Intels processorplaner för stationära datorer läcker ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns ingen anledning att sälja octacore till mainstream. i7 med HT täcker upp alla behov som finns för mainstream. Man kan fortfarande få fler kärnor bara man betalar lite mer för det. De vill ju inte kannibalisera hela workstation-marknaden genom att sälja lika bra saker till konsumentpris, allra helst när den stora massan inte kommer behöva dessa extra kärnor.

Visst vill man alltid att processorer som kostar 9000:- skulle vara tillgängliga för 1500:- eller helst gratis. Men det är lite som när man vill att staten ska satsa mer på allt samtidigt som man inte vill betala skatt.

Självklart vill de inte "rea ut" grejerna. Men då kanske de mer extrema processorerna skulle ligga på 12-16 cores. Riktiga cores och ej HT pratar jag om nu.

Men det är ju möjligt att det kanske är tillräckligt bra att köra någon form av virtuella kärnor istället för riktiga.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Haswell känns inte bra nog för att upgradera och x79 känns lite gammalt, 2011 förtjänar ett nytt chipset.

Alla som köpte 2500k-2700k när det kom gjorde ett förbannat bra köp i alla fall med tanke på så lite det rört sig.

Du känner inte att din betydligt äldre 1366 cpu var ett minst lika bra köp....;-)

Permalänk
Medlem

Min Nehalem X58 still going strong!

Körde igenom Metro Last Light i helgen (grymt spel!) och det flöt hur fint som helst - inget att klaga på. 4A Spelmotorn gillar många cores att jobba med - ju fler desto bättre. Så en dual-core i3 eller i5 är ingen höjdare men jag har fortfarande 8 virtuella cores på min nehalem så det var hur lugnt som helst.

Får väl se vad som händer när spelen för PS4 och Xbox One kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Självklart vill de inte "rea ut" grejerna. Men då kanske de mer extrema processorerna skulle ligga på 12-16 cores. Riktiga cores och ej HT pratar jag om nu.

Men det är ju möjligt att det kanske är tillräckligt bra att köra någon form av virtuella kärnor istället för riktiga.

Hah, jag vinner! Jag tycker de ska ligga på 1000 cores!
Sandy Bridge-E ligger på 435mm² redan nu, det är enormt för att vara en processor. Lägg då till att det kräver väldigt mycket mer av cache-arkitektur och minneskontroller att mata fler kärnor. Deras 10-kärniga westmere är ju lite mindre än vad den varit om den var baserad på Sandy Bridge som har större kärnor, men den ligger ändå en bit över 500mm²! Vet inte om det säger dig något men det är enormt för en sådan processor. Men då kostar den väl närmare 50000:-. Lär inte vara lätt att tillverka. 16 kärnor går ju alltid att önska sig, men det ska ju gärna gå att tillverka också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av usilusken:

Det som stod i artikeln, 4771 och "upphottad version av 4770K". Men som flera av kommentarerna nämnt kanske det inte blir någon jättestor uppdatering.

Är ju en icke K-modell. Det är en 4770 med högre basfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Är ju en icke K-modell. Det är en 4770 med högre basfrekvens.

Jaså? Källa på det? Låter väldigt konstigt att det skulle vara klockfrekvens som skiljer, de bryter inte namnschemat för en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jaså? Källa på det? Låter väldigt konstigt att det skulle vara klockfrekvens som skiljer, de bryter inte namnschemat för en sådan sak.

Att lägga till en etta efter tycker jag låter helt efterblivet! När de höjde klockfrekvensen på i5 750 så blev det iallafall 760 men detta låter konstigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nytt till x79. Det är ahaomgwtfbbqiddqdrofl.

Personligen blir jag inte så upphetsad av det tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Bara jag som reagerade på SATA Express? Jag trodde det skulle dröja längre än så innan de införde ersättaren till SATA 3. Fast det är klart, utvecklingen av SSD har ju pressat på en del. Hastigheten skenade väl iväg lite snabbare än gänget bakom SATA tänkte sig antar jag. Det var ju inte länge sedan som SSD hade hög accesstid men fortfarande var långsammare vid sekventiella operationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phailone:

Att lägga till en etta efter tycker jag låter helt efterblivet! När de höjde klockfrekvensen på i5 750 så blev det iallafall 760 men detta låter konstigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Intels namnscheman har de senaste åren varit en komplett katastrof. Det finns ju ingen logik alls längre och den lilla logik som fanns ändras från generation till generation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intels namnscheman har de senaste åren varit en komplett katastrof. Det finns ju ingen logik alls längre och den lilla logik som fanns ändras från generation till generation.

Jag är intresserad av hur diskussionen gick vid tillfället då detta namnet kom upp! Vi lägger på en etta på existerande namn för nya Xbox One har fått otroligt mycket lovord, ettor säljer! Eller så var allihopa otroligt höga och har varit det i några år.

De försöker ju inte ens längre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Intels namnscheman har de senaste åren varit en komplett katastrof. Det finns ju ingen logik alls längre och den lilla logik som fanns ändras från generation till generation.

Fast det har varit bättre än under P4-tiden. Det har fungerat hyfsat med rätt bra logik över tre generationer. AMD har ju 3 olika namnsättningsserier parallelt, och de är helt godtyckliga, så bryter de det lilla mönster de har med sina 220W-chip. Tacka vet jag AMDs namnschema under Phenom II-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Jag är intresserad av hur diskussionen gick vid tillfället då detta namnet kom upp! Vi lägger på en etta på existerande namn för nya Xbox One har fått otroligt mycket lovord, ettor säljer! Eller så var allihopa otroligt höga och har varit det i några år.

De försöker ju inte ens längre!

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet ju inte ens vad ettan står för. Kanske är något så litet som skiljer att de inte vill ändra namnet för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet ju inte ens vad ettan står för. Kanske är något så litet som skiljer att de inte vill ändra namnet för mycket.

Det har du rätt i, jag har ingen aning men jag tycker ändå det är en lustig namnsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Fast det har varit bättre än under P4-tiden. Det har fungerat hyfsat med rätt bra logik över tre generationer. AMD har ju 3 olika namnsättningsserier parallelt, och de är helt godtyckliga, så bryter de det lilla mönster de har med sina 220W-chip. Tacka vet jag AMDs namnschema under Phenom II-tiden.

Fast det har varit tre olika namnscheman under tre generationer. Core 2 var bara jobbigt. Nahelem och Westmere var rätt ok. Sandy bridge var rätt smidigt. Ivy bridge krånglade till det helt i onödan och nu är det bara kaos.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Håller med!
Skyller dock på konsolerna. Dom har ju inte direkt gjort så att PC marknaden har utvecklats framåt.

Ontopic: då är väl deras planer ungefär som vi alla hade väntat oss? med Ivy-bridge-E och "Haswell refresh" i antågande.

Hur resonerar du då? Hade det stämt så hade det inte funnits några spel som var tungdrivna på PC, vilket inte stämmer. Ska man skylla på något så är det AMD och Nvidia som inte gör bra grafikkort nog för att CPUn ska flaska. Finns inga "killer apps" som driver upp prestandan på CPU fronten så ingen ide att trycka ut mer prestanda och inkräkta på workstation processorerna och sänka marginalerna.

Ser inte mycket som tyder på att konsumenterna vill ha väldigt tunga spel heller, många av PC spelarna kör ju spel som SC2, WoW, LoL och TF2. Inte direkt spel som förlitar sig på bländade grafik. Tror många är rätt nöjda över att man inte behöver köpa ny dator varannat år för att kunna vara en pc spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det har varit tre olika namnscheman under tre generationer. Core 2 var bara jobbigt. Nahelem och Westmere var rätt ok. Sandy bridge var rätt smidigt. Ivy bridge krånglade till det helt i onödan och nu är det bara kaos.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock

Hur förutsägbart vill du ha det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Det som stod i artikeln, 4771 och "upphottad version av 4770K". Men som flera av kommentarerna nämnt kanske det inte blir någon jättestor uppdatering.

4771 är mycket sämre än 4770K, rena rama skräpet, skulle inte ta emot det ens om jag fick betalt för det.
Och den upphottade versionen är identisk med 4770K förutom lite högre frekvens från fabrik som man kan själv fixa på 2 sekunder.
Din 4770K kommer vara det bästa i klassen fram till Q2 -14 då Haswell refresh aka Broadwell kommer ut.

Skrivet av Aleshi:

Jaså? Källa på det? Låter väldigt konstigt att det skulle vara klockfrekvens som skiljer, de bryter inte namnschemat för en sådan sak.

Är du seriös eller? Intel har gjort så sedan Eva och Adam åt äpplet (inte för att jag tror på gud).
i7 920/930/940/950/960: exakt samma skit förutom klockfrekvensen från fabrik som man kan själv ändra med ett par klick.
i7 2600K/2700K: exakt samma skit igen.
Klart som korvspad att de "bryter namnschemat" när de höjer klockfrekvensen.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

4771 är mycket sämre än 4770K, rena rama skräpet, skulle inte ta emot det ens om jag fick betalt för det.
Och den upphottade versionen är identisk med 4770K förutom lite högre frekvens från fabrik som man kan själv fixa på 2 sekunder.
Din 4770K kommer vara det bästa i klassen fram till Q2 -14 då Haswell refresh aka Broadwell kommer ut.

Haswell refresh är inte samma sak som Broadwell. Broadwell kommer att vara en 14 nm-krympning av Haswell men dessa kommer inte att släppas till stationära datorer. Haswell refresh blir förmodligen en något förbättrad Haswell-variant men fortfarande i 22 nm.

Det ser för övrigt ut som att Intel skippar den svarta identifieringen av "Extreme edition"-CPU:erna. Inte lika lätt att skryta med en EE då :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Det har du rätt i, jag har ingen aning men jag tycker ändå det är en lustig namnsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det får jag hålla med om. De brukar ha bokstaven på slutet för att markera små skillnader eller olika typer av intriktning. Första siffran är ju för generation, andra siffran för grov placering av prestandan relativt andra modeller, med lite mer finjustering på tredje siffran. Fjärde siffran är alltid noll. :/ Vad är det de måste använda den siffran till som de inte kan sätta i någon av de tidigare platserna i sifferkombinationen?

Skrivet av Zotamedu:

Fast det har varit tre olika namnscheman under tre generationer. Core 2 var bara jobbigt. Nahelem och Westmere var rätt ok. Sandy bridge var rätt smidigt. Ivy bridge krånglade till det helt i onödan och nu är det bara kaos.

SB, IB och Haswell, där har du tre generationer med samma namnschema, även om det inte är exakt så har du grova dragen där.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

4771 är mycket sämre än 4770K, rena rama skräpet, skulle inte ta emot det ens om jag fick betalt för det.
Och den upphottade versionen är identisk med 4770K förutom lite högre frekvens från fabrik som man kan själv fixa på 2 sekunder.
Din 4770K kommer vara det bästa i klassen fram till Q2 -14 då Haswell refresh aka Broadwell kommer ut.

Är du seriös eller? Intel har gjort så sedan Eva och Adam åt äpplet (inte för att jag tror på gud).
i7 920/930/940/950/960: exakt samma skit förutom klockfrekvensen från fabrik som man kan själv ändra med ett par klick.
i7 2600K/2700K: exakt samma skit igen.
Klart som korvspad att de "bryter namnschemat" när de höjer klockfrekvensen.

Du har uppenbarligen inte förstått namnschemat. Höjer de klockfrekvensen så blir det något i stil med 4870K. Om de går upp 100 eller 200MHz så döper de inte den till 4771. Då bryter de namnschemat totalt. Finns inga belägg för att det ska vara klockfrekvenser som skiljer mellan 4770 och 4771, inte ens ett endaste rykte.

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Broadwell kommer att vara en 14 nm-krympning av Haswell men dessa kommer inte att släppas till stationära datorer.

Ehh.. källa på det?

Permalänk
Hedersmedlem

Innan jag bytte till min nuvarande Sandy Bridge så satt jag på en Conroe, Core 2. Känns som att nästa steg blir att sätta sikte mot en Ivy Bridge-E när uppgraderingen blir aktuell. Hoppas att 2011-plattformen får sig en ordentlig uppdatering inför generationsskiftet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Innan jag bytte till min nuvarande Sandy Bridge så satt jag på en Conroe, Core 2. Känns som att nästa steg blir att sätta sikte mot en Ivy Bridge-E när uppgraderingen blir aktuell. Hoppas att 2011-plattformen får sig en ordentlig uppdatering inför generationsskiftet.

Jag var också lite intresserad av att uppgradera till IB-E, men om de inte uppgraderar chipsetet får det nog vara. När jag spelar är det ändå alltid GPU som är flaskhalsen för mig, sen är det skärmen (60Hz). Med undantag för något enstaka spel kanske. Men allmän prestandahöjning vore inte dumt. Dessutom flaskar jag min SSD på SATA rev 2 med nuvarande moderkort vilket är lite störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

4771 är mycket sämre än 4770K, rena rama skräpet, skulle inte ta emot det ens om jag fick betalt för det.

Kan du berätta mera om 4771 eftersom du verkar ha koll på vad det är för något?
Varför är den rena rama skräpet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Ja det får jag hålla med om. De brukar ha bokstaven på slutet för att markera små skillnader eller olika typer av intriktning. Första siffran är ju för generation, andra siffran för grov placering av prestandan relativt andra modeller, med lite mer finjustering på tredje siffran. Fjärde siffran är alltid noll. :/ Vad är det de måste använda den siffran till som de inte kan sätta i någon av de tidigare platserna i sifferkombinationen?

SB, IB och Haswell, där har du tre generationer med samma namnschema, även om det inte är exakt så har du grova dragen där.

Du har uppenbarligen inte förstått namnschemat. Höjer de klockfrekvensen så blir det något i stil med 4870K. Om de går upp 100 eller 200MHz så döper de inte den till 4771. Då bryter de namnschemat totalt. Finns inga belägg för att det ska vara klockfrekvenser som skiljer mellan 4770 och 4771, inte ens ett endaste rykte.

Nej de har inte samma namnschema.

SB: 2500K och 2600K. Det är bra namn.
IB: 3570K och 3770K. Varför? Är någon på Intel full? Samma namnschema hade varit 3500K och 3600K. Nu slängde de in massa extra siffror helt utan anledning.
Haswell: 4770K och 4670K. Really? Nu trollar de bara.

Hade de haft samma namnschema hade toppmodellen hetat 2600, 3600 och nu 4600. Det är ett logiskt schema. Se på grafikkortstillverkarena som har haft samma schema ett tag. Det här är INTE samma namnschema även om det finns vissa likheter mellan Ivy och Haswell. På vilket sätt är det uppenbart att 2500K, 3570K och 4670K är motsvarande modell ur tre generationer? Det enda de lyckats göra konsekvent är ju första siffran som indikerar generation Core, inte för att deras indelning i generation Core är logisk någonstans för inte ens de själva verkar veta vilken första generationen var. Det verkar som om de skiter i Core 2 som trots namnet tydligen inte alls är Core. Sedan slår de ihop Nahelem och Westmare som första generationen Core. Bara för att de är Intel, logik är inte deras grej.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kan bli skoj och se hur dessa presterar men det blir väl samma ökning som de nya prollarna antar jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ehh.. källa på det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16912-intel-haswell-e-och-sk...
Ser inte ut att komma något speciellt från intel på desktop-sidan fören någon gång 2015 i mainstreamsegmentet. Broadwell kommer bli SoC där man integrerar ännu mer in i processorn http://www.techpowerup.com/164176/14-nm-broadwell-a-true-syst... och kommer troligen inte gå att köpa löst. Haswell Refresh lär vara lite nya chipset features och kanske lite uppskruvade frekvenser.

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Broadwell kommer att vara en 14 nm-krympning av Haswell men dessa kommer inte att släppas till stationära datorer.

Det släpps visst till desktop, det är bara försenat till 2015.

Skrivet av ronnylov:

Kan du berätta mera om 4771 eftersom du verkar ha koll på vad det är för något?
Varför är den rena rama skräpet?

För att den inte går att överklocka. Det är ingen K processor.