan ut bland java och android utvecklare? Har du sonderat terrängen och vet du vad som krävs?

Lokation är även viktigt. Bor du ute på visan så kanske det är ett måste att flytta närmare en storstad. Har du inte fått jobb på ett år så är det ju uppenbarligen någonting du gör fel.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Oavsett hur jävla duktig du är på jobba eller hur fullproppat CV du än har är det alltid kontakter som gäller, enbart.. Kommer alltid vara.

Känner en som nyligt fick jobb på elföretag, han har ingen utbildning alls inom el, bilelektronik möjligtvis, men långt ifrån vad jobbet innebär, det var ca 70st andra som var där och sökte.. han fick jobbet.. för att han känner en del på företaget..

Tror inte dom andra 70st som sökte saknade arbetserfarenhet eller utbildning.. Allt är kontakter, kommer alltid vara.

Jag fick jobb på ikea genom att skicka in CV och ansökan online och gick sen på intervju. Your argument is invalid.

OnT: Det är bara att söka på allt som kommer upp, inte bara En speciell sak som du vill jobba med. Sök på allt och fortsätt att söka på "ditt drömjobb" efter att du fått nått annat litet skitjobb imellan.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Har du kollat konsultbolag? De brukar ofta "trolla fram" en tjänst om de hittar rätt person även om de inte har för avsikt att anställa just nu / har en tjänst ute.

Permalänk
Medlem

Nevermind läste fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Oavsett hur jävla duktig du är på jobba eller hur fullproppat CV du än har är det alltid kontakter som gäller, enbart.. Kommer alltid vara.

Känner en som nyligt fick jobb på elföretag, han har ingen utbildning alls inom el, bilelektronik möjligtvis, men långt ifrån vad jobbet innebär, det var ca 70st andra som var där och sökte.. han fick jobbet.. för att han känner en del på företaget..

Tror inte dom andra 70st som sökte saknade arbetserfarenhet eller utbildning.. Allt är kontakter, kommer alltid vara.

Dynga.
Skippa alltid, jag nekar inte till att detta händer, men det är inte alltid. Sånt är livet, suck it up och gör det bästa av situationen. Leta efter EGNA kontakter, saknas de så sök bara vidare via normala vägar. Jag har hittat mina jobb den "vanliga" vägen, och många med mig. Bara att ta av sig offerkoftan och satsa.

I slutändan kan det vara vettigt att bredda sitt sökspektrum, och söka annat. Man behöver inte ge upp sina jobbdrömmar, men hellre vända burgare på McDonalds än att vara en bidragsigel på samhället. (nu syftar jag på de som just iglar, inte de som förtjänar bidrag. Och, det kanske finns andra jobb än just burgerflipper som du kan söka..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det handlar nog mer om att man verkar extremet intresserad av arbetet i fråga, och visa viljan att göra ett bra jobb. Jag är alltid extremt entusiastisk när jag är på en intervju, fastän jag kanske inte känner för det. Jag har gått på 4 intervjuer hittills, och fått jobbet varenda gång. Man måste känna in vad den man pratar med efterfrågar, vill dom ha en strikt kille/tjej så beter du dig strikt, vill dom ha en skojare så skämta på.

Sen tror jag att det är väldigt negativt om man som arbetssökande inte haft jobb det senaste året. Arbetsgivare vill ofta se att den man anställer är en driftig typ. Givetvis är detta en negativ spiral men det är så det funkar. Vad gjorde du under året du inte pluggade? Sökte jobb enbart?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ett tips inför intervjuer är att vara påläst om företaget och verka/vara intresserad av det. Ställ frågor om hur dem jobbar på den arbetsplatsen och vilka viosioner företaget har. I princip alla sökande som får komma på intervjun är ju intresserade av tjänsten men om du visar intresse för företaget så kommer du sticka ut bland dem sökande. Är du intresserad av företaget så kommer företaget förmodligen bli intresserade av dig.

Permalänk
Medlem

5 intervjuer är inte så himla många heller. Du kan helt enkelt ha haft otur, eller så gillade de bara nån annan bättre. Jag tycker du ska ringa upp efter intervjuerna och stå på dig om svar på varför de valde någon annan, vad du kan förbättra osv. De brukar vara mer villiga att berätta än man tror.

Permalänk
Medlem

Jag fick jobb hos försvarsmakten, som servicedesk. Det är riktigt bra. Har dock jobbat ett X antal år med många olika system. Mitt första jobb var dock ett riktigt skitjobb. Telefonförsäljare, efter det sökte jag jobb utomlands (Irland) och efter att jag jobbat där i två år så var lätt att få jobb i Sverige.

Du kan ju kolla upp jobb utomlands och jobba där ett tag, det gör dig mer attraktiv på den svenska marknaden.

Precis som "Mooter" och "trolljägaren" skrev så skall du alltid läsa på om företaget innan du går på intervju. Ställ lite frågor

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

Jag fick mitt nuvarande jobb på grund utav mitt ansökningsbrev/personliga brev. Min dåvarande chef tyckte att jag skrev "bra" eller "snyggt".

Sen kanske det fanns andra faktorer som spelade in, men det var det som stod ut och fick honom intresserad.

Kort och gott så tror jag starkt på ett ordentligt personligt/ansökningsbrev som verkligen passar jobbet och tjänsten du söker. Man bör aldrig köra ut samma ansökningsbrev till flera arbetsgivare, utan göra om det för varje jobb du söker. Du tränar även upp skrivförmågan (vilket kan behövas med tanke på hur du skriver).

Att ha en bra personkännedom skadar inte heller då man enkelt anpassar sig efter den som intervjuar dig. Det funkar inte alltid att vara glad och skämtsam, även fast man kanske vill vara det.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag är väldigt social och trevlig, kan själv inte hitta jobb. så trött på att det monetära systemet är så pass skadat just nu att alla runt om i världen har svårt att hitta jobb nu.

De första som behövs göra i sverige e främja företag att anställa, men också att sluta me de här kompis systemet med anställning (din polare ger dig foten i dörren till ett jobb, alternativt familjen). Nu håller alla så hårt i pengarna att de befintliga anställda ska göra 2-3 gånger så mycket arbete. jag själv föll offer för det på mitt jobb, gjorde redan hur mycket som helst men ändå skulle jag göra mer för samma lön, något jag bestred. men de flytta inte på sig så jag kicken, iaf med hedern i behåll.

Det är sjukt tråkigt att ha dåligt med pengar och det är sjukt tråkigt att en "kameleont" som mig inte kan hitta jobb oavsett vilket fält jag söker (allt ifrån kassör på ica till personlig assistent).

Börjar ge upp snart och funderar på att flytta tillbaks till usa och gå med i armén.

Hmm, om du söker allt som du säger borde det inte vara några problem att få jobb.
När jag behövde jobb tidigare tog det under 24h innan jag hade min första intervju som sedan gav ett jobb.
Detta i Sthlm och jag är inte från staden så jag har inga kontakter att lita på heller.
Men då sökte jag ALLT. Sökte säkert en 30-50 jobb inom denna 24h period.
Jag blev anställd på ett bemanningsföretag som däckmontör. Inget drömjobb men det var pengar in och jag kunde söka vidare medans jag jobbade och nu sitter jag på ett mycket bättre jobb.

Om man söker för smalt (nu förstår jag att man vill söka jobb inom det man studerat till, i trådstartarens fall programmerare...men wth, pengar måste rulla in) så får man aldrig jobb. Som många andra skrivit så ser ett hål i CV:t inte alls bra ut när man söker andra jobb. Då är McDonalds, ICA, städare eller andra "skitjobb" mycket bättre. Plus att man får fler vänner/kontakter och kunskaper när man jobbar!

Lycka till med jobbsökningarna!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Kolla upp Norge. En kille jag känner ganska väl och två bekanta till honom som inte jag känner har nyss fått anställning som programmerare på ett företag i Trondheim tror jag det var. De var sex svenskar som blev bjudna dit på visning av verksamheten, intervju och middag. Flyg och taxi bokat och klart. Norrmännen gillar unga svenskar som har ett rykte i Norge om att jobba hårdare än unga norrmän.

Säkert 10 av mina gamla klasskamrater har också jobbat i Norge under någon period, några är där nu och jobbar. Men vi är i byggbranschen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ställ gärna lite krav.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Finns riktigt mycket jobb som programmerare just nu, min vän som precis sökte ( också bara gått KY och det räcker gått och väl ) fick t.ex. 3 ja och var tvungen att välja när han ville byta jobb för ett par veckor sedan.

Mitt tips till dig är mer eller mindre, ett vettigt CV, personligt brev är ganska ointressant, ring företagen du är intresserad i, prata lite med dom, skicka in ditt CV och hänvisa till telefonsamtalet, sedan kontakta dom igen efter ett par dagar är mitt förslag till dig.

Efter det, se till att du kan visa upp det du har gjort INNAN du kan gå på intervjuer, t.ex. när du skicka in ditt CV, har du nu jobbat så lite och haft 2 års uppehåll så är det som sagt va ett problem som du måste förklara varför. Många nyutbildade personer so inte jobbar rakt efter utbildning glömmer det mesta.

Om inte detta hjälper rekommenderar jag dig att börja ta Certifikat i Java, ja det kommer kosta dig lite och ta tid men de är värda mycket under jobbsökandet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

tack alla

tack alla för era svar och för att ni delar era erfarenheter med mig. Ja, mitt svenska är inte utmärk när jag skriver det vet jag. Det hemska är att jag vet inte mina misstag med skrivandet så det blir bara svårare eftersom jag måste skriva en personligt brev och en gång i veckan gå till arbetsförmedlingen för att rätta till det. Detta suger men jag försöker ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayalive:

tack alla för era svar och för att ni delar era erfarenheter med mig. Ja, mitt svenska är inte utmärk när jag skriver det vet jag. Det hemska är att jag vet inte mina misstag med skrivandet så det blir bara svårare eftersom jag måste skriva en personligt brev och en gång i veckan gå till arbetsförmedlingen för att rätta till det. Detta suger men jag försöker ändå.

Om du har kommit så långt som en intervju flera gånger så är det nog inte fel på ditt CV eller personliga brev.

Jag tycker du ska vara öppen med det mot arbetsgivaren, och helt enkelt ta kontakt med dem och fråga vad det var som gav de andra en fördel. Det är så såklart viktigt att inte låta hotfull i frågan, " VARFÖR FICK HAN JOBBET?!?!", utan förklara att du är väldigt nyfiken på vad det var som gav den andra en överhand eller ett övertag, så att du kan jobba på det.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Inaktiv

Jobb får man genom kontakter, Själv har jag inte gått Gymnasium men jag har inga problem med att hitta några jobb då jag kan mycket ( Självlärd )