Permalänk

intel i3 fyra kärnor istället för 2?

hej, har en intel core i3 som ska ha 2 kärnor, men i enhetshanteraren så visar den att jag ska ha fyra logiska proccesorer. Vad menas med detta och får jag mera prestanda nu elller?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

hej, har en intel core i3 som ska ha 2 kärnor, men i enhetshanteraren så visar den att jag ska ha fyra logiska proccesorer. Vad menas med detta och får jag mera prestanda nu elller?

i3 har väl två kärnor med hyper threading?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

2 Kärnor + Hyperthreading = 4 Logiska kärnor

Inte mycket extra prestanda men lite ger det.

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

i3 har väl två kärnor med hyper threading?

Skrivet av VincHeee:

2 Kärnor + Hyperthreading = 4 Logiska kärnor

Inte mycket extra prestanda men lite ger det.

och hyperthreading är? är inte så kunnig inom området

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreakinOAL:

och hyperthreading är? är inte så kunnig inom området

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertr%C3%A5dning

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FreakinOAL:

och hyperthreading är? är inte så kunnig inom området

Hyperthreading

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

tack, kanske därför man märkt llite extra fps i bf3.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FreakinOAL:

tack, kanske därför man märkt llite extra fps i bf3.

Tveksamt. Sällan Cashe missar och branchmisspredicts ger stor prestanda ökning i spel med HT mot icke HT.

Vad jämför du mot?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tveksamt. Sällan Cashe missar och branchmisspredicts ger stor prestanda ökning i spel med HT mot icke HT.

Vad jämför du mot?

taget ur wikipedia '' Genomgående tester har visat att en dator med HT får en prestandaökning, främst vid hård belastning'' eller har jag fel?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

taget ur wikipedia '' Genomgående tester har visat att en dator med HT får en prestandaökning, främst vid hård belastning'' eller har jag fel?

Det är dock snarare vid video-/bildredigering och 3D-arbete som HT hjälper märkbart.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

taget ur wikipedia '' Genomgående tester har visat att en dator med HT får en prestandaökning, främst vid hård belastning'' eller har jag fel?

du skrev att du hade märkt lite extra fps i bf3, då måste du väl jämföra med något?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

du skrev att du hade märkt lite extra fps i bf3, då måste du väl jämföra med något?

tror inte att jag tänkte till riktigt där. klantiga mig dock så får jag fps i bf3 som jag inte ska kunna få på den dator jag har, så då trodde jag att det hade med Hyperthreading att göra.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FreakinOAL:

taget ur wikipedia '' Genomgående tester har visat att en dator med HT får en prestandaökning, främst vid hård belastning'' eller har jag fel?

Jo men knappast fler FPS i ett spel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FreakinOAL:

tror inte att jag tänkte till riktigt där. klantiga mig dock så får jag fps i bf3 som jag inte ska kunna få på den dator jag har, så då trodde jag att det hade med Hyperthreading att göra.

Med detta menar du? Får du eller får du inte de FPS du ser eller... ?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med detta menar du? Får du eller får du inte de FPS du ser eller... ?

Han får högre fps än vad han hade förväntat sig.

EDIT: Tror jag...

Visa signatur

Citera för svar!!