Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Raspberry + relä

Tänkte göra bevattning med denna; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Torkarutrust...

och en raspberry med hjälp av ett relä och GPIO.

Är inte så bra på det här med reläerna men vad jag förstår skall det vara ett slutande relä (så att strömmen upphör om raspberryn krashar) och det skall vara 12VDC spänning över pumpen. Raspberryns GPIO matar väl 3.3VDC som då skall vara styrspänning för reläet. Ungefär där är jag. Tittar på electrokit och känner mig helt borta. Skulle t.ex. detta funka? http://www.electrokit.com/rela-g6rn1a-12v-1pol-slutande.47033

Permalänk
Entusiast

Det där låter som ett väldigt intressant projekt. Kommer det en bygglogg på det sen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför inte en mosfet?, kan du mata vilken spänning du vill närapå men kicka med output från Raspberry GPIO.
Så kör jag i bilen på alla elektriska prylar (har massa extragrejjer, belysning, pumpar, vinch, etc.)
Ett 1K motstånd på Gate är att föredra så eliminerar du läckage.

Skulle raspberryn dö så så slutar pumpen lira.
Inget relä som riskerar brinna ihop heller, du behöver löda lite bara.
Eller ge mig en 10;a i porto så skickar jag en mosfet med färdiga sladdar på, bara koppla in om du inte vill/kan/orkar löda

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Varför inte en mosfet?, kan du mata vilken spänning du vill närapå men kicka med output från Raspberry GPIO.
Så kör jag i bilen på alla elektriska prylar (har massa extragrejjer, belysning, pumpar, vinch, etc.)
Ett 1K motstånd på Gate är att föredra så eliminerar du läckage.

Skulle raspberryn dö så så slutar pumpen lira.
Inget relä som riskerar brinna ihop heller, du behöver löda lite bara.
Eller ge mig en 10;a i porto så skickar jag en mosfet med färdiga sladdar på, bara koppla in om du inte vill/kan/orkar löda

Det vore ju grymt! Kan löda själv, har köpt en lödkolv som jag inte haft tillfälle att använda så mycket. Du får säga vad portot kostar och om du vill ha någon slant för grejerna så skickar jag över på något smart sätt, kan ju PM:a det. Har dock monstertenta 5 juni så jag förvarnar att jag kan vara lite tankspridd tills dess.

Alltid kul med intresse förresten, självklart kan jag lägga ut en bygglogg. Dock blir det som sagt efter 5e!