"skador" på skoldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Absurt ? Det är tyvärr så verkligheten ser ut. Det du själv inte noterar vid mottagande och som sedan skiljer sig åt från protokollet när produkten/tjänsten ska tillbaka är något som du själv får stå för.
Och som även nämnts i tråden så står skolans försäkring för de skador som uppstår, dock så misslyckades trådskaparen uppfylla de kriterier för att försäkringen skulle täcka detta varan denna får stå för ersättningen själv.

Men herregud, det är kids som lånar datorerna. Många av dem har knappt fått uppleva värdet av pengar än. Nej - Jag tycker det är fel av skolan att nästan lura in elever och familjer på sånt här. Om datorn inte är fungerande när den ska återlämnas, ja då kan jag hålla med om att man ska betala. Men när det gäller skråmor och repor tycker jag inte.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vad är det du skall bedöma för något? Vad betyder din bedömning av en eventuell bild på skadan. Ingenting skulle jag säga...

Det är helt sant att vi inte kan bedömma det.. det är naturligtvis upp till atea. Det var en olycklig formulering från min sida. Det jag menar är att med en bild, så skulle vi här på forumet kanske skulle kunna hjälpa till med en hygglig formulering där man hävdar att det är normal förslitning.

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Det är helt sant att vi inte kan bedömma det.. det är naturligtvis upp till atea. Det var en olycklig formulering från min sida. Det jag menar är att med en bild, så skulle vi här på forumet kanske skulle kunna hjälpa till med en hygglig formulering där man hävdar att det är normal förslitning.

Jag trodde aldrig att bucklan skulle vara så dyr, när jag fick beskedet så var datorn redan på väg till Atea. Annars skulle jag ha tagit foto på det.

Tråden var bara menad som förslag på hur jag skulle gå tillväga med allt och få lite åsikter. Tack för era svar.
Blev lite sur när vårdslösa personer fick försäkring men inte jag

Mina föräldrar ska hjälpa mig med betalning (inte bortskämd, är bara lite fattig nu vid student tider;) )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Du glömde att de går runt och sedan slänger sig i soffan med datorn igång i handen. Sen blir de förvånade när hårddisken börjar låta som en liten köttkvarn efter ett år eller så. Inte riktat mot TS heller.

Det andra du skrev låter väldigt intressant. Du får gärna berätta mer om hur du gjorde där (om du har tid och ork). Min syster har haft en del fall med skamligt låg ersättning från försäkringen så det skulle vara guld värt att få reda på hur man "ska" gå tillväga.

Finns tyvärr ingen snabbguide. Man får ju ha kött på benen innan man ger sig in i kampen. Dvs. kolla upp ett genomsnittligt värde på bilen, framhäva allt positivt som kan höja värdet (lågt miltal, fin lack, ingen rost, service osv.). Sen gäller det vara saklig, lugn och låta väldigt kunnig.
Detta gäller även i vanliga konsumenträttsfrågor. Kan man sin sak, konsumentköpslagen och inte börjar ställa orimliga krav, hota med ARN som det första, är det mycket större chans att man får som man vill. Finns många som hotar med ARN trots värdet understiger 1000:- (elektronik). Redan då har man idiotförklarat sig själv då butiken inser att man har noll koll. Såna små misstag bör man undvika.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Finns tyvärr ingen snabbguide. Man får ju ha kött på benen innan man ger sig in i kampen. Dvs. kolla upp ett genomsnittligt värde på bilen, framhäva allt positivt som kan höja värdet (lågt miltal, fin lack, ingen rost, service osv.). Sen gäller det vara saklig, lugn och låta väldigt kunnig.
Detta gäller även i vanliga konsumenträttsfrågor. Kan man sin sak, konsumentköpslagen och inte börjar ställa orimliga krav, hota med ARN som det första, är det mycket större chans att man får som man vill. Finns många som hotar med ARN trots värdet understiger 1000:- (elektronik). Redan då har man idiotförklarat sig själv då butiken inser att man har noll koll. Såna små misstag bör man undvika.

Ok, jag förstår att det inte finns någon snabbguide. Tack så mycket!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Fel nummer 1 är att när man har kontakt med försäkringsbolaget så ska man köra linan ut när det är färskt. Inte för att jag alltid gör det men jag kan säga att jag har lärt mig av mina misstag. Dessutom så får du lära dig att världen inte är rättvis.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om jag förstått dig rätt så finns det en försäkring på datorn men den gäller inte då du inte kan redogöra för exakt hur skadan kom till?

Isåfall, sätt dig ner, tänk efter ordentligt och skriv ner exakt hur olyckan skedde, och hör sen av dig till Atea. Jag vet inte exakt vad de skrivit i sina papper när du först gjorde skadeanmälan, men på frågan "hur uppstod skadan" kanske du bara svarat "vet inte riktigt" i förbifarten och det är det som dom skrivit ner. Isåfall räcker det kanske att du helt enkelt beskriver hur du skulle sätta dig på en stol, hänga datorväskan på ryggstödet och råkade slå i den i stolen eller hur det nu gick till.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

skolan får ej kosta något, skit i att betala... Atea har ingen rätt att fakturera dig utan det måste isåfall gå genom skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

skolan får ej kosta något, skit i att betala... Atea har ingen rätt att fakturera dig utan det måste isåfall gå genom skolan.

Enstaka kostnader som inte är förenliga med skollagen
* Avgift för läromedel, inklusive miniräknare, i utbildning för skolpliktiga
* Avgift för försäkring vid användandet av skolans bärbara dator i skolan och hemmet för skoländamål
* Avgift för elevens val
* Profilavgift
* Anmälnings- eller köavgift
* Krav på arbetsinsatser från föräldrar
* Medlemsavgift

Måste du ta en försäkring för att kunna använda skoldatorn så måste du självklart kunna utnyttja den.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra om vi fick en bild på skadan och om du kunde referera vad som exakt står i avsvarsförbindelsen.

Utan avtal ersätter du endast skador som kommit till genom vårdslöshet men antagligen påbjuder ert avtal ett strikt ansvar (ansvar för alla skador).

Dock täcker inte detta ansvar normala förslitningsskador om inte detta står uttryckligen. Mindre skador så som repor, bucklor, damm etc. ska du inte stå för om dessa är en normal följd av brukandet av datorn. De kan inte kräva att datorn ska lämnas tillbaka i nyskick efter 2 år av dagligt användande. Särskilt om ni saknat skydd till datorn så som särskild datorväska. Detta produkter är inte gjorda för att fungera speciellt många år av dagligt användande.

Det beror som sagt huruvida skadan är så normal att den kan ses som normalt slitage. Ingen skada är i sig vanlig men att någon sorts mindre skada uppkommer är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det skulle vara bra om vi fick en bild på skadan och om du kunde referera vad som exakt står i avsvarsförbindelsen.

Utan avtal ersätter du endast skador som kommit till genom vårdslöshet men antagligen påbjuder ert avtal ett strikt ansvar (ansvar för alla skador).

Dock täcker inte detta ansvar normala förslitningsskador om inte detta står uttryckligen. Mindre skador så som repor, bucklor, damm etc. ska du inte stå för om dessa är en normal följd av brukandet av datorn. De kan inte kräva att datorn ska lämnas tillbaka i nyskick efter 2 år av dagligt användande. Särskilt om ni saknat skydd till datorn så som särskild datorväska. Detta produkter är inte gjorda för att fungera speciellt många år av dagligt användande.

Det beror som sagt huruvida skadan är så normal att den kan ses som normalt slitage. Ingen skada är i sig vanlig men att någon sorts mindre skada uppkommer är normalt.

Ts har redan skrivit flera gånger att han inte har en bild och inte har möjlighet att ta en, läs igenom inläggen innan du skriver.

Permalänk
Inaktiv

Se det som en gratislektion i livets hårda skola, man måste vara försiktig med lånade grejor. Bra av dig att inte ljuga som dina vänner tycks ha gjort

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på DHL levererade vi massor av småpaket till ATEA. Alltid med före klockan 10-leverans. Så deras stil är nog att hålla högt tempo, och de kostar säkert på med nya delar och auktoriserad servicepersonal på vartenda litet småfel, för att återställa datorerna till nyskick.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Tycker det är hälsosamt att betala för sånt som man har sönder, så funkar det i riktiga världen. Se det som läropengar

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att man ska göra rätt för sig men håller inte med om att det skulle funka så i den "riktiga" världen. Kolla bara på allt försäkringsfusk, mutor, osv. för att nämna några.

Permalänk
Skrivet av HBcore:

skolan får ej kosta något, skit i att betala... Atea har ingen rätt att fakturera dig utan det måste isåfall gå genom skolan.

Fast om man har skrivit under ett papper om det när man tog emot datorn så har det inte med lagen att göra. Då är det ett annat avtal. Är man dock inte myndig som måste målsman skriva under.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tycker folk är väldigt fula här (hade något annat ord), påstår att skolelever är ovarsamma med sina datorer när de egentligen inte har någon aning utan går helt på fördomar. Fy skäms på er, ni är ju vuxna!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Vafan sjukt hårda dom verkar vara, min gymnasielaptop drog på sig ett böjt och skevt tangentbord under en intensiv CAD/CAM session..
och tappade den i golvet så hela hörnet sprack, men inte behövde jag betala något. Tror att det var atea som skötte det också. Dock gick det via ett stort svenskt bolag som drev skolan.

Men det borde ju gå på försäkringen kan man tycka. Att tappa/stöta emot något tycker jag faller in i samma kategori.

uppmaning som gränsade mot § 8 borttagen
Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Tycker folk är väldigt fula här (hade något annat ord), påstår att skolelever är ovarsamma med sina datorer när de egentligen inte har någon aning utan går helt på fördomar. Fy skäms på er, ni är ju vuxna!

Fakta kan väl aldrig vara fördomar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Tycker folk är väldigt fula här (hade något annat ord), påstår att skolelever är ovarsamma med sina datorer när de egentligen inte har någon aning utan går helt på fördomar. Fy skäms på er, ni är ju vuxna!

Dom flesta här på Sweclockers är ju ungdomar själva och talar väl av egen erfarenhet eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

När jag jobbade på DHL levererade vi massor av småpaket till ATEA. Alltid med före klockan 10-leverans. Så deras stil är nog att hålla högt tempo, och de kostar säkert på med nya delar och auktoriserad servicepersonal på vartenda litet småfel, för att återställa datorerna till nyskick.

Polaren hade precis sin praktik hos ATEA med 5 andra. De fick i uppdrag att plocka upp 300laptops och ghosta på en dag eller något.
Lite hårt för 6 praktikanter typ första veckan. Han sa att man bli helt skadad av det , man staplar upp en massa lådor och gör allt stegvis på ca 20-30lådor samtidigt. Allt ska gå snabbt, och tydligen hade de inhyrd personal som helt plötsligt försvann när praktikanter kom. Som tur var så bytte han praktikplats.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Hälsa dem att du har information om försäkringsbedrägeri som begåtts mot dem, som du är villig att avslöja om ni sluter ett avtal som minskar dina kostnader...

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk

har själv en skoldator, är jätte pedantisk själv så sköter om datorn ganska bra. men det finns en snubbe i klassen som behandlar datorn som skit. tycker att dom borde ha lite överseende med att det faktisk är en skolmiljö. hände mig häromdan småbråkade lite med polarn och han drämmer ner locket på datorn

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst första inlägget och en liten bit in så funderar jag på vad detta är för skojeri? Om man lånar ut laptops så är det för att de skall bäras med och brukas, det kommer alltså hända saker, olyckor därtill. Ska de då begära orimliga summor som ej subventioneras för er studenter?

Jag hade aldrig rekommenderat en sådan skola och jag hade rått föräldrar att köpa egna datorer till barnen om det krävdes för utbildningen. Jag som förälder hade aldrig skrivit på ett sådant avtal, jag hade nog slagit på stora trumman och kallat till möte för antagligen har de inte varit särskilt tydliga med vad det är för skador som skall ersättas.

Blir förbannad på sådan här skit. Sunt förnuft är som bortblåst hos Atea och skolan. Skolan och lärarna för de inte stoppade skiten.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Tycker folk är väldigt fula här (hade något annat ord), påstår att skolelever är ovarsamma med sina datorer när de egentligen inte har någon aning utan går helt på fördomar. Fy skäms på er, ni är ju vuxna!

Notera nu att det här är inte riktat mot TS öht.

Kan säga, jag har jobbat som retailer, och har också jobbat med att laga laptops efter skitungar från skolor, oaktsamma, bortskämda oftast, och totalt helt struntar i sin dator, jag vet inte hur sjukt många skärmar jag bytt genom åren till "stackars" lilla Jonas, hans skoldator gick ju helt magiskt sönder där den stod, skärmen sprack helt magiskt av sig själv, måste ha varit deras reinkarnerade katt som gjorde det för att hämnas i bästa poltergeiststil

Kan inte nog poängtera hur fel DU har i det här, en god vän har dessutom jobbat som it-tekniker i en större skola i många år och han var så arg på ungarna och hur de hanterade sina datorer ibland att jag trodde han riskerade hjärtfel som följd!

Sen i mitt jobb jag har idag, så ser jag en av de större aktörerna på marknaden som hanterar just skoldatorer och gissa vad? -jo, ungarna datorer är skadade jämnt och ständigt
Lock, chassiskador, skärmbezels, skärmar, batterier, framför allt laddare och laddarkontakter eller så dör de av värmeslag

Jag kan hålla på och skriva av mig om det här i evighet, men nu ska jag sluta, jag ville bara avreagera mig för jag blir så sne när jag ser folk som säger att man har fel i att ungar tar hand om sina skoldatorer
Inser du hur mycket det här kostar samhället i längden...vafasen, jag skulle ju va tyst nu, sa jag väl?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Kan säga, jag har jobbat som retailer, och har också jobbat med att laga laptops efter skitungar från skolor, oaktsamma, bortskämda oftast, och totalt helt struntar i sin dator, jag vet inte hur sjukt många skärmar jag bytt genom åren till "stackars" lilla Jonas, hans skoldator gick ju helt magiskt sönder där den stod, skärmen sprack helt magiskt av sig själv, måste ha varit deras reinkarnerade katt som gjorde det för att hämnas i bästa poltergeiststil

Kan inte nog poängtera hur fel DU har i det här, en god vän har dessutom jobbat som it-tekniker i en större skola i många år och han var så arg på ungarna och hur de hanterade sina datorer ibland att jag trodde han riskerade hjärtfel som följd!

Sen i mitt jobb jag har idag, så ser jag en av de större aktörerna på marknaden som hanterar just skoldatorer och gissa vad? -jo, ungarna datorer är skadade jämnt och ständigt
Lock, chassiskador, skärmbezels, skärmar, batterier, framför allt laddare och laddarkontakter eller så dör de av värmeslag

Jag kan hålla på och skriva av mig om det här i evighet, men nu ska jag sluta, jag ville bara avreagera mig för jag blir så sne när jag ser folk som säger att man har fel i att ungar tar hand om sina skoldatorer
Inser du hur mycket det här kostar samhället i längden...vafasen, jag skulle ju va tyst nu, sa jag väl?

Grejen är att de vet att de lånar ut till ungdomar som inte växt färdigt i huvudet. De har antagligen inte varit tydliga med vad det är för skador som skall bekostas av brukarna, då hade inte en vettig förälder skrivit på.

En laptop skall brukas och bäras på. Det blir skador och olyckor händer. De vet om att de är tonåringar som inte har samma rutin och tänk som en vuxen och att lägga hela ansvaret på ungarna utan att subventionera kostnaden för lagningarna är utanför rim och fason.

Skolan och lärarna borde stoppat det hela innan avtalen skrevs på.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Grejen är att de vet att de lånar ut till ungdomar som inte växt färdigt i huvudet. De har antagligen inte varit tydliga med vad det är för skador som skall bekostas av brukarna, då hade inte en vettig förälder skrivit på.

En laptop skall brukas och bäras på. Det blir skador och olyckor händer. De vet om att de är tonåringar som inte har samma rutin och tänk som en vuxen och att lägga hela ansvaret på ungarna utan att subventionera kostnaden för lagningarna är utanför rim och fason.

Skolan och lärarna borde stoppat det hela innan avtalen skrevs på.

Nåväl, det här har rört sig om gymnasielever, jag vet inte men jag tycker inte att man kan säga att en i gymnasiet inte har växt så klart i skallen att de inte har sådan mognad nog att de är rädda om sakerna

En skola jag jobbat emot däremot, de sa redan från början, att eleverna får själva betala självrisken på sina skoldatorer i efterhand när de går ut, och ju fler gånger de råkar ha sönder den eller avsiktligt inte sköter den så den gått sönder, t e x skärmar så får de stå för självriskerna

Det var väääldigt få datorer som vi fick in från den skolan, de flesta vi hade in för att återställa efter 3 år, såg oftast ut som nya, ska nog tillägga att de här ungarna inte var särskilt gamla utan gick på högstadiet och mellanstadie

Så, nå går bevisligen att lägga ansvar på dem, och om man inte gör det så får man lägga det på föräldrarna

Förstås, jag talar inte om de som gjort misstag, utan dessa som klantar sig systematiskt eller som bara skiter i att behandla sin enhet väl, det syns väldigt väl på en laptop hur den behandlats

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag missat, men vad är det för dator vi talar om här? Om du kommer ihåg även vilken modell så skriv det gärna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Tycker folk är väldigt fula här (hade något annat ord), påstår att skolelever är ovarsamma med sina datorer när de egentligen inte har någon aning utan går helt på fördomar. Fy skäms på er, ni är ju vuxna!

Fast ungdomar behandlar datorer som skit, bara för att de inte äger de själva... Jag jobbar på YH och även där ser man att folk har varit väldigt oaktsamma vid sina datorer, givetvis inte lika mycket som på ett gymnasium, men det förekommer allt för mycket ändå.

Den typiska ursäkten, jag öppnade locket försiktigt, när hela skärmen är spräckt...

EDIT: I detta fallet tycker jag dock att han inte borde behöva betala något alls, en liten buckla är faktiskt inget som förhindrar att datorn fungerar, såvida den då inte trycker på skärmpanelen eller något annat liknande.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte vad det är för datorer de delar ut, men jag tycker att det låter väldigt konstigt att man ska kunna buckla dem eller skada gångjärnen på några år. Jag har bärbar dator på jobbet som jag dockar i och ur 10 ggr per dag. Släpar med den till diverse möten, ibland törnar man i en och annan dörr på vägen. Locket fälls upp och ner för varje möte också. Efter arbetets slut stoppar jag den i min väska (som har ett datorfack) släpar hem den osv. Jag har aldrig fått några bucklor i någon dator. En och annan repa och skrapmärke möjligtvis. Gångjärnen har aldrig strulat. Min nuvarande dator är ganska ny, men min förra Dell hade jag i 3 år.

Så när man hör historier om elever som knäcker lock, sabbar skärmar och bucklar datorerna så känns det som att man utsätter datorerna för en hel del. Jag tycker faktiskt att det är helt sjukt att eleverna inte får betala mer av skadorna de åsamkar. Ok att det finns försäkringar som tar de värsta smällarna, men de kan gott ha en rejäl självrisk. Helt sjukt att man kan knäcka skärmen och inte behöva betala en spänn för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är normalt att det blir slitage efter 3 år. Speciellt med en arbetsdator(skoldator) som flyttas runt ofta. Jag skulle kalla en liten kosmetisk sak på locket för normalt slitage efter 3 år. Tror dom att laptopsen ska va spritt-språngandes nya när dom lämnas in?

Ta bild får vi se!