Hur många ska köpa Haswell nu efter dagens test.

Permalänk
Skrivet av deadich:

FYHELVETE vad sugen jag blev. Är det till socket 1155? Isåfall blir jag jävligt glad för då slipper jag köpa nytt moderkort om jag vill ha en ny cpu med många trådar.

"The CPUs utilize socket 2011, and will be compatible with X79 chipset. "

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Den presterade inte som jag hoppades på att den skulle göra, så jag har inte bestämt mig ifall jag ska sitta kvar på min Q6600 eller upgradera lägger nog pengarna på en xbox one istället!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Högre pris, högre temperatur, och en hårsmån bättre prestanda? Nej tack, Ivy är fortfarande tillräckligt "het" för mig.

Men det var ingen överraskning att Haswell skulle underprestera så. Redan när nyheten om att man inte skulle hoppa över IvyBridge-E till förmån för Haswell-E anade jag att Haswell inte kommer att bli ett prestandamonster.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på det, så min far får ärva min i7-930. Vilket blir en uppgradering av hans Core 2 duo, när han håller på med filmredigering.

Permalänk
Datavetare

Sitter på en 15" MBP med Core i5 520 (2.4GHz) som primär dator hemma, så den kommer bli uppgraderad till en 15" rMBP med Haswell då det är rejäl skillnad i prestanda på mobila CPUer (möjligt alternativ är PC-laptop som kan konkurrera med rMBP skärm och byggkvalité, men rätt osannolikt att det kommer hända innan slutet av sommaren...).

På mobilsidan har ju utvecklingen varit framförallt mellan Arrandale (mobil Westmere) -> Sandy Bridge, men även SNB -> IVB och nu IVB -> HSW tar ju betydligt större kliv på bärbara än på desktop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Lei:

Högre pris, högre temperatur, och en hårsmån bättre prestanda? Nej tack, Ivy är fortfarande tillräckligt "het" för mig.

Men det var ingen överraskning att Haswell skulle underprestera så. Redan när nyheten om att man inte skulle hoppa över IvyBridge-E till förmån för Haswell-E anade jag att Haswell inte kommer att bli ett prestandamonster.

Letar efter temperaturmätningar, hittar inte på någon sida jag känner till, länka gärna din källa.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Deras rea började för 2 år sedan, och 3930k var väl aldrig nere under 4k? Eller iaf inte långt under, då den bara hade 15% rabatten. Men det var fortfarande över 1000kr billigare än närmsta konkurrent. Kanske jag minns fel dock.

Är oerhört sugen på att göra min huvudburk till mITX, och det vore konstigt att köpa nya prylar som inte är nya. Så det är nära att jag köper mig en ASRock Z77E-ITX + 4770k. Dock lite oroad över värmeutvecklingen med en liten OC i ett node 304...

Rean började nära vintern och då fungerade flera koder samtidigt. Och då var det samtidigt vinter rea vilket satte CPUn en bit under 3000kr.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Varför? Inget prestandalyft att titta på. Oekonomisk uppgradering.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Deras rea började för 2 år sedan, och 3930k var väl aldrig nere under 4k? Eller iaf inte långt under, då den bara hade 15% rabatten. Men det var fortfarande över 1000kr billigare än närmsta konkurrent. Kanske jag minns fel dock.

Är oerhört sugen på att göra min huvudburk till mITX, och det vore konstigt att köpa nya prylar som inte är nya. Så det är nära att jag köper mig en ASRock Z77E-ITX + 4770k. Dock lite oroad över värmeutvecklingen med en liten OC i ett node 304...

z77 och haswell passar väl inte? Socket 1155 och 1150.

Mvh /Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Rean började nära vintern och då fungerade flera koder samtidigt. Och då var det samtidigt vinter rea vilket satte CPUn en bit under 3000kr.

Rean började som sagt för 2 år sedan med 30% på vissa erbjudanden och sin vanliga 5%. Och vad jag vet har det aldrig gått att kombinera koder, vilket gjorde att man fick beställa flera gånger, jag beställde själv under denna rean, och använde bara 15%. Så antingen nöp du en under felaktigt pris eller så vet jag inte vad.

Ingen som köpt en haswell och börjat klocka lite än? Frågan är hur Intels egna ex som skickades ut står sig mot dom i handeln.

Skrivet av UnkeN:

z77 och haswell passar väl inte? Socket 1155 och 1150.

Mvh /Jakob

Menar Z87, googlade lite väl många jämförelser, så det blandades ihop.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att byta ut min AMD 955BE @ 3,8Ghz till en 4670k men uppgradering blir det tidigast i höst.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Antar att om man har en 120-144hz skärm kan det behövas kraftigare, kör man bara med en 60hz skärm finns det ens några spel som det begränsar i då?

Har en 120hz skärm som jag har överclockat till 129hz :).

Permalänk

Hjälp mig välja mellan två moderkort är ni snälla, kan fan inte bestämma mig.

Asus maximus VI hero Atx: http://www.inet.se/produkt/1902502/asus-maximus-vi-hero-atx

Gigabyte Sniper M5 matx: http://www.inet.se/produkt/1902464/gigabyte-g1-sniper-m5-matx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Är det inte bättre att satsa på "ivy bridge e" än haswell

http://www.cpu-world.com/news_2013/2013043002_Intel_Ivy_Bridge-E_extreme_CPUs_to_launch_in_September.html

Model Cores Threads Frequency Turbo Frequency L3 cache Memory TDP
i7-4820K 4 8 3.7 GHz 3.9 GHz 10 MB DDR3-1866 130 Watt
i7-4930K 6 12 3.4 GHz 3.9 GHz 12 MB DDR3-1866 130 Watt

Prestandamässigt, ja, men prismässigt vet jag inte om det är genomförbart.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Asus maximus VI hero Atx: http://www.inet.se/produkt/1902502/asus-maximus-vi-hero-atx

Gigabyte Sniper M5 matx: http://www.inet.se/produkt/1902464/gigabyte-g1-sniper-m5-matx

Asus Maximus VI Hero är bättre på alla möjliga punkter, antagligen främst för att det är ett ATX, men ändå. Behöver du inte ett mATX finns det ingen anledning till att skaffa det från Gigabyte.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Inte jag. Jag behöver mina sex kärnor, så möjligtvis om de släpper en Haswell-E

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Tycker att min 2600k fungarar utmärkt även oklockad, behövs mer prestande så överklockar jag den bara lite ;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

levererar inte en fps mer än dom "gamla" processorerna, så nepp!

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Asus Maximus VI Hero är bättre på alla möjliga punkter, antagligen främst för att det är ett ATX, men ändå. Behöver du inte ett mATX finns det ingen anledning till att skaffa det från Gigabyte.

Är en sound whore. Tänkte att gigabyte kanske hade bättre ljud men det är inte värt det för den simpla anledningen. Thanks for the support it was needed.

Hoppas jag får ett bra haswell exemplar så jag kan clocka dyngan utan problem.

Permalänk
Medlem

Att uppgrader Ivy eller Sandy Bridge känns enligt mig helt onödigt för en desktop. Var Haswell är starkast måste ju vara i laptops med den integrerade grafiken men jag skulle aldrig kunna tänka mig att bygga en ny dator utan den nyaste prollen så för oss som ändå skulle bygga en ny maskin är väll Haswell en självklarhet ;D

Permalänk

Behåller min 2600K...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Är jag den ända som sitter på en 930 och väntar på skylake ? :S

Nja kanske om man kan vänta så länge :P. Visst är man sugen på nåt nytt men 930 verkar hänga med ok än så länge så man vet aldrig, hoppas man kan vänta så länge i alla fall för plånbokens skull.
Tyvärr klockar inte min bra alls med senaste bios på moderkortet men den går tillräckligt varm ändå så överklockning är tyvärr inte aktuellt för min del.

Skrivet av Robeliboban:

Värt att ta klivet från i7 920?

Med din OC? nej för böveln!

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera om ett litet tag då jag tröttnat på den mindre tillfredställande prestandan min 8150 ger i ArmA...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Är en sound whore. Tänkte att gigabyte kanske hade bättre ljud men det är inte värt det för den simpla anledningen. Thanks for the support it was needed.

Hoppas jag får ett bra haswell exemplar så jag kan clocka dyngan utan problem.

Sound whore? Satsa på ljudkort istället?

Kommer köra vidare på min 2700K.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Blir snart dags för I5-4670K, en välbehövlig uppgradering från min gamla Pheonm II

Förhoppningsvis ska en klockad Haswell hänga med åtminstone 3-4 år innan det blir dags för byte igen.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Sound whore? Satsa på ljudkort istället?

Kommer köra vidare på min 2700K.

Vill helst inte överskrida min budget sambon kan ta kål på mig om inte jag är försiktig :).

PS: Är du nöjd med dina G,skill ripjaws. Tänkte passa på att beställa ram på inet nu när jag ändå beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Letar efter temperaturmätningar, hittar inte på någon sida jag känner till, länka gärna din källa.

Tom är som alltid den enda som inte brown nose:ar tillverkare och säger som det är
http://www.youtube.com/watch?v=xrLtjgbga5g

Du kan se temperaturerna vid 27 min och vidare Du kan också ta och kolla på hela video, riktigt bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kommer uppgradera från min q6600 med 8gb ram det ironiska är att det inte är cpun som gör att jag uppgraderar utan primärt för att jag behöver stöd för mer ram..
till på köpet får jag även stöd för 3tb diskar usb3 pci-e 3.0 samt givetvis betydligt mer strömsnålt..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Skulle inte tagit Gigabyte av dem två. Jag själv satt och valde mellan Asus maximus VI hero och Asrock Extreme 6. Blev ett Extrem 6 pga av extra strömförsörjning (en molex extra), mer anslutningar, samt snyggare. (behöver inte sleeva om mitt nättag heller då det röda skulle skära sig;))

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Nja kanske om man kan vänta så länge :P. Visst är man sugen på nåt nytt men 930 verkar hänga med ok än så länge så man vet aldrig, hoppas man kan vänta så länge i alla fall för plånbokens skull.
Tyvärr klockar inte min bra alls med senaste bios på moderkortet men den går tillräckligt varm ändå så överklockning är tyvärr inte aktuellt för min del.

Tycker den klarar sig väldigt bra. Tror nog jag kommer kunna köra på den tills skylake

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown