Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Medlem

Allt ska betalas här i sverige ingen firhet alls längre i denna polisstat!

Permalänk
Medlem

80 kr är inte hela världen men så här får dom inte hålla på.

Visa signatur
Permalänk

jaha även ssd:erna ja, såklart! =(

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa drag, avgift för vita pappersark? Dessa kan ju användas för att kopiera saker på som KAN vara privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

För er som är intresserade finns det fler än Piratpartiet som inte tycker särskilt bra om CopySwede.

Här finns kongresshandlingarna för Socialdemokraterna i Västerbotten. Är ni intresserade att läsa alltihopa så varsegoda, annars finns det intressanta på sida 50 och 51.

Robert,

Även om jag personligen inte är anhängare till just ditt parti, verkar ju alla i samma riksdag. Finns det någon nyare diskussion kring detta ur ett rent politiskt perspektiv? Finns det stöd bland övriga partier?

Kan man föra diskussionen i ett forum som är något mer öppet? Detta skulle ju passa ypperligt i någon form av nätbaserad samlingspunkt, möjligen sammankopplad med en namninsamlingsansträngning!!!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så nu är det med andra ord lagligt att fildela allt? I så fall ett billigt pris för så mycket, tack... ^_^

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Copyswede och Microsoft är av samma skrot och korn: Man försöker ta betalt för samma vara flera gånger om efter att ägandet av varan har överförts till kunden. Bestäm er: Äger jag varan eller hyr jag den? Det går inte både ha kakan och sälja den!

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan:

Så nu är det med andra ord lagligt att fildela allt? I så fall ett billigt pris för så mycket, tack... ^_^

Nej. läs artikeln igen, särskilt den fetstilta texten

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag tycker det roliga är att upphovsrättslagen är ändrad så att "kopiering för privat bruk" inte är laglig i digital form (2:12 URL). Detta innebär väl i princip att det inte finns någon "privatkopierning", bara "piratkopiering" när du kopierar för privat bruk på en hårddisk.

Är det följande del av URL 2:12 du tänker på?

"3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form."

Sammanställningar i digital form är databaser. Det är alltså analogt med katalogskyddet (en sammanställning/katalog kan vara skyddad även om de enskilda elementen som ingår inte är det). Det handlar alltså inte om förbud mot att privatkopiera enskilda verk i digital form.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du sänkte dig just till en lägre nivå än honom du pratar om. Däremot har han garanterat en missbildad hjärna, så dum i huvudet som han är.

Jag tycker väl ändå att om man gjort ett aktivt karriärval som Mattias Åkerlind (må han brinna i helvetet och må hans kön få vätskefyllda blåsor) att jobba med de här frågorna så förtjänar han ju allt hat och hån han kan få. Han hade kunnat valt att jobba med bluffakturor, telemarketing eller att råna gamla tanter istället och människor hade tyckt bättre om honom. Han har ju ingen annan än sig själv att skylla om han får bajs i brevinkastet eller om någon photoshoppar in hans bild i skabrösa sammanhang.

Permalänk
Medlem

Det är dumt, men helt lagligt. Det enda partiet i Sverige som visat något som helst intresse i att ändra på Copyswedes lagstadgade rätt är dock Piratpartiet. Det är synd att så många går på medias SKITSNACK att piratpartiet skulle vara ett enfrågeparti.

Saxat från Wikipedia:

Copyswede administrerar det svenska systemet för privatkopieringsersättning, på uppdrag av sina medlemsorganisationer och i enlighet med svensk lag och bakomliggande EU-direktiv. Enligt lagen om privatkopieringsersättning (kassettersättning före 1999) ska alla aktörer som importerar eller tillverkar lagringsmedia för ljud eller rörliga bilder registrera sig hos och betala privatkopieringsersättning till Copyswede. Fördelningen av den inkasserade ersättningen ska i möjligaste mån motsvara den kopiering som faktiskt äger rum, varför Copyswede årligen genomför SIFO-undersökningar kring vad som kopierats för att få fram underlag till fördelningen av den inkasserade privatkopieringsersättningen. Fördelningen utförs avseende tv av Copyswede, medan exempelvis musik fördelas av musikorganisationer som Stim och Sami (båda medlemmar i Copyswede).

Undrar vad det är för nötter som svarar att de har sina interna hårddiskar till att främst lagra privatkopierat material.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vad blir nästa drag, avgift för vita pappersark? Dessa kan ju användas för att kopiera saker på som KAN vara privatkopiering.

Näää då. Nästa drag blir att ta avgift på våra hjärnor. Då de kan också användas för att lagra saker för privat bruk...

Känns som man får väl rösta på Piratpartiet i nästa val....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ParasiteX:

Näää då. Nästa drag blir att ta avgift på våra hjärnor. Då de kan också användas för att lagra saker för privat bruk...

Känns som man får väl rösta på Piratpartiet i nästa val....

"Känns som"? Det var längesen jag tyckte det var enda möjligheten för att få till debatt på högre nivå än random gnällkommentarer på forum. =/

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Känns som"? Det var längesen jag tyckte det var enda möjligheten för att få till debatt på högre nivå än random gnällkommentarer på forum. =/

"Övriga" partier var väl uppe på 3.6% nu enligt någon undersökning, och nu är ju inte Sverige"demokraterna" med i den klumpen längre, så såvida det inte finns något annat parti som blivit väldigt populärt så är det nog så att piratpartiet fått lite fler sympatisörer. Folk har väl tröttnat på att jämt och ständigt ta den i tvåan av staten, så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har bara en kommentar till detta. Copyswede = Äckligt skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var uppfriskande att höra att det fortfarande finns någon nytta med avgiften. Det går inte att dra några slutsatser från en persons användande, men av ren nyfikenhet - vilka lagringsmedia görs privatkopieringen till (eller vilka som inte används om man så vill).
Märk väl, jag är mindre intresserad om det endast gäller privat backup då avgiften inte var till för att täcka denna del utan det är när man delar med sig till vänner av materialet vilket leder till försäljningsbortfall jag tycker är intressant.

Förr var det på kassettband och senare cd-skivor. Numera är det endast digitalt i form av hårddiskar, interna och externa samt usb-minnen.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Övriga" partier var väl uppe på 3.6% nu enligt någon undersökning, och nu är ju inte Sverige"demokraterna" med i den klumpen längre, så såvida det inte finns något annat parti som blivit väldigt populärt så är det nog så att piratpartiet fått lite fler sympatisörer. Folk har väl tröttnat på att jämt och ständigt ta den i tvåan av staten, så att säga.

Varför citationstecken :/?

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biermann:

Förr var det på kassettband och senare cd-skivor. Numera är det endast digitalt i form av hårddiskar, interna och externa samt usb-minnen.

Allright ;). Kasettband, VHSkasetter och CD/DVDskivor (viss mån även USBminnen tidigare) har jag använt till privatkopiering. But those days are over for me.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

Varför citationstecken :/?

Det kanske var onödigt då det kan ge upphov till en helt egen diskussion som då blir offtopic. Men eftersom du frågar så svarar jag. Jag anser inte att de är sanna demokrater då de inte står för lika fri, och rättigheter åt alla. Om vi ska ta ett annat exempel än just invandringsfrågan så anser de ju t. ex inte att homosexuella skall få gifta sig, och har man en "blattar och bögar räknas inte"-attityd så är man inte ett demokratiskt parti, tycker jag. Därav citationstecknet. Kunde sagt samma om kristdemokraterna men nu var de ju inte relevanta då de än så länge inte klumpas in under "övriga" partier. Hoppas det gav svar på din fråga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det kanske var onödigt då det kan ge upphov till en helt egen diskussion som då blir offtopic. Men eftersom du frågar så svarar jag. Jag anser inte att de är sanna demokrater då de inte står för lika fri, och rättigheter åt alla. Om vi ska ta ett annat exempel än just invandringsfrågan så anser de ju t. ex inte att homosexuella skall få gifta sig, och har man en "blattar och bögar räknas inte" så är man inte ett demokratiskt parti, tycker jag. Därav citationstecknet. Kunde sagt samma om kristdemokraterna men nu var de ju inte relevanta då de än så länge inte klumpas in under "övriga" partier. Hoppas det gav svar på din fråga

Du bör nog läsa igenom deras partiprogram innan du yttrar dig.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Kommer denna avgift även att beläggas på hårddiskar som köps av företag?
Ett företag kan väl knappast ägna sig åt privatkopiering?

En annan fundering är ju hur pass långt deras argument för detta påhitt håller. Har dom några belägg för att privatkopiering sker i närheten av den skala som avgiften motsvarar?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på hur ni uttrycker er. Fast man är arg så är ett otrevligt beteende inte ok på SweClockers.

Inte heller antydan till innehav av piratkopierat material eller uppmaning till piratkopiering är tillåtet i forumet.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

Du bör nog läsa igenom deras partiprogram innan du yttrar dig.

Detsamma gäller tydligen dig.

Dock väljer i alla fall jag att avsluta mitt deltagande i just det här sidospåret då det inte är det tråden handlade om. Du frågade varför jag satte citattecken, jag svarade. Det får räcka så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är dumt, men helt lagligt. Det enda partiet i Sverige som visat något som helst intresse i att ändra på Copyswedes lagstadgade rätt är dock Piratpartiet. Det är synd att så många går på medias SKITSNACK att piratpartiet skulle vara ett enfrågeparti.

Saxat från Wikipedia:

Copyswede administrerar det svenska systemet för privatkopieringsersättning, på uppdrag av sina medlemsorganisationer och i enlighet med svensk lag och bakomliggande EU-direktiv. Enligt lagen om privatkopieringsersättning (kassettersättning före 1999) ska alla aktörer som importerar eller tillverkar lagringsmedia för ljud eller rörliga bilder registrera sig hos och betala privatkopieringsersättning till Copyswede. Fördelningen av den inkasserade ersättningen ska i möjligaste mån motsvara den kopiering som faktiskt äger rum, varför Copyswede årligen genomför SIFO-undersökningar kring vad som kopierats för att få fram underlag till fördelningen av den inkasserade privatkopieringsersättningen. Fördelningen utförs avseende tv av Copyswede, medan exempelvis musik fördelas av musikorganisationer som Stim och Sami (båda medlemmar i Copyswede).

Undrar vad det är för nötter som svarar att de har sina interna hårddiskar till att främst lagra privatkopierat material.

Har inte en enda fil privatkopierat på något dator eller enhet i hemmet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Eftersom maskinen måste vara särskilt ämnad för privatkopiering så har jag svårt att se hur en dator utan optisk-läsare motiveras även om det i sig inte räcker för att uppnå lagens krav. Om de är rädda för att man ska kopiera oskyddade musikskivor och spela in TV får de väl rikta in sig på enheter med den funktionaliteten, vilket en ultrabook eller ultraportabel utan optiskläsare inte har. Du har ingen rätt att kopiera DVD, Blu-ray, eböcker, strömningstjänster osv för privat bruk. Datorprogram täcks inte heller då där upphovsrätten ger tillåtelse till säkerhetskopiering vilket inte är samma sak som exemplarframställning. Ingen behöver betala Copyswede och jag betvivlar att Apple och Dell kommer göra det. Branschen har inte gått med på detta och distributörerna motsätter sig det. Branschen anser inte att lagen är tillämplig längre så det kommer inga nya avgifter fören en domstol tagit bort avgifterna eller en ny lag kommit på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har inte en enda fil privatkopierat på något dator eller enhet i hemmet.

Det är det nog inte många som har, egentligen, men de SKULLE kunna ha, så då ser de en chans att tälja guld ur folk. Det som händer är att folk grinar lite på forum någon vecka, sedan glöms det bort. Det hade inte varit någon större skillnad om det rört sig om 2-300Kr istället för 80Kr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Förstår verkligen inte hur en intresseorganisation kan bestämma så mycket.
Vad är det som ger dom rätten att lägga till avgifter? Sitter dom med i riksdagen? Är det något som valts av folket att finnas?
Hur kan dom få bestämma så mycket över en hel bransch?

Detta är sakfråga jag har frågat mig själv då ämnet kommit på tal.

Sitter dom över riksdagen?
Kan dom göra hur dom vill?
Var skall det sluta?
För tro inte att det slutar här! Detta är bara början.

Mer anpassat efter dagens teknik så får ju även dom anpassa sig! Snacka om att leva i en grotta.
Men dom sitter väl fortfarande på sina kassetdäck och kassetband och spelar in/pausar/snabbspolar så att det hörs i högtalarna.

Med slipsarna på snè fulla som fan och bara gottar sig över en fet middag, och bara hånskrattar.

Äckligt är bara förnamnet!!

Webbutikerna i Tyskland etc etc bara gottar sig och ler ett stort Jokersmajl.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har faktiskt inte privatkopierat sen Minidisc försvann och jag känner inte en enda person som privatkopierar i dagsläget. Lagen är föråldrad och bör avskaffas.
Dessutom undrar jag hur det är möjligt för ett privat företag att påtvinga konsumenter avgifter oavsett kategori. De människor som jobbar på högre nivå i dessa organisationer tjänar säkerligen sju-siffriga belopp varje år och var kommer de pengarna ifrån tro?
Jo såklart är det icke privatkopierande människor som får betala deras fina löner och "företags"-lokaler.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Undrar hur det känns att driva Sveriges mest hatade privatorganisation ?

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad igen*

Personangrepp och grova kommentarer hör inte hemma i den här diskussionen, vare sig det rör andra medlemmar eller ansvariga på Copyswede. Vill ni ha en seriös debatt måste språket upp från sandlådenivån.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S