Permalänk
Medlem

Chromebook hjälp??

Tjena jag tänkte köpa mig en ny dator för lätt surfing och kanske använda lite i skolan word powerpoint osv... men det jag oroar mig över är att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774370#extra denna verkar vara den enda som har en inbyggd hårdisk men den verkar dock vara lite sämre än dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Tjena jag tänkte köpa mig en ny dator för lätt surfing och kanske använda lite i skolan word powerpoint osv... men det jag oroar mig över är att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774370#extra denna verkar vara den enda som har en inbyggd hårdisk men den verkar dock vara lite sämre än dom andra?

Ja de andra har 16GB ssd. Då Googles OS bygger på molntjänster så bantar man ner priset på det sättet.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Ja de andra har 16GB ssd. Då Googles OS bygger på molntjänster så bantar man ner priset på det sättet.

Man får väll 2 års gratis minne på gooles molntjänster men jag har ingen lust att betala senare när dom två åren tar slut

Dessutom är chromebooks något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Man får väll 2 års gratis minne på gooles molntjänster men jag har ingen lust att betala senare när dom två åren tar slut

Dessutom är chromebooks något att ha?

Är inte så jätte insatt i google chromebook men har jag inte fel för mig använder man sig av Google Drive och där får du väl ca 10gb utan tidsbegränsning.

EDIT:
"Google Drive, före detta Google Docs, är en molntjänst som tillhandahålles kostnadsfritt av Google, ingår 5GB."

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Blir inte word och powerpiont problematiskt om man inte nöjer sig med google docs?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Blir inte word och powerpiont problematiskt om man inte nöjer sig med google docs?

blir det?

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir onlineversionen av office som gäller om man kör det via webläsaren, jag har ingen uppfattning om hur det skiljer sig mot google docs, men en chromebook kör chrome os som operativsystem, eller så installerar man linux på den, linux skulle ev kunna köra win-office via wine men hur bra det skulle fungera och varför man skulle vilja göra det istället för att köra libreoffice vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir onlineversionen av office som gäller om man kör det via webläsaren, jag har ingen uppfattning om hur det skiljer sig mot google docs, men en chromebook kör chrome os som operativsystem, eller så installerar man linux på den, linux skulle ev kunna köra win-office via wine men hur bra det skulle fungera och varför man skulle vilja göra det istället för att köra libreoffice vet jag inte.

en chromebook kanske inte isåfall är den bästa skoldatorn eller?

Permalänk
Avstängd

Är det till skola tycker jag inte du skall köpa något sådant, satsa på något som kan köra Office ordentligt, blir jobbigt om det krånglar vettu...

Permalänk
Rekordmedlem

Måste man köra MS office i skolan? Det finns väl inget krav på det på de flesta utbildningar och office går ju inte heller att få gratis via dreamspark.
Vad är det som kräver MS office och inte går att göra i libreoffice?
De flesta skriver väl ihop rapporter av olika sorter och visar upp resultatet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

På högskolan här hålls 95% av föreläsningarna med hjälp av Powerpoints...
(Resten i word och pdf)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trollhattan:

På högskolan här hålls 95% av föreläsningarna med hjälp av Powerpoints...
(Resten i word och pdf)

Ja kanske det (högskolan väst eller med tanke på ditt nick ?) men vad har det för direkt samband med vad en elev använder för officeprogramvara ? Har du provat libreoffice och fått problem ?
Det finns väl egentligen bara en sak MS office är bättre på rent tekniskt och det är när flera personer samtidigt arbetar i samma dokument men det är en funktion som antagligen väldigt få normalanvändare både privat och på företag använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

På högskolan här hålls 95% av föreläsningarna med hjälp av Powerpoints...
(Resten i word och pdf)

Jag går ju i 7:an börjar snart 8:an och vi använder oss mycket av powerpoint och word

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shawn882:

Jag går ju i 7:an börjar snart 8:an och vi använder oss mycket av powerpoint och word

Går du på högstadiet så har du inga problem att använda libreoffice, det är dessutom inte du som själv ska stå för att köpa programvara, så får du inte ms office av skolan på en dator får de inte heller kräva att något ska vara gjort i det och ms office är inte ens gratis för normala högskolestudenter eftersom det inte finns på dreamspark.
Ladda hem libreoffice http://www.libreoffice.org/download och prova det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går du på högstadiet så har du inga problem att använda libreoffice, det är dessutom inte du som själv ska stå för att köpa programvara, så får du inte ms office av skolan på en dator får de inte heller kräva att något ska vara gjort i det och ms office är inte ens gratis för normala högskolestudenter eftersom det inte finns på dreamspark.
Ladda hem libreoffice http://www.libreoffice.org/download och prova det.

Men för ungefär 3000 kr är en chromebook det bästa jag kan få som en skoldator? det mesta är väll att batteri tiden inte får vara för dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Men för ungefär 3000 kr är en chromebook det bästa jag kan få som en skoldator? det mesta är väll att batteri tiden inte får vara för dåligt

jo.
Hmm... En väldigt billig netbook är inte värt att köpa då de är så sega så det finns inte....

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946382
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1468919
i3:a för det priset...
Men det är mycket bättre byggkvalitet på chroomebooken.

Permalänk

går i gymnasiet och har bojkottat alla microsoft program, använder bara google tjänster som google docs, google drive, och även googles egna powerpoint system. det är ju klart sämre än word osv men google har skalat ner allt i deras skrivprogram så att det är så lätt och simpelt som möjligt.

så för att ha en dator som bara är en skoldator då skulle jag nog lätt kunna nöja mig med en chromebook

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trollhattan:

På högskolan här hålls 95% av föreläsningarna med hjälp av Powerpoints...
(Resten i word och pdf)

Det är extremt beroende på lärosäte och utbildning. På tekniska utbildningar är det vanligen inte en sanning. På Chalmers såg jag personligen inte ett enda Microsoftprogram under ett 5-års civingprogram. Allt utdelat material var i PDF (något annat fungerar bara inte, inte en chans att något material skulle distribueras som .doc/.ppt/.xls el dyl), datorsalarna var Linuxbaserade. Rapporter var vanligen obligatoriskt att skriva i LaTeX, och om inte skrevs de vanligen i LaTeX ändå, eller av fri vilja i OpenOffice/Microsoft Word/vad man ville om det handlade om mindre saker (har använt de rapportverktyg som faktiskt finns i både Mathematica och Matlab också, för den delen — Mathematica var helt OK, Matlab skulle jag inte rekommendera).

Dock så behövde man ej heller en laptop under hela denna tid; en stationär dator hemma kombinerat med datorsalar i skolan var fullt tillräckligt. Utbildningarna har inte ändrat på sig det minsta, men ändå verkar högskoleelever (främst innan deras utbildningar startat) tro att en laptop är obligatorisk… Men nu ska jag inte bli gammal och bitter!

Tillbaka till ämnet så är det som sagt olika på olika institutioner, men att ställa krav på eller anta tillgång till just Microsofts produkter rimmar rent utav illa med högskoleförordningen utan speciellt exotisk tolkning. Var verkligheten passar in i lagbilden är en annan fråga, och hur smidig en Chromebook är i allmänhet har jag ingen erfarenhet av; har aldrig använt Google Docs.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker man ska se på en Chromebook som en mer nyttoinriktad surfplatta, den har ungefär samma prestanda, men de har ofta bättre möjligheter till lokal lagring, lite fler anslutningar och ett tangentbord redan från början, om man verkligen ska ha dem för "jobb" och inte lek så är de ofta ett bra val om man ska köpa en billig enhet och på högstadiet så har jag svårt att tänka mig att den inte klarar det man vill göra, ska man däremot kompilera en massa kod på högskolenivå så är de för klena i hårdvaran, men för att skriva enklare dokument och surfa lite efter faktauppgifter så är det nog det mest prisvärda man kan hitta idag. Jag har själv en "ultraportabel" pc med intel c-ulv cpu (su 4100) men hade jag köpt nytt idag så hade jag nog köpt en chromebook och lagt in linux, en chromebook är ca 30% billigare och fyller samma funktion, så varför skulle man köpa en "pc" om det verkligen handlar om att skriva lite rapporter och surfa fakta och inget annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en begagnad, utan tvekan.
Reuseit säljer begagnade företagsdatorer till okej priser.
Expempel på vad du kan skaffa för 3000 kr:

http://www.greentech.se/sv/baerbara/dell-latitude-e4300-p8400...
http://www.greentech.se/sv/baerbara/hp-elitebook-2530p-sl9400...
http://www.greentech.se/sv/baerbara/lenovo-thinkpad-x61s-l750...

Nu pratar vi väldigt portabla datorer med kvalitetskänsla och riktigt bra tangentbord.
Du får lite bättre prestanda om du väljer en större laptop men det är inget att spela på hur som helst, så jag hade kört på en 12-13".
Du får ännu mer för pengarna om du inte köper via ett företag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

shawn vi har alla office på datorerna

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker man ska se på en Chromebook som en mer nyttoinriktad surfplatta, den har ungefär samma prestanda, men de har ofta bättre möjligheter till lokal lagring, lite fler anslutningar och ett tangentbord redan från början, om man verkligen ska ha dem för "jobb" och inte lek så är de ofta ett bra val om man ska köpa en billig enhet och på högstadiet så har jag svårt att tänka mig att den inte klarar det man vill göra, ska man däremot kompilera en massa kod på högskolenivå så är de för klena i hårdvaran, men för att skriva enklare dokument och surfa lite efter faktauppgifter så är det nog det mest prisvärda man kan hitta idag. Jag har själv en "ultraportabel" pc med intel c-ulv cpu (su 4100) men hade jag köpt nytt idag så hade jag nog köpt en chromebook och lagt in linux, en chromebook är ca 30% billigare och fyller samma funktion, så varför skulle man köpa en "pc" om det verkligen handlar om att skriva lite rapporter och surfa fakta och inget annat ?

Men vilken chromebook är det man ska ha då? det finns ju olika versioner och så finns det en som är lite billigare med en 320 gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Är inte så jätte insatt i google chromebook men har jag inte fel för mig använder man sig av Google Drive och där får du väl ca 10gb utan tidsbegränsning.

EDIT:
"Google Drive, före detta Google Docs, är en molntjänst som tillhandahålles kostnadsfritt av Google, ingår 5GB."

De har ändrat till 15GB gratis.
Sedan tror jag det följer med minst 100GB till nästan alla Chromebooks.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

De har ändrat till 15GB gratis.
Sedan tror jag det följer med minst 100GB till nästan alla Chromebooks.

Hämtade infon direkt från wiki så var väl lit outdated, tur någon annan har koll!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Om man inte klara sig med en 12GB SSD eller vad det nu är, är det väl bara att byta den mot en större?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Men vad gäller hårdvaran hur stor är skillnaden mot den billigare och den dyrare chromebooken?

Permalänk
Medlem

LibreOffice skulle jag inte röra med en pinne, vid en första anblick så verkar det mesta finnas men om man jobbar med det dagligen så kommer man snabbt bli irriterad på dess brister, gratis är inte alltid gott..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

LibreOffice skulle jag inte röra med en pinne, vid en första anblick så verkar det mesta finnas men om man jobbar med det dagligen så kommer man snabbt bli irriterad på dess brister, gratis är inte alltid gott..

Saklig och välformulerad kritik.

Vad är det som saknas i LO/OO jämfört med Word som i dina ögon gör skillnad för skolanvändande? Minns att det i LO/OO:s vågskål ligger argument som öppet, gratis, multiplattform, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Samsungen är min favorit! Den har en 12-16 gb SSD (kommer inte ihåg den precisa storleken.) Den är fläktlös! Ingen damm i dator, oavsett om den ligger i sängen eller på bordet! Inga ljud från den för det är inga rörliga delar (ingen fläkt, ingen snurrande hårddisk mm).
Acern är billigare, har en fläkt som kommer säkerligen damma ihop minst en gång, en snurrande hårddisk som är segare än en SSD.
Frågan är om du verkligen kommer ens fylla SSDn med skolprojekt? Sen har du även molnlagring. Skulle inte Googles räcka så har du ändå andra program i webbläsaren, Dropbox, Skydrive, Ubuntu har även ett mm. Finns hur många som helst

Permalänk
Medlem

Tycker det där med Chromebooks är förskastligt. Lurar fattiga konsumenter att de köper en dator de faktiskt kan göra något med.