Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Det blir upp till utgivarna att bestämma huruvida konsumenter ska ha möjlighet att köpa och sälja begagnade speltitlar för den kommande spelkonsolen Xbox One.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"Vid sidan om piratkopieringen är begagnatmarknaden spelutgivarnas stora hatobjekt. Ofta ses försäljningen av begagnade spel som en ren förlustaffär eftersom pengarna vandrar mellan konsumenter och eventuella mellanhänder, medan utgivarna lämnas utanför."

Lämnas verkligen utgivarna utanför? De har ju fått betalt en gång redan. Typiskt svineri från giriga företag. Om jag säljer ett spel till någon och han då säljer det till någon annan, får jag betalt två gånger då? Nej givetvis inte, det vore inte logiskt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Med andra ord, nej.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Usch och fy, så elakt Microsoft!

Permalänk
Entusiast

Smart av Microsoft att vidarebefodra bajsmackan till utgivarna. När någon gnäller på att det inte går att köpa och sälja begagnade spel längre behöver de bara peka på utgivarna och säga att de är oskyldiga, det är de där snåla utgivarnas fel! Riktigt smart måste jag säga.

Edit: lagade ett litet stavfel

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förvånande att världens andra mest giriga företag(EA är fortf etta) väljer att ändra sig och inte ha en "fee" om man satt i en redan registrerad skiva i någon annans xbox.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra sätt att skjuva över skulden, men det funkar inte!
Alla som faktiskt spelar spel kommer ju att köpa en dator/PS4/Steambox istället.

Permalänk
Medlem

Blir inget Xbox One för mig, har inga problem med att spel låser sig till konsolen, köper aldrig begagnat.

Jag tycker att utvecklarna ska få pengar igen för begagnade spel, http://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M tar upp lite hur jag känner.

Problemet jag har med Xbox One är att det ska koppla till en server minst 1 gång varje dag annars funkar inte ens konsolen.
Xbox One kommer inte kännas som en konsol för mig, jag kommer inte kunna gå tillbaka och spela mina spel när Microsoft lägger ner sina serverar. Att säga "det kommer de patcha bort sen" är bara en dröm.

Permalänk
Avstängd

Själv tycker jag det är självklart att jag ska få sälja nått som jag har köpt...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Rekordmedlem

Först i xbox, snart i win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, har vi inte alla ändå ett ganska högt förtroende för John Riccitiello, Bobby "the smile" Kotick, EA och Activision/Blizzard? De här killarna bryr sig enbart om kreativiteten och spelglädjen, ledorden är kvalité, kvalité, kvalité och inga Day-1-DLC-Real-Money-Auction-House-Always-Online-DRM.

Mmm, Microsoft vet att det är ju faktiskt bara en tv-box vi behöver med en riktig fokus på den svenska, europeiska, nej VÄRLDSLIGA fritidsintresset "Fantasy Football".

...

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig inte direkt om det för jag gör inte det. Men om man inte får sälja begagnat
så tycker jag att dom borde sänka priserna. Spel till konsol är så dyra jämfört med PC,
tycker att dom i alla fall borde sänka priserna om folk ska bli begränsade på det viset.

Skrivet av mrqaffe:

Först i xbox, snart i win ?

Vadå snart i 'Win'? Det går ändå inte att sälja PC spel eftersom dom är aktiverade med en nyckel
till Steam eller liknande som Origin/uPlay. Och då är det inte MS som bestämmer utan det är
Valve/EA/Ubisoft som har makten. Steam kan man i och för sig använda Trade för att sälja spel
efter en uppdatering om jag inte minns fel. Men MS har inget med det att göra i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Vid sidan om piratkopieringen är begagnatmarknaden spelutgivarnas stora hatobjekt. Ofta ses försäljningen av begagnade spel som en ren förlustaffär eftersom pengarna vandrar mellan konsumenter och eventuella mellanhänder, medan utgivarna lämnas utanför."

Lämnas verkligen utgivarna utanför? De har ju fått betalt en gång redan. Typiskt svineri från giriga företag. Om jag säljer ett spel till någon och han då säljer det till någon annan, får jag betalt två gånger då? Nej givetvis inte, det vore inte logiskt.

Det är lite lustigt att folk tycker det är helt ok att betala för ett begagnat spel, men inte att pengarna går till utvecklaren. Om du fick välja mellan att ge alla pengarna du betalar för ett begagnat spel till utvecklaren eller affären, vem skulle du välja? Det är ingen som säger att MS vill döda begagnatmarknaden, bara att utvecklarna ska få pengar för det. Vad är fel med det?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de har tänkt. Har man köpt något så har man rätten att sälja det vidare ( min åsikt ). Jag har aldrig hört ikea gnälla för folk säljer beggade soffor på blocket.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Värst vad folk är nego då. Jag vet att det här är något nytt för många av er. Men det finns, sedan några år tillbaks, något som heter appar för mobiler och surfplattor. De kan inte säljas begagnat och apparna är knutna till ditt konto. Bollen är satt i rullning och detta kommersiella koncept kommer implementeras i allt fler OS. Ni kan tacka Steve Jobs för det.

Permalänk
Medlem

Ett försök att undandra sig arga spelares hat, men då det knappast ligger i utgivarnas intresse att spelen vidareförsäljs så kan man väl inte räkna med att det kommer att bli så vanligt?

Det är en besvärlig situation som uppstår gällande bagagnathandel med mjukvarulicenser och annat som inte försämras på samma sätt som som mer fysiska saker (typ en spade, eller en spelkonsoll), när den bagagnade varan i väsentliga delar är oförändrad gentemot den obegagnade så blir det svårare för utgivaren att motivera till nyköp, visst är många tillräckligt intresserade av obläddrade häften och hela fodral för att det ska ett mindre problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Själv bryr jag mig inte direkt om det för jag gör inte det. Men om man inte får sälja begagnat
så tycker jag att dom borde sänka priserna. Spel till konsol är så dyra jämfört med PC,
tycker att dom i alla fall borde sänka priserna om folk ska bli begränsade på det viset.

Det är möjligtvis därför spelen är dyrare till konsoler. Visst, en del av mackan går antagligen till Sony/Microsoft/Nintendo för att få släppa spelet på deras konsol, men tror också begagnat marknaden är en del av det högre priset också.

Antar att jag är bland de få som faktiskt har bredband i Sverige 2013 med tanke på hur många som klagar på att de inte kan spela utan internet uppkoppling

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Fortfarande hardcore gamers som spelar på konsol?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Det här är typ samma sak som att bara förbjuda det
ingen utgivare kommer låta folk sälja deras spel begagnat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grovlimpa:

Det är lite lustigt att folk tycker det är helt ok att betala för ett begagnat spel, men inte att pengarna går till utvecklaren. Om du fick välja mellan att ge alla pengarna du betalar för ett begagnat spel till utvecklaren eller affären, vem skulle du välja? Det är ingen som säger att MS vill döda begagnatmarknaden, bara att utvecklarna ska få pengar för det. Vad är fel med det?

Om vi vänder på det då. Du har ett spel som du vill sälja till en polare. Varför ska utgivaren av spelet ha del av den kakan?

Butiker som köper och säljer spel lägger ju på en summa på priset för att de dels ligger ute med pengarna tills någon köper ditt begagnade spel och dels för att de erbjuder en förmedlingstjänst för begagnade spel, dvs du kan gå dit och köpa dem. Vilket mervärde erbjuder utgivarna?

Jag har köpt många begagnade spel till mina konsoler, framförallt till PS2. Det finns ju en massa gamla PS2 spel i omlopp för nästan inga pengar alls. Jag skulle säga att det är en av de saker som hållit liv i PS2'an, vilket också Sony och alla utgivare har vunnit på eftersom de kunna fortsätta att sälja PS2 spel under en längre period. Utan att kunna köpa begagnat så är XboxOne betydligt mindre intressant för mig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Värst vad folk är nego då. Jag vet att det här är något nytt för många av er. Men det finns, sedan några år tillbaks, något som heter appar för mobiler och surfplattor. De kan inte säljas begagnat och apparna är knutna till ditt konto. Bollen är satt i rullning och detta kommersiella koncept kommer implementeras i allt fler OS. Ni kan tacka Steve Jobs för det.

Å andra sidan så kostar i princip alla appar bara cirka 7kr, en del kostar mer men det
är så små summor. Sen funkar det t.ex att en person som köpt ett spel på sitt Apple ID
kan logga in med det IDt på någon annans iOS enhet och ladda ner det spelet utan kostnad.
Riktigt fiffigt

Permalänk

Alltså innebär det att om man har vetskap om detta och "råkar" bytlåna spel ofta med bekanta, så är man fucked ?

Alltså så kommer försäljningen av Eggbox One (förövrigt dåligt namnval) inte bli vad dom förväntar sig om Ms inte tar bort detta.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Först i xbox, snart i win ?

Skrivet av Friterad:

Själv bryr jag mig inte direkt om det för jag gör inte det. Men om man inte får sälja begagnat
så tycker jag att dom borde sänka priserna. Spel till konsol är så dyra jämfört med PC,
tycker att dom i alla fall borde sänka priserna om folk ska bli begränsade på det viset.

Vadå snart i 'Win'? Det går ändå inte att sälja PC spel eftersom dom är aktiverade med en nyckel
till Steam eller liknande som Origin/uPlay. Och då är det inte MS som bestämmer utan det är
Valve/EA/Ubisoft som har makten. Steam kan man i och för sig använda Trade för att sälja spel
efter en uppdatering om jag inte minns fel. Men MS har inget med det att göra i alla fall

Som Friterad skriver så har det ju varit standard med CD-keys på PC länge, sen före 1995?

Det roliga är ju dock att PC är på väg mer mot en DRM-fri framtid, iaf bland de små aktörerna.
GOG är helt DRM-fritt och CD-projekt RED släpper sina spel (The Witcher DRM-fritt.)
Sen finns det en HEL DRÖS indiespel som släpps DRM-fritt (och ofta med inkluderad steamkey om man vill ha det på steam också).

PC är mest progressivt och kundvänligt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det är lite lustigt att folk tycker det är helt ok att betala för ett begagnat spel, men inte att pengarna går till utvecklaren. Om du fick välja mellan att ge alla pengarna du betalar för ett begagnat spel till utvecklaren eller affären, vem skulle du välja? Det är ingen som säger att MS vill döda begagnatmarknaden, bara att utvecklarna ska få pengar för det. Vad är fel med det?

Upphovsrättslagen ger faktiskt både rättigheter och skyldigheter för utgivare. Mot att samhället lägger skattepengar på att jaga folk som bryter mot upphovsrätten osv så måste upphovsrättsinnehavaren i sin tur låta folk låna verket på bibliotek, låta folk får sälja verket vidare utan att kräva ännu mer pengar, låta verket hamna i public domain efter en begränsad tid (när det alltså får kopieras helt fritt). Upphovsrättslagen har alltså INTE som syfta att vinstmaximera åt upphovsrättsinnehavare, vilket vissa verkar tro.

Så det man nu gör är att man bryter sin del av avtalet men ändå vill utnyttja de rättigheter man åtnjuter på samhällets bekostad, främst med hjälp av tekniska spärrar som man inte tänkt på när man skrev lagen, men även genom lobbying, mutor osv.

Det är riktigt illa, och om utgivarna ta bort konsumenternas rättigheter så bör även utgivarnas rättigheter i motsvarande grad dras in. Dvs om någon piratkopierar en DRM-skyddad titel bör inte samhället slösa skattepengar på att sätta åt någon skyldig.

Man kan inte bara girigt roffa åt sig men strunta i sina skyldigheter. Jag vet för övrigt inga faktiska spelutvecklare som är emot begagnade spel utan det är mest managers och chefer som ändå bara parasiterar på andras hårda arbete.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Microsoft driver bara sina eventuella kunder rakt i armarna på Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

Det här är typ samma sak som att bara förbjuda det
ingen utgivare kommer låta folk sälja deras spel begagnat.

Nej, det har varit så här på PC sen tidernas begynnelse. Utgivarna har alltid haft makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det är lite lustigt att folk tycker det är helt ok att betala för ett begagnat spel, men inte att pengarna går till utvecklaren. Om du fick välja mellan att ge alla pengarna du betalar för ett begagnat spel till utvecklaren eller affären, vem skulle du välja? Det är ingen som säger att MS vill döda begagnatmarknaden, bara att utvecklarna ska få pengar för det. Vad är fel med det?

Utvecklarna har öht inget med detta att göra, de pratar om utgivarna, du vet de som vanligtvis suger ut utvecklarna, jagar sina kunder och försöker försämra spelupplevelsen så mkt som det bara går med DRM???

Varför anser du att man skall få betalt flera gånger för samma vara? Säljer jag ett begagnat spel kan jag ju inte spela det utan att köpa ett nytt igen.

En hälsosam begagnatmarknad är bra, eftersom det gynnar intressanta spel med lång speltid, och missgynnar skräpspel med 4 timmars kampanj som man spelar igenom en gång och sedan säljer vidare.

Permalänk
Medlem

Haha, vilket kul PR-språk de använder.

Citat:

We designed Xbox One so game publishers can enable you to trade in your games at participating retailers.

Om man idag kan, och efter Xbox One inte, så är det väl snarare så att de har disabled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Vid sidan om piratkopieringen är begagnatmarknaden spelutgivarnas stora hatobjekt. Ofta ses försäljningen av begagnade spel som en ren förlustaffär eftersom pengarna vandrar mellan konsumenter och eventuella mellanhänder, medan utgivarna lämnas utanför."

Lämnas verkligen utgivarna utanför? De har ju fått betalt en gång redan. Typiskt svineri från giriga företag. Om jag säljer ett spel till någon och han då säljer det till någon annan, får jag betalt två gånger då? Nej givetvis inte, det vore inte logiskt.

Profit > logik i deras värld, fast undrar hur mycket de fått betalt? Det smutsar ju ner konsolen en aning och de vinner ju inget på det själva, så varför gör de det alls?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Microsoft driver bara sina eventuella kunder rakt i armarna på Sony.

Ja, för sony har ju verkligen ett prickfritt förflutet när det kommer till att begränsa hur konder får använda spelen i deras konsoler. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.