Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det är bara det att eftersom att Windows är så otroligt stort så innebär en användning på mindre än 0,05% att cirka 37 miljoner användare fortfarande kör det.

Riktigt så stort är det väl dock inte...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Riktigt så stort är det väl dock inte...

Lol nej 350 000 blir det typ. Rätt många ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Windows To Go har uppdaterats så att Windows Store alltid är tillgänglig.
http://winsupersite.com/windows-8/blue-windows-go

Alla installationer av Windows RT.1/8.1 blir krypterade??
http://winsupersite.com/windows-8/blue-device-encryption

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bloggen uppdaterad. Inte så mycket ny information mer än en video och att även Outlook 2013 kommer till alla Windows RT-maskiner.

http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för sammanfattningen strejf!!

En sak som jag saknar i Windows 8 är att kunna gruppera Tiles under EN tile, typ som Android-mapp/iOS-mapp.

Själv håller jag på att leta efter en ultrabook med haswell / touch som är lättare att flänga runt med än min Asus ROG G55,
Sitter och följer Computex nyheter , fastnat lite på Acer S7 men har dålig erfarenhet av gamla acerdatorer, dock är ju detta high end och inte 5000kr klassen med vista

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Även fast startknappen kommer så ser jag ingen anledning till att uppgradera till 8.1 och komma in i Metro då. Då jag redan nu är riktigt förbannad på Metro interfacet och kör Start8 istället. Nej usch och fy för Windows 8 Interfacet overall. Tacka gud vetja, att det finns diverse program som blockerar Metro skräpet.

Tackar för lite updates om Windows 8.1 i alla fall, så man vet ifall Windows 8 skall stanna i "8.0" istället för "8.1"

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Tacka gud vetja, att det finns diverse program som blockerar Metro skräpet.

Tills den dagen Microsoft tröttnar och ser till att program som behöver berörda hooks blir omdirigerade via en junction eller något istället, ungefär som "Documents and settings" numera finns i "appdata".

Microsoft var så säkra på att om folk fick välja mellan startmenyn och startskärmen, så skulle de välja startmenyn, och därför lät de inte folk välja. Vad händer med ditt Start8 den dagen Microsoft tröttnar på att inte tillräckligt många använder startskärmen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tills den dagen Microsoft tröttnar och ser till att program som behöver berörda hooks blir omdirigerade via en junction eller något istället, ungefär som "Documents and settings" numera finns i "appdata".

Microsoft var så säkra på att om folk fick välja mellan startmenyn och startskärmen, så skulle de välja startmenyn, och därför lät de inte folk välja. Vad händer med ditt Start8 den dagen Microsoft tröttnar på att inte tillräckligt många använder startskärmen?

Det jag undrar över är om du kommer fortsätta klaga när Windows 8.2, Windows 8.3, Windows 9, Windows 9.1, Windows 9.2, Windows 9.3, Windows 10, Windows 10.1, Windows 10.2, Windows 10.3, Windows 11, Windows 11.1, Windows 11.2, Windows 11.3 har släppts år 2025 och det fortfarande inte innehåller någon startmeny?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det jag undrar över är om du kommer fortsätta klaga när Windows 8.2, Windows 8.3, Windows 9, Windows 9.1, Windows 9.2, Windows 9.3, Windows 10, Windows 10.1, Windows 10.2, Windows 10.3, Windows 11, Windows 11.1, Windows 11.2, Windows 11.3 har släppts år 2025 och det fortfarande inte innehåller någon startmeny?

Jag kommer iaf göra det om jag inte övergett Windows då.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Jag kommer iaf göra det om jag inte övergett Windows då.

BTW var det inte du som klagade på att ikonerna på startskärmen var för stora på någon skärm du använde? Grattis får jag väl säga nu då när möjligheten att välja mindre ikoner nu kommer i Windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

BTW var det inte du som klagade på att ikonerna på startskärmen var för stora på någon skärm du använde? Grattis får jag väl säga nu då när möjligheten att välja mindre ikoner nu kommer i Windows 8.1.

Kvittar nu då jag bara använder metro till att starta Nintendo spel. De rutorna är det inte hundra att man kan ändra storlek på än.
I övrigt känns det som att 8.1 inte ger mig något jag vill ha, så som det ser ut nu skiter jag i att uppgradera.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Kvittar nu då jag bara använder metro till att starta Nintendo spel. De rutorna är det inte hundra att man kan ändra storlek på än.
I övrigt känns det som att 8.1 inte ger mig något jag vill ha, så som det ser ut nu skiter jag i att uppgradera.

Det har du rätt i. Det verkar dock som att de har lagt till nya färger på skrivbordsikonerna så att de är mer enhetligt, så hoppet lever.

Hur vet du att Windows 8.1 inte ger dig något som du vill ha? De har bara visat ett smakprov på allt godis som kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

8. Startknappen är tillbaka
Microsoft har gjort så att startknappen alltid är synlig i skrivbordet igen. När man inte är i skrivbordet kommer den fram om man för musen nära det nedre vänstra hörnet. Startmenyn är alltså inte tillbaks, det är bara knappen som alltid är synlig. När man klickar på den kommer man precis som i Windows 8 till startskärmen.
http://winsupersite.com/site-files/winsupersite.com/files/upl...

Jag läser något mellan raderna nu (eller bara önsketänk) men kommer hörnhanteringen som charmbaren i de högra hörnen och applistan i de vänstra att tas bort (eller valbart) från desktop läget. De får gärna vara kvar i Modern UI men jag vill helst inte ha det i desktop.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, om det nu stämmer att det blir så, men jag tror faktiskt inte det.

Microsofts absolut största inkomstkälla är fortfarande företagen, och där lär det klagas högre och längre än hos hemanvändarna, så jag tror nog att en meny i någon form gör ett återintåg så småningom.

Det behöver inte vara "startmenyn" specifikt. Men i alla fall någon slags launcher som INTE är i helskärm (och det är ett skallkrav från min sida), och låter mig söka efter filer, inställningar och program vis Winkey+sökord, med en grafisk formgivning som inte skär sig med resten av gränssnittet och därigenom skapar irritation.

Du har själv sagt att du var stensäker på att global sök aldrig skulle komma tillbaka eftersom Microsofts vision är att vi alla ska ha tusentals appar installerade som sammarbetar, och då blir det plottrigt om man inte segmenterar sök. Boot till desktop trodde du inte heller skulle komma tillbaka.

Båda dessa har kommit tillbaka i 8.1, så jag är rätt säker på att någon släkting till startmenyn kommer tillbaks i framtiden.

Journalister och andra har ju tydligen lyckats förvirra Microsoft och få dem att tro att det är startKNAPPEN de som saknar startmenyn vill ha, så det lär varken göra till eller från med knappen och jag är rätt säker på att det blir en liknande kritikerdtorm igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det behöver inte vara "startmenyn" specifikt. Men i alla fall någon slags launcher som INTE är i helskärm (och det är ett skallkrav från min sida), och låter mig söka efter filer, inställningar och program vis Winkey+sökord, med en grafisk formgivning som inte skär sig med resten av gränssnittet och därigenom skapar irritation.

En launcher finns det i aktivitetsfältet, den är inte i helskärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns bra att företagen 'tvingat' Microsoft till "gör om, gör rätt" Dock tror jag personligen att det är "för lite, för sent". Skulle vara intressant att se försäljningen av Windows 7 från det att Windows 8 lanserades. Blir intressant att se ifall Windows 8.1 erbjuder tilltäckligt för att få mig att byta. För närvarande är jag dock skeptisk.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det har du rätt i. Det verkar dock som att de har lagt till nya färger på skrivbordsikonerna så att de är mer enhetligt, så hoppet lever.

Hur vet du att Windows 8.1 inte ger dig något som du vill ha? De har bara visat ett smakprov på allt godis som kommer.

Har jag påstått att jag vet? Använde ordet känns av anledningen att det är "luddigt" och inte bestämt.
Än så länge har jag inte sett något "godis" utan bara "smaksatt skit" (Dvs bättre än 8an men sämre än 7an), min gissning är att de riktiga godisbitarna blir ytterst få och troligtvis inte särskilt goda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En launcher finns det i aktivitetsfältet, den är inte i helskärm.

Och den går att komma åt med Winkey+text?

Jag vet att man kan starta program från aktivitetsfältet. Jag tycker dock det tar upp för mycket plats att ha mina program fästa där. "Rent skrivbord, rent aktivitetsfält", du vet... Och det som återstår då är ju startmenyn/skärmen, och startskärmen är fortfarande i tvingande helskärm utan motivering.

Om det man gör är att starta sina program via Winkey+text, så beter de ju sig likadant, men startmenyn har dessutom den fördelen att man kan behålla överblicken över det man redan har öppet.

Men hur som helst så verkar 8.1 mycket närmare hur jag vill att en dator skall vara. De har inte gjort någonting sämre sedan 8.0, vad det verkar. Fortsätter de såhär så kanske det kan bli bra tillslut.

De har ju redan gett upp visionen att använda Modern UI för att sälja in appar, plattor och telefoner, så steget till en startmeny är litet.

Det framförs ju ofta här att "Jag fattar inte vad folk gnäller om, jag ser bara Modern UI en gång om dagen, när jag startar datorn, se'n är jag i skrivbordsmiljön resen av tiden".

de användarna lär ju då se Modern UI 0 gånger om dagen, och inte bli ett dugg mer sugna på plattor, telefoner, eller appar än om de hade haft Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och den går att komma åt med Winkey+text?

Jag vet att man kan starta program från aktivitetsfältet. Jag tycker dock det tar upp för mycket plats att ha mina program fästa där. "Rent skrivbord, rent aktivitetsfält", du vet... Och det som återstår då är ju startmenyn/skärmen, och startskärmen är fortfarande i tvingande helskärm utan motivering.

Om det man gör är att starta sina program via Winkey+text, så beter de ju sig likadant, men startmenyn har dessutom den fördelen att man kan behålla överblicken över det man redan har öppet.

Men hur som helst så verkar 8.1 mycket närmare hur jag vill att en dator skall vara. De har inte gjort någonting sämre sedan 8.0, vad det verkar. Fortsätter de såhär så kanske det kan bli bra tillslut.

De har ju redan gett upp visionen att använda Modern UI för att sälja in appar, plattor och telefoner, så steget till en startmeny är litet.

Det framförs ju ofta här att "Jag fattar inte vad folk gnäller om, jag ser bara Modern UI en gång om dagen, när jag startar datorn, se'n är jag i skrivbordsmiljön resen av tiden".

de användarna lär ju då se Modern UI 0 gånger om dagen, och inte bli ett dugg mer sugna på plattor, telefoner, eller appar än om de hade haft Windows 7.

Du sa att du vill ha en launcher som inte är i fullskärm. Det finns en launcher som inte är i fullskärm. Att du inte vill använda den tycker jag inte har så mycket med saken att göra faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du sa att du vill ha en launcher som inte är i fullskärm. Det finns en launcher som inte är i fullskärm. Att du inte vill använda den tycker jag inte har så mycket med saken att göra faktiskt.

Då menar vi inte samma sak. att starta program via pinnade genvägar blir plottrigt om man ska ha varenda program man kan tänkas starta där.

Det jag är ute efter har jag beskrivit i inlägget du citerade. Om du inte tycker att startmenyn är en laucher så är det inte en launcher jag är ute efter.

Nu var det väl i och för sig så att "sök" inte skulle vara fullskärm i 8.1, men det går väl inte att komma åt den via Winkey?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då menar vi inte samma sak. att starta program via pinnade genvägar blir plottrigt om man ska ha varenda program man kan tänkas starta där.

Det jag är ute efter har jag beskrivit i inlägget du citerade. Om du inte tycker att startmenyn är en laucher så är det inte en launcher jag är ute efter.

Nu var det väl i och för sig så att "sök" inte skulle vara fullskärm i 8.1, men det går väl inte att komma åt den via Winkey?

Jag är rätt övertygad om att Windowsknappen kommer fungera på samma sätt i Windows 8.1 som i Windows 8 och Windows 7. Dvs, tryck windowsknappen, börja skriv det du söker efter. Tryck enter om du vill starta översta alternativet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag är rätt övertygad om att Windowsknappen kommer fungera på samma sätt i Windows 8.1 som i Windows 8 och Windows 7. Dvs, tryck windowsknappen, börja skriv det du söker efter. Tryck enter om du vill starta översta alternativet.

Man kan väl vara rätt säker på att den kommer fungera precis som ett tryck på windows-tangenten...krävs ingen raketforskarkirurg för att lista ut det.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft får ju gärna släppa diverse updates. Jag har Microsoft Update på off, och så skall det vara hela tiden.
Så inget 8.1 skit här inte, och utan updates så blir det inget stoppande utav Start8.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Microsoft får ju gärna släppa diverse updates. Jag har Microsoft Update på off, och så skall det vara hela tiden.
Så inget 8.1 skit här inte, och utan updates så blir det inget stoppande utav Start8.

Du uppdaterar alltså inte ditt Windows med Windows uppdateringar? Vad tjänar du på det menar du? Nackdelarna är i alla fall tydliga, säkerhetshål som inte täpps till och en massa prestanda och tillförlitlighetsoptimeringar som du missar m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du uppdaterar alltså inte ditt Windows med Windows uppdateringar? Vad tjänar du på det menar du? Nackdelarna är i alla fall tydliga, säkerhetshål som inte täpps till och en massa prestanda och tillförlitlighetsoptimeringar som du missar m.m.

Det där är i sig inget nytt. Det var många som inte uppdaterade XP till SP2 på grund av att det då sattes en begränsning på halvöppna tcp-förbindelser så att det bara gick att ha 10 åt gången. Klassiskt exempel på ren idioti från Microsofts sida att inte låta folk välja. Nu gick det visserligen att fixa med lite tweaks, men det visar ändå att Microsoft kan få för sig att strypa ner saker utan användarnas medgivande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Har alltid klarat mig utan updates i Windows 7 så därför är det av i Win 8.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Har alltid klarat mig utan updates i Windows 7 så därför är det av i Win 8.

Att du har "klarat dig" betyder dock inte att det är bättre att vara utan uppdateringar än med uppdateringar. Du svarade inte på min fråga, vad vinner du på att inte uppdatera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att du har "klarat dig" betyder dock inte att det är bättre att vara utan uppdateringar än med uppdateringar. Du svarade inte på min fråga, vad vinner du på att inte uppdatera?

Det skrev han/hon ju i första posten.

Skrivet av bullen181:

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Det skrev han/hon ju i första posten.

Uppdateringar går att avinstallera. Windows 8.1 kommer inte skjutas ut automatiskt utan användarens godkännande heller.

On Topic:

Här är nyheter gällande säkerhet i Windows 8.1:

http://channel9.msdn.com/Events/TechEd/NorthAmerica/2013/WCA-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Uppdateringar går att avinstallera. Windows 8.1 kommer inte skjutas ut automatiskt utan användarens godkännande heller.

Det var inte det jag syftade på. Jag fick ju ett svar via citering att Microsoft kanske blockerar Start8 och andra Metro blockerande program via updates, och för att vara på den säkra sidan så har man Microsoft Updates off. Sen förstår jag inte varför man orkar bry sig om säkerheten, det tar cirka 10 minuter att installera Windows 8 på SSD så det gör ju mycket skada om ett virus, eller något farligt kommer in. Har man koll på vad man gör på nätet, och håller sig från att klicka in sig på en massa så funkar det ju fina fisken utan nya säkerhets uppdateringar.

Visa signatur