EA: "Xbox One och PS4 är en generation före de snabbaste PC-datorerna"

Permalänk
Medlem

En konsol med optimerad mjukvara kan prestera bra. Jag tror Rajat jämför med medelsegment för datorer, det är ändå där och under de flesta datorer ligger. Med det här uttalandet dock så har man totalt bortsett från entusiasterna och deras "behov" på mer krävande spel för starka datorer. Jag förstår reaktionerna, det här kan leda till fler halvdana konsolporter. Dock nu är hårdvaran mer pc lik så det kan finnas utrymme för bättre portar och bättre optimering för pc, tidsåtgången kan vara kortare.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

En verklig mästare i att tänja på sanningen.

"En generation före" tolkar alla automatiskt som bättre, men så är faktiskt inte fallet.

Som har skrivits tidigare i tråden så är GTX 620 helt sanningsenligt "en generation före" GTX 580. Trotts att GTX 620 är en generation senare så presterar det 10 gånger sämmre i spel.

Eftersom konsolernas GPU eller CPU inte finns på konsumentmarknaden ännu är de helt sanningsenligt faktiskt en generation före alla PC datorer, även de som är High End.
Dock är de självklart inte kraftigare eller bättre bara för den sakens skull.

Permalänk
Medlem

Miinesarkitekturen i PS4:an kan väl ses som hysat "next gen" men i övrigt känns hela plattformen "midrange current gen PC". Å andra sidan har maskinerna potential att få bättre presterande titlar eftersom det är en låst plattform.

Aningen dumt påstående dock.

Permalänk
Medlem

Konsolen har ju inte släppts än.. Hur fanken kan de då säga att de ligger en generation före.. Och hur länge gör de det isf.. 2-3 dagar..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

HAHA sejjer som kvickstick. Är väll bara nått dom sejjer för att folk ska köpa konsolerna

sejjer????

Du menar nog säger.

Sej är en fisk i alla fall: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gråsej

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nu är det inte enbart GDDR5 som är till fördel utan det finns många fler arkitekturskillnader som ger rejäl fördel till just spel, du kan läsa om ett par om dom här http://www.gamasutra.com/view/feature/191007/inside_the_plays...

Ja, det återstår ju att se hur stor skillnad det gör, han verkar väldigt nöjd i marknadsföringspratet i intervjun iaf.

Förutom att det är enklare och billigare att utveckla till en fix hårdvara, så tror jag den största fördelen blir att lägstanivån höjs. Om man jämför kommande konsoler och vad som är populärt bland PC-spelare så kommer de att stå sig bra. Det här är de populäraste grafikkretsarna på Steam Hardware & Software Survey:

Intel HD Graphics 3000 NVIDIA GeForce GTX 560 Ti NVIDIA GeForce GTX 550 Ti Intel HD Graphics 4000 Intel HD Graphics 2000 Intel HD Graphics

Då handlar det ändå om spelare som gjort sig besväret att installera Steam och köpa spel där, inte farmor som spelar Farmville på Facebook.

Permalänk
Medlem

Så kallad marknadsavföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk

Det är ju sjukt lättare att optimera spelen för maximal prestanda till konsolerna än pc.

Permalänk
Medlem

Maximering av spel har inget att göra med ren prestanda, som var det som han utalade sig om vilket är skitsnack. Hoppas han får äta upp det utalandet (är inte specielt förtjust i EA)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Inaktiv

För fan. Notera att det hela gäller arkitekturen. Inte rå kraft. Men även om du sitter med ett GTX Titan idag så kommer inte en sådan dator ha en chans mot vad som kommer att kunna pressas ur låt säga ett PS4. Detta tack vare just den nya mer avancerade arkitekturen, det slutna systemet och fria tyglar utan något värdelöst mellanting till OS (windows, osx etc.) Något som exempelvis ett Titan inte kan tävla mot pga den modulära designen av resterande hårdvara. En sak som tvingar kopiering mellan data fram och tillbaka överallt, vilket i slutändan inte gynnar systemet. Något år efter dess release dock så kommer det vara annorlunda igen. Dags att sluta leva i förnekelse som PC-spelare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Road:

Maximering av spel har inget att göra med ren prestanda, som var det som han utalade sig om vilket är skitsnack. Hoppas han får äta upp det utalandet (är inte specielt förtjust i EA)

Det har ALLT att göra med ren prestanda. Om du utnyttjar maskinvaran fullt ut så kan du åstadkomma saker du utan full optimering inte kunde.
Du vet att en dators råa kraft begränsas något enormt för att det finns en massa lager av mjukvara mellan spelets kod och hårdvaran du kör det på.

Permalänk
Medlem

En filosofisk fråga: Är det en lögn ifall du tror på att det felaktiga du säjer är sant?

Permalänk
Inaktiv

Personal computer dator?

Permalänk

Kanske sagts innan men kan vara nog så viktigt att understryka.
Den viktigaste aspekten att ta hänsyn till i samanhanget är att till konsolsidan behöver man överhuvudtaget inte ta hänsyn till low-end segmentet av potensiella kunder som man måste se till på pc sidan. Det finns väll ingen speltillverkare/utgivare som vill göra något spel maximerat så till den grad att bara de med supervärsting datorer klarar av att spela. Det är ju bara en liten procentdel av marknaden på datorsidan som har det. Konsolsidan däremot finns ju inget att ta hänsyn till i den saken. Det är bara att dra på för allt vad maskinen klarar.
Se bara på alla dessa tech demos som kommer med jämna mellanrum där utvecklare visar spelmotorers faktiska möjligheter, sen dröjer det ganska länge innan spelen ser ut som det, tack vare low, mid end segmentet.
Att säga som EA snubben gör är ju ren och skär lögn i mitt tycke.
Men det kan ju va jag som fått saker om bakfoten...
Mina 5 cent om det hela bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Det har ALLT att göra med ren prestanda. Om du utnyttjar maskinvaran fullt ut så kan du åstadkomma saker du utan full optimering inte kunde.
Du vet att en dators råa kraft begränsas något enormt för att det finns en massa lager av mjukvara mellan spelets kod och hårdvaran du kör det på.

Fullt medveten om det men du kan optimera hur mycket du vill det gör fortfarande inte en sak kraftfullare än något annat, då är det bara den specifika applicationen som kanske fungerar bättre för att den skrivits specifikt för att arbeta med komponenterna i fråga. Det gör fortfarande inte komponenterna starkare än de som sitter i en high end PC.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Nja, jag är inte övertygad om att det ser "mycket snyggare ut" på PC. Jag kunde ärligt talat inte säga vilken jag tyckte jag upplevde som snyggast, men jag tror att jag upplevde PC-versionen som mer krävande/komplicerad.

Hur kunde du inte se vilken som var snyggast?

Bättre ljus

Både bättre ljus och mer partiklar

DOF

Bättre ljus, partiklar och DOF

Lavan avger ljus, vilket den inte gör på PS4

Mer partiklar

Sen är det fler saker som det är skillnad på men som man bara kan se i rörlig bild, bland annat skuggor och FPS. PS4an tycks vara låst i 30 FPS. Tittar du på 2:25 i filmen så ser du hur det hackar, medan med ett GTX 680 så flyter det på i 60+ FPS. Unreal Engine har alltid varit bra optimerad, så man kommer nog kunna ha ett 560/660 Ti och maxa dom flesta spelen som drivs av UE4. Dessa tech demos är ju lite för extrema för att jämföra vanligt gameplay.

Nu ser jag inget större problem med detta. PS4 lär i slutändan få fler bra spel än PC och det är det viktigaste för mig, men jag blir irriterad när EA vräker ur sig saker som inte stämmer, något som dom redan har gjort ett antal gånger i år. Mer skitsnack lär vi ha att vänta oss i sommar och i höst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

En filosofisk fråga: Är det en lögn ifall du tror på att det felaktiga du säjer är sant?

Att fara med osanningar är synonymt med att ljuga. Om du tror att du säger sanningen när du ljuger är du en patologisk lögnare, eller i bästa fall bara ignorant. Är du en talesperson eller chef för ett stort företag kan du stryka ignorant, de vet definitivt vad de sysslar med.

Finns inget filosofiskt med det.

Permalänk
Medlem

Lögnen funka på 90-talet, men 2013, kom igen.

Permalänk
Medlem

PS4 svag... XBOX 1 svagast... Förstår inte varför de inte satt i mer muskler i konsollerna. Prispress? Har de tänkt utdatera konsollerna under en kortare period nu? Vad?

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Sen är det fler saker som det är skillnad på men som man bara kan se i rörlig bild, bland annat skuggor och FPS. PS4an tycks vara låst i 30 FPS. Tittar du på 2:25 i filmen så ser du hur det hackar, medan med ett GTX 680 så flyter det på i 60+ FPS. Unreal Engine har alltid varit bra optimerad, så man kommer nog kunna ha ett 560/660 Ti och maxa dom flesta spelen som drivs av UE4. Dessa tech demos är ju lite för extrema för att jämföra vanligt gameplay.

Nu ser jag inget större problem med detta. PS4 lär i slutändan få fler bra spel än PC och det är det viktigaste för mig, men jag blir irriterad när EA vräker ur sig saker som inte stämmer, något som dom redan har gjort ett antal gånger i år. Mer skitsnack lär vi ha att vänta oss i sommar och i höst.

Inte för att det förringar det du skriver och visar upp men ett ensamt GTX 680 går fortfarande på runt 4000:-. Sedan skall du ju ha någonstans att installera det också. När man tar uttalandet från EA:s teknikchef får man ju placera det i sitt sammanhang. Priset är ju en avgörande faktor också när man avgör vad en produkt konkurrerar med.

Om folk vill ha en sportbil köper dem en sportbil. Skall man ha en familjebil så är det priset man lägger sig på. Xbox One + Kinect konkurrerar ju egentligen inte med PC. Det är snarare ett alternativ och/eller komplement till en PC när det gäller underhållning.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken jävla idiot. Men det är ju EA vi snackar om, de verkar för det mesta anställa idioter på sina högkvarter.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hur kunde du inte se vilken som var snyggast?

Kan själv inte avgöra det när de kör 2 olika demos, det finns ganska stora artistiska skillnader som inte har med varken ljus eller partiklar att göra, Demot de kör är inte det samma utan helt två olika versioner, dessutom är PS3 demot betydligt längre o.s.v.

Ska vi analysera det med, personerna som klippte ihop jämförelsen hade detta att säga: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-unreal-engin...

"Biggest differences are SVOGI has been replaced with a more efficient GI solution, a slight scale down in the number of particles for some FX, and tessellation is broken on ps4 in the current build which the lava used for displacement. We will fix the tessellation in the future."

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heat and Serve:

Inte för att det förringar det du skriver och visar upp men ett ensamt GTX 680 går fortfarande på runt 4000:-. Sedan skall du ju ha någonstans att installera det också. När man tar uttalandet från EA:s teknikchef får man ju placera det i sitt sammanhang. Priset är ju en avgörande faktor också när man avgör vad en produkt konkurrerar med.

Om folk vill ha en sportbil köper dem en sportbil. Skall man ha en familjebil så är det priset man lägger sig på. Xbox One + Kinect konkurrerar ju egentligen inte med PC. Det är snarare ett alternativ och/eller komplement till en PC när det gäller underhållning.

Men nu var det ju han som jämförde konsolerna med de snabbaste datorerna. Alltså har han ju själv suddat ut pris/prestanda helt och hållet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Om man ska placera uttalandet från EA:s teknikchef i sitt sammanhang så passar det väl bra i denna tråd att knyta det till vad nyheten handlar om vilket inte var pris/prestandaförhållandet för konsoler utan om att konsolerna ligger en generation före PCn enligt EA. Det var väl snarare där invändningen låg om jag inte missförstod det hela.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Fast när man tittar på uttalandet "These architectures are a generation ahead of the highest end PC on the market [...]" så jämför han inte med en dator för samma pengar utan den värsta datorn som finns där ute (>tvelander), och iomd så har vi rätt att rage:a i denna tråd (punkt)

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Road:

Fullt medveten om det men du kan optimera hur mycket du vill det gör fortfarande inte en sak kraftfullare än något annat, då är det bara den specifika applicationen som kanske fungerar bättre för att den skrivits specifikt för att arbeta med komponenterna i fråga. Det gör fortfarande inte komponenterna starkare än de som sitter i en high end PC.

Har jag inte sagt heller. Återigen. Arkitekturen vi pratar om här. En arkitektur som är starkare än den i nuvarande datorsystem. Tänk dig att vi har ett system med nuvarande tillgängliga arkitektur och en viss mängd rå beräkningskraft. Med samma råa beräkningskraft i den nya arkitekturen kan du göra saker du annars inte kunde. Det är alltså på så sätt som Xbone och PS4 ligger en generation före. Om vi sedan har samma sorts arkitektur i båda fallen fast ökar den råa kraften i ena fallet så är det systemet med mer kraft som vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kan själv inte avgöra det när de kör 2 olika demos, det finns ganska stora artistiska skillnader som inte har med varken ljus eller partiklar att göra, Demot de kör är inte det samma utan helt två olika versioner, dessutom är PS3 demot betydligt längre o.s.v.

Ska vi analysera det med, personerna som klippte ihop jämförelsen hade detta att säga: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-unreal-engin...

"Biggest differences are SVOGI has been replaced with a more efficient GI solution, a slight scale down in the number of particles for some FX, and tessellation is broken on ps4 in the current build which the lava used for displacement. We will fix the tessellation in the future."

Står ju även
"While the lack of real-time GI is a bit of a blow, we get the impression that this really heavy tech proved too much for the new console hardware (and bearing in mind the power of the PS4, an array of lower/mid-range PC graphics cards too) because it's been replaced with an enhanced solution of the "baked", pre-computed lighting system used in Unreal Engine 3: Lightmass."

Om nu PS4 vore före de snabbaste datorerna, varför skulle man behöva skala ner demot genom att plocka bort vissa features och ändå inte få ut lika bra prestanda? Jag är inte ute efter att prata ner PS4 som om det vore nån skitmaskin. Jag kommer själv att skaffa en då jag är mer intresserad av spelen. Annars skulle jag ju inte ha köpt ett Wii U Allt jag vill prata ner här är EA och deras inkompetenta teknikchef som påstår att nästa generationens konsoler (som lustigt nog bär förra generationens hårdvara), skulle ligga en generation före dom snabbaste datorerna, vilket med andra ord betyder ett GTX Titan och en Intel 4770K.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att en arkitektur är en generation före säger inget om prestandan. Kommer ju självklart låg/mellanklassare i nästa generation Radeon och Geforce som är sämre än 7970/Titan i nuvarande generation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av santair:

Fast när man tittar på uttalandet "These architectures are a generation ahead of the highest end PC on the market [...]" så jämför han inte med en dator för samma pengar utan den värsta datorn som finns där ute (>tvelander), och iomd så har vi rätt att rage:a i denna tråd (punkt)

Hur är det befogat att "rage:a" menar du? Det är ju en smartare och snabbare arkitektur? Effektiviteten hos den som ligger en generation före. Även om datorn han jämför med som helhet presterar bättre så är den fortfarande mindre effektiv.