Uppgraderingspaket/Ny dator för BF4 för 11k

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket/Ny dator för BF4 för 11k

Ska köpa ny dator i och med att BF4 släpps och det här inköpet hade tänks att göra någon gång i höst runt sep-okt och undrar nu vad ni tycker jag ska göra.

Har just nu en dator med följande specs:
Fractal Design R3
Asus P8Z68-V/GEN3
Intel i5 2500K
Fractal Design 650W
AMD Radeon MSI 7870 Twin Frozr
Corsair Vengeance 8GB 2x4GB
Samsung 128GB 840-Series
Intel 335-Series 240GB

Har byggt ihop det här paketet undrar om det går bra och ta Hårddiskarna+skivläsaren eller ska man köpa helt nytt, för man kan uppenbarligen inte formatera om senare utan det är "bundet" till gamla systemet typ. https://www.inet.se/kundvagn/visa/3454017/2013-06-11 Skulle spara pengarna som hårddisk+os skulle kosta isåfall vilket tillåter mig att köpa bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag bara köpa 770't och nöja mig med det, de andra är så liten uppgradering (men visst förstår det kan vara skoj med nya delar.). Det är en så liten prestanda uppgradering om någon från din 2500K till Haswell (i stock visst haswell är lite bättre men sandy ska ju klocka väldigt fint. Samt den kommer räcka till att driva ett 770 utan problem. (alternativt köp ett 780)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Personligen så skulle jag bara köpa 770't och nöja mig med det, de andra är så liten uppgradering (men visst förstår det kan vara skoj med nya delar.). Det är en så liten prestanda uppgradering om någon från din 2500K till Haswell (i stock visst haswell är lite bättre men sandy ska ju klocka väldigt fint. Samt den kommer räcka till att driva ett 770 utan problem. (alternativt köp ett 780)

Ok, hade tänkt i samma bana att bara köpa ett 770/780 men vill inte lägga ut 6k och sen behöva byta 780 efter 1 år, kommer 780 räcka i 3-4 år och hålla samma prestanda som mellanklasskorten om 3 år tror ni?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga men ja det tror jag, köpte ett sådant själv för att det är ett av de bästa singel gpu korten just nu (bortsett titan) skiljer sig väldigt lite i prestanda, och jag kan införskaffa ett till om en 2 år. (1 år kommer det absolut inte vara några problem med, säkert inte 2 år heller) det är ju topp model singelgpu i den nya serien med kort. Ifall det dröjer lika länge igen som det gjorde sist mellan 580 till 680 så är det nog ingen risk.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Hade också behållt CPU och satsat på ett biffigt grafikkort och en CPU-kylare och klocka upp din 2500k till 4,0ghz+

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag inte kan köpa förens i oktober, ska jag ha kvar min nuvarande setup och köpa nästa generation istället? (880)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Eftersom att jag inte kan köpa förens i oktober, ska jag ha kvar min nuvarande setup och köpa nästa generation istället? (880)

Har ni några åsikter?

Permalänk
Medlem

Visste inte att det var något snack om att 880 var antågande, inte läst sett eller hört någonting om ett sådant kort.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Visste inte att det var något snack om att 880 var antågande, inte läst sett eller hört någonting om ett sådant kort.

Antog väl bara att kortet som blir efterföljare till 780 kommer heta 880, det var det jag menade när jag sa nästa generation?

Permalänk
Medlem

Ah, jo om du menar så, vet inte om de pratar något om 800 serien så om du vill vänta så kan det nog bli allt från 1 år till som det var nu 2 år till. Så jag tror inte det är värt att vänta på då 700 serien just har kommit ut.
Fast det kan ju vara så 800 serien är nara då 700 serien inte var så mycket nytt mer optimering av det gamla (om jag inte fått det om bakfoten).

Men om du inte kommer göra något för oktober så vet du ju mer hur det ser ut då om det har kommit någon information som inte vi har tillgång till nu.

Visa signatur

| Ibland lättroad |