Akuta problem - kan inte skapa bredbandsanslutningar

Permalänk
Medlem

Akuta problem - kan inte skapa bredbandsanslutningar

Förlåt att jag klumpar ihop 2 "case" under samma rubrik men problemen är likartade. Kan inte komma på vad dessa problem beror på. Ingen av dessa datorer går att ansluta till internet via nätverkskabel. Uppgifterna är knapphändiga, beklagar detta men jag vet inte mer.

Dator 1.

Windows XP dator där jag inte kan skapa bredbandsanslutning. Följer guiden till mitt modem och och låter IP nummer/DNS hämtas automatiskt men ändå blir anslutningen felaktig. Tydligen försöker denna dator ansluta genom utrustning som inte finns hos mig men oklart vad. Montering av separat nätverkskort fungerade inte. MEN stoppar jag i en Ubuntu skiva och kör från den så får jag internet utan problem.

Dator 2.

Windows Vista. Det går inte att skapa någon anslutning och nätverks "reparation" fungerar inte. Test med separat nätverkskort inte utfört, inte heller test med opertivsystem kört från skiva. Denna dator har enligt uppgift fungerat med trådlöst nätverk (trådlös router). Med kabel rakt i datorn fungerade det inte. Min kompis köpte datorn nyligen och har dessförinnan genomgått en total återställning (privat säljare).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Vila i frid

HUR får du internet levererat hem till dig från din ISP. Via ADSL-modem? Via ADSL-modem+router? Via kabel-TV? Via router? Via 4G-router?

Permalänk
Medlem

Oj, det var nästan att jag missade att någon hade svarat. Vi får nu koncentrera oss på dator 1 eftersom jag tidigare idag fick reda på att 2:an bara hade kontaktsvårigheter (kabeln glappade i nätverkskontakten).

I vart fall är det så att jag (i ett par månader till) får mitt internet via telenätet, dvs ADSL. Jag har ett modem som är kopplat till datorn. Under Ubuntu/Linux Mint fungerar detta utmärkt. Ingen router är inblandad.

Det är inte min dator, jag har fått låna den för att försöka fixa detta problem. Hur killens uppkoppling ser ut vet jag ej. Jag har flera gånger gått igenom guiden "skapa nätverksanslutning" i windows men det går inte att skapa någon anslutning. Datorn försöker tydligen ansluta via PPPoE och jag får meddelande som talar om att det inte går att ansluta via minihub. Trodde att det var fel på mitt nya modem (måste göra nya inställningar i det för att det skulle passa Linux) men inte heller det gamla, icke förändrade modemet, fungerade. Detta modem fick jag ursprungligen från min internetleverantör (Telia) och behövde ingen installation. Har följt den medföljande guiden men detta hjälpte inte. Vid uppstart försöker datorn installera en Ethernet styrenhet men misslyckas och det blir frågetecken i enhetshanterare.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet under Windows OS?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Svar nej. Jag har inte försökt eftersom jag tänkte att jag då måste var ansluten till nätet men det är kanske jag som tänker fel nu. Har en ny 4G dongel som jag försökte köra med i dag men hade ingen framgång där heller. Den installerades fint men jag kunde inte ta mig till 192.168.0.1 och ansluta.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Vila i frid

Lixom, när du kör med datorn direkt mot modemet låses datorns IP- och MAC-adress till din ISP. Om det är Telia eller annan större ISP tar det ca 30 minuter innan du får ny IP-adress. Ubuntu verkar hitta på egen MAC-adress medans Windows använder nätverkskortets MAC-adress när den frågar DHCPDISCOVER, får svaret DHCPOFFER, skickar DHCPREQUEST och får sin IP-adress bekräftat med DHCPACK. Det kallas för MAC-låsning.

Permalänk
Medlem

Det där förstod jag inte så mycket av om du ursäktar.

Nu gav jag i vart fall upp. Provade en gång till med originalmodemet och också med ett separat nätverkskort men det hjälpte inte. Kontaktade också Telia men det saknades tydligen en del rubriker under "nätverksanslutningar" så han kunde inte hjälpa mig vidare. Tänkte prova att byta ut hela moderkortet men det är för mycket jobb och i så fall måste jag fråga ägaren först. Något måste vara fel när ett PCI anslutet nätverkskort inte hittas ordentligt. Datorn fungerar i övrigt så killen får tillbaka sin dator i morgon. Tack för hjälpen i alla fall.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone