Medlem 10 år på sweclockers, ska firas med en ny mus. (behöver förslag)

Permalänk
Medlem

Medlem 10 år på sweclockers, ska firas med en ny mus. (behöver förslag)

Det var tydligen i februari för tio år sedan jag blev medlem på sweclockers och jag har lurkat här sedan dess med hela 4 trådar startade på all denna tid. Så jag tänkte att det är väl dags ändå att uppgradera min mus till nånting modernare och letar efter förslag bland de visa här på forumet.

Problemet om jag har är att min tumme är missformad så jag kan inte ha knappar på tumsidan av musen (jag är högerhänt) och jag skulle gärna ha en med hög dpi och vara med sladd och ej trådlös. Den mus jag byter ut är en Logitech MX Air som jag köpte på förbeställning när den lanserades. Nu är gyron inte längre i bästa skick, så det får bli nytt och bäst vore det om musen man inskaffar inte lyser i mörkret.
Tittade på prisjakt men där verkade som att alla med någolunda hög upplösning inte är så handikappvänliga (konstigt nog, med tanke på att det kan tyckas att det skulle finnas en marknad för sånt.)

I övrigt har jag inte speciellt stora krav.

Jag beställer troligtvis på onsdag nåntingsånt.

Alla tips och förslag är varmt välkomna. Även mycket udda designer kan vara av intresse, då jag som sagt kört med en Air som standardmus i flertalet år, vilket min bror anser vara vansinnigt.

Edit: lol hade skrivit flashback på ett av ställena när jag menade sweclockers.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

g500? mycket bekväm och 5700dpi + så kan du trycka på knapparna så du byter dpi (med pekfingret så klart)

Permalänk
Medlem

Eftersom du har specifika krav på komfort så kan jag inte annat än rekommendera besök i en butik. Åk till närmaste datorbutik och kläm & känn på grejerna.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

g500? mycket bekväm och 5700dpi + så kan du trycka på knapparna så du byter dpi (med pekfingret så klart)

G500 verkade ha knapparna på sidan som jag inte riktigt klarar av att använda, men G300 ser rätt trevlig ut. När det nån som använt en sån till linux? Måste man binda alla knapparna med xmodmap eller har den samma funktioner på knapparna som i windows? Jag använder bara windows när jag spelar, till allt annat har jag Debian.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Kensington Trackball Orbit Scroll Ring. Kolla upp den och se om den går att använda med din tumme!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av danedi:

G500 verkade ha knapparna på sidan som jag inte riktigt klarar av att använda, men G300 ser rätt trevlig ut. När det nån som använt en sån till linux? Måste man binda alla knapparna med xmodmap eller har den samma funktioner på knapparna som i windows? Jag använder bara windows när jag spelar, till allt annat har jag Debian.

G500 funkar bra i linux, jag kör windows/ubuntu på min dator, och det är inbyggt minne i musen, så samma inställningar i båda

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6606568/mionix-naos-8200-gaming-mo...

Skönaste musen jag ägt.
Den har dock 2 knappar vid tummen. Men musen är så pass bra formad så att detta inte är något man märker av när tummen bara vilar.

Den kostar en slant, men det var det bästa jag köpt gällande kringutrustning!

Men som föregående sa, bättre att åka ut och klämma själv,

Mvh

Permalänk
Medlem

MX518 är så skön så dock nytt namn på den jag vet

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Steelseries Sensei, riktig skön mus. Inte för stor, inte för liten, bra grepp, sköna knappar och hög dpi. Det finns knappar på sidan, men de är rätt så diskreta, använder de inte alls själv.

På prisjakt fanns inga möss med hög dpi (4000+) utan knappar på sidan, däremot fanns en på 3500 dpi. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1203568 Kan vara värt att kolla.

Eller denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=529074

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

G500 funkar bra i linux, jag kör windows/ubuntu på min dator, och det är inbyggt minne i musen, så samma inställningar i båda

Altså du ställer in den i nått program i windows då först och sen är det kvar i musens minne? Är det batteri i den med sladd då med eller har du den trådlösa versionen?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Det var tydligen i februari för tio år sedan jag blev medlem på sweclockers och jag har lurkat här sedan dess med hela 4 trådar startade på all denna tid. Så jag tänkte att det är väl dags ändå att uppgradera min mus till nånting modernare och letar efter förslag bland de visa här på forumet.

Grattis till tio år på swec! Menar du allvar att det första du uppgraderar i hårdvaruväg sedan dess är din mus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Grattis till tio år på swec! Menar du allvar att det första du uppgraderar i hårdvaruväg sedan dess är din mus?

Det var ju bättre förr.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tillbaka till topic.

*Rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tvättar bort mitt omogna svar på inlägget.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Grattis till tio år på swec! Menar du allvar att det första du uppgraderar i hårdvaruväg sedan dess är din mus?

Nädå men jag fixar datorn gratis via firman, tillbehören får jag stå för själv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Men jag hade samma tangentbord från 1986 till 2008 (IBM M-Serien) Gick finfint att köra det i diskmaskinen om det var smutsigt. MEn mössen som följde med IBM PC-AT och PS/2 vill sannerligen ingen ha till nått annat än nostalgi.

Varnin det är en stor bild: http://liquidninja.com/blog/wp-content/uploads/2013/03/IBM_PS...

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Altså du ställer in den i nått program i windows då först och sen är det kvar i musens minne? Är det batteri i den med sladd då med eller har du den trådlösa versionen?

Det sitter en CPU med minne i den, jag har den trådade

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Det är så jävla individuellt. Beror på strleken på handen och hur man håller musen. Sen så beror ju knapparna också på personlig preferens,.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är så jävla individuellt. Beror på strleken på handen och hur man håller musen. Sen så beror ju knapparna också på personlig preferens,.

Jo det har du iofs absolut rätt i, men det är ju inte bara formen som avgör hur trevlig en mus är såklart. Funktionaliteter, drivrutinsstöd, längd på sladden, och en hel del andra saker som oftast inte står uppskrivet när man letar specs på möss som man tycker ser bra ut. Vi är en rätt så varierad skara här på sweclockers och tillsammans har vi nog provat en fin procentsats av de möss som finns tillgängliga.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.