Är AMD-grafikkort bättre än Nvidia-grafikkort för en AMD-processor?

Permalänk
Medlem

Är AMD-grafikkort bättre än Nvidia-grafikkort för en AMD-processor?

Hört många som påstår detta, har aldrig sett några egentliga tester.

Så hur är det, ligger det någon sanning bakom detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BuSomFan:

Hört många som påstår detta, har aldrig sett några egentliga tester.

Så hur är det, ligger det någon sanning bakom detta?

Nej, det ligger ingen sanning i detta! Så om någon säger detta trollar denne/a bara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det ligger ingen sanning i detta! Så om någon säger detta trollar denne/a bara.

Ska nog inte ge alla cred för att vara medvetna om att det inte stämmer,
Vissa är helt enkelt okunniga/drar korkade slutsatser.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

det finns kort med amd som spöar nvidia och tvärt om men annars spelar det inte nån roll för din cpu vilket av grafikkorten du kör utan det är gpu prestandan som är skillnaden
men kan vara värt att tänka på om man har ett moderkort som stöder cf eller sli eller båda när man väljer märke så man kan köra dubbla kort om man nu vill det i framtiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nope. Kör AMD både på GPU och CPU, och den enda "fördelen" jag märkt av är att AMDs övervakningsprogram Overdrive stödjer både min CPU, GPU och moderkort utan problem. Dock kanske Overdrive även stödjer Nvidia-grafikkort, det har jag ingen koll på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonteP0nte:

Nope. Kör AMD både på GPU och CPU, och den enda "fördelen" jag märkt av är att AMDs övervakningsprogram Overdrive stödjer både min CPU, GPU och moderkort utan problem. Dock kanske Overdrive även stödjer Nvidia-grafikkort, det har jag ingen koll på.

AMD Overdrive stödjer bara en del av AMDs produkter.
Man får nyttja andra tredjeparts-program för överklockning/övervakning av nVidia-kort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BuSomFan:

Hört många som påstår detta, har aldrig sett några egentliga tester.

Så hur är det, ligger det någon sanning bakom detta?

Nej. Det är bara att mixa hur du vill Intel med AMD, Intel med Nvidia, AMD med Nvidia/AMD etc.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det finns lösningar som stöder crossfire mellan interngrafik (på CPU ) och grafikkortet, detta fungerar endast med amd, och endast med några specifika cpu+ gpu kombinationer. Men för highend system, nej!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag trodde också förut att AMD-CPU och AMD-GPU fungerade bättre än AMD-CPU och NVIDIA-GPU.
Men då tillrättavisade Virtuamvp <---flashbackare, mig och sade att så var det INTE.
Nåväl vad är en bal på slottet? sade jag, köpte ett GTX 275, och det fungerar Über.
Så jag har gått över från AMD-GPU, till NVIDIA-GPU, och är lika nöjd som en kattunge som nyss druckit mjölk.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag trodde också förut att AMD-CPU och AMD-GPU fungerade bättre än AMD-CPU och NVIDIA-GPU.
Men då tillrättavisade Virtuamvp <---flashbackare, mig och sade att så var det INTE.
Nåväl vad är en bal på slottet? sade jag, köpte ett GTX 275, och det fungerar Über.
Så jag har gått över från AMD-GPU, till NVIDIA-GPU, och är lika nöjd som en kattunge som nyss druckit mjölk.

En person som alltså tänkt på det viset, kanon då kan man kanske få ett direkt svar

Hur kommer det sig att du trodde det?
Var det någon som övertygade dig om det, eller antog du det bara helt enkelt?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

En person som alltså tänkt på det viset, kanon då kan man kanske få ett direkt svar

Hur kommer det sig att du trodde det?
Var det någon som övertygade dig om det, eller antog du det bara helt enkelt?

Det var nog mest så att man tänkte att om allt kommer från samma märke, så funkar det bättre.
Typ som Mercedes-Benz tillbehör, till Mercedes-Benz bilar. <----istället för piratade Biltema-grejjor.
Nu i efterhand när man tänker efter, så inser man hur grillad man varit.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Det var nog mest så att man tänkte att om allt kommer från samma märke, så funkar det bättre.
Typ som Mercedes-Benz tillbehör, till Mercedes-Benz bilar. <----istället för piratade Biltema-grejjor.
Nu i efterhand när man tänker efter, så inser man hur grillad man varit.

är faktiskt ofta lika på bilar med och som bmw ägare brukar jag akta mig för orginal delar i det längsta och kör med en massa biltema prylar som funkar kanon sista inköpet var bromslangar som på bmw kostar 600kr st biltema 149kr för 2st
brukar även vara samma om man köper samma märke på dator delar med så mycket msi som möjligt eller gigabyte
man kanske får en finare färgkombination men jag har aldrig märkt nån förbättring annars

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

är faktiskt ofta lika på bilar med och som bmw ägare brukar jag akta mig för orginal delar i det längsta och kör med en massa biltema prylar som funkar kanon sista inköpet var bromslangar som på bmw kostar 600kr st biltema 149kr för 2st
brukar även vara samma om man köper samma märke på dator delar med så mycket msi som möjligt eller gigabyte
man kanske får en finare färgkombination men jag har aldrig märkt nån förbättring annars

Det var nog år och dagar sen jag handlade hos Biltema.
Men farsan drog dit och köpte flexibel avgasslang, riktigt bra grej, dock inte särskilt snygg.
Förmodligen så har Biltema bättrat på kvalitén hos sitt sortiment, och originaldelar kostar skjortan, jag vet ju bara när farsan skulle ha en termostat till sin Mercedes-Benz 608D, tror det var någonting på 580kr dom sa att den kostade.
Då drog han till Biltema som hade passande dito för 130kr, och den fungerar lika galant än.
Så det är ju en stor skillnad i pris.
Och då kvalitén verkar ha förbättrats, så är det ju betydligt bättre att köpa där istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!