Är det okej att ladda sin smartphone över natten?

Permalänk
Medlem

Är det okej att ladda sin smartphone över natten?

Hej!

Jag har funderat länge på detta men jag undrar om det är okej att ladda sin smartphone över natten? Jag tänkte på att kanske batteriet inte gillar att vara laddad länge efter några timmar. Jag har googlat om detta men vissa säger att det funkar bra men andra säger att det inte är bra. Jag frågar Sweclockers om detta. Brukar ni ladda batteriet över natten? Funkar det bra?

//Cooling23

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Mina empiriska erfarenheter säger mig att det inte har så stor påverkan. Har laddat min telefon varje natt sedan 3 år, och jag får fortfarande ut en dags (14 timmar) användning av det.

Men sen beror det väl lite på batterityper.

Permalänk
Medlem

Dagens telefoner går över till underhållsladdning när de laddat fullt, så inga problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har alltid laddat över natten. När fan ska Man ladda annars?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har laddat typ varje natt sen jag köpte min första smartphone (runt 2008/9) Och har inte haft några problem med batterier som blivit dåliga, i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Har alltid laddat över natten. När fan ska Man ladda annars?

Precis

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ja det låter som att ni inte har några problem med det. Då får jag kanske prova det själv snart

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Flygplansläge och laddning av telefonen under natten är standard! Ingen stör och den har fult batteri när man vaknar!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Dagens telefoner går över till underhållsladdning när de laddat fullt, så inga problem.

Vad innebär "underhållsladdning"?

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt tänkt skapa en tråd om det här idag jag också, men ser att Cooling23 hann före.
Jag har också laddat i stort sett varje natt sedan jag köpte min första smartphone för kanske tre år sedan. Inte haft några problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga hur du har gjort nu? Ställer du klockan när du gissar att den är klar och sen drar ut sladden och somnar om?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hymer:

Har alltid laddat över natten. När fan ska Man ladda annars?

Innan man lägger sig?

Jag drar ur laddaren senast 22:30 och då är den 100%
Börjar då att ladda runt 21.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Subdubwise:

Vad innebär "underhållsladdning"?

När batteriet är fullt så slutar telefonen ladda och övergår istället till att se till att batteriet enbart hålls fullt. Alla enheter som har litium-jon-batterier måste sluta ladda batteriet när det är fullt för att inte orsaka brand eller andra tråkigheter.

Billigare apparater som har NiMH-batterier (bland annat skruvdragare och handdammsugare) är ofta gjorda så att de laddar batteriet konstant (även fast det är fullt) då dessa batterier inte går sönder på samma våldsamma sätt, istället slits batteriet bara ut snabbare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Vad innebär "underhållsladdning"?

Så vitt jag vet betyder det att mobilen inte laddar konstant utan lite då och då när den väl är fulladdad. Ibland kan du alltså märka att batteriet håller sig på 100% aningen längre, då har du dragit ur laddaren precis då den laddat upp det sista. Personligen har jag varit med om att jag drar ur laddaren efter att ha använt den med laddaren i, och efter att det har gått några minuter är flera procent helt plötsligt borta...

Skrivet av Blubbb:

Måste bara fråga hur du har gjort nu? Ställer du klockan när du gissar att den är klar och sen drar ut sladden och somnar om?

Ställa in mobilen på att tjinga till när den är fulladdad bör väl gå med en hel hög mobiler. Min gör det...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

När batteriet är fullt så slutar telefonen ladda och övergår istället till att se till att batteriet enbart hålls fullt. Alla enheter som har litium-jon-batterier måste sluta ladda batteriet när det är fullt för att inte orsaka brand eller andra tråkigheter.

Billigare apparater som har NiMH-batterier (bland annat skruvdragare och handdammsugare) är ofta gjorda så att de laddar batteriet konstant (även fast det är fullt) då dessa batterier inte går sönder på samma våldsamma sätt, istället slits batteriet bara ut snabbare.

Är det många enheter som använder litium-jon batterier? Hur vet man om telefonen har det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Sötast
Skrivet av Subdubwise:

Vad innebär "underhållsladdning"?

Det är ett mer underhållande sätt att ladda sin mobil på

Nej, men underhållsladdning även kallat "trickle charge" påbörjas när batteriet har nått 100%.

Det som sker är att batteriet endast blir laddat med en strömstyrka som mobilen själv urladdar under driften.

"Trickle charging means charging a fully charged battery under no-load at a rate equal to its self-discharge rate."

Permalänk

Att ladda över natten är att föredra då du drar ur batteriet i djupare cykler om du låter den gå på batteri så länge som möjligt.
Grunda cykler är fördelaktigt för Li-Ion-batteriers livslängd.

En djup cykel då och då kan vara bra för att kalibrera batterimätaren, det finns dock inga minneseffekter alls som på äldre batterityper.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

batteriet (eller om det är telefonen?) känner av när det är fulladdat, så då underhållsladdar den bara för att hålla den uppe i 99-100%

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är känt att ett Li-ion / Li-po batteri degraderas fortare om det är laddat 100%. Laptopar t.ex. som nästan alltid är inpluggade och laddade 100% brukar därför snabbt få dåligt batteri. Så om du laddar din telefon över natten så kan man väl uppskatta att den kommer att ha en 100%:ig laddning ca 1/3 av tiden.

Så om vi räknar med att batteriet är laddat till 100% en tredjedel (33%) av tiden så kommer kapacitetsförlusten under ett år vara följande vid temeraturen 25C (enligt batteryuniversity)
20% · 1/3 = 6,66%
Detta är alltså kapacitetsförlusten som tillkommer medan batteriet är laddat till 100%, sedan orsaks ju också degradering resten av tiden.

Å andra sidan så blir ju inte batteriet lika tomt tills kvällen om det är fullt på morgonen, jämfört om det har laddat ur till 80-90% på morgonen. Det är inte heller bra att låta batteriet bli alltför tomt innan man laddar det heller.

Med andra ord så är åsikterna delade kring ämnet. Jag har försökt ta upp olika aspekter, men jag tror att slutsatsen av min argumentering är att det egentligen inte spelar så stor roll om man laddar över natten eller drar ur laddaren genast telefonen laddat klart.

Permalänk

Gör som jag och jobba natt så kan du ladda över dagen istället
OT. Inga problem alls.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad innebär "underhållsladdning"?

Telefonen kopplar från laddströmmen. Om batterispänningen sjunker så startar laddningen t.o.m spänningen är uppe igen.

Telefonen kanske sköter det ännu snyggare..
Poängen är att det inte ligger på 1A t.o.m att batteriet går åt pipan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cooling23:

Är det många enheter som använder litium-jon batterier? Hur vet man om telefonen har det?

Av bärbara enheter som telefoner och laptops har alla det i dagsläget då litium-jon-batterier har högre kapacitet, det är som sagt bara billigare/enklare saker som fortfarande använder NiMH. Vill du vara helt säker kan du läsa på batteriet men jag kan garantera dig att din telefon inte har NiMH-batterier

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]