AMD synkar nya Radeon med Battlefield 4

Permalänk
Medlem

599 Kr för ett nytt spel som dessutom verkar vara mycket likt sin föregångare? Hmmm... NEJ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sen den minut du påstod att ju fler kärnor en processor har ju högre prestanda har den. Vilket sällan är sant.

jo det är sant när spelet skalar ut till fler kärnor, givetvis har man ingen större nytta av flera kärnor om spelet bara använder någon eller några trådar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

du kan testa men jag tror den fixar det, fick själv byta ut en i5 750. för dålig spelkänsla när det blev fajter

begränsa fps till 45, att den inte går över och så sätter du igång aktivitetshanteraren eller annat program som mäter hur hårt processorn får jobba. välj sedan bana med 64 spelare och låg pingtid och ge dig in någon tät fajt. kolla sedan om processorn någon gång går över 90%, isåfall börjar det närma sig vad processorn mäktar med. ligger den nästan konstant över 90% när det blir fajt så tappar du i spelkänsla

en 8 kärnig går sällan över 70%

Suck.... För i5 750 representerar ju verkligen ALLA 4 kärniga CPU:er på marknaden. En CPU ska ligga på 100% annars flaskar något annat i din dator och då kan man ju fråga sig om det inte är dina GPU:er som flaskar och inte din i5 750.

Skrivet av Atlas Tasume:

599 Kr för ett nytt spel som dessutom verkar vara mycket likt sin föregångare? Hmmm... NEJ.

Folk köper ju spel som Black ops 2.. så varför ska inte EA försöka få en del av revamp kakan?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Skumt, jag märker inte av någon skillnad med 3770K vs 2500K.

tror inte det går märka skillnad på de två, men något långsammare cpu så går det. vill du testa så kör 64 spelare på team deathmatch och sök dig till områden där det är många som krigar, då kan man känna av att man tappar flyt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

tror inte det går märka skillnad på de två, men något långsammare cpu så går det. vill du testa så kör 64 spelare på team deathmatch och sök dig till områden där det är många som krigar, då kan man känna av att man tappar flyt

Då är det inte antalet kärnor som flaskar (som du påstod från början) utan CPUn i sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck.... För i5 750 representerar ju verkligen ALLA 4 kärniga CPU:er på marknaden. En CPU ska ligga på 100% annars flaskar något annat i din dator och då kan man ju fråga sig om det inte är dina GPU:er som flaskar och inte din i5 750.

nej det skall den inte för det enda du gör då är att värma upp bostaden

60 fps räcker

Skrivet av Tumnus:

Då är det inte antalet kärnor som flaskar (som du påstod från början) utan CPUn i sig.

förstår inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

60 fps räcker

Så du köper processorer för att 30% av dess prestanda (ungefärligt) ska försvinna i intet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du köper processorer för att 30% av dess prestanda (ungefärligt) ska försvinna i intet?

ehhh, det är skönt att ha en tystare dator som drar mindre ström. vad ligger poägen i att rusa datorn till massa fps som man ändå aldrig kan märka

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

60 fps räcker

Föstår inte vad du försöker säga. Du säger att 60fps räcker med du tappar "flyt" om du inte har 8 kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Föstår inte vad du försöker säga. Du säger att 60fps räcker med du tappar "flyt" om du inte har 8 kärnor.

belastningen är inte konstant på processorn, sitter man och trycker i ett hörn på bana med 16 spelare behöver cpu'n inte jobba lika mycket som när man söker upp områden med många spelare på bana med 64 spelare.

begränsar man så det inte går över 60 FPS kommer datorn att ligga där men den kan gå under när om det är mycket som händer och processorn behöver räkna ut mycket mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

ehhh, det är skönt att ha en tystare dator som drar mindre ström. vad ligger poägen i att rusa datorn till massa fps som man ändå aldrig kan märka

Med andra ord så betalar du 100% av priset för 70% av prestandan hos en CPU för att du intalat dig själv att du kan märka en skillnad när det kommer till strömförbrukning och tystare dator? Bara för att du påstår dig inte märka att du förlorar 30% av prestandan? Du går säkert också och köper en sportbil för att köra i 70 på en 90 väg. För du behöver ju inte köra fortare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av klk:

belastningen är inte konstant på processorn, sitter man och trycker i ett hörn på bana med 16 spelare behöver cpu'n inte jobba lika mycket som när man söker upp områden med många spelare på bana med 64 spelare.

begränsar man så det inte går över 60 FPS kommer datorn att ligga där men den kan gå under när om det är mycket som händer och processorn behöver räkna ut mycket mer.

vad hade du för grafikkort till din 750?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord så betalar du 100% av priset för 70% av prestandan hos en CPU för att du intalat dig själv att du kan märka en skillnad när det kommer till strömförbrukning och tystare dator?

det är du som inte begriper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

vad hade du för grafikkort till din 750?

7870

Permalänk
Skrivet av klk:

Det är ett jävligt lowend/budget kort och flaskar din CPU.

Detta kommer bara bli roligare och roligare för alla spelutvecklare kommer optimera spelen för AMDs CPU och GPU bara för PS4 och XOne kommer att avnända detta.

Intel och nVidia lär vara budget alternativ inom en snar framtid.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Det är ett jävligt lowend/budget kort och flaskar din CPU.

nej det gör det inte och skulle det göra det så är det bara att sänka inställningarna :), spelmässigt behöver man inte ha maxade grafikinställningar, då är det viktigare med flyt och tro mig, när det går undan så tittar du inte på hur bra grafiken är...

det flöt fint efter byte av processor och moderkort

Permalänk
Skrivet av klk:

nej det gör det inte och skulle det göra det så är det bara att sänka inställningarna :), spelmässigt behöver man inte ha maxade grafikinställningar, då är det viktigare med flyt och tro mig, när det går undan så tittar du inte på hur bra grafiken är...

det flöt fint efter byte av processor och moderkort

Klart det flyer med allt på lägsta, det gjorde min brors 5770 också i 60fps.

Dock föredrar jag 120fps med 120hz och då räcker tyvärr inte 7870 långt eftersom det är ett budgetkort.

Själv kör jag 6970 i Crossfire och har inte tänkt uppgradera än på ett tag eftersom jag kan spela alla spel på low eller medium med mina 120 älskade FPS!

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Klart det flyer med allt på lägsta, det gjorde min brors 5770 också i 60fps.

Dock föredrar jag 120fps med 120hz och då räcker tyvärr inte 7870 långt eftersom det är ett budgetkort.

Själv kör jag 6970 i Crossfire och har inte tänkt uppgradera än på ett tag eftersom jag kan spela alla spel på low eller medium med mina 120 älskade FPS!

Vi brukar köra lan så har tre stycken speldatorer, två andra där den ena har 7970 och en med dubbla 6950

120 fps är meningslöst så länge man inte har 3d

Permalänk
Skrivet av klk:

Vi brukar köra lan så har tre stycken speldatorer, två andra där den ena har 7970 och en med dubbla 6950

Enligt dig är det värdelöst men jag antar att du inte har det då.
120fps är dubbelt så mycket flyt som 60fps om du använder 120hz, jag tror att oerfarna gamers inte känner detta och därav försöker förmedla detta på Sweclockers exakt som du gör.

Tyvärr har du helt fel och om du har en 120 eller 144hz skärm med lika mycket FPS så vet man att det är stor skillnad på en laggig 60hz monitor.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Snälla människa... Läs på.. 120Hz kräver att du har en stabil 120 i FPS vilket ger ett flyt framförallt i FPS spel som en 60Hz inte klarar av. Trust me.. I know.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snälla människa... Läs på.. 120Hz kräver att du har en stabil 120 i FPS vilket ger ett flyt framförallt i FPS spel som en 60Hz inte klarar av. Trust me.. I know.

Ignorera klk, han är uppenbarligen ett troll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Enligt dig är det värdelöst men jag antar att du inte har det då.
120fps är dubbelt så mycket flyt som 60fps om du använder 120hz, jag tror att oerfarna gamers inte känner detta och därav försöker förmedla detta på Sweclockers exakt som du gör.

Tyvärr har du helt fel och om du har en 120 eller 144hz skärm med lika mycket FPS så vet man att det är stor skillnad på en laggig 60hz monitor.

Klarar dina ögon och se över 60 fps menar du?
Enda anledningen till att man kan behöva över är om spelet är dålig ballanserat, annars fungerar det utmärkt på runt 45

Permalänk
Avstängd

väldigt smart drag av AMD

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Enda anledningen till att man kan behöva över är om spelet är dålig ballanserat, annars fungerar det utmärkt på runt 45

Ja. Folk (Jag bla.) kan se skillnaden mellan 60 och 120 FPS. Det är en gammal myt att personer inte kan se över 25 FPS och den har hängt kvar sen ja, garanterat 70-talet. Någonsin provat 120Hz? Det är som natt och dag mot 60.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir grafikkort i oktober/november då. Är trött på HD graphics nu.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Battlefield 4 blir det stora dragplåstret när AMD lanserar nästa generation Radeon i årets fjärde kvartal.

Läs artikeln

Kul!
Smart drag av AMD att knipa en av de mest uppmärksammade kommande speltitlarna.

Vi får väl hoppas att detta även resulterar i att drivisarna för BF4 blir både stabilare och effektivare....

Permalänk
Medlem

Man blir så sugen på att uppgradera grafikkorten..
Men processorn först.. Sen tror jag att mina 2 kortk ommer klara bf4 galant.. De är ju mest finputsat jämnfört med bf3..

Så mina kort får hänga med ett tag till.. jag väntar nog på Nvidia 800 serien eller amd 9000 serien..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Bra av AMD att satsa lite, det gynnar bara oss konsumenter.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Ska bli spännande att se om AMD kan matcha eller rent av gå om GK110. Stalltips är nog ja. Nu vet dom vad dom är "up against" så att säga och har tid på sej. Bf4 känns mindre intressant just nu, får se hur bra MP ser ut dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog längre utvecklingstid på ett grafikkort än mellan maj till oktober.
De hinner inte ändra på något nu, det gäller bara att ha bedömt marknaden och den tekniska utvecklingen rätt.
Specarna har antagligen varit låsta i 1-2 år.

Permalänk
Skrivet av klk:

Det där är ju bara skitsnack. Hur många fps ögat kan uppnå är omdiskuterat, visst, men jag antar att du aldrig spelat i höga frames på en 120hz/144hz i någon större utsträckning. Har gjort det i över ett år och får nästan panik när jag spelar vid andras datorer.