Intels processorplaner för stationära datorer läcker ut

Permalänk
Melding Plague

Intels processorplaner för stationära datorer läcker ut

Läckta produktplaner gör gällande att instegsmodeller enligt arkitekturen "Haswell" dyker upp under årets tredje kvartal, tillsammans med prestandafamiljen Ivy Bridge-E.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så köper man haswell nu är den gammal om ett halvår... tack intel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

så köper man haswell nu är den gammal om ett halvår... tack intel

Gammal? Ivy Bridge-E kommer vara dyr, en hög prestandaklass likt Sandy Bridge-E. Haswell kommer fortfarande vara det senaste inom sin prisklass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Gammal? Ivy Bridge-E kommer vara dyr, en hög prestandaklass likt Sandy Bridge-E. Haswell kommer fortfarande vara det senaste inom den prisklassen...

4771 och "upphottad version av 4770K" är inte Ivy Bridge-E

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

så köper man haswell nu är den gammal om ett halvår... tack intel

Måste göra något tokigt om man behöver den lilla skillnaden i prestanda nya generationen ger över förra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Känner bara jaha, vad är grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Känner bara jaha, vad är grejen?

Nytt till x79. Det är ahaomgwtfbbqiddqdrofl.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av usilusken:

så köper man haswell nu är den gammal om ett halvår... tack intel

"Där det sannolikt handlar om samma kisel med högre klockfrekvenser"

Det kommer alltså vara en 4770K med högre klockfrekvenser som man ändå enkelt kan nå genom att ändra multipliern i BIOS och skriva in 2 siffror med tangentbordet, den blir nog alltså med andra ord Haswells motsvarighet till 2700K.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Haswell känns inte bra nog för att upgradera och x79 känns lite gammalt, 2011 förtjänar ett nytt chipset.

Alla som köpte 2500k-2700k när det kom gjorde ett förbannat bra köp i alla fall med tanke på så lite det rört sig.

Permalänk

Q3! Jag som behöver en i3 mer eller mindre nu. Aja, får bli i5 i HTPC'n då, lär ju inte skada.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Men vi som sitter med typ Q9450 gör väl klokt i att välja Haswell eller kanske Ivy Bridge-E? Känns som jag gjorde ett bra köp med min X3350 (motsvarar Q9450) eftersom den fungerar fortfarande (köpte den för sisådär 5 år sedan).

4771 blir jag nyfiken på. Kanske upphottad grafikdel? Är det inte bättre grafikdel i de mobila processorerna? 4771 kanske är en desktopmodell med den bättre grafiken? Jag kommer klara mig med integrerade grafiken, spelar aldrig spel längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

4771 och "upphottad version av 4770K" är inte Ivy Bridge-E

Nej, men skillnaden mellan dagens Haswell och "den upphottade versionen" kommer troligen vara mycket liten. Man bör inte vänta ett halvår bara för det.

Permalänk

De som har köpt 2500k och 2600k har gjort en investering. Nice!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

Ivy-Bridge E får det bli om inget mega oförutsett inträffar. Nå AMD? Vad gömmer sig i rockärmen må tro?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ivy bridge-e blir nog en bra uppgradering från SB

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Intels årliga läckage av sin roadmap. Kan inte företag bara kalla sina läckage för redovisning som förr i tiden?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tick Tock haltar alltså? Blir Tick Tock Tick Totock Tick?

Verkar som att Intel inte får till 14nm innan dess som planerat. Inte förvånande dock. Ska vi gissa på att det visst är skillnad i kislet? Men att det inte är ny arkitektur, snarare en ny revision som förbättrar effektkraven, kanske lite lätt förbättrad GPU också.

Skulle aldrig heta Haswell refresh om det bara var frekvensskillnader, hade de gjort något som påverkat IPCn på CPU-delen så hade det varit stort nog för att heta något annat än Haswell. Därför tror jag att den är ännu mer förbättrad ur effekt/värme-synpunkt. Den var ju i vissa fall en tillbakagång från IB så de har säkerligen utrymme för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

De som har köpt 2500k och 2600k har gjort en investering. Nice!

Särskilt om den var begagnad til kalaspris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Tick Tock haltar alltså? Blir Tick Tock Tick Totock Tick?

Verkar som att Intel inte får till 14nm innan dess som planerat. Inte förvånande dock. Ska vi gissa på att det visst är skillnad i kislet? Men att det inte är ny arkitektur, snarare en ny revision som förbättrar effektkraven, kanske lite lätt förbättrad GPU också.

Skulle aldrig heta Haswell refresh om det bara var frekvensskillnader, hade de gjort något som påverkat IPCn på CPU-delen så hade det varit stort nog för att heta något annat än Haswell. Därför tror jag att den är ännu mer förbättrad ur effekt/värme-synpunkt. Den var ju i vissa fall en tillbakagång från IB så de har säkerligen utrymme för detta.

Broadwell och 14 nanometer är fortfarande i antågande, men det ser ut att i huvudsak bli strömsnåla "SoC"-modeller för Ultrabook.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Man blir lite chockad att det efter typ 4 år (minst) med quadcore som mainstream så är det fortfarande just quadcore som gäller.

Visst, allt har väl i princip förbättrats, men man trodde väl att octacore skulle vara grejen vid det är laget

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Haswell känns inte bra nog för att upgradera och x79 känns lite gammalt, 2011 förtjänar ett nytt chipset.

Alla som köpte 2500k-2700k när det kom gjorde ett förbannat bra köp i alla fall med tanke på så lite det rört sig.

Jodå. Jag är extremt nöjd med min i5-2500k. Lätt att klocka till 4.5GHz med första gen Corsair Vattenkylare (H70?? Den tjocka iaf). Har precis också uppgraderat grafikkortet till ett GTX770 från ett HD5850 och är väldigt nöjd än så länge. Har inte känt suget av att uppgradera CPUn alls, varken då Ivy-Bridge kom eller nu när Haswell kom.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Man blir lite chockad att det efter typ 4 år (minst) med quadcore som mainstream så är det fortfarande just quadcore som gäller.

Visst, allt har väl i princip förbättrats, men man trodde väl att octacore skulle vara grejen vid det är laget

Finns ingen anledning att sälja octacore till mainstream. i7 med HT täcker upp alla behov som finns för mainstream. Man kan fortfarande få fler kärnor bara man betalar lite mer för det. De vill ju inte kannibalisera hela workstation-marknaden genom att sälja lika bra saker till konsumentpris, allra helst när den stora massan inte kommer behöva dessa extra kärnor.

Visst vill man alltid att processorer som kostar 9000:- skulle vara tillgängliga för 1500:- eller helst gratis. Men det är lite som när man vill att staten ska satsa mer på allt samtidigt som man inte vill betala skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Man blir lite chockad att det efter typ 4 år (minst) med quadcore som mainstream så är det fortfarande just quadcore som gäller.

Visst, allt har väl i princip förbättrats, men man trodde väl att octacore skulle vara grejen vid det är laget

Håller med!
Skyller dock på konsolerna. Dom har ju inte direkt gjort så att PC marknaden har utvecklats framåt.

Ontopic: då är väl deras planer ungefär som vi alla hade väntat oss? med Ivy-bridge-E och "Haswell refresh" i antågande.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Före lanseringen av Sandy Bridge tänkte jag, wow, nu är det dags att uppgradera riggen. Uppdaterade aldrig.
Före lanseringen av Ivy Bridge tänkte jag, wow, nu är det dags att uppgradera riggen. Uppdaterade aldrig.
Före lanseringen av Haswell tänkte jag, wow, WOW, nu är det verkligen dags att uppgradera riggen! Kommer inte uppdatera.

Stannar på min överklockade i5:a Lynnfield ännu ett år, finns ingen egentlig anledning att uppgradera, annat än för syntetiska testresultat.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av usilusken:

så köper man haswell nu är den gammal om ett halvår... tack intel

Vad snackar du om? Broadwell kommer inte förrän runt April nästa år, kanske rentav senare.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det skulle komma nya chipset till Haswell under dess livstid hela tiden och att det framgått tidigare?

Permalänk
Avstängd

För övrigt ere ju alltid gött o få läsa "läckan" som kommer ut med jämna mellanrum

Låter ju gött men nån verklig läcka lär det ju inte handla om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2600k still going strong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Haswell känns inte bra nog för att upgradera och x79 känns lite gammalt, 2011 förtjänar ett nytt chipset.

Det finns inte ens inbyggt USB 3 på X79. Lite fattigt 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vad snackar du om? Broadwell kommer inte förrän runt April nästa år, kanske rentav senare.

Det som stod i artikeln, 4771 och "upphottad version av 4770K". Men som flera av kommentarerna nämnt kanske det inte blir någon jättestor uppdatering.

Visa signatur