Permalänk
Medlem

Vilken processor för framtiden?

Tjena, det här är min fråga som står ovan fast jag ska förklara lite mer detaljerat

Jo det är ju så att jag hade tänkt uppgradera min CPU + Moderkort I framtiden, förmodligen nästa sommar eller nu till vintern
Jag har en ganska låg budget och jag hade tänkt att ha någon av dessa CPU'n I minst X antal år.

Och då kommer min fråga då vilka av dessa 3 processorer som jag har kollat upp är bäst för min budget? Bäst för framtida spel och inte kunna uppgradera efter ett tag och som inte kommer att flaska 2st 660 GTX I SLI.

Dessa har jag tänkt över:

AMD FX 8350
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Intel i5 3470
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...

Intel i5 4570
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...

Dessa är mina val och välja moderkort sedan behöver ni inte skriva men vilka av dessa 3 tycker ni?

Om ni vill veta mina specs så tar jag det bara lite snabbt. Core 2 Quad 2.5 Ghz, 16 gig ram 1333 Mhz, 500 Gb WD 7200 Rpm, 650 Watt PSU, och 1 Gtx 660, hade tänkt köpa en till när jag köper nytt CPU och Moderkort.

Happ tack för mig och inget hat för jag har försökt googla och kolla i Sweclockers men hittar inget...

Glömde en sak, Jag har inte tänkt att överklocka.

Permalänk
Medlem

4570

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa CPU:er är väldigt kapabla och om man/du kör i 1080P eller högre så spelar det faktiskt väldigt liten roll vilken du väljer.
Intel-CPU:erna är lite bättre när det gäller spel som kräver få och kraftiga kärntrådar, och AMD-diton är bättre på mångtrådigt och typ streaming. Jag tycker inte att någon av dem är ett dåligt val.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dessa CPU:er är väldigt kapabla och om man/du kör i 1080P eller högre så spelar det faktiskt väldigt liten roll vilken du väljer.
Intel-CPU:erna är lite bättre när det gäller spel som kräver få och kraftiga kärntrådar, och AMD-diton är bättre på mångtrådigt och typ streaming. Jag tycker inte att någon av dem är ett dåligt val.

Okej tack för svaret :3 Men kommer min 650 Watt PSU kunna driva alla 3 + 2 GTX 660? så jag inte behöver uppgradera PSU nu :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wybrany:

Okej tack för svaret :3 Men kommer min 650 Watt PSU kunna driva alla 3 + 2 GTX 660? så jag inte behöver uppgradera PSU nu :3

  • Din Core 2 Quad har TDP på 95w

  • Amd 8350 har TDP på 125w

  • Intel 3570har TDP på 77w

  • Intel 4670 har TDP på 84w

Så om du vill vara helt säker så välj någon som har lika eller mindre än den du har idag.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:
  • Din Core 2 Quad har TDP på 95w

  • Amd 8350 har TDP på 125w

  • Intel 3570har TDP på 77w

  • Intel 4670 har TDP på 84w

Så om du vill vara helt säker så välj någon som har lika eller mindre än den du har idag.

Okej tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Kör på 4670K! Då kan du klocka i framtiden!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Kör på 4670K! Då kan du klocka i framtiden!

Jag vet att jag kan klocka i framtiden med K serien men som jag skrev jag är inte intresserad av att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wybrany:

Jag vet att jag kan klocka i framtiden med K serien men som jag skrev jag är inte intresserad av att klocka

Nu ja i framtiden kommer du vilja!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Skrivet av sirlen:
  • Din Core 2 Quad har TDP på 95w

  • Amd 8350 har TDP på 125w

  • Intel 3570har TDP på 77w

  • Intel 4670 har TDP på 84w

Så om du vill vara helt säker så välj någon som har lika eller mindre än den du har idag.

inte så stor poäng att kolla på tdp värden då intel och amd räknar olika, bättre att kolla tester där dom mäter strömförbrukning

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW