AMD synkar nya Radeon med Battlefield 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

BF3 gillar många trådar, så multicore stödet lär inte bli sämre i BF4. Min 8350 behöver ju knappt svettas tillsammans med mitt gtxx 670 i 1080p

Det gör inte min 1055T heller men med en I7 hade jag väl fått ca 15-20 fps till iaf..

Skrivet av freeAppz:

En fråga:
Hur är det med BF3 och Kärnor? För mig att jag läste någonstans att BF3 inte klarar mer än 4 kärnor.. Stämmer det?

Med vänlig hälsning
freeAppz

Samtliga av mina 6 kärnor tuffar på när jag spelar!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Som vanligt, snabb respons från de som inte äger hårdvaran de pratar om?

Exakt! precis vad jag tänkte skriva när jag började läsa tråden men lugnade mig tills jag läst allt. Har inte problem med några drivisar och skulle inte hänga upp mig på det inför ett inköp. Vilket det kommer att bli runt julen när det de flesta korten har kommit och man kan välja runt lite.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Alltid gillat AMD, men det är väl inte första gången man ser detta marknadsförings knep. AMD skulle ju vara vassare i FarCry 3 med, men så va väl inte fallet (sviktade rejält i "performance"). AMD måste fixa till sina drivrutiner (rejält) innan jag går tillbaks till det röda laget. Men härligt/roligt att se att dom försöker iaf. Hoppas verkligen att det kommer funka för dom och att AMD drar in lite extra cash, då dom halkat efter rejält på marknaden, tänker främst på CPU sidan.

Permalänk
Medlem

Detta är varför man inte förbokar BF4

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Visst är det härligt vad snabbt det förändras, när nVidia hade sina 4xx kort så var det dom som var klart sämst på drivrutins fronten och det var ett sant nöje att byta från ett gtx 470 till ett hd 6950 bara för att få bättre drivrutins stöd. Nu 1 generation senare är det nVidia som har välfungerande drivrutiner och släpper en ny serie med samma grafikkort med nytt namn vilket borde ge AMD en bra chans att komma ikapp (och om?) när det gäller prestanda och drivrutiner igen.

Med tanke på att 7xx korten bygger på exakt samma arkitektur som befintliga kort (6xx serien och Titan) så kan man ju förvänta sig att drivrutinerna håller samma nivå som 6xx-seriens drivrutiner. Annars är det någonting som är väldigt fel

Permalänk
Avstängd

Känns som att de pengarna borde ha spenderats på att skriva icke-pissdrivrutiner som inte medför microstuttering.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av Cirap:

blir till att avsätta en del av sommarlönen för ett nytt AMD-kort i 2500kr-klassen, ett hopp upp från dagens 6870

Blir samma byte här om man inte blir otålig och går på 7950 innan, men ett 8950 skulle ju inte vara fel tills vintern kommer.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Om folk seriöst tror att detta betyder att AMD kommer vara dominerande i prestanda i BF4 och bara därför tänker köpa AMD ska nog tänka om lite och använda skallen lite mer.

Det finns sååå många AMD Gaming Evolved-titlar där nVidia är bättre. Senaste Tomb Raider får mig att dra lite extra på smilbanden.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Som vanligt, snabb respons från de som inte äger hårdvaran de pratar om?

Med tanke på att en stor del av användarna här säger att AMD har haft mycket problem med drivarna så är det det som vi nVidia-ägare får gå på när vi ger oss in i en diskussion om nya grafikkort. Själv har jag alltid kört nVidia och aldrig haft några större problem, så varför byta (sålänge det röda laget inte ger mycket mer prestanda/kr)...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Om folk seriöst tror att detta betyder att AMD kommer vara dominerande i prestanda i BF4 och bara därför tänker köpa AMD ska nog tänka om lite och använda skallen lite mer.

Det finns sååå många AMD Gaming Evolved-titlar där nVidia är bättre. Senaste Tomb Raider får mig att dra lite extra på smilbanden.

För jag tror ju verkligen inte att AMD kommer att lägga krut på att optimera Radeon för BF4...
Om de köper rättigheterna, samt spelet ingår i Gaming Evolved, så lär ju DICE använda sig av AMD när de utvecklar spelet.

Samtidigt så känns det inte särskilt smart affärsmässigt att lägga miljoner på rättigheter för att få marknadsföra sig tillsammans med ett blockbuster-spel och sedan inte sköta den del som ser till att man får ett riktigt övertag gentemot sin konkurrent.

Om AMD inte får detta spel att rulla bättre på Radeon än vad det gör på Geforce så är det något fel, särskilt då DICE troligtvis blir sponsrade med hårdvara av AMD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hade en dålig upplevelse med ett amdkort en gång och sen dess har jag valt att hålla mig till nVidia.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Känns som att de pengarna borde ha spenderats på att skriva icke-pissdrivrutiner som inte medför microstuttering.

Medveten om att det egentligen är minneskontrollen i tahiti xt chippet som är tjuven i dramat. AMD gjorde lite felbedömning när det designade chippet. Detta går att kompensera för i drivrutinerna men kräver total omskrivning av minneshanteraren i mjukvara. Nvidia sköter allt sitt på hårdvarunivå och är därför lite bättre just nu men vem vet volcanic island kanske fixar problemen och ger oss lite mer prestanda;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolislove:

Fel. EA/Dice har släppt ett BF-spel ungefär varje/vart annat år ända sedan 1942. Håller dock med om att EA förstör serien.

Min mormor är född 1932 och kan lova att hon lirade BF som tusan 1942

Vet vad du menar, var bara underbart hur din mening kan tolkas

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jexmark:

Jooo och så jämför du dina kort i sli mot singelkort,haha:)

Angående tomb raider så hade jag baara 120fps permanent i 1920x1080 hela tiden med radeonproprofilen aktiv:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

ja visst gör det

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Min mormor är född 1932 och kan lova att hon lirade BF som tusan 1942

Vet vad du menar, var bara underbart hur din mening kan tolkas

http://youtu.be/tghR38F7qpI
Vänta tills sloganen på slutet.
För övrigt en rolig parodi på filmen 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

En fråga:
Hur är det med BF3 och Kärnor? För mig att jag läste någonstans att BF3 inte klarar mer än 4 kärnor.. Stämmer det?

fyra kärnor är för lite såvida du inte har en toppmodell. multiplayer kan använda alla kärnorna och kör du många spelare och det blir riktiga fajter, då hänger inte riktigt en fyrkärnig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

fyra kärnor är för lite såvida du inte har en toppmodell. multiplayer kan använda alla kärnorna och kör du många spelare och det blir riktiga fajter, då hänger inte riktigt en fyrkärnig med

Jasså, vad baserar du detta på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jasså, vad baserar du detta på?

spelande, bytt till 8 kärnig för det vart för segt med 4

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om AMD kan matcha eller rent av gå om GK110. Stalltips är nog ja. Nu vet dom vad dom är "up against" så att säga och har tid på sej. Bf4 känns mindre intressant just nu, får se hur bra MP ser ut dock.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av klk:

sen så använder ju bara BF3 4 kärnor effektivast... om man jämför en FX 4100 och en 965 från AMD så är 965 bättre. samma gäller för en 6100

Jag vet av egen erfarenhet då jag ägt ett flertal olika i7, i5 AMD FX och Phenom och testat igenom med Battlefield 3.

ända gången processorn verkligen inte hängde med Tri fire med 4870 alt två 570 i SLI var när man gick ner på FX4100

allt över de funkar relativt bra!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jexmark:

Du menar den titeln där man brasade på inställningarna så började Nvidias kort fucka ur och ändra färger på hår och bugga upp texturer? Om det finns så MÅÅÅÅNGA gaming evolved titlar där Nvidia är bättre.. Kan du nämna fem? Jag kan nämna två där AMD presterar bättre än Nvidia.. Dessa är Metro 2033 och Tomb Raider.

Skrivet av Tivook:

Frågan är ju bara om dom även kommer försöka optimera deras top of the line CPU'er för spelet.

Snarare så att det är spelet som ska optimeras för 4+ kärnor.

Skrivet av klk:

Så du menar att min 2500k flaskar i BF3? Snälla..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

sen så använder ju bara BF3 4 kärnor effektivast... om man jämför en FX 4100 och en 965 från AMD så är 965 bättre. samma gäller för en 6100

que? är du med på vad du pratar om?

kör med 4 kärnig och begränsa fps till något lågt så du får fram områden där cpu'n flaskar spelet istället. då ser du toppar på över 90% användning av en 4 kärnig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

que? är du med på vad du pratar om?

Det han pratar om är att du påstår att en flerkärnig processor borde prestera bättre än en fyrkärnig processor i BF3. Detta är långt ifrån sanning. Enligt din logik borde en 8350 tex. prestera bättre än 3570K men det gör den inte. Den presterar oftast någon FPS sämre än 3570K. Så frågan är ju.. vet du vad du pratar om?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

För jag tror ju verkligen inte att AMD kommer att lägga krut på att optimera Radeon för BF4...
Om de köper rättigheterna, samt spelet ingår i Gaming Evolved, så lär ju DICE använda sig av AMD när de utvecklar spelet.

Samtidigt så känns det inte särskilt smart affärsmässigt att lägga miljoner på rättigheter för att få marknadsföra sig tillsammans med ett blockbuster-spel och sedan inte sköta den del som ser till att man får ett riktigt övertag gentemot sin konkurrent.

Om AMD inte får detta spel att rulla bättre på Radeon än vad det gör på Geforce så är det något fel, särskilt då DICE troligtvis blir sponsrade med hårdvara av AMD.

De kan inte strunta i hälften av användarna bara för att ett företag slängt lite pengar åt deras håll.
De kommer givetvis testa så att spelet fungerar som det ska på en blandad grupp hårdvara.

sammarbetet mellan AMD och DICE kanske kommer vara lite tätare, antagligen bara AMD graffen i datorer som ska visa upp spelet på mässor osv,
Men förvänta dig inga mirakel, inte mer än vad du sett på andra spel med TWIMTBP respektive AMD evolved.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

De kan inte strunta i hälften av användarna bara för att ett företag slängt lite pengar åt deras håll.
De kommer givetvis testa så att spelet fungerar som det ska på en blandad grupp hårdvara.

sammarbetet mellan AMD och DICE kanske kommer vara lite tätare, antagligen bara AMD graffen i datorer som ska visa upp spelet på mässor osv,
Men förvänta dig inga mirakel, inte mer än vad du sett på andra spel med TWIMTBP respektive AMD evolved.

Det är iof sant. Däremot så brukar en AMD evolved titel ha bättre optimeringar mot AMD hållet men man kan ju som sagt inte skippa Nvidiaanvändarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det han pratar om är att du påstår att en flerkärnig processor borde prestera bättre än en fyrkärnig processor i BF3. Detta är långt ifrån sanning. Enligt din logik borde en 8350 tex. prestera bättre än 3570K men det gör den inte. Den presterar oftast någon FPS sämre än 3570K. Så frågan är ju.. vet du vad du pratar om?

när är det som viktigast att processorn presterar bra i BF3 och andra fps spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Skumt, jag märker inte av någon skillnad med 3770K vs 2500K.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

när är det som viktigast att processorn presterar bra i BF3 och andra fps spel?

Sen den minut du påstod att ju fler kärnor en processor har ju högre prestanda har den. Vilket sällan är sant. En 8350 presterar inte som en 3570k i BF3 trots fler kärnor.

Skrivet av Kvickstick:

Skumt, jag märker inte av någon skillnad med 3770K vs 2500K.

3770K har fyra kärnor precis som 2500K. Skillnaden är bara att 3770K har högre IPC och har HT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att min 2500k flaskar i BF3? Snälla..

du kan testa men jag tror den fixar det, fick själv byta ut en i5 750. för dålig spelkänsla när det blev fajter

begränsa fps till 45, att den inte går över och så sätter du igång aktivitetshanteraren eller annat program som mäter hur hårt processorn får jobba. välj sedan bana med 64 spelare och låg pingtid och ge dig in någon tät fajt. kolla sedan om processorn någon gång går över 90%, isåfall börjar det närma sig vad processorn mäktar med. ligger den nästan konstant över 90% när det blir fajt så tappar du i spelkänsla

en 8 kärnig går sällan över 70%